system fan of voeding of beide defect?

Pagina: 1
Acties:

• superbuis
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
Hallo!

Het volgende is het geval: Enige tijd geleden maakte mijn system fan nogal wat lawaai. Ik dacht dat dit door de stof zou komen en met een flinke mep op de pc-kast (oude tv-techniek :) ) was ie weer stil en werkte het prima. Tot op een gegeven moment de computer steeds vaker crashte. Dus heb ik in eerste instantie XP er maar weer eens opnieuw opgezet. Dit helpt tot op heden ook niet. Het is nu zo dat minstens 1 keer per dag de pc vast loopt. Maakt brommend geluid en alle aanwezige ledjes branden (cdrom, cd brander, hd, etc). Reset helpt ook niet. Alleen de stekker eruit en een kwartier wachten helpt. Nu heb ik even in de BIOS gekeken en die geeft aan dat mijn system fan speed 0 RPM is. Betekent dit dat ie dus stuk is (ook gezien de hiervoor uitgelegde problemen). Kan dit alleen al een crash veroorzaken? Of zal mijn voeding ook stuk zijn?

Het is een hele simpele pc die eigenlijk functioneert als server hier in huis. Verder doe ik er ook weinig mee. Dus geen geavancanceerde videokaarten enzo aanwezig. Gewoon een pc met een moederbord met alles erop 'gebakken' zeg maar.... Wat voor system fan/voeding raden jullie mij dan eventueel aan?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie!

Groeten,
Jacco

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Of je system fan speed 0 is ligt er op de eerste plaats aan of je wel een fan hebt hangen aan die connector. De meeste oudere voedingen hebben dat niet, die maken gebruik van de 12V die toch ergens in de voeding zit.
Of je fan stuk is zou je kunnen controleren door eens even te kijken of 't dingetje nog wel rond draait. Wanneer dit niet het geval is dan zal je voeding behoorlijk warm gaan worden op een gegeven moment en dan kan als gevolg daarvan de spanningen op de diverse rails minder worden met als gevolg dat je systeem instabiel wordt. Dit kun je controleren door een programmatje als Mobo Monitor te gebruiken en te kijken naar de min en max waardes die je voeding produceert.

Mocht blijken je fan stuk te zien dan zou je met een multimetertje na kunnen meten of dit komt doordat de fan stuk is, of dat er iets mis is met de voeding. Even controleren dus of er nog wel 12V staat op 1 van de pinnen van de connector van de fan in de voeding.

Als alleen je fan stuk is dan kun je deze nog gemakkelijk vervangen. Anders zul je verder moeten kijken naar wat er nog meer mis kan zijn en 't lijkt me dan verstandig om te kijken naar de waardes in Moederbord Monitor.

Mochten je 3.3V, 5V en 12V erg afwijken van de waardes die ze horen te zijn, dan zou je idd eens na kunnen denken over een nieuwe voeding. Wat voor 1 je nodig hebt is helemaal afhankelijk van wat je in je systeem hebt hangen. Hierover valt op 't forum ergens vast nog wel wat te vinden.

Edit:
Ik zie dat je nieuw bent op GoT. Welkom.

Er zijn echter regels over groeten op 't forum...

[ Voor 6% gewijzigd door YoupY op 13-01-2004 23:46 ]

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:30

makje

Professioneel prutser

met een flinke mep op de pc-kast (oude tv-techniek ) was ie weer stil en werkte het prima. Tot op een gegeven moment de computer steeds vaker crashte.
Goh, zie ik hier een verband? O-)

Aangezien er meer apperatuur in je pc-kast zit als alleen die ene fan kan het best zijn dat je iets anders hebt gesloopt. Bijv. dat de processorkoeler is verzakt, nokje afgebroken etc.

Kijk dus allereerst of je ergens in je kast een fysieke beschadiging van een onderdeel ziet.

Verder is het handig om te weten wat je temps zijn wanneer die pc crasht. Als het idd komt doordat één van je fans niet meer draait dan is dat waarschijnlijk wel in een omhoogschietende temperatuur te zien....

[edit]
Nu heb ik even in de BIOS gekeken en die geeft aan dat mijn system fan speed 0 RPM is
Als je nu even je kast openmaakt dan kun je dan even visueel vaststellen of die waarde in de BIOS klopt of dat het een afleesfoutje van je BIOS is..... (wel een beetje Duh als je het mij vraagt)

[edit2]
Als ik je ook nog even hierop mag wijzen: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Hierin staat de logica van het opsporen van probelemen met je pc vrij duidelijk uitgelegd

[ Voor 30% gewijzigd door makje op 13-01-2004 23:55 ]

9800x3d