clippen bij muziek (sennheiser HD570)

Pagina: 1
Acties:

• Bylie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:46
Geregeld luister ik naar muziek via mijn koptelefoon, model : sennheiser HD570 aangesloten op een yamaha 592 met als bron een sb audigy/foobar2k die resampled naar 48kHz + soft clipping prevention. Het probleem is nu dat veel muziek waarnaar ik luister een soort van clippen vertoont (klinkt als ratelen eigenlijk en zit meestal in stempassages).

Nu is mijn vraag aan wat kan dit liggen. Mijn eerste gedacht en nog steeds mijn gedacht is de opnamekwaliteit van tegenwoordig.
Voorbeeldje :
Mijn Tool - Lateralus album heeft totaal GEEN problemen whatsoever met clippen/ratelen terwijl sommige Couting Crows albums met rustige nummers totaal niet te beluisteren zijn tijdens de zang (beetje overdreven maar toch). Nu weet ik dat het slecht gesteld is met de opnames (constant hot levels, clipping, geen dynamiek, ...) van tegenwoordig maar zo slecht kan het toch bijna niet of wel?
Of zou het eventueel aan de koptelefoon uitgang van mijn amp kunnen liggen want hier wordt naar verluidt wel meer op bespaard, eventueel lijkt het me wel leuk om een DIY koptelefoon ampje te bouwen (op het net zijn meerdere goede ontwerpen te vinden) maar enkel wanneer dit ook mijn probleem verhelpt.
Als laatste blijft mijn bron over, de audigy, ik weet dat die allesbehalve perfect is maar met het softwarematig resampelen zou toch al veel opgelost moeten zijn.

Kortom ???

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Probeer die muziek eens op CD te zetten en vanaf je CD/DVD-speler te luisteren zou ik zeggen...

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nou, als je er met je speakers geen last van hebt, zou iik zeggen dat het aan je hoofdtelefoon uitgang of je hoofdtelefoon (die ik overigens ook al enkele jaren bezit) ligt. In combinatie met de oplossing van misbehavingman zou dat de meeste oorzaken kunnen uitsluiten, lijkt me :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Bylie
Heb geprobeerd om eens te luisteren met cd-speler als bron : resultaat blijft hetzelfde. De muziek klinkt wel iets dynamischer dan via m'n PC (audigy perhaps) maar het clippen komt nog steeds voor.
Ik begin eigenlijk m'n koptelefoon te verdenken, het lijkt net of die soms te "gevoelig" is voor de slecht opgenomen muziek.
Op mijn gewone boxen tenslotte heb ik er eigenlijk veel minder last van, ten eerste omdat het daar niet zo opvalt en ten tweede omdat ik er niet zo dicht bij zit.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 14:01

JT

VETAK y0

Ik heb de koptelefoon zelf, en het is iig niet normaal of je moet echt abnormaal hard draaien, zo hard dat de buren er last van hebben :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Bylie
Draai dus echt helemaal niet hard. Probleem is nu weer wel dat de garantieperiode al voorbij is, dus het zit er niet in om de koptelefoon terug te brengen of te laten nakijken.

Verwijderd

HD570 ouder dan 2 jaar?... dan idd jammer

maar als je naar een beetje goede audo zaak loopt (Bijv: Radio Elco in Alkmaar, Hoorn of Purmerend) testen ze hem cker weten op verschillende panelen en muziek stylen.

mischien als je in de buurt bent ff langwippen?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-02 14:01

JT

VETAK y0

Radio Elco goede audio zaak 8)7 Met merken als Koda en Marquant en 500W PA speakers voor 200 euro ? 8)7 Ze zullen hem misschien wel voor je kunnen testen, en ze hebben verstand van electronica, maar niet van audio :X

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Bylie
Mijn HD570 is idd ouder dan 2jaar. Zou hem eventueel eens kunnen meenemen naar een vriend van me zodat we daar eens wat kunnen testen. Maar tot nu toe lijkt alles wat goed opgenomen is perfect te klinken maar alles wat te hard opgenomen is haal je er direct en onverbiddelijk uit.

Verwijderd

JT schreef op 14 januari 2004 @ 23:30:
Radio Elco goede audio zaak 8)7 Met merken als Koda en Marquant en 500W PA speakers voor 200 euro ? 8)7 Ze zullen hem misschien wel voor je kunnen testen, en ze hebben verstand van electronica, maar niet van audio :X
Toevallig werk ik bij Radio Elco en Marquant verkopen we al jaren niet meer, 500Watt PA speakers heb ik nog niet in mn assortiment zien zitten en inderdaad ik kan speakers bestellen die kwalitatief niet kunnen tippen aan de duurdere maar prijs = kwaliteit!!...

en heb jij ooit een setje Koda MT-33 met een leuke 2x 300Watt rms eindtrap horen draaien??... denk het niet de Koda MT-33 is Cker een top speaker (Maar niet voor thuis!

Graag verneuk de speaker handel niet en als je wat knaps wil ga je voor bijvoorbeeld Visaton (Zelfbouw).

de speaker die goedkoop zijn zijn mischien voor jou/mij en menig andere got'er niet genoeg maar mensen van een jaar of 15 a 16 zijn helemaal wilt van deze dingen, voor die mensen is hard genoeg en dan zijn het echt top speakertjes tegen leuke prijzen!!....

in dit geval vergelijk je appels met nijlpaarden!

• MisterE
  • Laatst online: 23-02 23:49
Dus het lag echt aan je opnames?

Iig, waar ik van baal zijn de audio cd met kleine 'tikjes' erin.
Ik ben nu al meerdere cd's tegenkomen waarbij dit het geval is (en dan moet je weer met wavelab aan de slag)
Tegenwoordig moet je alle tracks eerst afluisteren of ze wel goed gemixt zijn.

(...en ja, ik rip de tracks goed)
Soms heb ik wel eens het idee dat het aan die nieuwe beveiligde audio cd's ligt (die je meestal gewoon met een ripper kan rippen)

BTW: ikzelf heb de HD590 en die kan ook clippen maar dan moet ie bijhoorlijk hard staan. Schijnt er ook aan te liggen dat ie 'open' is zeiden ze in de winkel. Is dat waar?
Pagina: 1