Toon posts:

4 nieuwe speakers, maar welke??

Pagina: 1
Acties:
  • 197 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste mensen,

Ik loop toch al een aardige tijd rond om eens m`n oude boxen te gaan vervangen, voor 4 nieuwe. Nou zit ik al 2 weken af en toe zo`n beetje op internet rond te kijken, en merk op dat de echt goede boxen toch wel aan 300 euro per paar zitten.
Dan heb ik het over 3-weg zuiltjes. Nou laat ik eerst dus eens zeggen wat ik heb en daarna wat ik ermee wil:

Ik mag mezelf de trotse eigenaar noemen van een akai amplifier am-2400 met een piek wattage van 350 watt. Hier kunnen 4 boxen op worden aangesloten en geselecteerd d.m.v. een speaker A/B/A+B selector. Bij 2 boxen levert hij 4-16 ohm en bij 4 is het 8-16 ohm. '
Ik heb geen idee van de kwaliteit van deze versterker.
Nou ben ik een groentje op het gebied van dit soort zaken, niet specefiek het ohmage of wattage maar het hele audio gebeuren op zich. Ik kan wel een setje aansluiten en een input instellen en dat soort zeer makkelijke zaken, maar that`s it. Veel kennis heb ik er niet over.

Ik heb met google een gezocht naar die versterker van me, maar er komt een site van akai naar boven waar totaal geen nuttige info op staat. Ik wacht dus eigenlijk onder andere op reacties over m`n versterker. Dus vraag maar raak!!!

Nou zat ik in eerste instantie te denken aan 2 zuiltjes en 2 sub-woofertjes, maar dit gaat echt heel duur worden, en dat is niet nodig als de woofers in de zuilen maar een redelijk aanvaardbaar hertz niveau kunnen trekken. dus zoiets als 20 hertz gaat niet lukken, maar 40 moet te doen zijn. Nogmaals als je denkt dat het ook beter zou kunnen, dus met een losse woofer, is dat misschien een optie.
Wat ik vergeet te zeggen is dat ik zowieso van plan ben m`n creative dtt 3500 set erbij te gebruiken een daar zit een woofer bij (passiev) die absoluut een leuk soundje geeft.

Nu denk ik er toch aan om 4 dezelfde zuilen te kopen en die in de 4 hoeken van de kamer te plaatsen. Nu even niet over die kamer, die is beste klein maar ik zal ze ongetwijfeld ook weleens in de woonkamer uitstallen en dan zou ik een goed vermogen zeker waarden. Stel je hebt een zuil van 100 watt piek vermogen. als je er dan 4 van hebt, dan is het 400 watt. En trekt m`n versterker van 350 watt piek dat dan?? Nou anyway 4 zuiltjes, 3-weg 2-weg alles is nog mogelijk, als het maar goed is, maar niet te goed voor m`n versterker want dat zou zonde zijn.

Zelfbouw is misschien ook een optie voor mij, maar de lees ik allemaal dingen over een crossover en bi-amp wiring ofzo. Kent iemand misschien een leuk kant en klaar, nog in elkaar te zetten setje speakers de enigzins voldoen aan m`n voorlopige eis?? Het is het geld volgens mij zeker waard.

Nou het budget, daar blijf ik even voorzichtig mee, ik ga eigenlijk voor de beste prijs/qualiteit verhouding. Dus de goede klasse waar het prijsje in het normale blijft.
Misschien is een nieuwe versterker nodig, dan kan je me daar ongetwijfeld over voorlichten.

Ik ga dit het meest gebruiken voor muziek. Misschien eens een filmpje>dvd of dat soort gekheid.

Ook qua type kabel kan ik er geen wijs uit krijgen. De bron is tot nu te een analoge mini jack aansluiting op m`n pc. M`n versteker bezit slechts alleen tulp pluggen (stereo). Nou ja, ik heb er best wat voor over, maar dan wil ik ook graag wat hebben. Dit was m`n kickoff van m`n topic, thnx alvast!!!!

• andriess
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

• Rappie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-07 09:07
Ik heb geen antwoord op alle vragen, maar vanwaar het idee voor 4 zuilen in elke hoe k een zuil ? Gewoon 2 goeie front speakers is toch voldoende voor muziek en voor films. Zit er een subwoofer uitgang op je versterker ? zo ja kan je er een actieve subwoofer op aansluiten deze heeft geen belasting op je versterker.

Nog een ding, 300 euro per paar zuilen heb je het over, maar volgens mij zijn dit prijzen per stuk. Of je moet het merk waar je naar aan het kijken was even vernoemen.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Als ik het goed begrijp heb je een gewone stereo versterker (idd heb ik geen idee van de kwaliteit). Je wil daar echter 4 speakers op aan gaan sluiten. Aangezien je dan een stereo signaal over 4 speakers gaat verdelen snap ik het nut niet echt. Je wint er echt niets mee. Je verliest zo zelfd je stereo beeld. Stereo hoort over twee speakers, en niet over 4. Je kunt dan ook beter je centen uitgeven aan twee duurdere zuilen dan 3 goedkopere. Over wattages moet je je niet zo'n zorgen maken (zie ook de FAQ). Als je die hebt zul je zien dan je dtt 3500 straks nooit meer aan zal staan ;).

Een subwoofer is natuurlijk niet noodzamelijk met zuilen, maar kan wel een leuke toevoeging zijn mits laag gecrossed. Tot 40 Hz denk ik dat je met zuilen prima uit de voeten kunt.

Wil je zelf gaan bouwen, en je wil niet teveel nadenken, kijk dan eens op de visaton website. Daar staan talloze voorbeelden van zelfboukits, incl prijs.
Dat ziet er wel erg PA'erig uit zeg. Denk niet dat de TS zoiets bedoeld.

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 13-01-2004 20:19 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• andriess
  • Niet online
Daar heb je gelijk in..., Reageerde een beetje te vroeg.....en te snel..... |:(

[ Voor 142% gewijzigd door andriess op 13-01-2004 20:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Rappie schreef op 13 januari 2004 @ 20:14:
Ik heb geen antwoord op alle vragen, maar vanwaar het idee voor 4 zuilen in elke hoe k een zuil ? Gewoon 2 goeie front speakers is toch voldoende voor muziek en voor films. Zit er een subwoofer uitgang op je versterker ? zo ja kan je er een actieve subwoofer op aansluiten deze heeft geen belasting op je versterker.

Nog een ding, 300 euro per paar zuilen heb je het over, maar volgens mij zijn dit prijzen per stuk. Of je moet het merk waar je naar aan het kijken was even vernoemen.
Nou ik zat dus eerst te denken aan 2 full range speakers, en 2 subwoofers. Dit idee lijkt me niet het beste, denk je?? Dus die 2 woofers maken plaats voor 2 extra zuiltjes. Ik heb helaas geen subwoofer uitgang op deze versteker, het is gewoon stereo. De subwoofers die ik eerst in de planning had staan zouden dan ook passieve subs worden, in een stereo opstelling.

Idd 300 euro per zuil is best mogelijk. Helaas kan ik weinig sites vinden op internet waar prijzen duidelijk vermeld worden. Heb eens bij conrad zitten kijken maar ik geloof niet dat ik dat serieus moet nemen, of wel?

Op m`n dtt3500 zit trouwens wel een extra sub uitgang. Zou ik de decoder van dit setje als voorversterker kunnen gaan gebruiken??

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 20:30 ]

• Rick_S.
  • Laatst online: 31-03 11:56
Dat vermogen lijkt me wel iets om rekening mee te houden. Als het daarwerkelijk 350 watt piekvermogen is, dan ligt het reële vermogen toch een stukkie lager. Op internet kwam ik een wattage van 2x40 watt tegen en dit is toch niet enorm veel om 2 100 watt zuilen mee aan te sturen. Ik weet niet hoe hard de boel bij jou thuis gaat, maar de kans dat je versterker begint te vervormen op hoge volumes is aanwezig. En dat is niet echt lekker voor je nieuwe zuilen.

Volgens mij was Akai vroeger een redelijk goed merk, dus de kwaliteit zal wel goed zitten.

O ja, edit:

twee passieve subs gaat erg slecht op een versterkte uitgang... Misschien heb je nog een tape-uitgang, dan kun je daar je woofer(s) instoppen.
Ga gewoon eens luisteren, want prijs zegt nix over hoe mooi jij de speakers vind klinken. Neem desnoods je amp mee, dan ben je meteen van al je vragen af. In een fatsoenlijke zaak wordt je netjes geholpen.

[ Voor 25% gewijzigd door Rick_S. op 13-01-2004 20:33 ]

Bijzonder: iemands mening klinkt uit zoveel monden

Verwijderd

Topicstarter
Grooze schreef op 13 januari 2004 @ 20:25:
Idd grooze, dat is niet echt wat ik zoek. M`n buren waarschijnlijk ook niet. Maar iig bedankt voor je enthousiastme!!! ;)

@ everyone:

Nog even een toevoeging, is het mogelijk bij zelfbouw je speakers magnetisch af te schermen?? Want deze moeten in de buurt van andere electronica geen storing opleveren.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 20:35 ]

• Rick_S.
Als ik even wat mag vragen: denk je dat je met jouw ervaring op luidsprekergebied een eigen speaker in mekaar kan frutselen? De bouw hiervan luistert echt heel nauw hoor. Als je leuk geluid wil, dan moet je behoorlijke berekeningen maken en aanzienlijk verstand van audio hebben.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschien kun je ons zeggen wat je al allemaal gezien hebt, dan kommen we een stuk verder dan dat "ik heb wel iets gezien, maar ik weet niet of dat wat is" gedoe...

Bij Conrad zou ik idd niet gaan kijken voor kan en klare speakers. Loop ook een een betere hifi zaak binnen en ga eens luisteren. Daar heb je vaak meer aan dan op internet rondkijken. Kijk ook eens op www.kieskeurig.nl . Meer dan genoeg info en prijzen d8 ik zo.
Rick_S. schreef op 13 januari 2004 @ 20:38:
Als ik even wat mag vragen: denk je dat je met jouw ervaring op luidsprekergebied een eigen speaker in mekaar kan frutselen? De bouw hiervan luistert echt heel nauw hoor. Als je leuk geluid wil, dan moet je behoorlijke berekeningen maken en aanzienlijk verstand van audio hebben.
Of een forum vol met mensen die je mischien willen helpen (als je lief vraagt :+ ). Zo ben ik ook begonnen (had al wel enigsinds vertand van de techniek en audio). Erg leerzaam en leuk.

[ Voor 41% gewijzigd door voodooless op 13-01-2004 20:40 ]

• andriess
  • Niet online
maarrrem als je max 2 x 300 euro wil uitgeven zou ik dat geld op een hoop gooien en kijken voor twee mooie zuilen. Ga eens luisteren naar Kef (q serie) kost wat meer(ongeveer 720 voor twee), maar zit wel erg mooi geluid in (Is trouwens Geheel Persoonlijk) of misschien de Quadral cearul 210. Maar misschien kan je ook eens bij een (lokale) HiFi shop kijken voor mooie tweedehands speakers.

Verwijderd

Topicstarter
Grooze schreef op 13 januari 2004 @ 20:25:

maarrrem als je max 2 x 300 euro wil uitgeven zou ik dat geld op een hoop gooien en kijken voor twee mooie zuilen. Ga eens luisteren naar Kef (q serie) kost wat meer(ongeveer 720 voor twee), maar zit wel erg mooi geluid in (Is trouwens Geheel Persoonlijk) of misschien de Quadral cearul 210. Maar misschien kan je ook eens bij een (lokale) HiFi shop kijken voor mooie tweedehands speakers.
Ik zal jouw eens een geheimpje verklappen: de speakers die ik momenteel erop heb staan zijn kef, maar 1 box heb ik opgeblazen met m`n momentele versterker.
Deze boxen hebbem m`n ouders in hun beatles tijd nog gekocht geloof ik 8)

Maar ik geloof dat je wel weet wat ik bedoel, kwa speakers. Maar of het de moeite waard is om dit op deze versterker aan te sluiten. Ik vind de combinatie die ik nu heb staan ondanks de opgeblazen box best goed. Op een hoog volume vind ik hem nog steeds goed klink. Maar ik heb niet het gehoor van een... tja

Ow ja er zit niet zo`n analoog metertje op m`n amp, dus kan niet precies vertellen hoeveel watt ie is :?

Verwijderd

Topicstarter
Rick_S. schreef op 13 januari 2004 @ 20:38:
Op dit moment moet ik dat niet doen, maar na wat research hoop ik dat het moet lukken. Zeker met zo`n kant en klaar setje. Ik hoor juist geluiden dat het best wel te doen is. Ik zie ook dat jullie een simulatie programma gebruiken, nou dat moet lukken toch?

• Rick_S.
Ik bouw geen speakers hoor, dus stel dat soort vragen liever niet aan mij ;)

edit: tjee wat wordt hier snel gepost... >:)
Als je bij de search zelfbouw in iets van DIY ofzo intypt, dan krijg je ook erg veel info hierover.

[ Voor 50% gewijzigd door Rick_S. op 13-01-2004 20:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 13 januari 2004 @ 20:38:
Misschien kun je ons zeggen wat je al allemaal gezien hebt, dan kommen we een stuk verder dan dat "ik heb wel iets gezien, maar ik weet niet of dat wat is" gedoe...

Bij Conrad zou ik idd niet gaan kijken voor kan en klare speakers. Loop ook een een betere hifi zaak binnen en ga eens luisteren. Daar heb je vaak meer aan dan op internet rondkijken. Kijk ook eens op www.kieskeurig.nl . Meer dan genoeg info en prijzen d8 ik zo.

[...]

Of een forum vol met mensen die je mischien willen helpen (als je lief vraagt :+ ). Zo ben ik ook begonnen (had al wel enigsinds vertand van de techniek en audio). Erg leerzaam en leuk.
Idd, ik heb bij een vriend van me ooit wat oude magnats gehoord, vond ik zelf wel goed klinken, alleen z`n amp kan ik me niet precies herinneren.
Nou ja magnat.... ik geloof dat het hetzelfde is als compaq he. Net zoals bose.

Ow ja, dat laatste doe ik het liefst. Beetje van jullie leren. Ik hoor liever een gebruikers ervaring dan een verkoper die misschien maar wat verkoopt.
En ik heb al wat geleerd hoor> AMP staat voor amplifier. Ja ja lach maar.

Verwijderd

Topicstarter
Rick_S. schreef op 13 januari 2004 @ 20:49:
Ik bouw geen speakers hoor, dus stel dat soort vragen liever niet aan mij ;)
Ik wist wel dat ik voorzichtig moest zijn met die zin. Nou ja voor de mensen hier die dat wel doen ;)

• andriess
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 20:42:
[...]
Maar ik heb niet het gehoor van een... tja
EHm........ Wat voor gehoor heb je niet...??? Van een audiofiel (zoals veel mensen zich hier noemen???) Nah ik heb ook niet een gehoor voor goed geluid B) . ik heb gewoon gekocht wat ik het mooist vond klinken. Ik had de keus tussen een Kef Q4 of een Quadral odin?????(weet het type niet meer het was iig een inruil speaker) of een setje 8 jaar oude magnepans...... Ik heb uiteindelijk voor de magnepans gekozen omdat ze mij een heel podium voorzetten (wat een ruimte), Maar het was gewoon mazzel hebben om zoiets (toevallig) tegen te komen (en het pastte ook nog eens in mijn budget)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 20:49:
[...]

Nou ja magnat.... ik geloof dat het hetzelfde is als compaq he. Net zoals bose.
8)7 :X lol zeg, wat een vergelijking... Bedoel je nu dat het slechte kwaliteit is, of juist goeie? Als je hier op GoT ff op Bose zoekt zul je zien dat de meetsen hier niet echt door gecharmeerd zijn :9 Over Compaq zal ik het maar niet gaan hebben.... Maar magnat is niet slecht en ook geen top. Voor wat ze kosten schijnen ze het prima te doen.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Om ff te reageren: voor 300 euro heb je geen goed paar 3-weg zuiltjes. Ik ben zelf ook op zoek naar 2 zuiltjes van ongeveer deze prijsklasse (300 euro/stuk, mag max 400 euro zijn) en kom dan op de Infinity Alpha 50's uit. 'k Heb hetzelfde probleem als jij: heb amper verstand van speakers, maar gelukkig hoeft dat niet: luisteren moet je.

2 subs is nogal overkill, zoals je zelf ook al inziet, geloof ik. Voor muziek moet stereo genoeg zijn, voor HT zou je meer kunnen gebruiken, maar dan zijn bookshelf speakers als rears goed zat. Muziek luister ik niet graag in surround mode, dus waarom zou je een fortuin uitgeven aan speakers die je alleen met spelletjes of films gebruikt, alleen bij muziek ben je overkritisch, tenminste, dat geldt dan voor mij.

Ik ben zelf nog druk op zoek naar alternatieven in deze prijsklasse, budget totaal is zo'n 700-800 euro voor een paar. Later mag daar nog een sub bij en uiteraard het surround gebeuren :) Ik zal je topic dus met interesse volgen, tot zover mijn bijdrage ;)

Edit: Die Infinity's heb ik dus gehoord, maar wat ik me afvraag: moet ik nou voor de beste Alpha gaan, of een goedkope luidspreker uit een duurder segment? Ja, 'k moet luisteren, maar vooraf wat afbakenen wat je zoekt is wel handig :P D'r is zoveel tekoop in dit prijssegment.

[ Voor 13% gewijzigd door Grrrrrene op 13-01-2004 21:00 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op 13 januari 2004 @ 20:55:
[...]

8)7 :X lol zeg, wat een vergelijking... Bedoel je nu dat het slechte kwaliteit is, of juist goeie? Als je hier op GoT ff op Bose zoekt zul je zien dat de meetsen hier niet echt door gecharmeerd zijn :9 Over Compaq zal ik het maar niet gaan hebben.... Maar magnat is niet slecht en ook geen top. Voor wat ze kosten schijnen ze het prima te doen.
Ik bedoel dat ik bij deze drie merken niet warm word. Over magnat weet ik het niet zeker, maar ik laat me informeren en daaruit trek ik conclussies.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb nog eens goed zitten zoeken, en op markt plaats wordt een akai am 2450 aangeboden. Deze zou 80 watt zijn, of dat nou sinus is, of piek. Ik geloof dat ik toch een voorversterkertje nodig hebt, en een eindtrapje. Ow jee dit topic gaat weer over vanalles tegelijk!! Kan iemand me misschien even helpen en kalmeren, me vertellen dat ik minimaal 1500 euro nodig heb voor het zootje. Dank u.

• andriess
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 21:15:
[...]
Kan iemand me misschien even helpen en kalmeren, me vertellen dat ik minimaal 1500 euro nodig heb voor het zootje. Dank u.
als je dat graag wil.... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Grooze schreef op 13 januari 2004 @ 21:21:
[...]

als je dat graag wil.... ;)
Als ik daarmee een beetje in de klasse zit waar een goeie box 350 euro kan kosten in plaats van 2500 duizend, en als ik in de klasse ben waar ik voor het geld in verhouding wel het beste heb, dan vind ik het geen slecht plan. Maar dan wil ik ook qualiteit he. (Ow ja, incl. apm.) tussen de haakjes zonder kleine letters wat dat kan ik niet.

• andriess
  • Niet online
nah dan weet ik nog wel twee Elektrostaten (Audiostatic ES 200R ; 1250 euro) maar dan zal je er (waarschijnlijk) wel een subwoofer bij moeten kopen. En een nieuwe amp die de extreme voltages trekken van die krengen....... (zelf ben ik sinds 4 weken Fan van Elektro- en magnetostaten (vooral magnetostaten) )

duz dat is niet van toepassing.... ;)

edit : Wat is Inc. APM??

[ Voor 12% gewijzigd door andriess op 13-01-2004 21:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Grooze schreef op 13 januari 2004 @ 21:29:
nah dan weet ik nog wel twee Elektrostaten (Audiostatic ES 200R ; 1250 euro) maar dan zal je er (waarschijnlijk) wel een subwoofer bij moeten kopen. En een nieuwe amp die de extreme voltages trekken van die krengen....... (zelf ben ik sinds 4 weken Fan van Elektro- en magnetostaten (vooral magnetostaten) )

duz dat is niet van toepassing.... ;)

edit : Wat is Inc. APM??
Er vliegen uit jou mond nou wat termen waar ik meer van wil weten!!!
En APM is een verkeerd getypt AMP wat weer staat voor amplifier.
Ow ja inc. is incl. sorry voor de tiepvauwtjes

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 21:35 ]

• andriess
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 21:34:
[...]

Er vliegen uit jou mond nou wat termen waar ik meer van wil weten!!!
En APM is een verkeerd getypt AMP wat weer staat voor amplifier.
over Magnetostaten en Elektrostaten...??

[ Voor 158% gewijzigd door andriess op 13-01-2004 21:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Grooze schreef op 13 januari 2004 @ 21:35:
[...]

over Magnetostaten en Elektrostaten...??
ja...

• andriess
  • Niet online
over magnetostaten :
Ook bij de magnetostaten treffen we een bewegend membraan aan, dat echter veel dikker is en is voorzien van draden of een vlak printspoor (vergelijkbaar met de ouderwetse achterruit-verwarming in auto. De draden hebben een doorsnede van een halve millimeter en zijn op de folie gelijmd met een tussenafstand van een centimeter. Het vlakke printspoor is opgedampt of gelijmd en dient voor de hoog/midden weergave. De dikkere draden zorgen voor de basweergave en voeren de hoogste stroom. Het membraan is aan de achterzijde voorzien van platte staafmagneten, zodat er eigenlijk gesproken kan worden van een platgeslagen conusluidspreker.

De basresponse van dit wat zwaardere en stijvere membraan is zeer goed en zal zelfs voor hard- rock liefhebbers voldoende zijn. De midden/hoog weergave is wat minder gedetailleerd dan bij een goede ESL. Om deze tekortkoming te compenseren is er vaak een band-tweeter naast het membraan geplaatst, die de allerhoogste hoorbare frequenties voor zijn rekening neemt.

De band of "ribbon" is flinterdun en geeft een uitstekende impulsresponse.

Een MSL heeft een conventioneel passief scheidingsfilter, maar kan ook actief gefilterd worden m.b.v. twee of drie afzonderlijke versterkers.

Muziekkeuze:
Een magnetostaat is een universele luidspreker en is voor alle muziekgenres geschikt, mits het geluidsniveau niet op volle oorlogssterkte( > 100dB) dient te zijn.

De magnetostaat mist de finesse en openheid in het klankbeeld van een electrostaat, zodat opera en vocale jazz liefhebbers vaker kiezen voor een ESL.

Versterkerkeuze bij de MSL:
Het rendement is tamelijk laag, zodat een minimum vermogen van 50 Watt RMS per kanaal noodzakelijk is.

Een te lichte versterker geeft een vage bas, slechte impulsresponse en vlak klankbeeld.

Klasse A versterkers met ruim gedimensioneerde voedingen geven een zeer goed resultaat.

Buizenversterkers zijn i.h.a. minder geschikt, tenzijn ze voorzien zijn van zeer goede ruim bemeten uitgangstrafo’s
staat ook nog wat uitgelegd over magnetostaten :

http://www.magnepan.com

Enkele nadelen van Zulke panelen :

- Moeilijk te plaatsen.... (ongeveer (voor mij) 25 cm van de wand)
- Als ze te lang in de zon staan kan de lijm verdampen, duz laten de ijzer lijnen los
- Weinig bas (valt reuze mee, maar bij films merk je het wel)

Voordelen :

Gigantisch groot stereo beeld (het is net alsof je voor een podium staat)
Ehm......, yah...... ^^ dat is toch wel het belangrijkste..... ;)

[ Voor 11% gewijzigd door andriess op 13-01-2004 21:47 . Reden: verkeerde Url ]

Verwijderd

Topicstarter
Grooze schreef op 13 januari 2004 @ 21:41:
over magnetostaten :

[...]

staat ook nog wat uitgelegd over magnetostaten :

http://www.magnepan.com
Dit is dus een type woofer? Zit zoiets binnen de 300 euro per zuil??
En wat voor versterker, of voor en eindversterker raad men nu eigenlijk aan?

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
tsja tis maar waar je trots op bent :)

am-2400, levert max 2x40watt @ 8ohm piek

heb toevallig een beetje kennis van die akai versterkers uit die tijd

ben zelf de trotse eigenaar van (2x!) am-2850 met een vermogen van 2x170watt@8ohm piek :9~ )

(helaas nog geen 2950 te pakken kunnen krijgen :()

de 2400 is een redelijk versterker maar verwacht geen spectaculaire dingen

:edit
tsja, en opblazen van speakers lukt met dat ding nog wel, ff een flinke piek er door douwen en hangen, ik vraag me trouwens af of de 2400 al clip/protection had :?

[ Voor 19% gewijzigd door richard_kraal op 13-01-2004 21:53 ]

• andriess
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 21:48:
[...]

Dit is dus een type woofer? Zit zoiets binnen de 300 euro per zuil??
En wat voor versterker, of voor en eindversterker raad men nu eigenlijk aan?
ehm.... bekijk de link....... dat verklaart veel..

en nee ze zitten niet in de prijsklasse van 300 per zuil... Jammer genoeg niet......

Verwijderd

Topicstarter
Grooze schreef op 13 januari 2004 @ 21:50:
[...]

ehm.... bekijk de link....... dat verklaart veel..

en nee ze zitten niet in de prijsklasse van 300 per zuil... Jammer genoeg niet......
Sorry zal vast heel goed spul zijn, maar ik wil toch nog steeds woofers zien bewegen, en de bassreflex kunnen voelen.

Verwijderd

Topicstarter
richardkraal schreef op 13 januari 2004 @ 21:48:
tsja tis maar waar je trots op bent :)

am-2400, levert max 2x40watt @ 8ohm piek

heb toevallig een beetje kennis van die akai versterkers uit die tijd

ben zelf de trotse eigenaar van (2x!) am-2850 met een vermogen van 2x170watt@8ohm piek :9~ )

(helaas nog geen 2950 te pakken kunnen krijgen :()

de 2400 is een redelijk versterker maar verwacht geen spectaculaire dingen

:edit
tsja, en opblazen van speakers lukt met dat ding nog wel, ff een flinke piek er door douwen en hangen, ik vraag me trouwens af of de 2400 al clip/protection had :?
Duidelijk een nieuwe versterker. Clip protection?? Is dat een tikje wat je hoort bij het aanzetten. In dat geval, ja.
Uhhmmz iemand een versterker kopen?

@ grooze:

Zal ik doen dude. Ik weet gelukkig waar ie zit. Maar om even verder te gaan op het onderwerp. Laat ik idd het limiet op 1500 euro stellen voor 2 zuiltjes en een goed versterkertje/ voor en eind trapjes. Wie kan me helpen?? @ everyone

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 22:03 ]

• andriess
  • Niet online
je hoeft je niet te verontschuligen.... :P Maar als je ooit de kans hebt om te luisteren. Dan zou ik het wel eens een keer proberen....

Edit : Owh yah Flem, maak ff gebruik van je Edit knop..... (1e knopje rechts bovenin)

Dan moet je er even bijvertellen wat voor versterker je wil. Een A/V reciever(surround) of alleen stereo?

[ Voor 46% gewijzigd door andriess op 13-01-2004 22:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ff een site gevonden waar ook gewoon duidelijk prijzen worden genoemd>
http://www.hobo.nl/
Staat er toevallig een leuk versterkertje tussen, of een setje speakers??

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 22:16:
@ grooze:

Alleen stereo denk ik. Ik ben echt een NOOB op dit gebied hoor.

Edit: en het gebiedt van editten ook |:( |:( |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 22:18 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 22:16:
Alles wat daar staat is wel leuk... wij gaan je natuurlijk niet zeggen wat jij moet gaan kopen, dat zul je toch echt zelf moeten beslissen.

Ik heb het idee dat je echt geen idee hebt wat je zoekt of hoe het moet klinken. Ik raad je echt aan om eens naar een betere hifi zaak te gaan (eventueel op afspraak) om daar het een en ander te beluisteren. Zo heb je in ieder geval een idee wat er allemaal is en hoe groot de verschillen zijn tussen de verschillende speakers en versterkers.

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 13-01-2004 22:24 ]

• andriess
  • Niet online
haha......, Persoonlijk vind ik NAD en Rotel goede merken en ik zie bij de occasions van www.Hobo.nl twee mooie stereo versterkers staan voor niet al te veel geld...

Maar als je veel films kijkt en later wilt gaan uitbreiden naar een 5.1/6.1/7.1 setje dan kan je naar op je B_k vallen, als je nu veel geld uitgeeft aan een mooie stereo versterker. Dus daar moet je ff rekening mee houden.

Verwijderd

Topicstarter
Grooze schreef op 13 januari 2004 @ 22:21:
haha......, Persoonlijk vind ik NAD en Rotel goede merken en ik zie bij de occasions van www.Hobo.nl twee mooie stereo versterkers staan voor niet al te veel geld...

Maar als je veel films kijkt en later wilt gaan uitbreiden naar een 5.1/6.1/7.1 setje dan kan je naar op je B_k vallen, als je nu veel geld uitgeeft aan een mooie stereo versterker. Dus daar moet je ff rekening mee houden.
Neej ik zal denk ik niet gaan uitbreiden. Ik hoorde vandaag idd dat NAD een hele goeie is. Ik schrik me soms rot van de prijzen, 1000 euro voor een versterker vindt ik ietsjes te veel.

• Grrrrrene
  • Niet online
1000 euro voor een versterker lijkt me ook wat overdreven, Nofi hoor, maar verdiep je iets meer in de materie. 'k Weet er zelf ook amper iets van, maar 1000 euro (2200 gulden!) voor een versterker uitgeven zou ik pas doen na heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel uitzoeken.

Ik heb zelf net voor 500 euro een Marantz SR6300 receiver gekocht (en dat is dan nog maar surround, een stereo receiver/versterker voor dat geld is nog veeeeeeel beter), daar heb ik ook een flinke tijd over nagedacht, verschillende merken en modellen naast elkaar gezet, vergeleken, nog 's gekeken wat ik nou wel en niet nodig had... Deze kwam daar als beste uit. Ik ben inmiddels ook alweer een maandje op zoek naar speakers en daar zal ik ook nog wel ff mee bezig blijven.

[ Voor 8% gewijzigd door Grrrrrene op 13-01-2004 23:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Grrrrrene schreef op 13 januari 2004 @ 22:51:
1000 euro voor een versterker lijkt me ook wat overdreven, Nofi hoor, maar verdiep je iets meer in de materie. 'k Weet er zelf ook amper iets van, maar 1000 euro (2200 gulden!) voor een versterker uitgeven zou ik pas doen na heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel uitzoeken.

Ik heb zelf net voor 500 euro een Marantz SR6300 receiver gekocht (en dat is dan nog maar surround, een stereo receiver/versterker voor dat geld is nog veeeeeeel beter), daar heb ik ook een flinke tijd over nagedacht, verschillende merken en modellen naast elkaar gezet, vergeleken, nog 's gekeken wat ik nou wel en niet nodig had... Deze kwam daar als beste uit. Ik ben inmiddels ook alweer een maandje op zoek naar speakers en daar zal ik ook nog wel ff mee bezig blijven.
Ja idd, het is niet niks, en ik verwacht dat als ik dan eindelijk zover ben dat ik slechts 2 boxen en een versterkertje heb staan, dat je dat dan wel moet kunnen merken ook.

@everyone:

Ik was tot nu toe van plan de zooi analoog aan te sluiten, op de pc waar ik dan lekker m`n mp3tjes op beluister. Nou is de kwaliteit van mp3 niet denderend, maar is ook het analoog aansluiten wel een goed plan??
Ow ja, wat is dat bi-wiring nou precies?? en valt dat binnen m`n buget van 1500 euro? Tot slot, ik moet af en toe wel die volume knop een goed stuk open draaien, dan moeten de boxen en versterker dat wel aankunnen, want je kan wel zuiver geluid hebben, maar zuiver hard geluid is een 2e.

• Grrrrrene
  • Niet online
bi-wiring is dat je de hoge en lage tonen gescheiden aanbiedt aan de speakers, dus hoog via de ene speakerkabel, laag via de ander. Hoe je het aansluit maakt opzich niet uit, maar met mp3 kan het geen kwaad het digitaal te doen, hoewel ik betwijfel of je het verschil gaat horen. Ik heb m'n receiver digitaal aangesloten, m'n geluidskaart (nForce2 onboard geluidskaart) stuurt nu dolby digital geluid door. Mijn oude versterker is de hoofdtelefoonversterker geworden en zit analoog aangesloten.

Ik denk dat in de prijsklasse rond de 400/500 euro je je geen zorgen hoeft te maken over overmatige vervorming bij hard spelen. Ligt natuurlijk wel aan welke speaker je kiest, maar met een budget van 1000 euro voor 2 speakers + versterker zul je je volumeknop vast niet vaak vol open draaien :)

Maar ga eens luisteren bij een goede audiozaak, dat wil ik ook nog eens gaan doen. Gewoon in 1 prijsklasse een aantal speakers naast elkaar laten zetten en luisteren.

Ik begrijp alleen nog niet echt wat je wil: wil je nou stereo of surround? Voor surround hebben ze in de koopjeskelder van Correct wel leuke aanbiedingen, mijn Marantz komt daar ook vandaan. Er stond ook een NAD, maar die is inmiddels weg. Mijn Marantz staat er nog, maar ik had begrepen dat ik de laatste wegkaapte, dus ik denk dat hij er stiekem niet meer is.

Wat ik tot zover heb geleerd is dat je niet moet afgaan op wattages, hoe meer high end je uitkomt, hoe minder erover gepraat wordt. Het zegt ook 0,0 over wat je receiver en speakers aankunnen qua geluidsdruk. Wat mij erg op weg heeft geholpen is het stuk over vermogen en dat soort dingen in de AVH FAQ, dan ken je de termen een beetje.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben toch wel een beetje verliefd op deze big boy: http://www2.correct.com/a...03e41c8524bb8b659286e7600

Maar gaat dat bi-wiring nou over 1 of 2 versterkers??
En hoe wordt eigenlijk een eindtrap op een versterker aangesloten??

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2004 00:04 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Flem, over die wattages staat alles in de FAQ uitgelegd. Loop eens een winkel binnen en vuur daar even al je vragen op een verkoper af, ga ook luisteren naar speakers, want dit is niet de bedoeling. Je moet zelf luisteren en zelf kiezen. Maak je over die wattages niet al te ongerust (zoals dat ook in de FAQ staat)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.