Toon posts:

Harddisk word niet meer herkend

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ik heb Linux geinstalleerd op mijn voorheen Win98 pc'tje. Na die installatie kreeg ik de fout dat er geen "Valid system disk" aanwezig was. Ik heb de PC in de Bios 'verteld' dat hij hdd-0 (dit werkte voorheen) als eerste moest starten. Maar dit gaat niet, de PC start alleen nog de cd-rom. Nu hoor ik wel dat de HDD geluid geeft.

Ik heb hem al een uur in een vriezer gelegt van -30 celcius, heb de jumpers op alle mogelijke manieren eringedaan, maar niets help. Tevens heb ik verschillende kabels geprobeerd.

Iemand een oplosing?

Met vriendelijke groeten,
Pim

Verwijderd

Topicstarter
Ik merk trouwens dat de hdd wel word herkend door BIOS, maar niet word opgestart.

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:49

JustDutch

was ambtenaar :)

Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 13:31:
Goedendag,

Ik heb Linux geinstalleerd op mijn voorheen Win98 pc'tje. Na die installatie kreeg ik de fout dat er geen "Valid system disk" aanwezig was.
Ik kan het fout hebben, maar volgens mij duidt dit erop dat er geen systeembestanden aanwezig zijn waarin wordt verteld welk OS hij moet starten. (Je krijgt volgens mij dezelfde foutmelding als je van floppy wilt starten waar de systeembestanden niet opstaan).

Als je nog van CD kunt starten, probeer knoppix dan eens op te starten en kijk of je je HD nog kunt benaderen. Ik heb nl. het idee dat er niets fout was met je HD.

suggestie: lees de FAQ's ook eens

Forza Mucca

Verwijderd

heb je je partities goed geactiveerd en lilo of grub geinstalleerd? bad sectors? boot ie de kernel? meer info aub ;)

Verwijderd

Topicstarter
Partities zijn ok, Lilo geinstalled, maar zie niets dat te maken heeft met Linux, als het goed is zijn er geen bad sectors. En als ik Linux RedHat 7.3 opnieuw wil installeren krijg ik een bootmenu, waarna hij de kernel opstart. Maar die stopt als ie de hdd wil checken.

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

wat je kunt doen, is even windows opnieuw installeren om op die manier in iedergeval af te vangen dat je hardware in orde is.

Start windows gewoon normaal op dan weet je dat je iets niet goed hebt gedaan met het installeren van Linux.

Verwijderd

Topicstarter
Dat lukt dus niet ivm. de verscheidene bestandssystemen. Iemand een manier om Linux opnieuw te installeren zonder dat ie een rescue uitvoerd?

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu weer aan het starten met de CD-rom van Linux, en hij start 'normaal' op maar blijft bij:
Partiton check:
hda:_

En het ligt dus aan linux, maar hoe install ik die opnieuw?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 13:47:
Ben nu weer aan het starten met de CD-rom van Linux, en hij start 'normaal' op maar blijft bij:
Partiton check:
hda:_

En het ligt dus aan linux, maar hoe install ik die opnieuw?
en dit heb ik nu met een oude 540mb schijf vn mij... nog geen oplossing gevonden :'(

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2004 13:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij stopt als ik met de CDrom rescue doe bij het checken van de partitie /hda

Maar hoe vertel ik de CDrom datie moet installen, en niet rescuen (booten)

Verwijderd

door je info krijg ik het idee dat bij het booten linux naar de verkeerde bootpartitie zoekt. Ik denk inderdaad dat een nieuwe install moet helpen.
1 cd rin, booten van cdrom
2 1 ste partitie voor de zekerheid maar weghalen (2e mag je data op laten staan)
Die partitie moet active zijn!
3 Linux op die partitie installen (visual install mandrake en redhat laatste edities zijn vrij makkelijk in engels ten minste)

Verwijderd

checken van partities kan je niet overslaan doet iedere linux kernel anders weet ie niet welke partities er zijn en welke niet.

Verwijderd

indien het laatste bericht zou ik de rescue floppies van part magic gebruiken.
Dat pakket heb je vast
hiermee de schijf controleren en leeghalen

Verwijderd

Topicstarter
Heb alleen een rescue floppie van RedHat. Maar ik kan dus niet meer in de install komen, omdat ie de kernel dan boot?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 13:54:
door je info krijg ik het idee dat bij het booten linux naar de verkeerde bootpartitie zoekt. Ik denk inderdaad dat een nieuwe install moet helpen.
1 cd rin, booten van cdrom
2 1 ste partitie voor de zekerheid maar weghalen (2e mag je data op laten staan)
Die partitie moet active zijn!
3 Linux op die partitie installen (visual install mandrake en redhat laatste edities zijn vrij makkelijk in engels ten minste)
denkt niet dat dat het is.
als ik het goed begrijp hangt ie zich op dit punt bij het booten vvan de kernel

code:
1
2
Jan 14 07:41:47 n0 kernel: Partition check:
Jan 14 07:41:47 n0 kernel:  hda: hda1 hda2 hda3

Als het goed is kan je booten met een dos diskette en daarmee proberen de hd te fatsoenere

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2004 13:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 13:57:
[...]

denkt niet dat dat het is.
als ik het goed begrijp hangt ie zich op dit punt bij het booten vvan de kernel

code:
1
2
Jan 14 07:41:47 n0 kernel: Partition check:
Jan 14 07:41:47 n0 kernel:  hda: hda1 hda2 hda3

Als het goed is kan je booten met een dos diskette en daarmee proberen de hd te fatsoenere
Jup, heb ik geprobeerd, maar dan werkt format C: natuurlijk niet. Maar wat Maus zegt kan. Maar als ik de CD er dus in doe, boot ie de kernel zonder verder resultaat, en daar kan ik niet omheen!

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat kan ik uithalen met die bootflop van RedHat?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 14:04:
Maar wat kan ik uithalen met die bootflop van RedHat?
als dat die is wat je tijdens de setup hebt moeten maken zou je daarmee problemen mee kunnen oplossen als die zich voordoen. Maar je hebt er op dit moment nix aan aangezien ie toch niet fatsoenlijk boot.

wat maus zegt klopt niet want ie komt niet eens aan het punt dat ie de root probeert te mounten. Bootdisk doet het hij laad ja de kernel van de hd ofniet?

Verwijderd

Topicstarter
Hij laad een kernel, maar die is lijkt me van de floppy, want als die de hda gaat checken blijft het daarbij.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 14:12:
Hij laad een kernel, maar die is lijkt me van de floppy, want als die de hda gaat checken blijft her daarbij.
en als je zonder bootdisk probeer op te starten en het is dan hezelfde is het niet het probleem wat maus zegt.
De linux kernel vindt geen partities dat is het probleem na mijn mening, maar de oplossing heb ik zelf nog niet na gezocht wegens tijdgebrek

volgens mij heb ik dat toen gekregen ook door RH7.3 of 8.0

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2004 14:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik wacht wel...

Verwijderd

Topicstarter
iemand?

Verwijderd

hier een paar results van Google

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

als ik in jou situatie zou zitten dan zou ik het volgende doen.

1. Pak de (rescue) flop van PQmagic. (die herkent nl linux partities)
2. formateer heel je hdd (windows of linux-compatible)
3. installeer windows of linux opnieuw. (tis maar net welke je wil, aangezien linux nu niet wil starten en je weet niet of het een hard of software probleem is zou ik voor windows kiezen om dat uit te sluiten)

Is windows gelukt?? Knal er dan Linux nogmaals overheen.

Verwijderd

Topicstarter
Heb geen PQMagic :{
Pagina: 1