Toon posts:

Gecrashte HDD Tip!

Pagina: 1
Acties:
  • 345 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een tip. Wellicht dat het meer mensen kan helpen (ook om ze over hun ongeloof heen te helpen, want ik lees in verschillende topics dat mensen nog erg sceptisch over deze methode zijn :) )

Heb net een maandje geleden een HDD gekocht , een Maxtor Diamondmax Plus (120 G). Begon na een paar weken traag te worden. Systeem liep ook vast bij benaderen schijf. Resultaat 90 gig aan data niet meer te redden, kon niks meer van de schijf afhalen (alleen op de schijf browsen). Komt me huisgenoot met de tip: leg m in de vriezer. Tja als laatste redmiddel heb ik dat maar gedaan nadat elk HDD tooltje aangaf dat de HDD dringend aan vervanging toe was.
Half uurtje in de vriezer op -30 en weer aangesloten. Startte effe niet op, hoorde m heel langzaam lopen,(olie vastgevroren >:) ) maar na 30 seconden herkende de BIOS m.
Daarna in verkenner data overgepompt en werkte super! (kreeg zelfs t idee dat de HDD sneller was) Kon er 10 gig afhalen, werd dan weer warmer dan 8 graden waarna hij weer de vriezer inging :). Uiteindelijk 99% kunnen redden.

De S.M.A.R.T. foutmelding was als volgt "aantal herplaatste sectoren" of in Engels "Reallocated Sector Count"
Info Siguardian:
Count of reallocated sectors. When the HDD finds a read/write error, it will mark this sector as "reallocated" and transfer data to the special reserved area. That's why on a modern HDD you can't see "BAD blocks" while testing the surface - all bad blocks are hidden in reallocated sectors. The more sectors reallocated (i.e.lower attribute value), the worse the condition of disk surface.

Extra Tip, Installeer een SMART monitor (bv Speedfan of Siguardian), dit had me deze ellende kunnen besparen aangezien dit via SMART voorzien had kunnen worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2004 10:51 ]

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Nou dan moet de hd tegenwoordig ook maar aan de PhC :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 14-01-2004 10:27 ]

LinkedIn
BlackIntel

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:32
Vriezer tip staat ook in de FAQ hoor. :Y)
http://gathering.tweakers..._message/16985207#hdddata

Verwijderd

Topicstarter
had ik idd niet gezien, had toch eerst search gebruikt. Maar een extra positief topic hierover kan nooit kwaad. Daarnaast heb ik geprobeerd nog veel extra info te geven waardoor je kan kijken of je een gelijkwaardig probleem heb met je HDD.

• Zodiac
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01 16:41
Wanneer gaan ze nu eens eindelijk een FreezeCase maken? :P Nooit meer koelingsproblemen, HDDs leven langer en een ijsje heb je zo gepakt ;)

Ik zou trouwens SpeedFan & Motherboard Monitor (In combinatie met Coolmon) nemen als hardware monitors.

Verwijderd

Houdt er alleen rekening mee dat de oplossing tijdelijk is en de drive aan vervanging toe is. De schijf is in ieder geval niet meer betrouwbaar voor dagelijks gebruik.

Verwijderd

Ik krijg dit met speedfan:

NOTE : your hard disk has 706 reallocated sectors (this value is very large and your hard disk should be replaced). Hard disks do have spare sectors (usually from 256 up to 1024) used to replace bad ones. This remapping operation is transparent to the end user. Anyway, this can lead to degradated performances (because remapped sectors are in different places of the disk than the original ones and the head needs additional moving). If reallocated sectors grow over time, you might encounter some serious troubles. A backup of the most important data is suggested anyway.

erg?

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 16:39:

NOTE : your hard disk has 706 reallocated sectors (this value is very large and your hard disk should be replaced). Hard disks do have spare sectors (usually from 256 up to 1024) used to replace bad ones. This remapping operation is transparent to the end user. Anyway, this can lead to degradated performances (because remapped sectors are in different places of the disk than the original ones and the head needs additional moving). If reallocated sectors grow over time, you might encounter some serious troubles. A backup of the most important data is suggested anyway.

erg?
t lijkt me een fijn idee om een backup te maken :D

404 Signature not found

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 16:39:

erg?
asap een nieuwe schijf ;)

Verwijderd

ik hem deze maxtor diamonmax 9 120gb ongeveer 2 jaar in bezit. Op dit moment werkt alles naar behoren, Ik ga mijn mb/cpu/ram upgraden...Harddisk dan ook maar? Ik moet er wel zeker van zijn.. Backup lijkt me wel overbodig aangezien de schijf perfect werkt :o

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2006 17:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 16:58:
ik hem deze maxtor diamonmax 9 120gb ongeveer 2 jaar in bezit. Op dit moment werkt alles naar behoren, Ik ga mijn mb/cpu/ram upgraden...Harddisk dan ook maar? Ik moet er wel zeker van zijn.. Backup lijkt me wel overbodig aangezien de schijf perfect werkt :o
Ik heb precies dezelfde HDD (DM9/120Gb), en die geeft nog 100% fitness etc. Geen enkele reallocated sector, niets vreemds. En die van mij is inmiddels 4 jaar oud, en draait bijna altijd (dwz 24 uur per dag, 7 dagen per week).

Dus als ik jou was zou ik gewoon eerst nagaan hoe het met jouw schijf is gesteld voordat je evt. een nieuwe koopt.

Dat staat overigens los van het feit dat je er misschien niet onderuit komt om een nieuwe te kopen. Tenminste als die HDD van jou een IDE/PATA versie is. Want de meeste moderne moederborden hebben niet zoveel PATA poorten meer, en die heb je vaak al nodig voor evt. opticals.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:32

TeeDee

CQB 241

Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 16:58:
ik hem deze maxtor diamonmax 9 120gb ongeveer 2 jaar in bezit. Op dit moment werkt alles naar behoren, Ik ga mijn mb/cpu/ram upgraden...Harddisk dan ook maar? Ik moet er wel zeker van zijn..
En deze vraag staat in dit topic omdat.... :?
Backup lijkt me wel overbodig aangezien de schijf perfect werkt :o
Gisteren deed de stofzuiger het nog. Nu niet meer.

Lees: waarom is een backup overbodig? Leg dat mij maar eens uit, want dan kunnen we bij ons op de zaak de hele backup oplossing van > 20K ook weglazeren.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2004 @ 10:23:
Dit is een tip. Wellicht dat het meer mensen kan helpen (ook om ze over hun ongeloof heen te helpen, want ik lees in verschillende topics dat mensen nog erg sceptisch over deze methode zijn :) )

Heb net een maandje geleden een HDD gekocht , een Maxtor Diamondmax Plus (120 G). Begon na een paar weken traag te worden. Systeem liep ook vast bij benaderen schijf. Resultaat 90 gig aan data niet meer te redden, kon niks meer van de schijf afhalen (alleen op de schijf browsen). Komt me huisgenoot met de tip: leg m in de vriezer. Tja als laatste redmiddel heb ik dat maar gedaan nadat elk HDD tooltje aangaf dat de HDD dringend aan vervanging toe was.
Half uurtje in de vriezer op -30 en weer aangesloten. Startte effe niet op, hoorde m heel langzaam lopen,(olie vastgevroren >:) ) maar na 30 seconden herkende de BIOS m.
Daarna in verkenner data overgepompt en werkte super! (kreeg zelfs t idee dat de HDD sneller was) Kon er 10 gig afhalen, werd dan weer warmer dan 8 graden waarna hij weer de vriezer inging :). Uiteindelijk 99% kunnen redden.

De S.M.A.R.T. foutmelding was als volgt "aantal herplaatste sectoren" of in Engels "Reallocated Sector Count"
Info Siguardian:
Count of reallocated sectors. When the HDD finds a read/write error, it will mark this sector as "reallocated" and transfer data to the special reserved area. That's why on a modern HDD you can't see "BAD blocks" while testing the surface - all bad blocks are hidden in reallocated sectors. The more sectors reallocated (i.e.lower attribute value), the worse the condition of disk surface.

Extra Tip, Installeer een SMART monitor (bv Speedfan of Siguardian), dit had me deze ellende kunnen besparen aangezien dit via SMART voorzien had kunnen worden.
kende ook al ;), vraag me wel af wie het bedacht heeft :9

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2006 @ 17:05:
[...]

Ik heb precies dezelfde HDD (DM9/120Gb), en die geeft nog 100% fitness etc. Geen enkele reallocated sector, niets vreemds. En die van mij is inmiddels 4 jaar oud, en draait bijna altijd (dwz 24 uur per dag, 7 dagen per week).

Dus als ik jou was zou ik gewoon eerst nagaan hoe het met jouw schijf is gesteld voordat je evt. een nieuwe koopt.

Dat staat overigens los van het feit dat je er misschien niet onderuit komt om een nieuwe te kopen. Tenminste als die HDD van jou een IDE/PATA versie is. Want de meeste moderne moederborden hebben niet zoveel PATA poorten meer, en die heb je vaak al nodig voor evt. opticals.
Ik heb niks raars met mijn schijf gedaan. Hij staat aangesloten op een Asus A7N8X-E met Amd athlon 2800+ @ 2300MHZ... Maar ik ga dus voor Core Duo met de ConRoe865PE Moederbord aangezien ik nog agp versie van 6800GT heb. Maar waarom heb ik zo veel reallocated sectors? Ik heb niks raars gedaan. Misschien 2 a 3x me pc geformateerd in 2 jaar en vaak defragmenteerd. Maar kan het zijn dat speedfan het niet goed leest? Ik heb powermax gebruikt en die heeft na de test passed gezegt. Het viel me vandaaag pas op, ik kijk pas me eerste keer na aanschaf naar de status van de schijf. Bij aanschaf heb ik altijd al gevonden dat de schijf een beetje veel geluid maakt wanneer hij leest is dit normaal bij deze schijven?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2004 @ 10:23:

Info Siguardian:

kan helemaal kloppen en het is een prima tip. In computerwinkels en op ons werk hebben we een spray die onderdelen afkoeld tot -80 graden. Vaak doen deze onderdelen het dan ineens. Het heeft te maken dat het materiaal krimpt zodat eventuele scheurtjes weer aanelkaar gedrukt worden.

Bij jouw schijf vermoed ik dat de actuator zijn afstelling niet zeker meer is. Als een actuator een speling krijgt is het einde data mits je hem wel zo koud maakt dat de arm krimpt en de speling weg is door krimping. Zet het materiaal weer uit dan komen de fouten direct terug.

Zo is het inderdaad geen onzin dat een schijf op deze manier nog vaak te redden is, maar als het echt goed mis is kan een vriezer er ook niets meer aan doen. Een headcrash red je niet meer met een vriezer.

Natuurlijk lijkt de harddisk sneller als hij uit de vriezer komt, maar dat komt omdat de harddisk dan voor eventjes gezond is en je weet niet meer hoed de harddisk was toen hij gezond was omdat zoiets heel gelijdelijk gaat. Ik heb 3 maanden terug ook 6 slechte sectoren gekregen (ineens) en sindsdien is er geen slechte sector meer bijgekomen en ik weet precies waar dat deze 6 sectoren zitten en dat is in een gebruikt gebied. Dat kwam door een geheugencrash heb ik mij laten vertellen door deskundigen. Mijn harddisk (al heeft hij 6 slechte sectoren) is gezond verklaard en ze hebben al 3 maanden gelijk. Geen stofje verder aan de lucht met de schijf. Snel en stil.

Ik hoop ndat je RMA hebt want dit is een prachtig RMA geval. Ik moest 9 weken wachten eer ik een nieuwe schijf kreeg en ik had de moed al opgegeven en ik was het straalvergeten tot op de dag dat ik net weg wilde fietsen naar mijn werk en UPC voor mijn neus stond met een nieuw exemplaar :) (hij vroeg mij de weg en de weg was ik)

PS: Ik vind het heel fijn voor je dat je data nu veilig is, maar dit was bijna een geval van voorkomen is beter dan genezen oftewel; maak asjeblieft goede back-ups en verzuim dit niet. Je zou anders hebben gereageert als de schijf écht dood was geweest :X Voor dezelfde prijs was dat ook gebeurt en nu zeg ik tegen jou: Vette geluksbal!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2006 18:05 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

emrahayar: wellicht heb je het nog niet begrepen uit je vorige slotje, maar het is niet de bedoeling om oude topics uit de sloot te halen. Start gewoon voor elk op zichzelf staand probleem netjes een nieuw topic, maar niet vóórdat je de [faq]Registratievoorwaarden[/] in acht hebt genomen. Nogmaals: searchen is goed, maar de gevonden topics doornemen hoort er ook bij. Dat heb jij helaas overduidelijk niet gedaan.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.