[tweak] Master Base ?

Pagina: 1
Acties:
  • 355 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Skyhawk-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Zoals iedereen weet zijn er op Audio / Video gebied bepaalde tweaks om het geluid / beeld te verbeteren. Maar zoals iedereen ook weer weet zijn er mensen die daar misbruik van maken.

Laatst las ik bij www.hifi.nl een recensie over Master Base.

Afbeeldingslocatie: http://www.hifi.nl/gfx/base2-12-november.jpg

Quote van de pagina
Maar wat is en doet Master Base?

Master Base is een harde, 1 cm dikke plaat om luidsprekers, versterker of cd-speler op te zetten met de bedoeling het apparaat min of meer zwevend te plaatsen. Een "zwevende" plaatsing heeft als voordeel dat deze hifi-component zijn eventuele kasttrillingen niet doorgeeft aan de omgeving (vloer, tafel) en ook geen trillingen via direct kontakt terugkrijgt. Kleuring door ongewenste trillingen wordt op deze manier vermeden.

Dat uit zich in de volgende verbeteringen:

* meer rust in het hoog
* meer controle in het laag, laag wordt strakker
* betere definitie
* meer lucht rondom de instrumenten, en stemmen
* exactere plaatsing van instrumenten, het stereobeeld is beter gedefinieerd

Master Base heeft een honingraatstructuur van aluminium cellen met een genopte boven- en onderlaag van een epoxy en kevlar combinatie (sandwichconstructie). De bovenlaag werkt als een soort membraan, het genopte profiel vergroot het werkende oppervlak en de honingraten verhinderen de transmissie en reflectie van de trillingen. Het vermogen van de Master Base om uw apparatuur te ontkoppelen en daardoor te laten "zweven" is groter dan andere tweaks. De Master Base is effectief over een groot frequentiegebied (ong. 20 Hz tot 15 kHz).
Mooi woorden zoals je kunt lezen. Maar werkt het ook? zijn hier mensen die het ook gebruiken? Of is dit het zoveelste gebakken lucht verhaal. :?
Of heeft dit pas werking bij een duurdere set?

[ Voor 3% gewijzigd door -Skyhawk- op 14-01-2004 11:47 ]

• Flexx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-08 13:24

Flexx

This side up

Het lijkt mij alsof dat metaal op dezelfde manier in elkaar zit als karton. Twee glade stukjes met een soort van golfplaat er tussenin. Als dat zo is denk ik wel dat het werkt.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Prachtige marketingtechniek om je product zo aan te prijzen, onder de cd-speler nog wel. Mischien dat zo'n ding nut heeft bij een spelertje van 50 euro, een kwalitatief goede kan in ieder geval wel tegen wat trillingen. Vooral de versterker is heel erg gevoelig voor trillingen door al die bewegende onderdelen die erin zitten :+

Sorry hoor maar dit schaar ik onder de categorie afgeschermde powercord, nutteloze geldverspilling. Als je toch geld over hebt, mail me voor mijn bankrekeningnummer.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Sharad R
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-06 20:28

Sharad R

lurking is an art

m.m schreef op 14 januari 2004 @ 15:06:
Prachtige marketingtechniek om je product zo aan te prijzen, onder de cd-speler nog wel. Mischien dat zo'n ding nut heeft bij een spelertje van 50 euro, een kwalitatief goede kan in ieder geval wel tegen wat trillingen. Vooral de versterker is heel erg gevoelig voor trillingen door al die bewegende onderdelen die erin zitten :+

Sorry hoor maar dit schaar ik onder de categorie afgeschermde powercord, nutteloze geldverspilling. Als je toch geld over hebt, mail me voor mijn bankrekeningnummer.
euuhh... het gaat erom dat je deze onder je speakers plaatst en niet onder een versterker of cd-speler...

Speakers geven wel veel trillingen door..(vooral bij bas), dus hoe kleiner het contact met de vloer, des te minder trillingen deze door kan geven..

The more I learn, the less I know, I just realised

• zimbab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06-2021

zimbab

Personal Jesus

Sharad_R schreef op 14 januari 2004 @ 15:17:
euuhh... het gaat erom dat je deze onder je speakers plaatst en niet onder een versterker of cd-speler...

Speakers geven wel veel trillingen door..(vooral bij bas), dus hoe kleiner het contact met de vloer, des te minder trillingen deze door kan geven..
Het is in eerste instantie wel degelijk bedoeld om onder je CD-speler enzo te zetten.
m.m schreef op 14 januari 2004 @ 15:06:

Het effect wordt inderdaad vaak overtrokken, maar ik zou niet zo ver willen gaan het meteen af te doen als slechts domme marketing. Ik zou een keer een vergelijk moeten doen met alle apparatuur op de grond en dan alle apparatuur in een goed rek eventueel aangevuld met deze dingen. Zolang ik die test nog niet heb gedaan houd ik me in het midden. En dat voor een bepaald effect nog geen wetenschappelijke verklaring is waar iedereen zich mee kan vinden wilt nog niet zeggen dat het effect niet bestaat.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

et werkt ja.. en best goed.. ik heb et verschil gehoord met spikes ipv deze dingen en vice versa ... zit wel vershcil in ja.. maar of het zijn prijs waard is is wat anders..

dit soort spul is ook goedkoop te krijgen hoor..alleen moet je ff zoeken.. et is gewoon spul wat in vliegtuigen enzo wordt gebruikt..
er is zat plaatmateriaal met honingraaf vulling.. je moet er dan geen randjes aan maken he :P

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Gitaarwerk schreef op 14 januari 2004 @ 16:16:
et werkt ja.. en best goed.. ik heb et verschil gehoord met spikes ipv deze dingen en vice versa ... zit wel vershcil in ja.. maar of het zijn prijs waard is is wat anders..

dit soort spul is ook goedkoop te krijgen hoor..alleen moet je ff zoeken.. et is gewoon spul wat in vliegtuigen enzo wordt gebruikt..
er is zat plaatmateriaal met honingraaf vulling.. je moet er dan geen randjes aan maken he :P
Glare heet dat spul. Ontwikkeld in de Technische Universiteit Delft. Het zijn 2 alu plaatjes met daartussen een honingraad van glasfiber.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:47

mr_petit

opperprutser

dit spul wordt gewoon in de bouw gebruikt hoor (alu honingraad)
wat je hier voor 4cm2 betaald krijg je dan een meter2 8)7

* mr_petit gelooft niet in dit soort onzin (keb wel eens luistertests gedaan hoor :P )

edit:

Alucore heet het

[ Voor 17% gewijzigd door mr_petit op 14-01-2004 17:29 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• -Skyhawk-
  • Niet online
Interesant die nuchtere blik vergeleken met bv. andere hifi forums. :)
Ervaringen van bepaalde mensen.
Maar als je dat leest? :? Kun je 2 dingen vastellen:

1. Het is waar.
2. Dikke onzin, en de waarheids-factor van de hifi.nl ook kunt betwijflen, altijd al een beetje gedaan.... ;)

En wat ik er zelf van vind, (niet geluisterd natuurlijk) Maar lijkt me sterk dat ineens zoveel verschil gaat maken zoals die mensen dat zeggen. :z

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

-Skyhawk- schreef op 14 januari 2004 @ 17:33:
Interesant die nuchtere blik vergeleken met bv. andere hifi forums. :)
Die zogenaamd nuchtere blik is wat misleidend denk ik. Ik denk dat alle mensen die hier hebben gezegd dat het niet werkt nooit een goede A-B vergelijking hebben gedaan hiermee. Ze kunnen er misschien niet in geloven, maar uit ervaring spreken kunnen ze denk ik ook niet. De enige is volgens mij Gitaarwerk en die zegt dat het wel werkt. Ik weet het niet....nooit geprobeerd.
Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 17:14:
Glare heet dat spul. Ontwikkeld in de Technische Universiteit Delft. Het zijn 2 alu plaatjes met daartussen een honingraad van glasfiber.
Toch wel? Vroeg me het de hele tijd al af.

* zimbab heeft ook drie weken EA/L&R gestudeerd *
mr_petit schreef op 14 januari 2004 @ 17:17:
dit spul wordt gewoon in de bouw gebruikt hoor (alu honingraad)
wat je hier voor 4cm2 betaald krijg je dan een meter2 8)7

* mr_petit gelooft niet in dit soort onzin (keb wel eens luistertests gedaan hoor :P )

edit:
Alucore heet het
Dat is dus gewoon helemaal van aluminium en dit niet, dus wat jij noemt is iets anders.

EDIT:

Het is dus geen Glare....dit is een plaatje van Glare:

Afbeeldingslocatie: http://www.delftaerospace.com/highlights/images/glare_h.jpg

Werkt met laagjes en niet met een honingraatstructuur. De reden waarom ik eerst ook twijfelde of het Glare was is omdat ik gelezen had dat dit materiaal uit de helikopterbouw komt en als het goed is wordt Glare voor het eerst toegepast in de Airbus A380.

[ Voor 44% gewijzigd door zimbab op 14-01-2004 17:47 ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:47

mr_petit

opperprutser

deze lui maken het iig:
http://www.trbonders.co.uk/products.html

en deze lui zullen het ook wel hebben

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

zimbab schreef op 14 januari 2004 @ 17:33:
[...]

Die zogenaamd nuchtere blik is wat misleidend denk ik. Ik denk dat alle mensen die hier hebben gezegd dat het niet werkt nooit een goede A-B vergelijking hebben gedaan hiermee. Ze kunnen er misschien niet in geloven, maar uit ervaring spreken kunnen ze denk ik ook niet. De enige is volgens mij Gitaarwerk en die zegt dat het wel werkt. Ik weet het niet....nooit geprobeerd.

[...]

Toch wel? Vroeg me het de hele tijd al af.

* zimbab heeft ook drie weken EA/L&R gestudeerd *

[...]

Dat is dus gewoon helemaal van aluminium en dit niet, dus wat jij noemt is iets anders.

EDIT:

Het is dus geen Glare....dit is een plaatje van Glare:

[afbeelding]

Werkt met laagjes en niet met een honingraatstructuur. De reden waarom ik eerst ook twijfelde of het Glare was is omdat ik gelezen had dat dit materiaal uit de helikopterbouw komt en als het goed is wordt Glare voor het eerst toegepast in de Airbus A380.
Ik heb het spul in mijn handen gehad, er is een enkelvoudige versie met een duidelijke honingraadstructuur, anders ben ik verkeerd voorgelicht door een vriend van mij (6e jaars L&R student). Het plaatje wat jij linkt is idd ook glare maar dan veel dunner spul. Ik zal het eens navragen :).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2004 18:46 ]

• zimbab

zimbab

Personal Jesus

Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 18:43:
Ik heb het spul in mijn handen gehad, er is een enkelvoudige versie met een duidelijke honingraadstructuur, anders ben ik verkeerd voorgelicht door een vriend van mij (6e jaars L&R student). Het plaatje wat jij linkt is idd ook glare maar dan veel dunner spul. Ik zal het eens navragen :).
Dit komt namelijk van de TUD-site:
GLARE ziet er hetzelfde uit als aluminium platen, maar het bestaat uit verschillende lagen. Eerst een dunne laag aluminium, dan een dunne laag van sterke glasvezels en dan weer een laag aluminium. Dit zou een soort 'metaaltriplex' genoemd kunnen worden: een sandwich van dunne, samengelijmde platen van elk ongeveer een derde millimeter dik.
Ze hebben het dus nergens over een honingraatstructuur en de lagen zouden een derde van een millimter dik zijn. Misschien heb jij het volgende in je handen gehad:
Een variant van GLARE wordt gebruikt voor het vrachtluik van de C-17, Amerika`s nieuwste transporttoestel.
Link: http://www.delftaerospace.com/highlights/glare_nl.asp

Edit: weet je wat ik denk? Dat dat dikke spul dat jij in je handen had niet helemaal Glare is, maar alleen de twee dunne platen en dat ze daartussen een ander materiaal met honingraatstructuur hebben geplaatst. Dan zou het dus niet Glare zijn, maar opgebouwd uit onder andere Glare.

[ Voor 12% gewijzigd door zimbab op 14-01-2004 18:59 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

voor speaker conussen gebruiken ze dacht ik ook wel eens van dat alu met honingraat structuur.

Ik heb ook onder me spakers spikes zitten, kweet niet of het echt wat uit maakt, maar t zag er gewoon een stuk mooier uit voor die 35€
Pagina: 1