Discussie: waar zijn de Delphi-topics gebleven?

Pagina: 1
Acties:

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:34

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Het valt me op dat er de laatste tijd bijzonder weinig Delphi-topics zijn in P&W. Vergis ik me nu of is dit werkelijk een trend?

* Tomatoman wil meer Delphi-topics zien! :)

Er vanuit gaande dat het aantal Delphi-topics daadwerkelijk is teruggelopen, waardoor zou dat dan komen? Is het niveau van de topicstarts achteruitgegaan of zijn er gewoon veel minder Delphi-ontwikkelaars in /14 actief? Is P&W nog wel aantrekkelijk voor Delphi-ontwikkelaars? Wat kunnen we eraan doen om wat meer leven in de brouwerij te brengen?

Een goede grap mag vrienden kosten.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05 11:18

alienfruit

the alien you never expected

We worden gewoon over gelopen door de PHP mensen! Tomatoman :+
Als gekeken naar Delphi 8 for .NET?

[ Voor 23% gewijzigd door alienfruit op 13-01-2004 21:15 ]

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

In mijn beleving associeer ik Delphi met windows c/s scherm applicaties.
Zou de teruggang in interesse voor niet browser gebaseerde clients hier niet mee te maken hebben?

Who is John Galt?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:12
* djluc heeft pas een leuk boekje over delphi gekocht en gaat het binnenkort eens proberen eens proberen.
Reken maar op weer wat topics :Y)

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:34

Tomatoman

Fulltime prutser

Topicstarter
Dan moeten we voortaan alle PHP-topics maar zo snel mogelijk verzieken, zodat ze vanzelf een slotje krijgen :+.

Vroegâh waren er altijd wel een paar Delphi-topics per dag, maar ik heb de indruk dat er de laatste tijd maar een paar Delphi-topics per week zijn.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik weet niet wat dat is met Delphi topics.

Als ze er zijn, dan zijn het eigenlijk gewoon algemene programmeer-vragen. En anders zijn het wel vragen van totale nietsweters die de beginselen van componenten en de F1-knop niet kennen.

Op 'echte' vragen komt meestal geen bruikbaar antwoord. (Ikzelf heb niet zoveel Delphi-vragen gesteld, maar de vragen die ik had zijn ook nooit bevredigend beantwoord.) Als het probleem ook maar een beetje lastig of specifiek is, dan stel ik hier echt geen vraag. Dan ben ik weet-ik-hoeveel tijd kwijt aan het geven van extra informatie en het beantwoorden van allerlei vragen. Tussendoor krijg je dan nog 3x het advies om het ontwerp te herzien (heel leuk, dat weet ik zelf ook wel, maar de baas vindt van niet).

Al met al kom ik sneller op een oplossing als ik onderling met collega's overleg.

Siditamentis astuentis pactum.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:16

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Dan ben ik weet-ik-hoeveel tijd kwijt aan het geven van extra informatie en het beantwoorden van allerlei vragen.
Kwestie van volledig zijn, en niet dingen niet melden waarvan jij denkt dat ze niet relevant zijn, want dat zijn ze misschien wel. Ik vind het zelf ook soms irritant hoor als ik zelf een topic open, maar ik heb ook vaker meegemaakt dat dingen die ik aanvankelijk niet meldde wel de boosdoener bleken te zijn. En goed, er worden misschien iets teveel vragen gesteld, maar het geven van volledige info is dan ook gewoon van belang

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• bigtree
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-03 15:20
* bigtree 's theorie:

PHP is veel laagdrempeliger om mee te beginnen (open source etc) en PHP-projectjes zijn makkelijker te publiceren.

Wellicht zijn Delphi-programmeurs wat meer hard-core en zoeken het zelf wel uit. De compiler van Delphi is iets minder forgiving dus je moet wel.

Any thoughts on that?

Lekker woordenboek, als je niet eens weet dat vandalen met een 'n' is.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

En hoe verklaart dat dan dat er nog meer C++ topics zijn dan delphi topics?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Hmm, ver gezocht en imho ook niet waar ;)
PHP is m.n. populairder omdat iedereen tegenwoordig een website-je wil bouwen met leuke toeters en bellen. Ok, je kan geloof ik ook nog wel wat niet-webbased zaken doen met PHP, maar eigenlijk kan je dat gewoon vergeten. Met Delphi gaat je dat niet lukken, m.a.w. daarmee ben je appels met peren aan het vergelijken.

Voor een hobby projectje voor een windows app kom je volgens mij nog steeds al heel snel uit bij Delphi of VB als (even oneerbiedig gezegd) instaptaal. En die hobby-isten zijn er ongetwijfeld nog wel, maar het hippe internet lokt gewoon iets te veel.

[ Voor 17% gewijzigd door Annie op 13-01-2004 22:20 ]

Today's subliminal thought is:

• bigtree
  • Laatst online: 31-03 15:20
Annie schreef op 13 januari 2004 @ 22:20:
[...]
Voor een hobby projectje voor een windows app kom je volgens mij nog steeds al heel snel uit bij Delphi of VB als (even oneerbiedig gezegd) instaptaal.
Wat dit punt betreft sluit ik me aan bij .oisyn namelijk; waarom zijn er dan minder topics over Delphi t.o.v. VB? Ik weet het ook niet. Of nou ja; de overstap van VBA naar VB is vrij klein en VBA is wel heel laagdrempelig.

Lekker woordenboek, als je niet eens weet dat vandalen met een 'n' is.

• LordLarry
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Varienaja schreef op 13 januari 2004 @ 21:29:
Op 'echte' vragen komt meestal geen bruikbaar antwoord. (Ikzelf heb niet zoveel Delphi-vragen gesteld, maar de vragen die ik had zijn ook nooit bevredigend beantwoord.)
Die indruk heb ik niet, maar misschien was dat voor mijn tijd :). Kan je me wat voorbeelden geven? Wie weet kunnen we alsnog een antwoord geven.

Waarom er nu minder Delphi vragen gesteld worden kan ik alleen maar gokken, maar wellicht dat Delphi minder populair is met al het java, php en .Net geweld. Vroeger waren Pascal en Delphi de talen die naast C/C++ gegeven worden op de hogescholen en universiteiten. Toegenwoordig zie je steeds meer java en C#. Of dat een goede ontwikkeling is verschillen de meningen. Overgens gaat Delphi wel een spannende tijd tegemoed nu het daadwerkelijk zijn eerste stapjes in de .Net wereld heeft gedaan.

Misschien komt het ook wel omdat GoT gewoon minder Delphi programmeurs trekt. Ze hebben misschien een andere bron van informatie gevonden of ze zien idd door de php bomen het bos niet meer :)

Hoe we meer Delphi in de /14 tent kunnen brengen? Meer vragen stellen en nog betere antwoorden geven lijkt me een simpele. Ik vermoed dat hier genoeg Delphi beantwoorders zitten. Het probleem lijkt mij de vraagstellers. Hoe zou je die kunnen verleiden in het stellen van Delphi vragen hier? Tja, das een lastige. Ik kan me niets anders bedenken dan de sfeer rond Delphi vragen te verhogen door goede, behulpzame en volledige antwoorden te geven en zelfs de simpele vragen niet meteen af te kappen, maar men rustig de juiste weg wijzen. Dit laatste is een lastig deel aangezien /14 een vrij duidelijk beleid heeft. Misschien dat dit wat versoepelt kan worden voor de Delphi vragen? ;)

We adore chaos because we like to restore order - M.C. Escher

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:28

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik denk dat het toch een beetje komt omdat Delphi een hele goede help heeft. Toen ik net met VB / VBA begon liep ik toch wel vaak tegen dingen aan, en opende ik hier een topic. Nu ik met Delphi bezig ben heb ik toch meer een mentaliteit van 'zelf uitzoeken', helpfiles lezen, web afzoeken, etc. etc. Komt omdat ik zelf een beetje anders ben gaan werken (niet vragen, zelf uitzoeken. Leer je meer van). En komt omdat ik nu met proggen toch wel een beetje verder ben en dus de instap vraagjes niet meer hoed te stellen.

Maar da's alleen hoe het bij mij zit.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• ArieProductions
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-11-2024
Heb overigens de indruk dat deze trend niet alleen bij GoT te zien is. Was laatst op zoek naar een statistische unit voor Delphi, kwam toch voornamelijk sites tegen die al tijden niet meer aangepast of aangevuld zijn.

Lijkt of algemeen de enthousiaste hobbyisten het wat af laten weten, of overgestapt zijn op een andere hobby.

"Quidquid latine dictum sit, altum videtur" (Whatever is said in Latin sounds profound)

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

Het is inderdaad ook zo dat Delphi van oudsher al een vrij goeie communitie heeft. Vele problemen zijn al eens opgelost en staan vaak duidelijk vindbaar op internet. En Delphi trekt wellicht ook wel meer zelfredzame programmeurs die echt ervoor kiezen om Delphi te doen, niet omdat het moet van school of omdat een eigen website met php cool is.

• Delphi32
  • Laatst online: 27-05 23:18

Delphi32

Heading for the gates of Eden

* Delphi32 meldt zich :)
Ik werk, net als een aantal mensen in deze thread, al jaren met Delphi. Dat houdt voor mij in dat ik niet zoveel vragen meer heb die een topic in /14 rechtvaardigen. Ik kom ook eigenlijk niet zo heel veel dingen meer tegen die ik echt niet weet; dat zeg ik niet om op te scheppen, ik vermoed zo dat dit wel herkenbaar is bij de Delphi-regulars hier.
Waar ik wel behoefte aan heb is in-depth component reviews. Niet een collectie à la Torry of DSP, maar een echte onafhankelijke evaluatie van verschillende componenten die (ongeveer) hetzelfde willen bereiken. Ik heb weinig aan een lijst van tig tray-icon componenten, ik wil weten welke het eenvoudigst in gebruik is, welke het gemakkelijkst te installeren is e.d. Ben er ooit aan begonnen om dat soort reviews te gaan schrijven op een community-achtige site, maar dat is nooit echt van de grond gekomen. Eén van de krachtigste zaken binnen (buiten?) Delphi is dat er voor vanalles en nog wat goeie componenten te vinden zijn. Als iemand hier een vraag heeft (bv 'ik zoek een tray icon component' of 'hoe maak ik een tray-icon comp') dan krijgt de vraagsteller meestal een antwoord in de trand van 'zoek maar op Torry.net'. Schiet m.i. niet op. De veelheid aan componenten zorgt er ook voor dat je over het gebruik van al die componenten hier niet zoveel vragen zult stellen; de kans dat iemand anders ze ook gebruikt schat ik vrij laag in. Dus dan maar weer zelf zoeken ;)

Dat 'ik zoek het zelf wel uit' is wel een eigenschap die ik bij veel Delphi programmeurs terug zie trouwens.

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

[ Voor 7% gewijzigd door Annie op 14-01-2004 00:26 ]

Today's subliminal thought is:

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Daar ben ik het helemaal mee eens tomatoman!!!!

Het aantal delphi topics loopt de laatste tijd inderdaad wat terug. Ik moet overigens ook zeggen dat ik de laatste tijd het niveau van de vragen (delphi of niet) in /14 sowieso een beetje achteruit vind gegaan. Een tijdje geleden kwam je hier nog geregeld topics tegen waar je geïnteresseerd naar bleef terugkomen omdat het je zelf ook niet 1-2-3 lukte. Nu kom ik vaak terug om te kijken of ze al door hebben dat het niet zo ingewikkeld is....

Dit kan aan mijzelf liggen, en is momenteel geen enkele reden om minder in /14 te zijn. ;) Het is hooguit een reden om in minder topics dan voorheen te reply'en en zelfs minder topics dan voorheen te bekijken.

Wat betreft de PHP topics: ik denk dat dit komt omdat PHP toch een beetje het nieuwe toverwoord is de laatste tijd. Misschien loopt het terug als de ergste hype er af is, of misschien wordt het minder als we meer mods krijgen met heel veel verstand van PHP, waardoor er meer slotjes vallen of een (nog) uitgebreidere faq komt.*

Al met al denk ik dat het een tendens is die ook weer rustig zal wegtrekken, en ik denk dat we een heel eind komen met geduld. En ik zal af en toe een Delphi topic openen :p Houden we ons ook een beetje bezig.

* Ik heb te weinig kennis van de huidige stand van zaken omtrent PHP, dus ik wil me bij deze verontschldigen als ik iemand op de tenen heb getrapt... ;)

My personal website

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

OZ-Gump schreef op 14 januari 2004 @ 00:29:

[..knip..]

Wat betreft de PHP topics: ik denk dat dit komt omdat PHP toch een beetje het nieuwe toverwoord is de laatste tijd. Misschien loopt het terug als de ergste hype er af is
Of als Orbb 1.0 eindelijk gereleased wordt :Y)
of misschien wordt het minder als we meer mods krijgen met heel veel verstand van PHP, waardoor er meer slotjes vallen of een (nog) uitgebreidere faq komt.*
Mwoa, ik heb zelf een gedegen kennis van php, maar dat is meer bij gebrek aan iets beters (vandaar Orbb ;)), dus ik reageer maar zelden in php topics (meestal alleen als het rustig is en ik me verveel). Verder drm volgens mij ook wel, maar die reageert vrij weinig in PW sinds ie admin is.

• ProgrammerX
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-02-2021
Dit was mij zelf ook al opgevallen inderdaad :) Tja de echte reden zal denk ik gokwerk zijn, maar een deel valt inderdaad wel te verklaren met de internet/php hype.

Maar wat mij ook is opgevallen is, dat er ook minder delphi vacatures zijn. Dit valt mij waarschijnlijk extra op omdat ik momenteel zonder werk zit :) Waar er voor een jaar of anderhalf terug nog redelijke interesse was in delphi, heb ik nu al maanden geen delphi vacature meer gezien :(

Ik had hier al eens vaker over nagedacht en ik maak me toch wel zorgen gezien ik eigenlijk alleen verstand heb "traditionele talen" zoals delphi en c/c++ (even voor de duidelijkheid ben ik pas anderhalf jaar afgestudeerd :) ). Alles begint meer en meer webbased te worden, maar hier heb ik zelf weinig tot geen ervaring in. Waarschijnlijk ook omdat ik het gewoonweg minder leuk vindt dan delphi.

Wat vinden jullie hiervan ? Is het tegenwoordig verstandig of misschien zelfs wel noodzakelijk om je ook meer te richten op het webgebeuren ?

Edit : ik zoek trouwens wel voor vacatures in limburg en noord brabant, dus misschien dat er in de randstad wel nog vraag is naar delphi mensen :)

[ Voor 8% gewijzigd door ProgrammerX op 14-01-2004 02:04 ]

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wat vinden jullie hiervan ? Is het tegenwoordig verstandig of misschien zelfs wel noodzakelijk om je ook meer te richten op het webgebeuren ?
Ligt er een beetje aan welke kant je op wilt. Hardware/driver development gebeurt met name in C, gamedevelopment is ook met name C/C++ (ik geloof dat Triumph zelfs Delphi gebruikt, Age of Wonders is dacht ik in Delphi gecode ;)), en ook voor dingen als simulaties e.d. wordt veel C/C++ gebruikt.

Dus ja, meer de ouderwetse hoek, waar performance en efficientie toch wel de boventoon heeft. Aan de andere kant zul je hier als "normale" programmeur toch minder snel in belanden :)

• ProgrammerX
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-02-2021
.oisyn schreef op 14 januari 2004 @ 01:57:
[...]

Ligt er een beetje aan welke kant je op wilt. Hardware/driver development gebeurt met name in C, gamedevelopment is ook met name C/C++ (ik geloof dat Triumph zelfs Delphi gebruikt, Age of Wonders is dacht ik in Delphi gecode ;)), en ook voor dingen als simulaties e.d. wordt veel C/C++ gebruikt.

Dus ja, meer de ouderwetse hoek, waar performance en efficientie toch wel de boventoon heeft. Aan de andere kant zul je hier als "normale" programmeur toch minder snel in belanden :)
Nou, ik doelde misschien meer op het feit dat er minder en minder delphi projecten komen en dat we dadelijk allemaal zonder werk zitten :) Tuurlijk voor sommige applicaties blijft delphi altijd de betere keuze, maar ik bedoel dus dat steeds meer projecten webbased gaan worden en wij als delphi programmeurs ons misschien hier moeten aanpassen.

[ Voor 1% gewijzigd door ProgrammerX op 14-01-2004 02:08 . Reden: Typo ]

• Soultaker
  • Laatst online: 04:03
ProgrammerX schreef op 14 januari 2004 @ 02:07:
Nou, ik doelde misschien meer op het feit dat er minder en minder delphi projecten komen en dat we dadelijk allemaal zonder werk zitten :) Tuurlijk voor sommige applicaties blijft delphi altijd de betere keuze, maar ik bedoel dus dat steeds meer projecten webbased gaan worden en wij als delphi programmeurs ons misschien hier moeten aanpassen.
Traditionele C/C++ programmeurs die zich niet aanpassen aan de eisen van de moderne tijd zijn hetzelfde lot beschoren. Ik ben verder geen Delphi-kenner maar voor zover ik weet wordt Delphi nog actief ontwikkeld door Borland en lijkt me dus dat Delphi programmeurs die bij de tijd blijven prima mee kunnen in de .NET/webservices/data integration/XML data interchange/... hypes. ;)

Overigens heb ik nog wel een beetje een off-topic Delphi vraagje: is er ergens een bruikbare UltraEdit wordfile voor Delphi, zodat UltraEdit Delphi code can syntax highlighten en (misschien wel belangrijker) de functiedeclaraties kan herkennen?

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

Soultaker schreef op 14 januari 2004 @ 02:29:
[...]
Overigens heb ik nog wel een beetje een off-topic Delphi vraagje: is er ergens een bruikbare UltraEdit wordfile voor Delphi, zodat UltraEdit Delphi code can syntax highlighten en (misschien wel belangrijker) de functiedeclaraties kan herkennen?
die uit dit lijstje al een geprobeerd?

[on-topic]
Van mij zul je waarschijnlijk dit weekend wel een Delphi topic kunnen verwachten, begin eind deze week aan een grappig progje ;)

Waarom er hier minder topics over Delphi zijn komt waarschijnlijk omdat er op nldelphi steeds meer topics komen :)
(of bijna elke vraag over delphi is hier al eens gesteld, dat kan ook nog :P)

.oisyn, ik dacht ik probeer het nog eens ;)

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 23:50
Ik heb nu een vak waarvoor ik delphi moet programmeren, als ik er niet uitkom, spam ik het hier wel onder :P

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

• Soultaker
  • Laatst online: 04:03
Nee... bedankt! (Waarom ze die 50KB aan data niet ff in de standaarddistributie stoppen is me eeen raadsel...)

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

.oisyn schreef op 14 januari 2004 @ 01:57:
[...]
Misschien even een stukje 'stating the obvious', maar ASP en PHP zijn ook in C/C++ geschreven. Dat lijkt voor de hand liggend, maar is wel heel relevant: lowlevel talen blijven altijd nodig om de higher level oplossingen mogelijk te maken. C en C++ hebben zich op dat gebied bewezen en rotsvast in de wereld verankerd.

Helaas ben ik bang dat Borland met Delphi op middellange termijn aardig het onderspit gaat delven, met name op het Windows-platform, omdat C# en VB.NET met hun veel betere IDE en ondersteuning Delphi en de VCL hard voorbijrennen op dit moment.

Professionele website nodig?

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 14:44

_Thanatos_

Ja, en kaal

Nou, dus iedereen die hier gepost heeft moet dus niet achterovergaan zitten met de vinger aan de F5-toets om te kijken wie er allemaal reageren hier, maar gewoon gaat zitten delphi-en en je vragen in /14 posten. Het hoeven natuurlijk ook niet altijd inhoudelijke vragen te zijn. Discussies over multiple inheritance en virtual constructors kunnen ook interessant zijn ;)

Maar ik ben het dus wel eens met de meeste dingen die hier gezegd worden. Vooral PHP, maar ook Java en C# zijn gewoon populairder dan Delphi. En waarom sommige mensen Delphi associeren met C/S applicaties, geen idee. Delphi is een general-purpose taal en kan IMO net zoveel als C/C++. "In Delphi kan alles" is mijn motto, en als iets niet lukt, geef dan de Delphi-programmeur de schuld en niet de taal.

En curry684, of het .NET framework beter is dan de VCL dat kunnen we misschien beter in het midden laten in een topic als deze ;). Enige feit is dat het .NET framework groter/rijker is. Persoonlijk vindt ik de VCL lekkerder werken...

日本!🎌

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

* jelmervos meldt zich ook! :)

Ook bij mij viel dit op. Als ik zelf met een vraag zit over Delphi zoek ik dit vaak zelf uit. Kom ik er echt niet uit dan post ik de vraag op een forum. Maar dit doe ik sinds een aantal maanden op NLDelphi (heeft forum speciaal voor Delphi).

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• curry684

curry684

Pardon? :P
En curry684, of het .NET framework beter is dan de VCL dat kunnen we misschien beter in het midden laten in een topic als deze
Lijkt me anders heel relevant daar ik het als potentiele reden voor de afgenomen interesse in Delphi poneer.

Nog een stukje 'stating the obvious': 2 jaar geleden hadden we veel meer Delphi-topics als nu. 2 jaar geleden hadden we nog geen C# en VB.NET topics.

Challenge: zijn al die C# en VB.NET programmeurs nieuwelingen in programmeerland of komen ze ergens anders vandaan?

[ Voor 66% gewijzigd door curry684 op 14-01-2004 10:11 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:40
Een virtuele constructor zou me ook best vaag lijken.
Lijkt me anders heel relevant daar ik het als potentiele reden voor de afgenomen interesse in Delphi poneer.
Het .NET framework is imo uitgebreider dan de VCL, en als je van een VCL achtergrond komt, is het hier en daar wel een beetje wennen, maar het zit best goed in elkaar.
Challenge: zijn al die C# en VB.NET programmeurs nieuwelingen in programmeerland of komen ze ergens anders vandaan?
Ik kom van Delphi-land.

https://fgheysels.github.io/

• LordLarry
  • Niet online

LordLarry

Aut disce aut discede

whoami schreef op 14 januari 2004 @ 10:24:
Een virtuele constructor zou me ook best vaag lijken.
Klinkt vaag, maar is handig en wordt veel gebruikt binnen Delphi. Dit komt vooral door een andere unieke mogelijkheid die de taal Delphi bied: Class references. Je kan een referentie naar een klasse definitie (ik bedoel niet de instantie) in een variable opslaan. De constructor van een TComponent is bijvoorbeeld virtueel. Waarom? Omdat de IDE alleen de class references onthoudt en daarvan een component creeerd. Natuurlijk wil je wel dat de juiste constructor wordt aangeroepen en niet alleen die van TComponent.
Delphi:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
function SomeFunction(CompClass: TComponentClass): TComponent;
begin
  Result := CompClass.Create(nil);
end;

var
  SomeComponentClass: TComponentClass;
  SomeComponent: TComponent;
begin
  SomeComponentClass := TEdit;    
  SomeComponent := SomeFunction(SomeComponentClass);
  // tada! We hebben nu een TEdit gecreeerd en de constructor 
  // van de TEdit is ook aangeroepen
end.

PS: Ik heb het er laatst met .oisyn nog over gehad en het effect is wel na te apen binnen C++.

• FendtVario
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Net als velen hier werk ik nu ook al een paar jaartjes met Delphi. Om precies te zijn, ik heb ze allemaal gezien. Van Delphi 1 tot Delphi 8 (sinds maandag!!!). Er zijn hier al vele redenen aangedragen waarom er niet zo veel Delphi topics meer zijn, hierbij kan ik me wel vinden. Een goede help, meer ervaren gebruikers, een 'makkelijke' omgeving om te leren, veel bronnen op internet etc.

Een andere reden dat er hier minder topics zijn is misschien dat de vragen zich verplaatst hebben naar een ander forum. Zelf lees ik tegenwoordig regelmatig de nieuwsgroepen van Borland (borland.public.delphi*) waar vaak diepere / interessantere topics te vinden zijn. Het hulp niveau (en waarschijnlijk de tijd die iedereen er voor vrij maakt) is op GoT te weining. Daarnaast vind ik persoonlijk nieuwsgroepen een makkelijkere / betere manier om een discussie te voeren dan een forum. Een nieuwsgroep staat je toen om een duidelijke lijn te krijgen in de reacties. Als ik hier reageer op Tomatoman's eerste post dan staat deze helemaal onderaan, in een nieuwsgroep zie je direct waarop gereageerd is. Maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. (misschien een idee voor GoT, inrichten van nieuwsgroepen en deze koppelen aan de forums.)

De concurrentie van de andere talen is denk ik in de professionele sfeer niet zo groot, er worden nog zat applicaties ontwikkeld met Delphi. Maar de ontwikkeling is tegenwoordig ook erg toegespits op internet en dan is Delphi iets minder geschikt (tenminste tot Delphi 7). Een website bouwen met Delphi kan wel (heel goed zelfs met intraweb) maar even snel iets in elkaar prutsen met PHP is makkelijker. Ik heb het nog even geprobeert met Kylix maar heb een beetje het idee dat Kylix geen prioriteit meer heeft. Het zou wel mooi zijn als we straks een .Net Kylix krijgen voor het Mono platform.

Onder de concurrentie valt denk ik ook grote populariteit van OpenSource talen. Zo'n twee jaar geleden gebruikte ik Delphi nog veel voor de hobby. Maar nu ik ook al een paar jaar Linux gebruik en mezelf daarmee heel goed kan redden werk ik eigenlijk alleen nog voor de baas in windows en doe thuis alles met Linux, dus geen Delphi maar C(++), Perl, Java en PHP. Voor deze talen zijn onder Linux goede omgevingen (behalve perl).

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

FendtVario over nieuwsgroepen
Mja, er is voor beide methoden wel wat te zeggen. In nieuwsgroepen is een algemene discussie wat lastiger, omdat je altijd reageert op één specifieke persoon. Je krijgt dan allemaal kleine subthreadjes, en het geheel is dan weg. Maar zoals je al zei is het hier 1 rechte lijn (thread :P) met reacties, waardoor je door offtopic te gaan veel discussies door elkaar kunt krijgen (even voor de goede orde: offtopic is niet per definitie verkeerd, als je een inhoudelijk goed opgebouwde offtopic reactie maakt die iets toevoegd aan de draad, dan kan het natuurlijk prima).

Ik heb al ooit eens het idee geopperd om bij discussies waar je offtopic gaat adhv een reactie die iemand heeft geplaatst de mogelijkheid had om een subdraad te maken. Het is natuurlijk prima te implementeren (zie bv. de frontpage), maar of het in de praktijk goed uitpakt in een tweede. Het zou eigenlijk alleen in de extreemste gevallen moeten gebeuren (bij discussies die compleet afwijken van het onderwerp van de topic zelf, maar toch iets toevoegen), maar dit is natuurlijk iets wat nooit echt in acht wordt genomen, waardoor je binnen de kortste keren heel veel kleine "loze" subthreadjes gaat krijgen die eigenlijk niet nodig zijn. Ook het modden wordt wat lastiger.

Goed, dit was dus zo'n offtopic reactie die goed in een subthread had gekunt, en die ervoor zorgt dat als mensen hierop reageren er allemaal aparte discussies in dezelfde draad terecht komen, terwijl het helemaal niet meer over Delphi gaat :Y)

• curry684

curry684

.oisyn schreef op 14 januari 2004 @ 13:11:
[...]
Het zou eigenlijk alleen in de extreemste gevallen moeten gebeuren (bij discussies die compleet afwijken van het onderwerp van de topic zelf, maar toch iets toevoegen), maar dit is natuurlijk iets wat nooit echt in acht wordt genomen, waardoor je binnen de kortste keren heel veel kleine "loze" subthreadjes gaat krijgen die eigenlijk niet nodig zijn.
Kleine kanttekening: sinds React 1.9 kunnen we met een aantal berichten naar keuze een nieuw topic afsplitsen. Dit is nog niet vaak gedaan, ergo zelden relevant, maar kan hier en daar wel handig zijn.

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Wie zijn 'wij' is dit verhaal? Zou nu misschien al handig zijn want we raken aardig ver weg bij Delphi. Of we moeten dit soort features met Delphi gaan implementeren ;).

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

curry684 schreef op 14 januari 2004 @ 13:15:
[...]

Kleine kanttekening: sinds React 1.9 kunnen we met een aantal berichten naar keuze een nieuw topic afsplitsen. Dit is nog niet vaak gedaan, ergo zelden relevant, maar kan hier en daar wel handig zijn.
Het vervelende is dat dat een heel nieuw onderwerp creëert, waardoor de context wegvalt. Wat natuurlijk wel mooi is, is als je mijn idee van hierboven pakt, maar dat alleen maar beschikbaar maakt voor moderators. Dan kunnen zij beoordelen of een subdraad nodig is, en de gebruikers kunnen hierom vragen dmv een TR oid. Dan wordt het niet zo snel een zootje. Lastig is wel dat als er een tijdje geen mod is en de discussie loopt hard, dat er heel veel berichten verplaatst moeten worden naar zo'n subdraad, wat misschien niet meer kan omdat de verschillende discussies al helemaal in elkaar verweven zijn
FendtVario schreef op 14 januari 2004 @ 13:34:
Wie zijn 'wij' is dit verhaal?
de moderators :)

.edit: ah hier stond mijn originele idee
.oisyn schreef op 17 september 2002 @ 17:59:

[..knip..]

Oh en eigenlijk zit ik op een soort van spin-off of subthread feature te wachten :) Ik heb al behoorlijk vaak meegemaakt dat een sowieso al interessante topic uitloopt op een offtopic (edoch ook interessant) discussie, en dan zit je met 2 discussies in 1 thread en dat is niet echt fijn. Een nieuwe topic openen voor die 2e offtopic discussie is dan misschien een oplossing, maar tegen de tijd dat je tot dat besluit komt zijn er al een aantal reacties gepost en dan vraag je je af of een nieuw topic wel nuttig is of dat zo'n beetje alles al is gezegd. Het zou handig zijn om vanaf een bepaalde reactie een nieuwe thread of subthread te starten en dat je posts kunt moven van de ene thread naar de andere of van de hoofdthread naar een subthread (of iets dergelijks). Maar nu zit ik waarschijnlijk te fantaseren over features die toch niet echt belangrijk zijn ;)

[..knip..]
dat nieuwe topic starten met bepaalde posts en posts moven naar andere thread kan nu dus al, maar dat is zoals ik al zei niet erg handig, omdat de posts dan verdwijnen uit de oorspronkelijke draad

[ Voor 86% gewijzigd door .oisyn op 14-01-2004 15:08 ]

• BoomSmurf
  • Laatst online: 11:50

BoomSmurf

Am-Ende!

Heb zelf al ervaring met Delphi sinds versie 1. Volgens mij heb ik hier nog nooit een vraag over Delphi gesteld en ik denk ook weinig dat ik dat ooit zal doen. Ik ben idd zo iemand die alles zelf uitzoekt - er is ook zoveel info beschikbaar! Staat het niet in de Help of SDK (bij API dingen), effe naar Google Groups, "<zoektermen>:borland.*" intikken en je hebt meestal zo je antwoord. Zo niet, dan post je toch op de borland forums (news://forums.borland.com) ? Daar loopt zoveel kennis rond (ik post er zelf ook heel veel - antwoorden that is, vragen heb ik zelden ;)), als je een goed antwoord wilt hebben is GoT gewoon niet de plek voor je vraag.

• alienfruit
  • Laatst online: 26-05 11:18

alienfruit

the alien you never expected

Overigens ter goede orde jullie hebben toch wel voor bugs gestemd op QualityCentral voor de Delphi 7 bugs? Want sinds de vakantierecessie voorbij is de Delphi Team bij Borrieland bezig met de jajajaja (tromgeroffel) Delphi 7 Service Pack _/-\o_

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Goed bezig bij Borland. Zou tijd worden ja. Ook ik heb nog wel eens bugs gemeld, hele stomme waar wel onwijs gaaf om te vinden. Even locaten in de QC. ..... .... .... Gevonden, ID 6486. Niet echt een bug, wel leuk. En nu allemaal even stemmen he ;).

Pagina: 1