Toon posts:

adsl-modem/router/switch ipadressen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een vraag over de ipadressen die je van de provider krijgt.
ik zit te kijken naar het abonnement van surfnet. daar kun je namelijk meer dan 1 ip-adres krijgen.
mijn vraag is hoe het precies zit als je een 4-poorts adsl-modem/router hebt. komen die 4 ip-adressen van de provider dan op elke poort van de router, zodat ik 4 externe (van internet bereikbare) ipadressen heb? die ik vervolgens weer kan koppelen aan interne netwerken?

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:49

ralpje

Deugpopje

Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 11:21:
ik heb een vraag over de ipadressen die je van de provider krijgt.
ik zit te kijken naar het abonnement van surfnet. daar kun je namelijk meer dan 1 ip-adres krijgen.
mijn vraag is hoe het precies zit als je een 4-poorts adsl-modem/router hebt. komen die 4 ip-adressen van de provider dan op elke poort van de router, zodat ik 4 externe (van internet bereikbare) ipadressen heb? die ik vervolgens weer kan koppelen aan interne netwerken?
Ik denk dat het er meer op neer komt dat alle ip-adressen op één aansluiting binnen komen en je vervolgens in je router de ip-adressen kan forwarden naar een ip-adres op je intern netwerk... Ik weet eigenlijk niet of je hier een speciale router voor nodig hebt, of dat elke router dit ondersteund...

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05 20:01
Volgens mij hoeft dat niet eens met een router, een hub er tussen en de DHCP request krijgen gewoon van je provider een echt IP adres... Zou ook een beetje raar zijn dat er een router tussen moet, want een router routeert, en die IP adressen die je krijgt hoeven niet gerouteerd te worden ,die zijn al onderdeel van het subnetje van je provider.

No production networks were harmed during this posting

Verwijderd

Topicstarter
paella schreef op 14 januari 2004 @ 11:29:
Volgens mij hoeft dat niet eens met een router, een hub er tussen en de DHCP request krijgen gewoon van je provider een echt IP adres... Zou ook een beetje raar zijn dat er een router tussen moet, want een router routeert, en die IP adressen die je krijgt hoeven niet gerouteerd te worden ,die zijn al onderdeel van het subnetje van je provider.
ik bedoel een adsl-modem met ingebouwde router en switch. de interne router hoeft niet per se gebruikt te worden. de netwerkaansluitingen op de adsl-modem zijn in principe switch-aansluitingen. dus als ik het goed begrijp kan elke aansluiting een ip-adres hebben die die van de provider kijgt...

en is het ook mogelijk een simpele adsl-modem te gebruiken met die je vervolgens aansluit op een switch? waar dan op zijn beurt de externe ipadressen op zitten?

• Duck
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-05 23:10
Ik heb zelf SurfSnelADSL (zul je ook vast bedoelen ;)) icm een Draytek Vigor 2600 en dat werkt perfect. Je kan je modem/router zo instellen dat de clients in je netwerk automatisch een publiek IP toegewezen krijgen via DHCP (over alle vier de poorten uiteraard :P), maar je kan het ook zonder problemen handmatig op de clients die in je netwerk hangen instellen.

Zelf heb ik mijn modem/router zo ingesteld dat zijn DHCP server private IP's uitdeelt. Standaard maakt een client bij mij dus gebruik van NAT, maar wil ik een specifieke client een publiek IP adres geven dan stel ik dat even handmatig in.

Je kan dus zonder problemen zoals jij wil de modem/router vier publieke IP's laten toewijzen aan de NAT-dozen die je aan de ingebouwde switch hangt.

[ Voor 12% gewijzigd door Duck op 14-01-2004 11:59 ]

Verwijderd

De provider zal waarschijnlijk jou 4 ipadressen dan geven en iedere pc maakt verbinding via het modem na internet en niet via een ingebouwde router ofzo. iig bij @home niet.
je hebt dan 4 apparte ipadressen die direct via internet te benaderen zijn dus je hoeft niet te routen/forwarden. Bij @home moet je per pc/ip een klein bedrag meer per maand gaan betalen. Wil je dat niet moet je gaan routen.
Pagina: 1