SCSI kaarten

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RubZie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 27-08 10:23
Voor mijn nog te kopen teac scsi brandertje (waarschijnlijk die 6 speed, is snel genoeg en lekker goedkoop) en mijn Plextor scsi CD-ROM drijf moet ik natuurlijk een scsi kaartje hebben. Als ik het goed begrijp (en een medewerker van mycom dus niet) heb je dus "dedicated" (?) scsi kaarten, klopt dat nou? Ik heb nu voor de brander in de "huis-pc" een cheap adaptec dingetje, maar daar zit dus maar 1 kabel aan. Als ik voor mezelf ook zo'n goedkoop ding koop (met 2 aansluitingen?????), kan ik dan nooit meer uitbreiden qua scsi apparaten? Ik wil wel mogelijkheden houden voor evt scsi scanners/HD's in de toekomst, maar dat is nou ook weer niet volgende week, begrijpt u?
Dus graag advies en vooral uitleg over scsi kaarten wat betref aantal apparaten dat eraan kan ezno.
Alvast zeer Tenx! :)

Usarchy: nieuws over usability en online marketing

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Aan een SCSI kaart kunnen minimaal 7 devices aangesloten worden. Voor meer info zou je eens op de site van adaptec kunnen kijken. <a href-"http://www.adaptec.com/products/solutions/pcscsi.html#standards">hier</a> bijvoorbeeld

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
http://www.adaptec.com :)

Ergens heb ik wel eens gelezen dat er op de 2904 max. 3 devices kunnen worden aangesloten, maar dat is mij ook al meerdere malen tegengesproken dus dat zal wel niet zo zijn.

• Super Snackman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-07 11:51

Super Snackman

Snekgek

Hiya all,

Ik ben de trotse eigenaar van een lekker cheap SCSI-kaartje: de ''Symbios 8100S PCI SCSI ADAPTER; 53C810 aparaat'' (zoals windows dat zegt)

Ik heb nu mijn PLEXTOR-writer erop aangesloten. Daar zit dus ook de terminator(of hoe heet dat ding) op. De ID van dat ding is 0:4:0.

Ik wil nu ook een SCSI-lezer kopen. Weten jullie of het mogelijk is nog een SCSI-apparaat op mijn kaartje aan te sluiten, wat voor kabel te gebruiken, en welke 0:x:0 ik moet gebruiken??

Ik geloof dat de terminator op de hoogste 0:x:0 komt, of sla ik de plank nu mis?

Thnx voor jullie hulp...

Flevostrand rulez! - It's a bird NO It's a plane NO IT IS SUPER SNACKMAN

• Chemist
  • Laatst online: 07-11-2025
Ja ja de 2904 max 3 devices. Nou laat ik je dit vertellen: op de adaptec site kun je de volgende kaartjes vinden : 2902 2904 & 2910.
Verder staat er bij de 2902 'single device' en wordt over de 2904 gezegd dat ie vooral goed is bij CD's en dat de 2910 ook goed is voor low performance HD's. DEZE KAARTJES HEBBEN EXACT DEZELFDE CHIP EN KUNNEN HETZELFDE !!!! Windows en welk ander OS dan ook zien geen verschil en sturen ze hetzelfde aan! Ik heb thuis een 2902 (die 'single device') met een brander EN een HD eraan hangen en dat draait prima!!! Ga nog een CD-rom en een DVD eraan hangen !!

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Gert
  • Laatst online: 05-12-2025
Super: ik heb dezelfde en ja dat kan. Je kan gewoon de kabel gebruiken die erbij zat (50 scsi-2) (3 devices toch?). De lezer kan je het beste na de brander aansluiten en die dus ook termineren.

Verwijderd

Maar wat bedoelt Ruben nu, hij heeft het over een kabel aansluiting op zijn huige kaart, is dat een interne of externe aansluiting, intern kun je zonder meer uitbreiden met meerdere stekers er op te slaan, of een langere kabel kopen.
En "Dedicated" kaartjes, die zitten meestal bij een scanner, die kan maar een apparaat aan.
Ik heb een DawiControl 2974 PCI kaartje voor 129.- gekocht, met eigen BIOS en bootable, en kan 7 apparaten aan, en er zitten zowel 1 externe aansluiting als een interne aansluiting op, en er zit in de BIOS verwerkt dat je geen afsluitweerstand nodig heeft, dat regelt die zelf.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-08 14:36

Papillon

Spring 's in the Air...

Over terminstion.

Het is eigenlijk net als die COAX netwerkje. Op de uiteinden van de kabel moet getermineerd worden. Meestal zit de SCSI controller op de ene uiteinde en termineert ie de bus en de laatste apparaat (op de laatste connetor moet ook getermineerd worden. De tussenliggende apparaten moeten juist niet getermineerd worden.

vb. uitgaande van een kabel met 6 connectors.

1- SCSI Controller (TERM)
2- SCSI HD
3- loze eind
4- SCSI Burner
5- loze eind
6- SCSI Reader (TERM)

Welke ID's welke apparaten krijgen doet er meestal niet toe, als ze maar allen verschillende gebruiken. Meestal zit de controller op ID 7 en de bootable HD op 0.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• php
  • Niet online

php

Kan je met een bootable SCSI kaartje ook booten vanaf een CD-rom speler?

• RubZie
Herman: Denk t wel moet je gewoon in je bios instellen dat ie eerst naar je CDrom kijkt en dan pas naar SCSI.

Zer0 Gert Chemist: Dus...? Kan ik nou gewoon een scsi verlengkabel ofzo kopen, of is dat adaptec dingetje wat bij mijn oude scsi brander (compro) zat toch een dedicated? Je kan die kabel er iig niet uit halen, die zit op de kaart vast...

Harry(duidelijk terug op GoT, winterslaapje genomen?): Ik heb dus in mn p166 (de "familie pc die bij paps en mams in aŽveen staat) een adaptec kaartje en daaraan zit maar 1 stekker, die natuurlijk in die compro brander. Ik snap dat intern en extern niet perfect maar ik denk dat je bedoelt dat je de scsi kabel eruit kan halen of niet? Niet dus (intern dus gok ik, leg t anders nog effe uit ajb).
Voor mn te kopen scsi kaartje moet ik dus gewoon de adaptec 2904 kopen, voor 125 (of iets daar in de buurt) piekies? Of harry, kan ik beter die dawicontrol van jou kopen? Wat is het verschil tussen die twee? Prijs is hetzelfde...

• RubZie
Herman: ik bedenk me net dat je bedoelt of je dan ook met je scsi cdrom kan booten. Ja wel als dat ding t ondersteunt, maar dan zet je dus in je bios bij boot: EXT, A, C ofzo en dan bij EXT: SCSI.
Of bedoel je dat niet?

• php
  • Niet online

php

Ja, dat bedoel ik. IDE CD-rom spelers komen niet meer in mijn collectie voor. Echter, het lukte niet zo gauw met een 2940 kaart en een plex12. Moet het nog proberen met een Qlogic UW en een plex 40.

• php
  • Niet online

php

Rubzie: je kan ook eens kijken naar een tweedehands kaartje. Ik heb een 2940 voor 100,- gekocht en een Qlogic UW kaartje voor 125,-
Beide werken prima.

Het kaartje wat je nu hebt, zit daar de SCSI kabel vast aan??? Dat heb ik nog niet eerder gezien. Waarschijnlijk zal het dan een "dedicated" kaartje zijn. Of Adaptec wil niet dat je het kaartje voor meer dan 1 device gebruikt, maar dat je een ander (adaptec) kaartje koopt.

• Chemist
  • Laatst online: 07-11-2025
Data dedicated kaartje bij je Compro: die heb ik ook, maar bij mij is dat gewoon een adaptec 2902 en ik kan de kabel gewoon eruit trekken en vervangen (heb ik laatst gedaan; btw 1,5 mtr + 8 connectoren voor 16,- bij memo ; deal he? :))
Hoe wordt dat ding herkend in win95?
Mijn 2902 wordt als een adaptec 7850 herkend (= scsi chipset van adaptec)

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

Ja Ruben en Herman hebben het beiden goed, de kaart als die CDROM bootable is, inderdaad gewoon in je BIOS voor CDROM kiezen.

Ruben: dat dedicated kaartje, daar bedoel ik van dat als de kabel intern is(wat ik denk), dan is ie nog niet uitbreidbaar, omdat dedicated kaartjes alleen voor een machine gemaakt wordt.

Bij DawiControl of Adaptec, zit de interne kabel er ook met 1 plug op, maar die kun je uitbreiden met meerdere pluggen.
Dat Adaptec kaartje is ook goed als ie ook BOOT en een BIOS aan boord heeft. ;)

• php
  • Niet online

php

De meeste dedicated kaartjes zijn gewoon standaard kaartjes, werken met alles. Ik heb een Canon 1502 SCSI kaartje, wordt herkend als Adaptec (hoe zou dat nou komen) en mij zipdrive werkt er prima mee.
De adaptec kaarten (pci) zijn bootable vanaf de 2920.
Mij lukt het nog steeds niet om te booten vanaf een plex12 en adaptec 2940 kaartje. in bios CDrom als eerste bootable gemaakt en SCSI voorrang gegeven.
Kan het nog proberen met een Qlogic en plex40 op een BP6
Pagina: 1