UTP Kabel Probleem

Pagina: 1
Acties:

• Fluo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-04 15:21
Hoi,

Ik heb het volgende probleem: tijdens verbouwingen heb ik in iedere kamer van mijn huis UTP5 gelegd. Nu wil ik mijn PC aansluiten via een van die kabels naar mijn router en het lampje op mijn router (dat overeenkomt met die kabel) knippert rythmisch, maar er is geen verbinding. Als ik mijn PC via een losse kabel aansluit aan die router dan lukt het wel. Ik heb iedere ader van die kabel in de muur doormeten met een multimeter en iedere ader geeft door. Bij andere kabels van dezelfde rol heb ik geen probleem.

Wat zou hier het probleem kunnen zijn?

Alvast bedankt,

Bjorn

Fluo

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 16:22

megaleo

Special member

Zet je pluggen er nog eens opnieuw op.
Er kan natuurlijk ook wel een kabelbreuk inzitten. Je hebt wel gemeten maar het ligt er natuurlijk ook net aan hoe je je kabel beweegt of vasthoud op dat moment. Misschien zit de breuk wel aan het einde.
Maar ik zou iig eerst ff andere pluggen proberen.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:04

job

Hoe heb je de aders aangesloten.
post hier eens precies de kleur volgorde.

het moet namelijk zo:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/nt/nt_straight.gif
let dus op de 4e en 6e aders, deze zijn dus verwisseld, en ja dit moet zo.

hmm, ik lees dat andere kabels wel goed werken.
maar dan nog kan een verkeerde kleurvolgorde het probleem zijn.
er treed namelijk crosstalk op als je het verkeerd aansluit.
bij korte kabels is dit niet zo erg, maar hoe langer de kabel hoe erger.
totdat het zo erg is dat de kabel niet meer werkt.

[ Voor 41% gewijzigd door job op 14-01-2004 10:43 ]

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:52

K-Jay

Klaas Jan

Heb je de kabel niet perongeluk in de uplink gestoken?
Misschien is het perongeluk een crosscable?
Stekkertjes lijken mij hier inderdaad de boosdoener, zoals megaleo zegt.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

• Fluo
damster schreef op 14 januari 2004 @ 10:38:
Hoe heb je de aders aangesloten.
post hier eens precies de kleur volgorde.

het moet namelijk zo:
[afbeelding]
let dus op de 4e en 6e aders, deze zijn dus verwisseld, en ja dit moet zo.
Ik denk dat mijn kabels anders aangesloten zijn, gewoon in volgorde, maar aan weerzijden op dezelfde manier. Dus wit/blauw volgt op oranje en wit/groen volgt op blauw. Zou dit een probleem kunnen zijn? Dus gewoon door het gebruik van andere aders op dezelfde plaats?

Fluo

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:04

job

ja, zie mijn edit :)

als je lange kabels gebruikt kan dat een probleem opleveren.
hoe langer de kabel hoe slechter het signaal wordt, tot op een punt dat hij helemaal niet werkt.

Als ik jou was zou ik alle stekkers opnieuw krimpen, maar dan op de goede manier.
dan heb je tenminste die 100mbit. met een verkeerde kleurvolgorde haal je dat vrijwel niet.

ooh sorry, andere kleuren..
nee dat maakt niet uit, als je ader 4 en 6 maar omwisselt is het goed
maar je moet dus wel in paren werken.
dus een combinatie als:

bruinwit bruin
groenwit oranje
oranjewit groen
blauwwit blauw
zal ook werken.
maar houd gewoon lekker de officiele kleurenstandaard aan.
dan weet jij en een ander die met die kabels gaat werken hoe ze gekrimpt moeten worden.

1. werk in paren. 12 36 45 78 zijn een paar dus van dezelfde kleur
2. let dus op 4 en 6 die zijn gewisselt

[ Voor 45% gewijzigd door job op 14-01-2004 10:52 ]

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Fluo schreef op 14 januari 2004 @ 10:43:
[...]

Ik denk dat mijn kabels anders aangesloten zijn, gewoon in volgorde, maar aan weerzijden op dezelfde manier. Dus wit/blauw volgt op oranje en wit/groen volgt op blauw. Zou dit een probleem kunnen zijn? Dus gewoon door het gebruik van andere aders op dezelfde plaats?
op jouw manier krijg je rond de 10 meter al problemen afhankelijk van de kabel, op de manier zoals de standaard beschrijft kun je makkelijk 100 meter halen. Mijn suggestie is: alles opnieuw krimpen. Het is niet anders.

Houd je gewoon aan de specs, ook de kleuren. weet je tenminste zeker dat het altijd goed is, en ook in het vervolg hoef je je ook geen zorgen meer te maken of beide kanten hetzelfde zijn of niet.

[ Voor 15% gewijzigd door P5ycho op 14-01-2004 10:50 ]

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Fluo
OK, bedankt mannen, zal vanavond eens proberen om ze volgens de standaard aan te sluiten, ik laat jullie wel weten of het gelukt is.

Fluo

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

Heb je het bij alle aansluitingen in huis of alleen bij bepaalde?

Als het bij bepaalde aansluitingen is dan zou je eens kunnen kijken of je kabel niet langs een stroom kabel gaat ofzo, zodat je last hebt van EMI.

• Fluo
nowell schreef op 14 januari 2004 @ 11:05:
Heb je het bij alle aansluitingen in huis of alleen bij bepaalde?

Als het bij bepaalde aansluitingen is dan zou je eens kunnen kijken of je kabel niet langs een stroom kabel gaat ofzo, zodat je last hebt van EMI.
Alle UTP kabels lopen door hun eigen buis, maar die buizen lopen soms wel samen met andere electriciteitsbuizen door de muur enzo...

Zou dit problemen kunnen geven?

Fluo

• nowell
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

nowell

Que Pasa!?

Fluo schreef op 14 januari 2004 @ 11:11:
[...]

Alle UTP kabels lopen door hun eigen buis, maar die buizen lopen soms wel samen met andere electriciteitsbuizen door de muur enzo...

Zou dit problemen kunnen geven?
Kijk, utp kabels zijn natuurlijk niet afgeschermd (in tegenstelling tot stp), dus als de leidingen maar dicht genoeg op elkaar liggen dan zou dat heel goed mogelijk kunnen zijn.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-08 12:58

ralpje

Deugpopje

nowell schreef op 14 januari 2004 @ 11:17:
[...]

Kijk, utp kabels zijn natuurlijk niet afgeschermd (in tegenstelling tot stp), dus als de leidingen maar dicht genoeg op elkaar liggen dan zou dat heel goed mogelijk kunnen zijn.
Mwa, als ze allemaal netjes in een eigen buisje zitten verwacht ik daar eigenlijk geen probleem mee.... Zeker als ze allemaal netjes volgens de standaard zijn afgemonteerd ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Verwijderd

Afstanden zullen erg meevallen en ik neem aan dat je geen 380 door je muren hebt liggen ;) Zal echt geen probleem zijn hoor. Zoek het eerder in de stekkertjes/patches en eventuele kabelbreuken.

Bietje 50Hz op je kabel is niet zo erg :P

• Fluo
Jawel,

Mijn probleem is opgelost, gewoon groen/wit en blauw/wit omgewisseld. Alvast bedankt allemaal voor jullie oplossing.

Is er iemand die hiervoor eigenlijk een zinnige uitleg kan geven, want ik ben wel benieuwd waar het verschil nu zit tussen die 2 draadjes?

Bedankt

Fluo

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:59

mr_petit

opperprutser

als je ze aansluit volgens de norm zijn je aders 'twisted'

twisted wil zeggen dat een ader waar signaal door gaat samen is gedraaid met de retourleiding.
doordat elk stroompje door een leiding een elektromagnetisch veld vormt zou dit kunnen worden opgepikt door een andere leiding (waar ook stroom/signaal door loopt). Je krijgt dan storing (crosstalk).
Maar doordat elke signaalleiding ook altijd een retourleiding heeft (de stroom moet ergens naar toe), verdraaien ze de signaalleiding met de retourleiding.
Doordat er door de retourleiding hetzelfde signaal loopt als door de signaalleiding (maar in omgekeerde richting), zorgt die verdraaiing ervoor dat de retourleiding, die hetzelfde elektromagnetische veld opwekt maar dan tegenovergesteld, het elektromagnetische veld van de signaalleiding opheft.
Netto gezien heb je dan dus geen elektromagnetisch strooiveld wat kan storen op andere signaalleidingen.

je moet de speciale pinlayout gebruiken omdat cat5 ethernet dus eigenlijk niet logisch is bedraad: pin 1 en 2 is een paar, en pin 3 en 6 (geld alleen voor 10/100BASE-TX duplexing)
als pin 3 en 4 een paar waren geweest had jouw situatie wel gewerkt

zo zijn de paren onderverdeeld :

Afbeeldingslocatie: http://duxcw.com/digest/Howto/network/cable/568bjck.gif

"man is not truly one, but truly two,"

Pagina: 1