[kabels] Bekabeling klaarmaken voor adsl

Pagina: 1
Acties:
  • 261 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-05 13:57
Middag tweakers :)

Ik zit met een klein probleempje waarbij ik menig hulp nodig heb ;)

Vind het een beetje lastig om zo uit te leggen aangezien het een aardig gecompliceerd geheel is. Na ja ik ga het proberen:

Wij krijgen hier thuis binnenkort adsl van demon. We zaten eerst op UPC telefonie, maar sinds vanmorgen weer bij KPN. Er is dus een monteur langsgekomen die alles weer goed aangesloten heeft.

Nu dacht ik, laat ik dan meteen even vragen hoe dat werkt met adsl aansluiten (aangezien het een doe-het-zelf-pakket is). Daarmee waren er wat probleempjes.

-

Ons huis is best wel oud (50 jaar ofzo :?) en er ligt dus gewoon erg oude bedrading. De verbinding zit zo in elkaar:

Dit is in de kelder: die dikke draad links is de hoofdlijn.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~i.blaauw/kabels6.JPG
Dat loopt dan met via een buisje naar de keuken.
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~i.blaauw/kabels7.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~i.blaauw/kabels5.JPG
Daar duikt ie onder het plafond, om vervolgens bij dit verdeelkastje uit te komen:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~i.blaauw/kabels4.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~i.blaauw/kabels2.JPG

Op dit kastje zijn alle telefoons (zowel beneden als boven) aangesloten.

Maar nu het volgende.
Zoals je kan zien zijn via dit kastje maar 2 draden doorverbonden; rood en blauw.
Volgens de monteur van KPN was dit niet genoeg voor adsl, en moesten we een nieuwe lijn trekken.

Ik snap dat dan weer niet, want ik had in gedachten om de splitter van adsl op de plek van het kastje te zetten op de eerste pic. Maar volgens de monteur lopen er te weinig draden door de kabel (er mist 1, zitten dus maar 3 in).

Mijn idee was meer dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
                       lijn naar adsl modem
                splitter   |
                           |____________
                        lijn naar telefoonverkeer (dus keuken in naar
                        verdeeldoosje (pic5)

de KPN monteur heeft dit voor me uitgetekent:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
                        ______[Verbinddoosje]_____________
                        |  ik moest hier rood en zwart    |
                        |  met elkaar doorverbinden.      |
          Oranje/wit    |  de rest moest niet verbonden   |
          ______________|  zijn.                          | 
Hoofdlijn |                                               |
          |_____________[Splitter]________________________|
          Rood/Blauw

Toen had ik echt zoiets van: :? 8)7

Maar volgens mij had de monteur in gedachten dat ik de adsl splitter ergens bij mijn computer (boven) op de lijn wou zetten en niet in de kelder.
Toen ik vertelde dat ik de splitter meteen na de hoofdingang wou hebben, had ie het iets over dat ik de kabel naar het verdeeldoosje van het telefoonverkeer moest vervangen door een goeie kabel (met alle 4 de draden erin :P). Maar ok, ik snap er nix meer van. Is er iemand die hier verstand van heeft en mij meer over de kleuren draden enz. en misschien zelfs een oplossing hiervoor kan geven?

Zou geweldig zijn.
Bvd :)

Verwijderd

mmm ik heb het een hele tijd geleden meerdere malen aangesloten. en ik d8 ook dat de door jou omschreven situatie goed is...

dus eerst de hoofdaansluiting, dan de splitter aansluiten, en vervolgens komen uit die splitter 2 aansluitingen, 1 voor de tel. en de andere voor de adsl modem......

gr Martijn

Verwijderd

Staat je pc ver weg van dat wand contact doosje (wcd) met die 4 kabels ..... misschien in de buurt van een ander wcd waar 1 van die kabels naar toe loopt?

dan kun je de namelijk over rood en blauw telefonie laten lopen naar de locatie van de pc op de rood/blauw (1a1b) en dan het signaal van adsl uit de splitter over de 2a2b kan niet helemaal zien welke kleur dat dat is bij jou.

dit kan goed gaan tot een meter of 5, daarna krijg je overspraak en verbrekende verbindingen.

ik heb dit by the way nog niet getest met erg hoge dsl signalen (2-8mbit).
anders moet je gewoon een cat5 utp kabel van de splitter naar het modem trekken. (splitter komt voor de verdeler in alle gevallen)

• spokje
Ja PC staat zo'n 8 meter (gok ik, in kabellengte) van dat verdeeldoosje af.
Maar ik moet dus gewoon de splitter op de plaats van 'telefoonstekkerdoosje' in kelder zetten, dan een rj stekkertje aan de draad voor telefoonverkeer (=rood en blauw) zetten. Dan is dat klaar, en vervolgens moet ik een kabeltrekken naar modem toe (is niet ver vanaf, hooguit halve meter)? Volgens mij zit deze laatste kabel in het doe-het-zelf-pakket wat je krijgt van demon internet. Maar telefonie gaat dus wel werken als ik alleen de blauwe en rooie draad voor aansluit en modem op de andere aansluiting op de splitter?

Edit: Maar het ging de monteur er vooral om dat er iets mis was met de kabel naar dat verdeeldoosje; De rooie en Blauwe draadjes zijn alleen met elkaar doorverbonden. De rest doet niets. Dat zat niet helemaal lekker volgens die monteur en zou ik problemen krijgen.
Maar volgens mij kan je toch gewoon de splitter na de hoofdaansluiting zetten en dan die blauwe/rooie gewoon voor spraakverkeer gebruiken en de andere aansluiting vanuit de splitter naar het adsl modem? Ik snapte niet wat die monteur nou moeilijk deed, maar hij zei dat het echt niet anders kon..

[ Voor 33% gewijzigd door spokje op 14-01-2004 16:47 ]

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-05 13:40

Mojo

The Power Within

Heel simpel, die monteur klets uit zijn nek. Voor ADSL heb je net als telefoon lijn maar 2 draden nodig. Wat je moet doen is Hoofdlijn --> Splitter --> ADSL modem & verdeel station. Van de splitter naar de ADSL modem leg je dan een nieuwe kabel. Dat moet ook wel, want die ligt er ook nog niet :Y). Succes!

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• spokje
En het maakt niet uit welke kleuren er nu voor gebruikt worden? (vanaf splitter naar telefoonsverdeeldoosje) Of horen rood en blauw voor spraak te zijn?

[ Voor 18% gewijzigd door spokje op 14-01-2004 16:50 ]

• spokje
Ik heb toch nog ff een vraagje en ipv een nieuw topic te openen kan ik natuurlijk net zo goed deze gebruiken :)

Ik ben er net achter gekomen dat uit de hoofdlijn alleen maar een rooie en blauwe draad komen. Dit is de inhoud van het kastje van wat je boven aan in dit topic op foto 1 ziet:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~i.blaauw/draden1.jpg

Voor een adsl aansluiting heb je toch minstens 4 draden nodig :?

Verder steekt er zoals je ook kan zien op de pic nog net een stukje van een draadje uit de hoofdlijn met een doorzichtig omhulsel. Wat is dat? En verder komen er nog wat draadjes van stof uit :?

[ Voor 29% gewijzigd door spokje op 22-01-2004 15:15 ]

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:17
Nee rood en blauw is genoeg :)
Staat ook in de handleiding.

[ Voor 34% gewijzigd door Yohost! op 22-01-2004 15:14 ]

• spokje
Dan denk ik dat ik dit bakje er tussenuit haal, en dan op beide uiteinden dan van die RJ stekkertjes zet. Als modem dan komt is het erin klikken en klaar :)
Heb nog wel zo'n verbinddoosje hier liggen. Geloof dat die blauwe en rooie de middelste 2 van die stekkertjes in beslag nemen. Check 't nog ff :)

Iig bedankt allemaal voor het helpen :)

[ Voor 51% gewijzigd door spokje op 22-01-2004 15:55 ]

Verwijderd

spokje schreef op 14 januari 2004 @ 15:27:

Ik heb onlangs nog bij een ander adsl aangesloten en wat andere mogelijkheden uitgeprobeerd. Maar er is maar één goede mogelijkheid. Je hebt maar 2 draden nodig en dat zijn rood en blauw. Voor de duidelijkheid maakt niet uit welke kleur op welke plek zit. Wat WéL belangrijk is dat de splitter als eerste op de lijn zit !!! daarna pas alle randapparatuur. Zo gemonteerd werkt het binnen binnen een poep een pffft.

Verwijderd

spokje schreef op 14 januari 2004 @ 15:27:

Ik heb onlangs nog bij een ander adsl aangesloten en wat andere mogelijkheden uitgeprobeerd. Maar er is maar één goede mogelijkheid. Je hebt maar 2 draden nodig en dat zijn rood en blauw. Voor de duidelijkheid maakt niet uit welke kleur op welke plek zit. Wat WéL belangrijk is dat de splitter als eerste op de lijn zit !!! daarna pas alle randapparatuur. Zo gemonteerd werkt het binnen binnen een poep een pffft.

• spokje
Ja pcies. Op de plek waar het kastje nu zit (op de foto 2 replies terug) komt de splitter, die kabels druk ik dus in een rj11; verbind ik vervolgens in splitter.
Dan de kabel naar de telefoonlijn komt ook rj11. Die gaat in andere gat :P en dan nog een aansluiting voor het modem, en that's it.

De kabel waar de telefoons aanhangen, is nog wel 4x gesplitst ofzo voor alle andere telefoons in ons huis, alleen dat levert geen problemen op. (neem ik aan)

Ik snap niet waar die monteur zich druk om maakte :) maar ok.

Nog ff een vraagje off-topic: Moet je kabels eerst ook strippen voordat je ze krimpt? (heb zo'n speciale rj11 krimptang) of kan je ze gewoon in de achterkant van het stekkertje drukken, en dat de tang ze dan automatisch bloodlegt bij het krimpen?

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:54

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Niet strippen. De tang knijpt de metale tandjes in de kern van de draad.

Verwijderd

spokje schreef op 22 januari 2004 @ 16:25:
Nog ff een vraagje off-topic: Moet je kabels eerst ook strippen voordat je ze krimpt? (heb zo'n speciale rj11 krimptang) of kan je ze gewoon in de achterkant van het stekkertje drukken, en dat de tang ze dan automatisch bloodlegt bij het krimpen?
Hhihihihi alleen de buiten mantel dr af strippen zit ook een plekkie voor op je tang. Dat is dat stukkie waar de twee mesjes elkaar net niet raken. Zit ook een aanslag op zodat je de juiste hoeveelheid mantel eraf haalt.

En wat betreft die monteur als ie koekjes gaat bakken proef ik er niet één van hem hoor.

En nu effe kijken of het of dit bericht ook weer 2x komt 8)7

• spokje
1x dit keer :+

Maar ok, denk dat ik dit weekend effe wat voorbereidingen ga treffen, zodat wanneer het modem binnenkomt ik meteen kan testen of het werkt etc. en dat ik niet eerst allemaal kabels etc. hoef te gaan krimpen. Nu wil ik dit nu dus al ga doen, en dan ff verbinddoosje er tussen zetten (ik heb zo'n vermoeden dat ik dit al eerder getypt heb maar ok ;)) nu zit ik nog met 1 vraagje: Hoe ik de kabeltjes in de RJ11 stekker moet drukken welke kleurvolgorde snap ik nu ook, alleen aan de andere kant van de kabel zijn de draadjes gewoon in een verdeeldoosje geschroefd.

Maakt het nu uit of ik links blauw doe of rood? Of moet je persee aan de ene kant van de kabel rood links doen en aan de andere kant blauw? (dat is als je beide plugjes met het uitsteeksel omhoog houd :))

• paulh
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11-05 14:30
Volgens mij zolang die 2 kabeltjes maar in het midden zitten maakt het niet uit of de ene links of rechts zit.

[ZwareMetalen.com] - [Kom in aktie tegen de CO2 maffia]

• Renever
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01-2020

Renever

^-^-^-^-^

Maakt officieel niet uit maar laten we het doen volgens de regeltjes he dus rood links en blauw rechts als je tegen de contacten van het plugje aankijkt.

Never underestimate the power of stupid people in large groups.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Renever schreef op 23 januari 2004 @ 10:08:
Maakt officieel niet uit maar laten we het doen volgens de regeltjes he dus rood links en blauw rechts als je tegen de contacten van het plugje aankijkt.
Nee je mag rood & blauw wel omdraaien, als je maar niet een combinatie maakt als wit & rood want die zijn niet twisted.

Zorg gewoon voor paar dingen dan zit je goed:

- Splitter zo dicht mogelijk bij je isra (waar lijn je pand binnenkomt).
- vanaf splitter naar telefonie boeit niet ;)
- Kort mogelijk van splitter naar modem.

En als je iets verlengt voor je splitter of tussen splitter en modem, gebruik dan als het even kan van dat kpn-snoer met harde kernen en twisted pairs. En niet van dat platte snoer.

Overigens:

Je eerste tekening was goed! De tekening van de kpn monteur kan ook, maar die maakt gebruik van een ander aderpaar in de bekabeling om vanaf je splitter naar je modem te gebruiken. (dus een verlenging).

[ Voor 13% gewijzigd door bjck op 23-01-2004 10:14 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Renever
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01-2020

Renever

^-^-^-^-^

bjck schreef op 23 januari 2004 @ 10:13:
[...]

Nee je mag rood & blauw wel omdraaien, als je maar niet een combinatie maakt als wit & rood want die zijn niet twisted.
Zucht...... dat snap ik ook wel ja maar je gaat hier toch ook niet uitleggen dat je een utp kabel maakt dmv te beginnen met bruin/wit ipv oranje/wit mits je het aan de andere kant maar hetzelfde doet ?

Of snap je helemaal niet wat ik bedoel.

Gewoon aansluiten volgens de regeltjes is alles wat ik zei.

Never underestimate the power of stupid people in large groups.

• spokje
Ik houd het gewoon op blauw en rood :) moet goed komen dan. Ik begon te twijfelen omdat ik hier een kort telefoonkabeltje met aan beide einden een rj11 heb liggen, en aan de ene kant is rood links als je de connector omhoog hebt, en aan de andere kant blauw ;) dus vandaar mijn vraag :)

Iedereen hardstikke bedankt voor alle hulp! :D

[ Voor 44% gewijzigd door spokje op 23-01-2004 17:52 ]

• spokje
Denk je dat je alles hebt doordacht.......krijg je dit weer :P

Ik heb dus alles nu ff in die rj stekkers gedrukt en dat werkt allemaal prima :)

Alleen nu moet ik dus de verbinding maken tussen de meterkast en de kelder (waar hoofdlijn binnenkomt), en daar de telefoonkabel straks van de splitter doorheen halen (waar het modem weer aan vast zit).

Ik heb een verbinding gevonden, het probleem is alleen dat daar een aardedraad doorheen zit, zonder mantel. En die aardedraad zit vast aan een waterleidingbuis in de kelder, niet zo fijn dus :)

Nu vraag ik me dus af; is het veilig om daar een telefoon/UTP langs te trekken voor dataverkeer? Stel dat die aardbeveiliging een keer moet werken, en daar dus een stoot stroom doorheen gaat, is er dan kans dat het modem teveel stroom krijgt over de telefoondraad dat het modem kapot springt?

En nog 1 klein dingetje; we hadden dus eerst UPC telefonie, en UPC had voor de lijn tussen het kastje waar het signaal binnenkomt en de eerste telefoon in ons huis gewoon een UTP patch kabel gebruikt ipv een telefoonlijn. Er was gewoon een RJ11 stekker aan gezet. En ipv rood en blauw gebruikten we dus wit en oranje voor spraak. Kan ik deze kabel als verbinding gebruiken tussen splitter en modem? :)

• Truus
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07-2022
Ik heb vandaag van de postbode mijn doe-het-zelf-pakket van KPN ontvangen. Het installeren van de splitter is echt super simpel in alle gevallen behalve die van mij:

Lijn komt binnen in wandcontactdoos EN er zijn meerdere contactdozen aangesloten EN ik weet (wist) niks van telefoonaansluitingen 8)7

Wandcontactdoos maar even opengeschroefd, goed naar alle draadjes gekeken, en nu weet ik iig hoe ik de aansluiting wil hebben. Maar ik heb toch nog een paar vraagjes:

1. Kan ik de splitter IN de wanddoos stoppen of wordt er teveel warmte opgewekt in dat dingetje? (Het past iig wel, het is een dubbele doos waar onderin niets zit)

2. Als ik de splitter buiten de wanddoos houd wil ik niet een rood en een blauw draadje naar buiten laten komen. Nu dacht ik aan het volgende: een stukje snoer strippen, koperdraadjes van rood en blauw draadje vastdraaien aan koperdraadjes in wanddoos, stukje tape eromheen en stukje snoer door gaatje naar buiten laten komen. Krijg je op deze manier verlies van snelheid?

3. Wat is beter: kort snoer naar modem, lang snoer naar pc of lang snoer naar modem, kort snoer naar pc? Er moet hoe dan ook zo'n 20m overbrugd worden.

Ik hoop dat ik alles een beetje duidelijk heb opgeschreven, kan helaas geen foto's neerzetten om te verduidelijken :)

Why be difficult when with a little extra effort you can make yourself impossible? || veni, vidi, delevi || You people laugh because I'm different... I laugh because you're all the same.

Verwijderd

Bij mijn broer heb ik gewoon de splitter op de wandcontactdoos aangeloten, en vervolgens van de splitter het telefoon en het modemsignaal gepakt. Mijn broer heeft overigens maar één telefoon...... Het belangrijke punt is dus inderdaad dat de splitter verreweg het eerste apparaat is waar de telecom-lijn binnenkomt. Voor de topic-starter, bij elke willekeurige bouwmarkt kun je tegenwoordig een cheap-ass RJ-11 krimptang en moduulplugjes kopen, lokaliseer de eerste gelegenheid waar het signaal daadwerkelijk naar de diverse telefoons gaat en sla daar je slag. Je zit tijdens de werkzaamheden even zonder telefoon, maar daarna werkt het gewoon (hé, dat rijmt), je monteert daar inderdaad de splitter, en let even op dat in de RJ-11 plugjes alleen de twee middelste aansluitingen actief zijn. Je kunt voor de aansluiting naar het modem gewoon straight telefonie-snoer gebruiken, wat binnenkomt is namelijk niet volgens het ethernetprotocol en heeft dus ook geen last van overspraak. Er wordt geadviseerd om voor grotere afstanden daar UTP-cat5 voor te gebruiken, uit eigen praktijk-ervaring weet ik dat pak em beet een meter of 15 met straight telefoonkabel geen enkel probleem vormt, en het is makkelijker te trekken en aan te leggen.
Pagina: 1