Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Toetsenbord + muis mod

Pagina: 1
Acties:

• Beat691
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-08-2022
Ik heb net me 3 5mm groene leds uit me toetsenbord vervangen voor 3 blauwe 5mm leds, en ik heb de rode led van me optische muis ook vervangen voor een blauwe led een 2500mcd led oftewel zo'n powerled die ook in led zaklampen gepropt worden.

Maar 1 probleem,

Me muis deed het ongeveer 15 min perfect tot dat de led uit viel, ik de muis om gewisselt met een oude muis en 10 min later weer de gemodde muis geprobeerd, die deed het dus weer maar na 15 min gaat hij weer uit.

Nu zag ik dus dat het prezies het zelfde is met me toetsenbord, als ik bijv. numlock een aantal minuten aan laat gaat hij heel langsaam uit, zet ik numlock uit en doe ik hem 10 min later weer aan, dan brand hij weer vel maar na een aantal minuten gaat hij weer langsaam uit.

Komt dit om dat blauwe leds meer of minder stroom nodig hebben dan groene of rode ?

Ik heb in me kast de groene(pwr-led) en de rode(hdd-led) 2mm leds vervangen voor 2 blauwe 2mm leds, maar daar heb ik geen problemen mee.

Wie kan me uit de brand helpen, het werkt dus wel maar de leds hebben er na een aantal minuten geen zin meer in.

Honda viertakt, often imitated, never duplicated!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

Het lijkt erop dat de led's teveel stroom krijgen, en dat dus de leds gewoon overbelast worden. Althans, als ik thuis teveel stroomspanning over mijn leds zet, gaan ze langzaam uit omdat ze gewoon doorbranden. Of ik ze erna terug kan aanzetten weet ik echter niet, misschien is dat afhangkelijk van hoeveel je ze overbelast.
Misschien is het een goed id de techsheet van de led (ja, die hebben dat) erbij te nemen (of toch ten minste wat technische info van de nieuwe leds) zodat je kan kijken (en eventueel nameten) hoeveel spanning/stroom de leds kunnen verdragen. Daarna meet je deze dingen na in je muis/mobo. Als je ziet dat de led idd teveel stroom/spanning krijgt, zal je moeten uitkijken naar ander leds om erin te modden, ofwel zal je een spannings-/stroomdeler moeten maken.

In ieder geval, ik zou maar opletten, want voor het zelfde geld overbelast je misschien niet je led maar interne circuits van je toetsenbord/muis.

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• Beat691
Oke, dan ga ik nu even de electroboer bellen war ik ze gekocht heb dan vraag ik het even, in me toetsenbord zit een weerstand die van 5v iets van 2,5v of 3,5v maakt dan kan ik die makkelijk vervangen voor een wat zwaardere, maar in me muis (logitech optical de goedkoopste) zit ook een weerstand maar daar weet ik niet van wat hij doet, of hij voor led de stroom verminderd of iets anders.

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:38

K-Jay

Klaas Jan

Volgens mij hebben blauwe leds juist meer stroom nodig dan rode of groene! Maar even met de leverancier bellen kan geen kwaad.
Overigens, ik heb ook eens een blauwe led in een muis gemod. Duurde ook ongeveer een kwartier voordat ie begon te knipperen en doofde. De muis is overleden toen ik probeerde de originele led terug te zetten.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb hier een dual optical en met blauwe led's. Heb geen problemen gehad met omwisselen ervan. Het zijn 3000 Mcd 5V Led's.
Het modden op zich ging echt perfect, alleen me muis werkt nou niet meer op me bureaublad, wat ie voorheen wel (ongeveer) deed. Nu doet ie op me bureablad nix meer. Muismatje en werkt perfect.

Ik denk dat jouw led's te veel stroom trekken waardoor een weerstand (heb niet veel verstand van EC) of iets dergelijks er tijdelijk mee ophoud. Na een tijdje zichzelf weer reset en dan weer gebruikt kan worden. Je zou voor de zekerheid even het aantal V. kunnen meten over je led's van je muis.

[ Voor 3% gewijzigd door Kickasz op 14-01-2004 13:10 ]

Verwijderd

ik denk eerder dat het te maken heeft met tempratuur.... hoewel ze bij doorbranden juist feller zouden moeten worden. Dus misschien is er iets anders dat aan het verwarmen is, een weerstand die ernaast zit bijvoorbeeld. Als die warmer wordt... minder weerstand... meer spanning over die weerstand, en dus minder over de LED. Of zeg ik nu iets heel doms?

• Beat691
Ikheb even naar de electroboer gebeld waar ik ze gekocht heb, en die zij dat blauwe meer stroom nodig hebben.
Nu word er iets overbelast om dat hij te veel stroom trekt, dus er moet een weerstand met minder ohm in me toetsenbord.

Hoe ik het bij me muis ga doen weet ik nog niet, iemand een idee ?
Er zit wel 1 weerstand in maar ik weet niet zeker of die alleen de stroom voor de led regelt

• ph3n1x
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-11 20:30
Probeer eens een zwaardere weerstand, en dus niet eentje van 0.25W
Hoewel die normaal meer dan genoeg is voor een led op aan te sluiten, kan het verzwaren van de weerstand een beterschap brengen.
Als een led te veel stroom krijgt, brand hij door. Je kan het niet herstellen.
Overhitten doen ze niet. Beter gezegt, als ze overhitten doen ze hun werk niet meer zo goed als ervoor. Als je er te lang stroom op zet bij overhitting brand hij gewoon door.

Je muis en tobo zijn "op maat gemaakt" wat wil zeggen dat de ledjes hun stroom krijgen met hier en daar een verschil in. Enkele mA en 0.xV meer of minder maakt niet uit.

En normale groene led heeft 2-2.5V nodig bij 20mA, wit-blauw-uv hebben 3-3.5V nodig bij 20 a 25mA. Hier door kant het zijn dat je ic (dat het voltage regelt per onderdeel van tobo of muis) overhit, en gewoon de werking stopt. Als deze is afgekoelt doet het zn werk weer.
Helaas kunnen deze dingen dit niet blijven verdragen, en kan het gebeuren dat je ic intern kortsluiting gaat maken , en weigert te werken.

Of je geeft ze een andere stroombron, of je zet terug normale leds erin. Een andere mogelijkheid zie ik niet.
Bij een tobo kan je stroom aftappen van de kabel (als je een gekoord tobo hebt) wel eerst meten of een goede pinout zoeken.
meten is weten, als je weet wat je meet

regardless of talent, unles there is desire no one can truly be exeptional

• Beat691
Als ik het goed begrijp moet ik dus een weerstand met minder ohm in me toetsenbord plaatsen, als ik die wwerstand van me toetsenbord meet zit er voor 5v en er achter 2,5v en ik moet er dus voor zorgen dat dit 3,5v wordt.

Zeg ik dat goed zo ?

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Het lijkt me erg sterk dat een weerstand van 1/4 Watt niet de stroom voor 1 LED aan zou kunnen, en voor drie LEDs zal het ook wel meevallen.
Ik denk dat je de stuuruitgangen van je controller aan het overbelasten bent, en dat ie er daarom na een kwartiertje mee stopt.
De remedie: de stroom verlagen, dus een hogere weerstand erin! Probeer de datasheet van de gebruikte LED te vinden en kijk eens wat z'n minimale en maximale waarden zijn.
Bereken daarna een weerstandje die de stroom door de LED begrenst tot vlak boven het minimum en soldeer die in de plaats van de originele weerstand.

Formules voor de berekening staan in de LED-FAQ.

• ph3n1x
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-11 20:30
Beat schreef op 15 januari 2004 @ 08:53:
Als ik het goed begrijp moet ik dus een weerstand met minder ohm in me toetsenbord plaatsen, als ik die wwerstand van me toetsenbord meet zit er voor 5v en er achter 2,5v en ik moet er dus voor zorgen dat dit 3,5v wordt.

Zeg ik dat goed zo ?
minder Ohm = meer Volt
Meer Ohm = minder Volt

Hier is het tooltje van Benadski voor het berekenen van de voorschakel weerstand.
Dit zou je met alles zeer goed kunnen helpen.

De basics van het aansluiten van leds staat in de faq

regardless of talent, unles there is desire no one can truly be exeptional

Pagina: 1