• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-02 09:21
Ik heb een grote poster 59x60 cm. Deze is te groot om in te laten scannen met een drumscanner. Bovendien is dit ook best prijzig.

Nu is er het idee om de foto op te plakken op een plaat en deze digitaal te fotograferen. We hebben een EOS 300 D met een Sigma lens (weet de waardes niet, kan ik wel opzoeken) en een statief.

Aangezien wij op kantoor hier zelf professioneel TV maken hebben, hebben we genoeg spullen om mooi uit te lichten.

Kan dit, en zo ja: is dit aan te raden en krijg je mooie kwaliteit?

[ Voor 4% gewijzigd door havana op 14-01-2004 13:44 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
tuurlijk kan dit :)
heel goed zelfs! mits natuurlijk goede belichting/witbalans ect. maar daar heb je de spullen voor lees ik

en over de kwaliteit, uit de 300D komen leuke ruisvrije plaatjes @ 6.2megapixel, dus dat zit wel goed :)

Verwijderd

Het kan, maar het is heel belangrijk, zeker als je extra gaat belichten, dat de poster echt helemaal vlak is. Een beetje kromming kan licht weerkaatsen en dan krijg je een lichte vlek in de afbeelding. Het is alleen lastig om het recht te houden omdat je er niets op kan leggen.

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Moeilijk om een juiste brandpuntsafstand te kiezen die niet teveel vervormt (fisheye-achtig). Ga niet op 28 (normale, geen EOS 300D vergrotingsfactor) mm zitten, maar ook niet te ver, anders wordt het te onduidelijk.

• havana
En hoe zit het met flitsen? Bij onze EOS hebben we een losse flitser, voor zover ik weet goede kwaliteit. Moeten we deze gebruiken of liever alleen de overige belichting gebruiken?

[ Voor 16% gewijzigd door havana op 14-01-2004 14:13 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• Karlok[JY-616]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:51
havana schreef op 14 januari 2004 @ 14:13:
En hoe zit het met flitsen? Bij onze EOS hebben we een losse flitser, voor zover ik weet goede kwaliteit. Moeten we deze gebruiken of liever alleen de overige belichting gebruiken?
Ik zal niet flitsen, want dan krijg je zo'n 'flitsvlek' op de foto.

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

• DaRuLe
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

havana schreef op 14 januari 2004 @ 14:13:
Ik zou indirect flitsen :)

Of een mooie paraplu flitserT

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:08

E-Rick

I love it :7

Flitsen is absoluut niet nodig als de camera op een statief staat. Gewoon mooi egaal uitlichten, witbalans handmatig instellen door met een wit vel papier te calibreren (als alles goed staat, daarna dus niets meer veranderen aan het licht) en de zelfontspanner gebruiken om bewegingsonscherpte tot een minimum te beperken.
Beter ook de camera wat verder weg en inzoomen dan vlak bij en helemaal uitgezoomd, in verband met vervorming aan de randen.

[ Voor 17% gewijzigd door E-Rick op 14-01-2004 14:29 ]

Choose life

• Willem
  • Nu online
GMTA E-Rick ;)

• havana
Jullie zijn geweldig :) Ik laat het resultaat zien!

DIT IS MIJN WEBSITE

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
havana schreef op 14 januari 2004 @ 14:58:
ok :P

• Karlok[JY-616]
  • Laatst online: 11:51
havana schreef op 14 januari 2004 @ 14:58:
Wat staat erop de poster?

Vleuten 4x430wp Oost Schuin dak 25°, 5x430wp Zuid plat dak 13°

• Willem
  • Nu online
Dat zien we vanzelf :P

• havana
President JFK. De fotoshoot gaat maandag plaatsvinden, dan zal ik 'm ff posten.

[ Voor 70% gewijzigd door havana op 15-01-2004 08:40 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Vergeet ook niet te diafragmeren. Voor ieder zoomobjectief geldt dat hij het beste presteert halverwege het zoombereik, maar voor ieder objectief geldt dat hij het beste presteert als je een paar stops diafragmeert. Aangezien de camera op statief staat maken sluitertijden toch geen ruk uit.

Denk er wel aan om de hoogte van de camera in te stellen op de halve hoogte van de poster, dus op het midden van de poster en de camera waterpas te stellen. Zet naast de camera een computer zodat je de foto direct een op een kan bewonderen, anders blijf je instellen.

Heeft iemand nog het idee dat een pol filter nuttig zou kunnen zijn ivm reflecties?

• Willem
  • Nu online
Dat is toch niet de functie van een polarisatie filter? En als je toch met lange sluitertijden werkt vraag ik me ook af waar die reflecties dan vandaan zouden moeten komen ;)

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:33

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Ik zou geen polarisatiefilter pakken, maar wel diafragmeren. De meeste objectieven zijn gewoon goed tussen F8 en F11, dus ik zou zeggen, ga voor de F8 en gaan met die banaan!

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

willem169 schreef op 15 januari 2004 @ 14:22:
Dat is toch niet de functie van een polarisatie filter? En als je toch met lange sluitertijden werkt vraag ik me ook af waar die reflecties dan vandaan zouden moeten komen ;)
Spiegeling op het gladde oppervlak van de poster bij verkeerd gebruik van licht. Als ik in mijn kamer naar een poster kijk, zie ik onder een bepaalde hoek een lichte vlek (reflectie) van mijn lamp. Zit ff te denken over die pola, maar die filtert dat alleen van bepaalde glanzende objecten, maar niet van papier. Heeft dus idd geen zin. Was een beetje voorbarig!

• havana
Zo!

De fotoshoot gaat zo beginnen. Waar we op gaan letten:

- poster helemaal recht hangen en helemaal vlak
- camera neerzetten op precies 50% zoombereik
- camera precies positioneren op halve hoogte van de poster
- witbalans handmatig calibreren
- schieten op verschillende diagrafma's / sluitertijden
- zelfontspanner gebruiken
- geen flitser

Nou hoop later vandaag het resultaat te posten!

[edit]

Nou allemaal verschillende sluitertijden en diafragma's geprobeerd, uiteindelijk erg tevreden met het resultaat. Deze gaat het worden (moet nog wel een beetje bewerkt worden)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jejansen/kennedy.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door havana op 19-01-2004 11:03 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Lijkt mij geen onaardig resultaat. Alleen is er rechtsboven niet iets weggevallen?
edit:
Hoe was de opstelling, poster op de grond en camera erboven of poster op de muur en camera ervoor?

Lees nu pas goed "hangen" dus zal wel aan de muur geweest zijn ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2004 12:24 ]

• Willem
  • Nu online
Ja ben ook benieuwd naar de opstelling, resultaat is iig d:)b

• Remy
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Dat is idd zeer goed gelukt zo havana, je kan zeker niet 1-2-3 zeggen dat het een foto van een poster is. Complimenten hoor :)

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Maak em eens clickable naar een grotere versie of kan dit niet ivm copy rights?

• havana
Resultaat is dus idd top, poster hing op een vlakke plaat. Heb echt mijn best gedaan (samen met collega) om 'm zo strak mogelijk op te hangen. Deze plaat hebben we verticaal gepositioneerd (tegen de muur).

Met een 'paraplu' verlichter konden we via het plafond een reflectie-vrije belichting creëeren.

Kan helaas geen grotere plaatsen... maar trust me... de kwaliteit is prima, ook volgens onze DTP'er, een absolute expert :)

DIT IS MIJN WEBSITE

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-02 22:04

Maximus

There is no substitute

respect havana :) maar idd daar boven in moet daar niet JFK staan ?

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• havana
Thanks :) Eigenlijk wel maar het hoofd wordt uitgesneden dus dit is al gecropt :)

DIT IS MIJN WEBSITE

Pagina: 1