Toon posts:

[Mitel SME] Probleem met rechten na uploaden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai een Linux webserver (voor eigen gebruik maar ook voor klanten) met Mitel SME 6000, en breek mijn hoofd al enkele dagen over een probleem |:(.

Dit is de situatie:
- Een user kan via ftp direct inloggen op een i-bay, en er html en php scripts plaatsen. PHP safe_mode staat vooralsnog uit.
- Maar: als er een php upload script wordt gebruikt vanuit de website binnen die i-bay, krijgt het geuploade bestand de rechten van de www user en group. Dit heeft tot gevolg dat de php copy() functie niet werkt, maar php move_uploaded_file() natuurlijk wel. Het bestand kan ik dan via die functie laten verplaatsen naar een map in de i-bay, en is dan gewoon via de browser op te vragen. Het bestand heeft dan rechten rw------.
- Echter, de user kan deze nu niet downloaden via ftp (permission denied). Wel kan ik met PHP het bestand via een script inlezen, om bv. in het geval van een foto deze te resizen met de gd image functies en opslaan als iets nieuws. Maar, als ik bestanden creëer met GD-PHP krijgen ze de rechten rw-rw--r--, en nu kan de ftp user ze wel downloaden en verwijderen.

Wat is hier het probleem? Heeft iemand enig idee? Ik kom er niet uit en wordt er }:O van. Alvast bedankt voor eventuele reacties. :)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Waarom gebruik je de PHP - chmod functie niet?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Omdat als ik klanten wil hosten op de website, ze zelf ook scripts moeten kunnen plaatsen. En in de meeste scripts wordt geen chmod functie gebruikt, omdat normaal gesproken het uploaden al goed moet gaan qua rechten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2004 16:57 . Reden: spelfout ]

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Kun je met behulp van de auto_prepend_file icm met PHP - umask niet gebruiken?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Heb dit geprobeerd, maar php zeurt dat de umask.php script in de i-bay van de user moet staan (heeft te maken met allow_basedir), en dat is weer niet handig.

Sowieso lijkt me dit niet de meest nette manier om dit probleem op te lossen. :/

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Dit probleem is al minimaal 20 keer aan de orde geweest : Apache draait als een aparte user, en alle bestanden die PHP maak (en dus ook apache) zijn dus van de webserver. Zie het archive voor minstens 5 topics over dit verhaal, en minstens evenveel oplossingen.

• Spider.007
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

igmar schreef op 20 januari 2004 @ 11:00:
Dit probleem is al minimaal 20 keer aan de orde geweest : Apache draait als een aparte user, en alle bestanden die PHP maak (en dus ook apache) zijn dus van de webserver. Zie het archive voor minstens 5 topics over dit verhaal, en minstens evenveel oplossingen.
Volgens mij heb je dan een deel van de vraag gemist; het is volgens mij namelijk niet normaal dat het umask van apache zo staat ingesteld dat bestanden als 600 op de webserver worden geplaatst...

---

Verwijderd

mischien niet van toepassing voor jouw, maar meschien een idee om suphp te installeren? dan worden de uploads geupload onder de naam van de map eigenaar en niet die van apache.
Heb totaal geen verstand van Mitel SME

www.suphp.org

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2004 02:36 ]

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Spider.007 schreef op 20 januari 2004 @ 19:50:
Volgens mij heb je dan een deel van de vraag gemist; het is volgens mij namelijk niet normaal dat het umask van apache zo staat ingesteld dat bestanden als 600 op de webserver worden geplaatst...
En waarom zou dat niet normaal zijn ? Het is distro afhankelijk. Nog afgezien van dat : umask is niet de oplossing voor dit soort permissieproblemen. Iedereen schrijftoegang geven is alles behalve gewenst in dit soort situaties.

Oplossing : installeer suphp of mod_suid

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! :)
Ik ga suPHP proberen.
Pagina: 1