Potmeter doormeten

Pagina: 1
Acties:
  • 4.185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraggel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01-2023
Ik heb het hele forum afgezocht naar informatie over het meten van de weerstand van een potmeter, maar ik kan niks vinden. Ook bij de lokale onderdelenshop wisten ze het niet.
Ik heb hier de volgende potmeter van 10K:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/kasperkerver/Potmeter.JPG

En deze multimeter:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/kasperkerver/Multimeter.JPG

Ik heb al geprobeerd om de ene zwarte sensor op de onderste pin te zetten en de rode sensor op de linker pin met de multimeter op X1K Ohm, maar daar kreeg ik een schommelende waarde tussen de 10 en 20 K Ohm uit. Als ik de rechter pin meet dan krijg ik hetzelfde en ook als ik de potmeter draai gebeurt hetzelfde.
Wat doe ik verkeerd?

Ik wil graag weten hoe ik hem in moet stellen voordat ik hem gebruik voor mijn voltmod, anders kan ik mijn videokaart straks weggooien 8)7

Klopt het trouwens dat als ik het draaischijfje in het midden laat dat ik dan een weerstand van 5K Ohm heb?

Pluk de dag, maar laat nog wat hangen voor morgen! Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:40

Exigence

dnkroz

Een potmeter is een variabele weerstand, dus als je er aan draait lijkt het me logisch dat de weerstand verandert 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

NOFI maar als je niet weet hoe je een potmeter moet meten is het dan wel verstandig om zomaar aan een voltmod te beginnen. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04 18:06

[ash]

Cookies :9

code:
1
2
3
4
5
6
     -------
-----|     |------
     -------
        ^
        |
        |

Die potmeter is waarschijnlijk zo opgebouwd, waarbij de loper het middelste pootje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraggel
Ik weet dat dan de weerstand verandert ja, maar ik weet niet of dat lineair gebeurt, want ik heb ook wel eens gehoord dat zoiets logaritmisch toeneemt.

Verder weet ik alles over de voltmod, en dit leek me ook vrij simpel, maar volgens mij zie ik iets over het hoofd

Dat het middelste pootje de loper is snap ik ook.

Het gaat me er om of ik nou iets anders moet dan dan gewoon die sensoren op het middelste en 1 van de andere pootjes moet zetten of dat ik nog iets anders fout doe bij het meten.

[ Voor 31% gewijzigd door fraggel op 13-01-2004 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Stel de multimeter in op de blauwe x1k
De totale weerstand meet je door te meten aan de bovenste 2 pootjes.

Het onderste pootje dat apart zit is het punt dat heen-en-weer schuift tussen die andere 2 pootjes. In de ene uiterste postitie zal je 10k meten tussen het onderste pootje en het ene bovenste pootje en 0 tussen het onderste pootje en het andere bovenste pootje. Draai je hem in de andere uiterste positie dan wordt het verhaal omgekeerd. Meet je de bovenste 2 dan meet je de weerstandswaarde. Die zal 10k aangeven als ik de foto zo goed zie.

Liniair of logaritmisch?

Zoek de beide uiterste posities op. Draai hem daarna zodanig dat je halverwege het draaien bent. Meet nu de weerstand over 1 van de bovenste pootjes en het onderste pootje. Als die waarde dicht in de buurt van 5k komt, heb je te maken met een liniaire. Als hij daar aardig van afwijkt, is het een logaritmische.

Overigens valt dat ook te meten door 1 van de bovenste pootjes te pakken en het onderste pootje. Dan draai je hem van de ene uiterste positie naar de andere uiterste positie in een constant tempo. Gaat ook de wijzer dan met een constant tempo, dan is het liniair, gaat hij van langzaam naar snel of omgekeerd, dan is hij logaritmisch. Laat maar, dat heeft weinig zin als de schaal van je meter niet liniair is

Maar staat dat niet gewoon op de behuizing? (nooit naar gekeken btw)

[ Voor 45% gewijzigd door WFvN op 13-01-2004 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87196

staat op de meter of deze logaritmisch of liniair is :)

Maar bij welke onderdelenshop ben je geweest die je dit niet kan uitleggen 8)7

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 87196 op 13-01-2004 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBouman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-05 13:19

RBouman

René

fraggel schreef op 13 januari 2004 @ 22:48:
Ik heb het hele forum afgezocht naar informatie over het meten van de weerstand van een potmeter, maar ik kan niks vinden. Ook bij de lokale onderdelenshop wisten ze het niet.
Ik heb hier de volgende potmeter van 10K:
[afbeelding]

En deze multimeter:
[afbeelding]

Ik heb al geprobeerd om de ene zwarte sensor op de onderste pin te zetten en de rode sensor op de linker pin met de multimeter op X1K Ohm, maar daar kreeg ik een schommelende waarde tussen de 10 en 20 K Ohm uit. Als ik de rechter pin meet dan krijg ik hetzelfde en ook als ik de potmeter draai gebeurt hetzelfde.
Wat doe ik verkeerd?

Ik wil graag weten hoe ik hem in moet stellen voordat ik hem gebruik voor mijn voltmod, anders kan ik mijn videokaart straks weggooien 8)7

Klopt het trouwens dat als ik het draaischijfje in het midden laat dat ik dan een weerstand van 5K Ohm heb?
Tussen de pootjes aan de bovenkant meet je altijd een constante waarde namelijk de nominale waarde van de potmeter bv 22 k.
De enkele poot is de aftakking en veranderd dus als de stand v/d potmeter verdraaid wordt. Je krijgt in beide gevallen een schommelde waarde zoals je zelf zegt. Omdat je de potmeter verdraaid zal nl de weerstand tov van de pin rechtsachter bv afnemen tegelijkertijd neemt dan de weerstand tov de pin linksachter in dezelfde mate weer toe.

Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraggel
Pfff, ik denk net, ik zal nog 1 keer gaan meten om te kijken wat ie doet en jawel hoor nu slaat de meter netjes uit tot ongeveer 11 bij het ene pootje en tot 1 bij het andere pootje _/-\o_ .
De fout zat hem dus gewoon in die multimeter die blijkbaar niet altijd even goed werkt |:(
Tsjonge jonge, ik dacht al, ben ik nou zo stom :D
Toch bedankt voor de hulp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Wil je deze pot gaan gebruiken voor een Vmod? Dan kun je naar mijn mening beter meerslags potmeters pakken. Die blauwe rechthoekjes met dat koperen draaiknopje. Kost 50 cent meer, maar daar heb je ook een heeel betrouwbaar potje voor wat veel nauwkeurig is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Wil je deze pot gaan gebruiken voor een Vmod? Dan kun je naar mijn mening beter meerslags potmeters pakken.
Dat ligt maar aan het type voltmod. Zo zijn er ook variaties mogelijk waarbij er alleen binnen een bereik geregeld wordt (bijv. door het toepassen begrenzingsweerstand).
Maar goed, dat gaat buiten de scope van dit topic - bovendien is het al opgelost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 11:04
Anoniem: 44568 schreef op 14 januari 2004 @ 02:15:
[...]
Dat ligt maar aan het type voltmod. Zo zijn er ook variaties mogelijk waarbij er alleen binnen een bereik geregeld wordt (bijv. door het toepassen begrenzingsweerstand).
Maar goed, dat gaat buiten de scope van dit topic - bovendien is het al opgelost ;)
Kan geen kwaad om een nuttige aanvulling te plaatsen. Ik vind het altijd veiliger om met meer slags potjes te werken.
Pagina: 1