Toon posts:

OSX appletalk printer probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist voor het eerst een Powerbook G4 (PANTHER) binnen gekregen en ben druk bezig deze op mijn huidige (deels windows) netwerk te configureren. Ik wil alleen gebuik kunnen maken van de EPSON C84 inkjetprinter, welke op een draadloze printserver aangesloten is.

Ik heb dus op mijn printserver het APPLETALK protocol geactiveerd, met de standaard instellingen (zone:* en Printer object type:laserWriter).

Ik heb de EPSON op de USB poort gehad en geinstalleerd, daar werkt hij wel.

WAT IS NU HET PROBLEEM?;

Als ik de printer op de printserver zet en ik ga naar printcenter op de mac, en ik selecteer "APPLETALK" dan zie ik de printserver, bij printer type geeft ie aan dat het een postscript printer betreft.

Als ik deze selecteer wil ie automatisch de printer installeren, dat werkt niet, en als ik handmatig de printer wil selecteren bestaat deze niet in de lijst met printers!

Er staat trouwens ook ESPON APPLETALK in de lijst in het printcenter, maar die blijft leeg

Het lijkt me dus dat het appletalk protocol nog niet goed ingesteld is, met name het printer object type. Dit lijkt als een soort filter te werken, iemand een idee hoe dit op te lossen?!

Waar kan je een lijst met het juiste printer object types vinden?

AANVULLING:

In het printcenter staat bij de zoeklokatie's:

IP
USB
APPLETALK
WINDOWS PRINTING
EPSON IP
EPSON USB
EPSON APPLETALK

Omdat het via de printserver niet meteen werkte heb ik eerst via de USB geprobeerd.
Bij de installatie van de printer via de USB poort werkte de installatie niet als ik onder 'USB' zocht en vervolgens de printer selecteerde, ik kreeg een melding als: "geen stuurprogramma aanwezig"

Toen ik echter onder EPSON USB de printer selecteerde werkte het geheel wel, werd keurig geinstalleerd.

In mijn poging om het geheel via de printserver aan het werken te krijgen heb ik het volgende daarna ondernomen;

Onder APPLETALK verschijnt de printer (de printserver) WEL, en kan ik vervolgens de bijbehorende printer nergens selecteren (ook handmatig zoeken levert niets op, waar worden deze bestanden bewaard?)

Hij zou het dus hoogstwaarschijnlijk wel doen als ik onder EPSON APPLETALK de printer zou selecteren, maar die blijft echter LEEG!

Wordt een beetje wanhopig!

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 23:32 ]

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-02 16:16
Je kan ook proberen de printer als "IP Printing" in te stellen. Misschien dat dan wel alle printer drivers worden getoont. Heb je tijdens de installatie wel alle Epson drivers geinstalleerd? Volgens staan er namelijk Default een aantal uit.

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Ik weet niet of het optie is, maar je kan ook gewoon dmv Samba 3 wat standaard is ingebouwd, de gedeelde Windows printer gebruiken. Scheelt misschien wat werk en maakt volgens mij verder niet zoveel uit.

Verder, AppleTalk staat standaard uit omdat Apple daar eigenlijk van af wil geloof ik. Je kan het aanzetten in de System Preferences->Network->Show "Built in ehternet" of in jou geval airport->AppleTalk selecteren-> Aanzetten. :)

Bij OSX krijg je 3 cd's. De eerste is de installatie cd, de tweede bevat wat extra's zoals X11 en een hele grote meute aan printerdrivers. Installeer de hele hap en klaar. :)
Je kan ook in de folders gaan zoeken als je geen zin hebt om die 600MB te installeren aan nutteloze printerdrivers en de goede .pkg vinden. ;)

Als je dat al geprobeerd had, ik kon het niet echt opmaken uit je post, sorry. :P

kleurbleur.nl