[xp] proces 'system' gebruikt cpu

Pagina: 1
Acties:

• Chubbchubb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

Topicstarter
er vallen mij 2 dingen op bij het proces system:

1) als ik download verbruikt het ongeveer 2-3% (down tegen 140 kbps)
zit ik op t netwerk, dan wordt het verbruik tussen de 6-15%
Dit heeft dus waarschijnlijk te maken met de netwerkkaart (gebruik een pci kaart, niet de onboard).

2) als er geluid via de geluidskaart wordt afgespeeld (ook niet onboard), dan verbruikt system 9-12%.

Dat system zelf komt met xp neem ik aan en neemt 244 K aan geheugen in.

specs: a7n8x deluxe + amd 2800+ barton
realtech netwerkkaart
terratec space geluidskaart
dual channel ram
windows xp prof met alle updates.
nvidia 3.13 drivers

geluidskaart en netwerkkaart hebben beide een apparte irq. Ik zou willen weten wat dat system voor iets is, waarom dat cpu kracht nodig heeft en hoe k t kan verhelpen. Zelf dacht ik dat het aan het moederbord ligt en dat de drivers van nvidia dan het probleem zijn.

Powered by: blond bier

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De reden dat je netwerk kaart cpu verbruikt is makkelijk te verklaren met een realtek gevalletje. Die dingen vreten nu eenmaal cpu. Vrot er een intel of een 3com in en je hebt dit probleem niet meer.

Verwijderd

Terw_Dan schreef op 14 januari 2004 @ 15:03:
De reden dat je netwerk kaart cpu verbruikt is makkelijk te verklaren met een realtek gevalletje. Die dingen vreten nu eenmaal cpu. Vrot er een intel of een 3com in en je hebt dit probleem niet meer.
Das een fabeltje, hij heeft 2-3% usage als ie download met 140 kb/s.
Als je download gebeurt er van alles, data komt binnen op netwerkkaart, cpu komt er bij van pas, data wordt in ram en/of harde schijf geschreven.
ide controller komt er dus ook bij aan te pas, op hetzelfde moment moet de progress bar worden geupdate ect.

Dit alles eet 2-3%.... lijkt mij heel normaal, dat gaat echt niet naar beneden als je 3com/intel gebruikt.

Nou, dat percentage met de soundcard.
Misschien zijn het 320kbps mp3'tjes ?

Graag info over wat je soundcard doet. Meer info dus.

• Chubbchubb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-03-2021

Chubbchubb

Blond en lekker? Mail me

Topicstarter
ok, als k bijvoorbeeld een mp3'tje afspeel in winamp, mediaplayer, maakt niet uit, of een film, dan neemt dat proces dus 9-12% van me cpu in beslag. winamp zelf verbruikt helemaal niks. Ik heb niet de indruk dat de bitrate wat uitmaakt, stereo of mono maakt ook niet uit.
de driver van de geluidskaart is ook de laatste.

UPDATE: wanneer ik het aantal; luidsprekers van 5.1 terugbreng naar 2, dan daalt ook het cpu verbruik van system naar 0-2%.

[ Voor 18% gewijzigd door Chubbchubb op 16-01-2004 18:14 ]