[TELENET] downloadsnelheid/kabel lengte

Pagina: 1
Acties:

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Topicstarter
Even een vraagje: is je downloadsnelheid erg afhankelijk van de lengte van de UTP kabel tussen de modem en je pc? Want een vriend van me, die nog maar juist een Telenet aansluiting heeft, haalt snelheden tot 1,9MB/sec (!!), terwijl ik het moet stellen met maximum 600 KB/sec. Hij woont wel in de stad (A'pen), terwijl ik "op de buiten" woon (Sint-Job), misschien dat dat een mogelijke verklaring is...

Verwijderd

als die lengte geen honderd meter bedraagt dan zul je geen enkel verlies hebben.
Telenetsnelheid is nogal afhankelijk in welke buurt je woont...jammere zaak.
In een buurt waar iedereen telenet heeft zal je connectie beduidend trager zijn. :/

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:01

The Bad Seed

Chaotic since 1983

1,9 Mbit gok ik eerder, tenzij ze bij Telenet een nieuw soort modem hebben. 1,9 MB/sec is meer dan 10 MBit en dat kan niet echt met een 10 Mbit netwerkinterface ;)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Shadowman
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ranzy schreef op 14 januari 2004 @ 14:32:
Even een vraagje: is je downloadsnelheid erg afhankelijk van de lengte van de UTP kabel tussen de modem en je pc? Want een vriend van me, die nog maar juist een Telenet aansluiting heeft, haalt snelheden tot 1,9MB/sec (!!), terwijl ik het moet stellen met maximum 600 KB/sec. Hij woont wel in de stad (A'pen), terwijl ik "op de buiten" woon (Sint-Job), misschien dat dat een mogelijke verklaring is...
Duracell schreef op 14 januari 2004 @ 19:44:
1,9 Mbit gok ik eerder, tenzij ze bij Telenet een nieuw soort modem hebben. 1,9 MB/sec is meer dan 10 MBit en dat kan niet echt met een 10 Mbit netwerkinterface ;)
1,9Mbit is ongeveer 190 KB/sec en dat is wel weer langzamer dan die 600 KB/sec ;).

[edit]
1,9Mbit kan dan wel niet mogelijk zijn maar het ging me meer om het feit dat de TS bedoelde dat die lijn sneller was en daarvoor 1,9Mbit onlogisch is.

[ Voor 10% gewijzigd door Shadowman op 14-01-2004 22:04 . Reden: niets inhoudelijks toe te voegen :) ]

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Shadowman schreef op 14 januari 2004 @ 20:02:
[...]

[...]

1,9Mbit is ongeveer 190 KB/sec en dat is wel weer langzamer dan die 600 KB/sec ;).
Uiteraard is dat langzamer, maar dat is technisch wel mogelijk, 1,9 MB/sec kan de interface van de modem niet eens aan. Telenet geeft zelf aan dat de gemiddeld haalbare snelheid zo'n 4 Mbit is, de meetsen zitten daar iets boven, anderen iets onder. Maar uitspattingen naar 15,2 Mbit zijn volgens mij zo goed als zeker uitgesloten...

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Topicstarter
Het kan ook 1,2MB/sec zijn geweest, hij heeft me in elk geval een screenie doorgemaild, en het was zeker boven 1MB/sec, Winamp op 3 sec binnengehaald.

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Ik heb ook Telenet (Quattro). Er zit 50m kabel (opgerold) tussen mijn kabelmodem en mijn hub.
(By the way, ik woon in een absoluut afgelegen boerengat. ;) )

Mijn snelheid 1 minuut geleden getest 809 KByte/sec: (klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/neobahamuth/images/speedtest1.gif

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Topicstarter
Hmm, ik haal met die test "maar" 495 KB/sec... Ik denk dat er hier in de buurt gewoon veel mensen Telenet hebben, gewoon omdat Telenet hier sneller te verkrijgen was dan ADSL, dat zal het wel zijn.
Nu heb ik eens Download Accelerator geïnstalleerd en als ik daarmee download haal ik ook snelheden van 800 KB/sec, probleem is dat ik blijkbaar niets meer kan downen van de Telenet games-site, het gaat als volgt:
Ik klik op de demo van mijn keuze, dan moet je inloggen en als ik dan op download klik dan haalt hij zo'n klein bestandje, precies een snelkoppeling. Iemand wijze raad?
P.S.: ik gebruik WinXP en MyIE2 en DAP 7
(en ik weet dat het eigenlijk bij software of zo moet, maar wil niet zomaar
nieuwe thread starten)

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Sinds ze dat inloggen doorgevoerd hebben om dingen te downloaden lukt het me ook niet meer om daar iets vandaan te halen :/
Nouja, hun verlies, dan download ik het wel van ergens anders en dat kost hen veel meer dan wanneer ik het van hun mirror zou halen...

Verwijderd

Net ook ff de speedtest laten lopen. Resultaat: een magere 387.3 KByte/sec.

Ik woon niet zo heel ver van een dichtbevolkte stad en vermoedelijk zijn er dus ook heel wat gebruikers in mijn buurt. Soms is mijn snelheid nog erbarmelijker dan het resultaat welke je hierboven ziet.

Jammergenoeg in Belgie hebben we niet veel alternatieven qua kabelproviders. Enkel in de regio Leuven is er Chello, welke een dochterbedrijf is van UPC in Nederland als ik me niet vergis. Qua snelheden kan Telenet uberhaupt niet tippen aan die van Chello. Maar ja, die hebben dan ook maar een handjevol abo's denk ik.

Een ding staat vast: de dag dat er een kabelprovider komt die betere snelheden kan bieden dan Telenet dan keer is onze gele vrienden met veel plezier de rug toe. Voor de snelheid hoef je bij hen niet te blijven - en voor de service zeker niet. |:(

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

beetje offtopic, maar in NL kan chello niet tippen aan zo'n beetje alle andere providers in NL. Zo slecht en instabiel

• The Bad Seed

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Verwijderd schreef op 15 januari 2004 @ 19:06:
Net ook ff de speedtest laten lopen. Resultaat: een magere 387.3 KByte/sec.

Ik woon niet zo heel ver van een dichtbevolkte stad en vermoedelijk zijn er dus ook heel wat gebruikers in mijn buurt. Soms is mijn snelheid nog erbarmelijker dan het resultaat welke je hierboven ziet.

Jammergenoeg in Belgie hebben we niet veel alternatieven qua kabelproviders. Enkel in de regio Leuven is er Chello, welke een dochterbedrijf is van UPC in Nederland als ik me niet vergis. Qua snelheden kan Telenet uberhaupt niet tippen aan die van Chello. Maar ja, die hebben dan ook maar een handjevol abo's denk ik.

Een ding staat vast: de dag dat er een kabelprovider komt die betere snelheden kan bieden dan Telenet dan keer is onze gele vrienden met veel plezier de rug toe. Voor de snelheid hoef je bij hen niet te blijven - en voor de service zeker niet. |:(
Snelheid vind ik bij Telenet dan weer wel dik in orde, blijkbaar ben jij een van de uitschieters naar onderen toe (387 is idd behoorlijk traag voor een Telenet verbinding).
Mijn grootste probleem is de 10 GB traffic-limiet en de daarbij horende smalband.
Als er een provider komt die de helft van de snelheid aanbiedt zonder max 10 GB/maand te mogen gebruiken moet ik er geen minuut over dneken om over te schakelen. (ja, ik weet dat je traffic kan bijkopen, maar om als basisabbo 50 € te betalen voor 10 GB en daar dan bovenop nog 1 € per GB vind ik asociaal duur)

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Topicstarter
Ik betaal maar 40€ basis hoor. Voor 50€ zou ik dan 20GB per maand hebben. Maar ik vindt het ook wel een dom systeem, het zou beter zijn moest het zijn zoals bij skynet, de eerste van de maand je meter terug op nul, dan kan je veel gecontroleerder downloaden.

Verwijderd

Duracell schreef op 15 januari 2004 @ 19:55:
[...]

Snelheid vind ik bij Telenet dan weer wel dik in orde, blijkbaar ben jij een van de uitschieters naar onderen toe (387 is idd behoorlijk traag voor een Telenet verbinding).
In dit geval ben ik jammergenoeg een uitschieter. Ooit ook eens een poging ondernomen om dit aan te kaarten bij de telenet klantendienst en daar kreeg ik een gelijkaardige vaststelling. Maar uiteraard werd geen verder gevolg gegeven aan de hele kwestie.

Ligt het aan mij of is dit eigenlijk toch wel een probleem van dienstverlening? Iedereen (snel en traag) betaald hetzelfde bedrag per maand en de ene krijgt betere service dan de andere. Ik persoonlijk vind dat telenet iedereen een (acceptable) minimum throughput moet garanderen - op die manier komen ze dan tenminste toch iets geloofwaardiger over.

I know ... ben aan het zagen ... maar is toch maar ff balen als je net in DIE groep van uitschieters zit. 8)7

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Topicstarter
Ik vind ook dat ze het moeten standaardiseren, gewoon iedereen even snel, want het is inderdaad schandalig dat de een dubbel zo snel kan downloaden dan de andere voor dezelfde prijs! Ok, die zit dan sneller aan z'n limiet, maar toch...

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Topicstarter
Ziehier het bewijs dat er mensen zijn die aan overdreven snelheid downloaden:
http://users.telenet.be/Ranzyman/SupaSpeed.jpg

Verwijderd

klein detail het is slechts een file van 4 mb ... dit lijkt mij eerder windows die een verkeerde snelheid laat zien , ik heb vroeger met men V90 ook wel eens even 20 /s gehaald wnr ik een kleine file binnehaalde , en dit is dus niet mogelijk met een 56 K modem . kan het niet dat hij de vorige keer op 1 of andere rede de download vroegtijdig heeft afbroken en dat hij nu gewoon verder heeft gedownload van het punt waar het geanuleerd werd...

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Ranzy schreef op 17 januari 2004 @ 10:32:
Ziehier het bewijs dat er mensen zijn die aan overdreven snelheid downloaden:
http://users.telenet.be/Ranzyman/SupaSpeed.jpg
LOL dat zegt echt helemaal NIETS. Als je op download klikt en dan een halve minuut wacht met aanwijzen waar het bestand moet komen (en Windows op de achtergrond al aan 't downloaden is) en daarna pas op ok klikt gaat het inderdaad heel snel. Doh. Doe eens een grote-mensen-test, download eens die 10 MB-testfile van de FTP-server van XS4ALL ofzo...

Ik zeg dus niet dat het niet kan, ik zeg gewoon dat 't een verkeerde manier van testen is.

[ Voor 14% gewijzigd door Bergen op 17-01-2004 11:06 . Reden: ja ]

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Topicstarter
Natuurljk had ik daar ook al aan gedacht, dat windows het gewoon verkeerd aangeeft, of dat hij de file al eens had neergeladen, maar dat was dus niet het geval, hij heeft die file gewoon op 2 seconden binnengehaald. Free your mind guys! :-)

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Snelheid zonet opnieuw gemeten met een "echte" speedtest, dus geen winamp nonsens : 1155,6 KB/sec, meer dan 1 MB/sec dus (Telenet Quattro):(klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/neobahamuth/images/speeder1.gif

Ziehier mijn bewijs dat er mensen zijn die aan overdreven snelheid downloaden dankzij Photoshop ;) :
http://users.pandora.be/neobahamuth/images/speeder3.gif

[ Voor 8% gewijzigd door Neobahamuth op 17-01-2004 14:00 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
ik haal op telenet mmenteel iets van een 400 kb/s (Schoten) volgens speedtest.

dat de snelheid van de kabel afhangt van de locatie is gewoon eigen aan de technologie: een hele wijk wordt aangesloten via eenzelfe punt, dus de snelheid moet gedeeld worden. (itt adsl waarbij elke gebruiker een eigen (telefoon)lijn heeft tot aan de aanbieder)

en niet enkel photoshop kan de downloadsnelheid opvoeren... locale caches en proxys kunnen de snelheid ook wel behoorlijk beïnvloeden :)

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Topicstarter
Ziehier mijn bewijs dat er mensen zijn die aan overdreven snelheid downloaden dankzij Photoshop ;) :
http://users.pandora.be/neobahamuth/images/speeder3.gif
Wauw, en welk programma is dat? Photoshop? Een of andere super-download accelerator? Nee serieus, daar houden wij ons echt niet mee bezig hoor, ben ik al iets te oud voor geworden. Ik zal eens vragen of hij die speedtest ff wil doen.

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Ranzy schreef op 17 januari 2004 @ 17:56:
[...]

Wauw, en welk programma is dat? Photoshop? Een of andere super-download accelerator? Nee serieus, daar houden wij ons echt niet mee bezig hoor, ben ik al iets te oud voor geworden. Ik zal eens vragen of hij die speedtest ff wil doen.
Dat van die Photoshop was een grapje :P (dat was te zien aan de knipoog die er achter stond)

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Topicstarter
Ok, was ff op men tenen getrapt (had ook wel iets te maken met de folder "Ranzy sucks ass").

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

offtopic:
Oeps, dat had je dus ook al gezien!
(Ik heb het ondertussen al veranderd. Check maar. Nu is de lol er toch al af)
Maar de onderkant laat ik toch lekker hetzelfde >:)

Let op, mijn snelheid is niet iedere dag zo hoog. Mijn gemiddelde zit tussen 600 - 700 KB/Sec. Zoals ik reeds eerder postte woon ik in een absoluut boerengat-dorpje waar slechts weinigen kabelinternet hebben. Dat helpt natuurlijk.

Ik heb Telenet Quattro, + 10gieg extra verkeer per maand. De optie voor extra uploadsnelheid moet ik niet hebben. (Ik speel nooit online, enkel LAN op thuisnetwerk. )
Voor FTP is die miezerige uploadsnelheid wel minder leuk natuurlijk. Voor de rest ben ik ontzetted tevreden met Telenet. (tot nu toe)

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

ff een reply'tje hierop:

het gebeurt veel dat als je iets download, net voor het klaar is stopt en opnieuw download, dat ie ie eerste zoveel Mbyte supersnel leest(van de harde schijf dus nog), en dan enkel nog die laatste Kbyte download.

en daarbij: jij in Sint-Job op de boerenbuiten zou normaal sneller moeten downen dan in Antwerpen midden int stad... m'n nonkel is de enigste in z'n buurt met Telenet en daar gaat et pas lekker...

hier downloaden we normaal, maar om te gamen suckt het superzwaar...

ASSUME makes an ASS out of U and ME

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Topicstarter
Neobahamuth schreef op 17 januari 2004 @ 19:43:
offtopic:

Let op, mijn snelheid is niet iedere dag zo hoog. Mijn gemiddelde zit tussen 600 - 700 KB/Sec. Zoals ik reeds eerder postte woon ik in een absoluut boerengat-dorpje waar slechts weinigen kabelinternet hebben. Dat helpt natuurlijk.

Ik heb Telenet Quattro, + 10gieg extra verkeer per maand. De optie voor extra uploadsnelheid moet ik niet hebben. (Ik speel nooit online, enkel LAN op thuisnetwerk. )
Voor FTP is die miezerige uploadsnelheid wel minder leuk natuurlijk. Voor de rest ben ik ontzetted tevreden met Telenet. (tot nu toe)
Welk boerengat is dat dan als ik vragen mag, want mijn boerengat is buiten proporties aan het groeien en is ondertussen al bijna z'n naam niet meer waard! (Sint-Job-In-'t-Goor is the name of this hellhole)
Ik haal hier gemiddeld zo'n 450KB/sec, maar die maat van me, die woont dus midden in Antwerpen-stad, en die haalt gemiddeld zo'n 800KB/sec...

offtopic:
Jij hebt volgens mij echt te veel vrije tijd... ;)

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-05 16:57
Ranzy schreef op 15 januari 2004 @ 20:11:
Ik betaal maar 40€ basis hoor. Voor 50€ zou ik dan 20GB per maand hebben. Maar ik vindt het ook wel een dom systeem, het zou beter zijn moest het zijn zoals bij skynet, de eerste van de maand je meter terug op nul, dan kan je veel gecontroleerder downloaden.
Nog maar pas telenet zeker?
In de zilveren dagen (die volgden op de gouden dagen waar je limietloos qua traffiek EN snelheid up + down kon surfen) was het precies zoals je zegt. Elke maand werden de traffiekmeters gereset.
Probleem dat ze hierbij hadden is dat iedereen de allerlaatste dag gewoon alle downloads initieerde en ooh, een paar dozijn GB binnenhaalde :)
Dit belaste hun newsservers blijkbaar te erg dus toen hebben ze die lopende meter in't leven geroepen.

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-05 15:12
Wat ook zo is met Firebird, is dat hij files preloadt, of dat denk ik toch, want ik heb nog nooit gehoord van files van 8 megabyte die met Telenet meteen na het klikken binnen zijn :).

Ik heb ook ooit eens met IE6 1.7 megabyte/seconde gehaald, maar zoiets kan gewoon niet kloppen, de techniek is er niet dus het moet wel iets cachingachtigs zijn.

En wat die Telemeter betreft, voor mijn part is het een glijdende Telemeter, zolang die upload/downloadlimiet maar de hoogte ingaat, want anderhalve gig per maand is nogal weinig ;(. En daar heb ik best wel wat snelheid voor over, zolang het maar boven de 150 kilobyte per seconde ligt.

poohbeer, wanneer waren de gouden/zilveren tijden? Dan weet ik hoeveel vroeger ik Telenet had moeten nemen ;).

[ Voor 18% gewijzigd door coubertin119 op 17-01-2004 20:57 ]

Skat! Skat! Skat!

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Ranzy schreef op 17 januari 2004 @ 20:02:
[...]

Welk boerengat is dat dan als ik vragen mag, want mijn boerengat is buiten proporties aan het groeien en is ondertussen al bijna z'n naam niet meer waard! (Sint-Job-In-'t-Goor is the name of this hellhole)
Ik haal hier gemiddeld zo'n 450KB/sec, maar die maat van me, die woont dus midden in Antwerpen-stad, en die haalt gemiddeld zo'n 800KB/sec...

offtopic:
Over die glijdende Telemeter: ik vind het een voordeel dat ie glijdend is. Even uitleggen:

Ik zit gemiddeld minstens 3 maal tot 4 maal per maand over mijn datalimiet (20 GB downstream / 3 GB upstream).
(Op smallband = meer dan 98% van mijn 20 GB down of 3 GB upstream )

En dit wegens mijn intensief gedownload. Iedere keer dat dit gebeurt krijg ik een automatische waarschuwingsmail en idem modemsnelheidaanpassing (5 KB/Sec downstream) als gevolg (smallband).

een voorbeeld:

1. Stel nu dat ik de voorbije 29 dagen in totaal 20 GB gedownload heb en
2. op 17/01/2004 1 GB download en
3. door het totaal van de voorbije 30 dagen op te tellen van up- en downstream nu op 21 GB downstream traffiek zit voor de voorbije 30 dagen
--> = 105 % van mijn maandelijkse datatraffiek
3. dan zit ik dus op smallband totdat mijn voorbije 30 dagen opgeteld onder de 100% zitten.
4. Maar indien ik op 18/12/2003 ook 1GB gedownload heb, heb ik die morgen (18/01/2004) tegoed
5. en zit ik morgen weer op breedband want dan zit ik terug onder mijn 100% (20 GB) downstream traffiek.

Kan je nog volgen?

offtopic:

--> neen, niet echt, maar ik photoshop gewoon heel snel!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:08
Neobahamuth schreef op 17 januari 2004 @ 19:43:
offtopic:

Om er nog maar eens op terug te komen:
Ranzy schreef op 14 januari 2004 @ 14:32:
nee, niet als deze UTP kabel minder dan 100 meter is.. Het gaat om de afstand van de centrale tot jouw huis waardoor je dit verlies tegeover je vriend in download lijdt, maar je geeft zelf ook al aan dat je op een minder gunstige plek woont dan je vriend.

Verwijderd

Tildonk? Ga van m'n lijn! O-)

-> zit in Herent.

Verwijderd

Duracell schreef op 15 januari 2004 @ 19:55:
[...]

Mijn grootste probleem is de 10 GB traffic-limiet en de daarbij horende smalband.
Als er een provider komt die de helft van de snelheid aanbiedt zonder max 10 GB/maand te mogen gebruiken moet ik er geen minuut over dneken om over te schakelen. (ja, ik weet dat je traffic kan bijkopen, maar om als basisabbo 50 € te betalen voor 10 GB en daar dan bovenop nog 1 € per GB vind ik asociaal duur)
Euhm wel niet kabel, maar ik heb ADSL2fit, kost me 35 euro per maand, en ik heb GEEN limieten. Hiervoor heb je echter wel een telefoonabbo van belgacom nodig, als je niet via de foonkabel belt is er een bugetabbo bij belgacom zodat dit iets is van een 10 euro per maand. Mijn downloadsn,elheid schommelt zo rond de 300 KB/sec en mijn upload is wel lekker vet voor België... 50Kb/sec up, en binnekort nog eens 1/3 sneller... -> +60 ...

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Verwijderd schreef op 17 januari 2004 @ 23:46:
Ga van m'n lijn! O-)

-> zit in Herent.
Hoi buurman (bijna toch) Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/neobahamuth/images/wave.gif

En hoe zit het ginder met de snelheid?

[ Voor 16% gewijzigd door Neobahamuth op 29-10-2009 12:22 ]

Pagina: 1