Epileptie bestendig beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

• DARKLORD
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 10:24
probleem is als volgt:
er is op me werk een nieuwe collega. deze heeft een vorm van epileptie. Hij komt boekhouden, telefoon, faktureren etc. Vandaag voelde hij zich niet optimaal. Ik denk dat het komt door het beeldscherm waar hij sommige dingen mee moet verwerken. Het is een normaal 17inch beeldscherm. Nu is de vraag, zijn er beeldschermen waar deze man wel mee kan werken? groot of lcd formaat maakt niet uit.

Verwijderd

Hoe verwar jij epileptie met je niet optimaal voelen?
8)7 :X

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 22:35

Bosmonster

*zucht*

Epileptie is inderdaad wel een stuk meer 'je niet optimaal voelen' ja :)

Maar goed wat tips:

Draai op minimaal 85 Hz (of liever 100HZ) of beter nog, een TFT. Flikkeringen dienen zoveel mogelijk voorkomen te worden. Verder kan diegene het effect zoveel mogelijk verminderen door contrast/brightness lager te zetten.

Epileptie van normaal 'Officen' heb ik trouwens nog nooit van gehoord. Het is meestal in combinatie met heftige animaties/games/films (wederom veel flitsend en/of flikkerend beeld).

[ Voor 23% gewijzigd door Bosmonster op 13-01-2004 21:48 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 21:45:
Hoe verwar jij epileptie met je niet optimaal voelen?
8)7 :X
dan zou ik ook al ens epileptie hebben ;)

• Eskimootje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:04
LCD is denk ik een stuk prettiger voor hem, maar kun je het hem niet vragen. Als hij dat soort taken doet neem ik aan dat hij wel vaker 8er een pc heeft gezeten en weet wat hij prettig vind.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Wat voor beeldscherm werkt hij mee?
Als de frequentie te laag is kan het scherm 'knipperen' en dat is niet goed.

TFT's hebben hier geen problemen mee, maar als dat buiten het budget valt (of terugvragen van de belasting onder het mom van 'aanpassing voor gehandicapten') kan je proberen de frequentie hoger te zetten (min. 100Hz)

En epileptie is volgens mij niet een kwestie van 'de hele dag niet lekker voelen', maar het ene moment zit je rustig te praten, het volgende moment lig je op de grond. (zoals bij mijn moeder, die heeft er nu medicijnen tegen)

offtopic:
-edit-
\/ \/ \/
ik had de zelfde gedachten, ik moet ook sneller typen
\/ \/ \/

-edit2-
De meeste beeldschermen zijn wel bestendig tegen epileptie, het is meestal de persoon die er mee moet werken die er last van kan krijgen :P

[ Voor 36% gewijzigd door Resistor op 13-01-2004 22:10 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-08 12:49
Volgends mij kon de (of een) oorzaak voor een epilepsie aanval zijn het kijken naar snel knipperend licht.

Hier van uitgaande lijkt het mij dat het verstandig is om de refresh rate van eht beeldscherm zo hoog mogelijk te zetten.

Wat helemaal prettig is is in zo'n geval een LCD scherm, aangezien deze niet te maken hebben met refresh rates. Zelf krijg ik altijd na lange tijd achter een gewone beeldbuis gezeten te hebben een beetje last van hoofdpijn, maar daar heb ik met mijn eigen LCD geen last van.

Tot slot lijkt het me verstandig om dot gewoon met je collega te overleggen, want die zal zelf waarschijnlijk het beste weten wat goed voor hem is. Je zou ook even kunnen kijken op een site over epilepsie, zoals deze

edit:
Hmz... Moet sneller leren typen (of denken... 8) )

[ Voor 5% gewijzigd door T_knoop op 13-01-2004 21:53 ]

• iglo
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-04-2025
Wat je ook kunt doen is eens contact opnemen met de patientenvereniging.
Deze kun je vast wel vinden op de site die de bovenbuurman aangeeft ;)

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Ik heb ook last van pc's op 60 Hz. Dan krijg ik koppijn en wordt een beetje misselijk. Epileptie heb ik niet, wel iets anders vaags, maar wat dat weten ze (nog) niet :?

Als ik de pc's op minimaal 75 Hz zet is het meestal over. Tft's idd geen problemen mee :)

JayGTeam (213177)

Pagina: 1