Ik wil temperatuur en fan speed gaan uitlezen onder linux. Voorheen draaide m'n Debian server kernel 2.4.22, maar gister compleet nieuwe installatie gedaan met kernel 2.6.1.
Het moederbord is een Epox MVP3C met Winbond hardware monitoring chip, in het BIOS scherm worden ook temperaturen aangegeven dus de hardware is er.
In mijn moduleloze kernelconfiguratie de opties voor i2c aangezet:
Ok, nu naar het userland.
lm_sensors van cvs neergehaald (dit, omdat 2.6.1 niet goed meer werkt met de laatste release) en make user en make user_install gedaan.
sensors-detect schijnt niet meer te werken als je 2.6.1 gebruikt, dus ik "sensors" ingegeven.
Melding: sysfs not mounted. sysfs aangemaakt (that is: sys dir aangemaakt en gemount).
Nu, na het ingeven van "sensors" melding:
Wat heb ik over het hoofd gezien? Alvast bedankt.
Het moederbord is een Epox MVP3C met Winbond hardware monitoring chip, in het BIOS scherm worden ook temperaturen aangegeven dus de hardware is er.
In mijn moduleloze kernelconfiguratie de opties voor i2c aangezet:
code:
Documentatie goed doorgelezen en volgens mij moeten dit de opties zijn voor een winbond chip en een via mvp chipset.1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| # # I2C support CONFIG_I2C=y # CONFIG_I2C_CHARDEV is not set # I2C Algorithms # CONFIG_I2C_ALGOBIT is not set # CONFIG_I2C_ALGOPCF is not set # I2C Hardware Bus support CONFIG_I2C_VIAPRO=y # I2C Hardware Sensors Chip support CONFIG_I2C_SENSOR=y CONFIG_SENSORS_W83781D=y |
Ok, nu naar het userland.
lm_sensors van cvs neergehaald (dit, omdat 2.6.1 niet goed meer werkt met de laatste release) en make user en make user_install gedaan.
sensors-detect schijnt niet meer te werken als je 2.6.1 gebruikt, dus ik "sensors" ingegeven.
Melding: sysfs not mounted. sysfs aangemaakt (that is: sys dir aangemaakt en gemount).
Nu, na het ingeven van "sensors" melding:
code:
De config file bewerken hoeft volgens mij niet, en aangezien sensors-detect niet werkt is dat ook geen optie. De documentatie op de website is vooral rond 2.4 en zelfs 2.2 opgebouwd, 2.6 is er een beetje tussengefrot.1
2
| piethein:/# sensors No sensors found! |
Wat heb ik over het hoofd gezien? Alvast bedankt.