Middag tweakers 
Ik zit met een klein probleempje waarbij ik menig hulp nodig heb
Vind het een beetje lastig om zo uit te leggen aangezien het een aardig gecompliceerd geheel is. Na ja ik ga het proberen:
Wij krijgen hier thuis binnenkort adsl van demon. We zaten eerst op UPC telefonie, maar sinds vanmorgen weer bij KPN. Er is dus een monteur langsgekomen die alles weer goed aangesloten heeft.
Nu dacht ik, laat ik dan meteen even vragen hoe dat werkt met adsl aansluiten (aangezien het een doe-het-zelf-pakket is). Daarmee waren er wat probleempjes.
-
Ons huis is best wel oud (50 jaar ofzo
) en er ligt dus gewoon erg oude bedrading. De verbinding zit zo in elkaar:
Dit is in de kelder: die dikke draad links is de hoofdlijn.

Dat loopt dan met via een buisje naar de keuken.

Daar duikt ie onder het plafond, om vervolgens bij dit verdeelkastje uit te komen:

Op dit kastje zijn alle telefoons (zowel beneden als boven) aangesloten.
Maar nu het volgende.
Zoals je kan zien zijn via dit kastje maar 2 draden doorverbonden; rood en blauw.
Volgens de monteur van KPN was dit niet genoeg voor adsl, en moesten we een nieuwe lijn trekken.
Ik snap dat dan weer niet, want ik had in gedachten om de splitter van adsl op de plek van het kastje te zetten op de eerste pic. Maar volgens de monteur lopen er te weinig draden door de kabel (er mist 1, zitten dus maar 3 in).
Mijn idee was meer dit:
de KPN monteur heeft dit voor me uitgetekent:
Toen had ik echt zoiets van:
Maar volgens mij had de monteur in gedachten dat ik de adsl splitter ergens bij mijn computer (boven) op de lijn wou zetten en niet in de kelder.
Toen ik vertelde dat ik de splitter meteen na de hoofdingang wou hebben, had ie het iets over dat ik de kabel naar het verdeeldoosje van het telefoonverkeer moest vervangen door een goeie kabel (met alle 4 de draden erin
). Maar ok, ik snap er nix meer van. Is er iemand die hier verstand van heeft en mij meer over de kleuren draden enz. en misschien zelfs een oplossing hiervoor kan geven?
Zou geweldig zijn.
Bvd
Ik zit met een klein probleempje waarbij ik menig hulp nodig heb
Vind het een beetje lastig om zo uit te leggen aangezien het een aardig gecompliceerd geheel is. Na ja ik ga het proberen:
Wij krijgen hier thuis binnenkort adsl van demon. We zaten eerst op UPC telefonie, maar sinds vanmorgen weer bij KPN. Er is dus een monteur langsgekomen die alles weer goed aangesloten heeft.
Nu dacht ik, laat ik dan meteen even vragen hoe dat werkt met adsl aansluiten (aangezien het een doe-het-zelf-pakket is). Daarmee waren er wat probleempjes.
-
Ons huis is best wel oud (50 jaar ofzo
Dit is in de kelder: die dikke draad links is de hoofdlijn.
Dat loopt dan met via een buisje naar de keuken.
Daar duikt ie onder het plafond, om vervolgens bij dit verdeelkastje uit te komen:
Op dit kastje zijn alle telefoons (zowel beneden als boven) aangesloten.
Maar nu het volgende.
Zoals je kan zien zijn via dit kastje maar 2 draden doorverbonden; rood en blauw.
Volgens de monteur van KPN was dit niet genoeg voor adsl, en moesten we een nieuwe lijn trekken.
Ik snap dat dan weer niet, want ik had in gedachten om de splitter van adsl op de plek van het kastje te zetten op de eerste pic. Maar volgens de monteur lopen er te weinig draden door de kabel (er mist 1, zitten dus maar 3 in).
Mijn idee was meer dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| lijn naar adsl modem
splitter |
|____________
lijn naar telefoonverkeer (dus keuken in naar
verdeeldoosje (pic5) |
de KPN monteur heeft dit voor me uitgetekent:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| ______[Verbinddoosje]_____________
| ik moest hier rood en zwart |
| met elkaar doorverbinden. |
Oranje/wit | de rest moest niet verbonden |
______________| zijn. |
Hoofdlijn | |
|_____________[Splitter]________________________|
Rood/Blauw |
Toen had ik echt zoiets van:
Maar volgens mij had de monteur in gedachten dat ik de adsl splitter ergens bij mijn computer (boven) op de lijn wou zetten en niet in de kelder.
Toen ik vertelde dat ik de splitter meteen na de hoofdingang wou hebben, had ie het iets over dat ik de kabel naar het verdeeldoosje van het telefoonverkeer moest vervangen door een goeie kabel (met alle 4 de draden erin
Zou geweldig zijn.
Bvd