[XP] Vanuit dos-box printen op usb printer?*

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-05 07:08
Hallo,

Mijn vader gebruikte tot nu toe WindowsXP prof, een dos programma voor zijn administratie en een HP laserjet 5l.
Vorige week ging de Laserjet kapot en hebben we de HP Laserjet 1010 gekocht, het probleem is alleen dat hij niet meer kan printen via het DOS programma omdat die de printopdrachten naar de printerpoort stuurt.

Hoe kan ik dit probleem het makkelijkst verhelpen?
Ik bedoel, hoe kan ik de printopdrachten die verstuurd worden naar de printerpoort laten doorsturen naar de USB printer?
De printer is gedeeld op het netwerk.

• procyon
aah google gaf me dit:
net use lpt1: \\ servername \ printer_share /persistent:yes

Deze opdracht zorgt ervoor dat de opdrachten naar de printerpoort worden door gestuurd naar de shared printer.

Kan iemand ff kijken of dit werkt?
Ik zit op het moment nl in den haag en ga pas vrijdag weer naar huis, zou het fijn vinden om het zeker te weten.

• procyon
Dan nog maar een kickje, kan iemand het bovenstaande even proberen?
Tnx alvast!

• Nick Name
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-05 17:12

Nick Name

SinFest!

Ik heb het geprobeerd voor je. De binding lukt, maar ik krijg 'm niet aan het printen. Ik heb via de command prompt direct een tekstbestand naar lpt1 gestuurd. Ik heb verder geen dos programma's met printfunctie meer om het voor je te testen...

Ik weet niet welk dosprogramma je vader gebruikt, maar voor sommige dosprogramma's (waaronder WordPerfect jaja) zijn wel oplossingen om toch naar zgn. windowsprinters te printen.

Het idee van die oplossing is:
1. programma print naar ghostscript printer
2. ghostscript printer laat een bestand achter in een ingestelde directory
3. een derde programma kijkt elke X seconden of er in de ingestelde directory een bestand staat. Als dat er staat dan print dat programma het bestand.
Het werkt, maar voordat de eerste pagina uit de printer rolt, dan ben je toch gauw een 30-45 seconden verder (uitgaande van een reeds warme laserprinter)

EDIT2: In het februari nummer van computertotaal geven ze iemand dezelfde tip als waar jijzelf al mee kwam aanzetten. (er wordt terugverwezen naar het november nummer, dus misschien dat daar wat meer in staat).

[ Voor 20% gewijzigd door Nick Name op 16-01-2004 15:36 ]

http://www.sinfest.net | Q: Does it ever get windy in Australia? I have never seen it rain on TV, so how do the plants grow? (UK) A: We import all plants fully grown and then just sit around watching them die

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit zodat je topic titel conform de Windows Operated Systems Policy is :)

Verwijderd

Probeer het met dit programmatje eens. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd.

http://www.dosprn.com/

• procyon
Dank je Nick Name en biermans,

Het lukte bij mijn vader wel maar toch niet helemaal zoals het de bedoeling is.
Ik kan op deze manier 6 pagina's printen en dan krijg ik lege vellen met daarop de zin: Unsupported Personality: PLC".

Reset ik de printer dan kan ik er weer 6 printen. :?
Ik ga nu ff google-en en laat het wel even weten als het gelukt is.

Tnx voor de titelfix elevator ;)

Op het forum van HP is er iemand met dezelfde vraag:
http://forums1.itrc.hp.co...answer.do?threadId=374186
Helaas heeft hij nog geen antwoord gekregen.

Wat ik tot nu toe weet is dat het waarschijnlijk het geheugen is van de printer (8MB) die volloopt.
Ook mensen met linux schijnen er last van te hebben, maar even afwachten dus :)

[ Voor 36% gewijzigd door procyon op 16-01-2004 22:23 ]

Verwijderd

Hai,

vandaag had ik eenzelfde probleem met een 16-bits dos programma onder een Windows 2000 Pro omgeving met een Brother laser printer aangesloten via de lpt1.

Dit programma weigerde te printen naar de lpt poort. Normaal gesproken zou je zeggen dat dit ergens een fout in het stukje software zou zijn maar hij kwam met een melding m.b.t. tot Spoolsvr.exe. Deze service crashte zodra er een print opdracht gestuurd werd vanuit het dos programma.

ik heb hierna net use /persistent:yes uitgevoerd (jawel, zonder servername en sharename) en vervolgens werkte dit perfect. De printerspooler hoefde niet meer geleegd te worden en ook de service bleef keurig draaien.

Volgens een technet artikel zorgt de schakeloptie /persistent:yes er onder andere voor dat 16-bits dos programma's kunnen blijven printen onder op NT gebasseerde windows omgevingen. (i.e. Windows 2000 en Windows XP)

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;260142

Dit is het TechNet artikel dat mij enorm heeft geholpen. }:O

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2004 16:56 . Reden: link toegevoegd ]

• procyon
Procyon for life schreef op 16 januari 2004 @ 22:18:
Dank je Nick Name en biermans,

Het lukte bij mijn vader wel maar toch niet helemaal zoals het de bedoeling is.
Ik kan op deze manier 6 pagina's printen en dan krijg ik lege vellen met daarop de zin: Unsupported Personality: PLC".

Reset ik de printer dan kan ik er weer 6 printen. :?
Ik ga nu ff google-en en laat het wel even weten als het gelukt is.

Tnx voor de titelfix elevator ;)

Op het forum van HP is er iemand met dezelfde vraag:
http://forums1.itrc.hp.co...answer.do?threadId=374186
Helaas heeft hij nog geen antwoord gekregen.

Wat ik tot nu toe weet is dat het waarschijnlijk het geheugen is van de printer (8MB) die volloopt.
Ook mensen met linux schijnen er last van te hebben, maar even afwachten dus :)
Ook op het forum van HP weten ze tot nog toe geen goede oplossing te geven, de printer uitzetten helpt wel maar is natuurlijk een tijdelijke oplossing.
Ook de klantenservice van HP kan me niet helpen, misschien moet mijn vader zijn administratie toch maar in een windows programma gaan doen. :)
(was hij toch al van plan)

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

em helpt dit :
- laat het DOS-programma printen naar een bestand (dat zal het wel kunnen; USB-aansturen vermoedelijk niet) dat heet bijv. "uitdraai.txt"
- tik dan in een DOS-box in: type uitdraai.txt > PRN

Ik hoop/verwacht dat het besturingssysteem dan voor PRN invult de USB-printer.

Probeer anders in het besturingssysteem "uitdraai.txt" op een icoontje van de printer te slepen (dan moet het ook geprint gaan worden).

(wil je melden of het lukt? Ik ben er wel benieuwd naar, want ik kan het niet testen).

[ Voor 4% gewijzigd door Brothar op 20-01-2004 18:23 ]

eagle

• procyon
Brothar schreef op 20 januari 2004 @ 18:23:
em helpt dit :
- laat het DOS-programma printen naar een bestand (dat zal het wel kunnen; USB-aansturen vermoedelijk niet) dat heet bijv. "uitdraai.txt"
- tik dan in een DOS-box in: type uitdraai.txt > PRN

Ik hoop/verwacht dat het besturingssysteem dan voor PRN invult de USB-printer.

Probeer anders in het besturingssysteem "uitdraai.txt" op een icoontje van de printer te slepen (dan moet het ook geprint gaan worden).

(wil je melden of het lukt? Ik ben er wel benieuwd naar, want ik kan het niet testen).
Goede tip,
Ik ga het vrijdag gelijk proberen :)
Pagina: 1