[xp] computer hangt en blauwe schermen

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Ik snap dat de titel direct doet denken aan een verwijzing naar de FAQ's. Daar heb ik echter al wel in gekeken en ik heb er niet zo veel aan.

Wat is er aan de hand. Mijn computer - Athlon 1400 Mhz, ECS K7VZA mainboard, 512 MB Ram - is erg instabiel sinds ik Windows XP opnieuw erop heb gezet. Herinstallatie heb ik uitgevoerd omdat Windows XP daarvoor niet meer normaal wilde opstarten.

Soms bevriest het systeem (freeze') soms komt er echter een blauw scherm. Het blauwe scherm is nauwelijks te verklaren, alhoewel het wel zo lijkt te zijn dat dit eerder optreedt bij schijfactiviteit. Dankzij het virtuele geheugen en de "temporary internet files" heb je daar met een beetje normaal werken met je pc al snel last van. Voor het overige zie ik weinig logica vooralsnog.

Wel opvallend is dat de computer ook kan hangen bij het uitvoeren van chkdsk bij het opstarten (terwijl dan toch niet alle drivers geladen zijn neem ik aan??).

In het blauwe scherm dat ik heb gezien stond het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

....

processr.sys

STOP 0x000000D1, 0x00000000, 0x00000002, 0x0000001, 0xF85E0C7E

Nu ben ik niet echt een kenner van hardwareadressen, maar opvallend vind ik wel dat hij aangeeft dat het stuurprogramma van de processor problemen geeft, terwijl tegelijk de processor geen geheugenadres heeft volgens het Apparaatbeheer. Weer zoiets vreemds dus... :?

En op welk getal van de vijf uit deze lange regel moet ik nu letten in het apparaatbeheer om de oorzaak te kunnen vinden?

Om weer even terug te komen op de FAQ: het systeem doorstaat de memtest en heeft recent nieuwe voeding en koeling. Zou de processor echt problemen vertonen? Dan zou ik toch nooit Windows hebben kunnen installeren?

Vandaar dat ik eerder denk aan iets met software. Ik heb echter zowel de PCI Latency Patch, als de Hypherion drivers als de IDE drivers geinstalleerd van VIA.

[ Voor 26% gewijzigd door TromboneFreakus op 13-01-2004 22:21 ]

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Ik heb dit gevonden: http://www.microsoft.com/.../reskit/prmd_stp_ottj.asp

Maar daar snap ik geen reet van. (Iemands processor ff lenen om te testen anders?)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• K-Jay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:48

K-Jay

Klaas Jan

Zoeken naar driver_irql_less_or_equal wijst uit dat dit waarschijnlijk ligt aan je detonators. Even eraf gooien en nieuwe installeren.

Beter remmen=sneller racen: loadcellmod

• TromboneFreakus
K-Jay schreef op 14 januari 2004 @ 17:00:
Zoeken naar driver_irql_less_or_equal wijst uit dat dit waarschijnlijk ligt aan je detonators. Even eraf gooien en nieuwe installeren.
Ik heb geen Nivdia videokaart, maar een S3 Savage4.

• TromboneFreakus
Illegal_Alien schreef op 13 januari 2004 @ 22:28:
Ik heb dit gevonden: http://www.microsoft.com/.../reskit/prmd_stp_ottj.asp

Maar daar snap ik geen reet van. (Iemands processor ff lenen om te testen anders?)
Dank voor de site. Daar staat:
Stop 0xD1 messages can occur after installing faulty drivers or system services. If a driver is listed by name, disable, remove, or roll back that driver to confirm that this resolves the error. If so, contact the manufacturer about a possible update. Using updated software is especially important for backup programs, multimedia applications, antivirus scanners, DVD playback, and CD mastering tools.
Als mijn processor kapot zou zijn, dan zou heel Windows toch niet goed moeten werken??

• TromboneFreakus
Ik begin te denken dat er iets mis is met mijn moederbord, aangezien de blauwe schermen minder "logisch" worden.

Gisteren de volgende:

code:
1
2
KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR
STOP: 0x00000077

Dit zou volgens MS er onder ander op kunnen wijzen dat contacten slechts zijn op mobo, dat geheugen kapot is of dat mobo kapot is.

Vandaag dit:
code:
1
STOP: 0x0000007F

Hierbij kom ik op een andere pagina van MS die ook verwijst naar geheugen of mobo.

Als memtest het nu haalt, denken jullie dan ook dat dit het is?

Of zijn er non-Windows methoden (dan sluit ik driverproblemen immers uit....) om dit te testen??

[ Voor 58% gewijzigd door TromboneFreakus op 15-01-2004 17:15 ]

• TromboneFreakus
Memtest die kan uren draaien, zonder problemen. Zegt dit echter veel? Ik bedoel: het programma doet toch bijv. niks met HD en andere hardware anders dan heel basale grafische kaart functies???

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 10:31
Het zou kunnen dat je mobo kapot is, probleem vindt ik zelf dat je dat moeilijk zeker kunt weten..
Als memtest zonder problemen draait kun je nog proberen de proc en videokaart te stresstesten. Als het dan idd je mobo is dan zal die daarbij waarschijnlijk ook random vastlopen. Als je de mogelijkheid hebt is het natuurlijk heel handig om een andere processor en videokaart te kunnen proberen. (of hd op andere ide connector? zomaar een ideetje)
Probeer iig ook eens te draaien met een minimale config (als je dat al niet geprobeerd hebt).

Ik neem aan dat je proc niet te heet wordt iig, dat is meestal het eerste waar je op let als je een nieuwe koeling hebt :P

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• TromboneFreakus
ReallyStupidGuy schreef op 16 januari 2004 @ 09:04:
Het zou kunnen dat je mobo kapot is, probleem vindt ik zelf dat je dat moeilijk zeker kunt weten..
Dat is ook het vervelende idd. ;(
Als memtest zonder problemen draait kun je nog proberen de proc en videokaart te stresstesten. Als het dan idd je mobo is dan zal die daarbij waarschijnlijk ook random vastlopen.
Het lijkt inderdaad vrij random. Soms een blauw scherm, soms een 'freeze'. Bovendien wisselen de blauwe schermen zich af qua melding (dan weer processor, dan zou het IDE controller, geheugen of processor kunnnen zijn en dan weer zou het zo'n beetje ieder contact op het moederbord kunnen zijn volgens MS).

De Windows-installatie is 'vers', dus softwareproblemen lijken niet zo waarschijnlijk. Te meer omdat ik wel vaker een herinstallatie heb uitgevoerd op deze pc en dat geen problemen gaf.

Waar ik dan wel over twijfel: waarom kan ik Windows installeren zonder problemen, als het moederbord kapot zou zijn? Kan best toeval zijn, want ik kan soms best een half uur met de computer werken. Aan de andere kant: is een installatie van een OS niet een stress-test (qua processor en hd) bij uitstek?
Als je de mogelijkheid hebt is het natuurlijk heel handig om een andere processor en videokaart te kunnen proberen. (of hd op andere ide connector? zomaar een ideetje)
Alle IDE-connectoren hebben wat aangesloten, dus het is niet zo handig (ivm bootconfig) om alles om te gooien. Andere processor en videokaart zijn helaas geen optie.
Probeer iig ook eens te draaien met een minimale config (als je dat al niet geprobeerd hebt).
Zo veel zit er niet in: geluidskaartje van Terratec (Sixpack 5.1+), Realtek LAN en een S3 Savage4 videokaart. Alleen eerste twee zou ik er uit kunnen halen natuurlijk, maar is het zo waarschijnlijk dat die het probleem veroorzaken?
Ik neem aan dat je proc niet te heet wordt iig, dat is meestal het eerste waar je op let als je een nieuwe koeling hebt :P
Dat valt idd reuze mee. Koeling is vrij nieuw.

NB. Bios of fail safe helpt helemaal niets...

• TromboneFreakus
Iemand?

NB. Er loopt wat parallel in hoe weet je wanneer je mobo kapot is?/

Hardware getinte opmerkingen wellicht beter daar.

[ Voor 92% gewijzigd door TromboneFreakus op 18-01-2004 01:16 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

TomboneFreakus - dit is echt niet de bedoeling en ik denk dat je dat zelf ook wel snapt.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.