Los van wat de argumenten en zo zijn, wil ik je eerst even ergens op wijzen (mijn broer kwam hier mee, het was me nog niet eens zo heel erg opgevallen). Door een topic als deze te openen en dit soort dingen te zeggen geef je eigenlijk zelf al aan dat je zelf boven die dommere mensen staat. Dat je zelf wél slim bent en goede boeken leest en zo. Dus bij deze zou ik je graag even wijzen op de ranzige hoeveelheid schrijffouten in je stukje tekst. Als je op deze manier impliceert dat je meer weet, moet je het wel goed doen.
Anoniem: 56394 schreef op 13 januari 2004 @ 19:02:
Dit vroeg ik me laatst af.
Al lees je BV een boek van
tolstoi(een
ruschische schrijver leefde aan 't einde van 19 eeuw) en vergelijk het met de huidige literatuur denk je bij je
eigen waarom kunnen ze nu niet die goede boeken schrijven?
De meeste mensen praten alleen maar over de huidige tv programma's of soaps
? Soms nog wel over politiek maar dan ook "ja
busch zit er uit als een aap" of "
balkenede heeft geen uitstraling".
Hetzelfde geld BV voor films
waar is de dubbele punt? een film als
ben-
hur of
gone with the
wind heeft toch veel meer inhoud dan de zoveelste slechte
actie film.
Ik denk dat dit voornamelijk te
verwijten ligt aan de tv, er komen nauwelijks goede programma's op tv.(zelfs bij de publieke omroep)
Al hadden de mensen geen tv gingen ze meer lezen BV.
Of zal het ook aan het onderwijs liggen?
De vwo die telkens vernieuwd moet worden wel tweede fase of geen tweede fase. Een leerkracht is toch voor om je kennis over te brengen niet om je zelfstandig dingen uit te laten zoeken.
Of nog erger project groepen op de hbo. Ze geven al meer dan tweeduizend jaar les volgens beginnen bij de basis maar wat wil de minister projectgroepen bedenken.
Misschien zit ik er volkomen naast maar ik heb zo'n vermoeden.
Ben benieuwd wat jullie hierop te zeggen hebben.
Ik zeg het misschien wat te lomp, sorrie daarvoor, maar ik heb nu de fouten met zinsbouw zelfs nog weggelaten, het is echt erg. Ik vind dat als je dit soort dingen claimt over de medemens, dat moet je wel op zijn minst normaal Nederlands typen, anders komt het wel heel slecht over.
Overigens bevat mijn verhaal ook vast typefouten, maar ik klaag dan ook niet over de domheid van de medemens.

Anoniem: 56394 schreef op 13 januari 2004 @ 19:02:
Dit vroeg ik me laatst af.
Al lees je BV een boek van tolstoi(een ruschische schrijver leefde aan 't einde van 19 eeuw) en vergelijk het met de huidige literatuur denk je bij je eigen waarom kunnen ze nu niet die goede boeken schrijven?
Misschien volg je wel helemaal niet wat er tegenwoordig nog geschreven wordt? Er worden nog steeds stapels goede boeken geschreven, maar blijkbaar gaan die aan jou (en aan de meeste mensen, waaronder ik zelf, want ik lees veel te weinig naar mijn eigen zin) voorbij. En zoals iemand anders ook al vermeldde: de tijd leert wat écht goed was, dat weet je nu nog niet van je eigen tijd.
De meeste mensen praten alleen maar over de huidige tv programma's of soaps? Soms nog wel over politiek maar dan ook "ja busch zit er uit als een aap" of "balkenede heeft geen uitstraling".
Net zoals nu, was het ook toen zo dat er een klein aantal mensen is dat een "hoog niveau" heeft, en er een groot aantal mensen is dat zich alleen interesseert voor de platte, simpele zaken. Ook destijds las de meerderheid geen Tolstoi en werd er gruwelijk veel prut uitgegeven.
Ik denk dat dit voornamelijk te verwijten ligt aan de tv, er komen nauwelijks goede programma's op tv.(zelfs bij de publieke omroep)
Al hadden de mensen geen tv gingen ze meer lezen BV.
Toen lazen de meeste mensen ook niet. Toen woonden de meeste mensen in kleine huisjes en werkten 14 uur per dag. Om het maar eens lekker overdreven te zeggen, maar het is wel 19e eeuw.
Spheroid schreef op 13 januari 2004 @ 19:45:
...
[...]
Mee eens, de basisvorming is een fiasco. Ik hoor dat natuurkunde, scheikunde, aardrijkskunde en biologie nu in 1 vak zijn gepropt, waardoor men van al deze vakken net niets zal begrijpen. En dan die rare profielen, je kan mensen veel beter zelf laten kiezen. Op de universiteiten is het nog erger. Door het marktdenken verlagen die zich tot ordinaire HBO's. Een BA-titel is waardeloos en door de nieuwe MA's wordt ook de drs. titel gedevalueerd (gelukkig mag ik promoveren

). Doorstroommogelijkheden voor goede studenten zijn er niet of nauwelijks, tenzij men zijn heil in het buitenland zoekt.
Of nog erger project groepen op de hbo. Ze geven al meer dan tweeduizend jaar les volgens beginnen bij de bassis maar wat wil de minister projectgroepen bedenken.
Ja, over profielen bestaan er naar mijn mening nogal wat misverstanden, waaronder deze. Ze zijn alleen wel hardnekkig, dus ze vast niet helemaal onzin.
Vóór de 2e fase mochten mensen inderdaad zelf hun vakkenpakket samenstellen, met als gevolg dat er heel veel waren die een zogenaamd "pretpakket" samenstelden. Lekker de gemakkelijkste vakken. Dat kun nu niet meer. Je kiest nu een richting en dan krijg je een aantal vakken dat bij die richting hoort. De profielen zijn dus groepen van vakken die veel met elkaar te maken hebben en relevant zijn voor bepaalde studies.
En het algemene commentaar dat in de 2e fase minder geleerd wordt, is ook niet echt de waarheid. Ten eerste is het zo dat er andere accenten worden gelegd. Wie nu Wiskunde B1,2 heeft krijgt inderdaad bepaalde dingen niet die men wel kreeg met het oude Wiskunde B. Maar Wiskunde B1,2 bevat weer veel meer kansberekening en dat zat niet Wiskunde B. Accenten zijn verlegd, niet altijd is het niveau gezakt.
En voor zover er inderdaad minder stof gegeven wordt tegenwoordig, is het toch leuk om te zien dat leerlingen die de 2e fase gedaan hebben gemiddeld meer studiepunten halen in hun eerste jaar op de universiteit en het HBO. Het percentage dat zijn prodedeuse haalt in het eerste jaar is ook hoger. Dus zoveel slechter is de tweede fase niet hoor.
Maar dat helemaal los van deze discussie verder.

Anoniem: 56394 schreef op 14 januari 2004 @ 13:58:
...
Maar ik wil graag de vraag in het midden houden dat toen het digitale tijdperk niet was begonnen waren de mensen toen meer ontwikkeld?
Ze hadden geen tv
Geen computer
etc
Dus als vermaak lazen ze maar boeken
Je conclusie volgt gewoon niet uit je premissen. Als je geen tv en geen computer hebt ga je allemaal niet automagisch meer lezen. Mensen moesten toen veel meer werken dan wij nu, hadden veel minder tijd om dat soort dingen te doen. En er was toen ook al allerlei vermaak, wat dacht je van café's? Je brengt het echt veel te simpel.
Confusion schreef op 14 januari 2004 @ 22:34:
[...]
De vraag is alleen waarom het zo aantrekkelijk voor mensen is om zich in hersenloze activiteiten als televisie, computerspelletjes en 'borrelen' te storten. Misschien is het omdat vaardigheden als kennis hebben, veel dingen enigszins begrijpen, inzicht hebben, etc. niet meer als noodzakelijk of prijzenswaardig worden gezien.
...
Niet
meer? Hoe kom je daar nou bij? Wanneer is het onder de gewone mensen en de onderklasse en zo dan geweest dat veel kennis zo belangrijk was?
Een persoonlijke reden om te vervallen in hersenloze activiteiten als televisie kijken, computerspelletjes spelen en het rondhangen op internet, is het feit dat nadenken telkens tot de conclusie leidt dat je geen conclusie kan trekken. Of erger nog, dat er per definitie geen conclusie te trekken valt. Dat alle denkwerk, alle inspanningen, alles wat mensen doen fundamenteel zinloos is. Wanneer je exceptioneel zou zijn in enig opzicht, dan zou je dat als reden aan kunnen grijpen: je kan iets bijzonders presteren. Maar de meeste mensen behoren tot de middelmaat en er is niets ergers dan te weten dat je tot de middelmaat behoort. Wat heeft een mens de wereld te bieden? Nietzsche betoogt (als ik het goed begrepen heb) dat je je moet afvragen wat je jezelf te bieden hebt, maar dat neem de vraag niet weg wat je de wereld te bieden hebt. Om te ontsnappen aan de terreur van de aanhoudende vragen zonder antwoord, de terreur van het continu concluderen dat je niet weet waarom je bestaat en niet weet wat je met je bestaan aan moet, daarvoor bieden die hersenloze activiteiten een eenvoudige uitweg.
Maar of dat nu beschrijft waarom mensen televisie kijken en computerspelletjes spelen?
Ik geloof best dat dit voor jou waar is, maar zo diep denken de meeste mensen dus niet na. En ik denk niet dat je dit onbewust denkt of zo, waardoor het toch algemeen zou gelden. Ikzelf denk wel soms op deze manier, heel deprimerend en zo, maar ik betwijfel of het plebs (sorrie, ik moet deze term gewoon een keer gebruiken in deze topic) ook zo denkt.
[
Voor 20% gewijzigd door
Oogst op 15-01-2004 13:12
]