Toon posts:

Nieuw systeem wil geen windows setup runnen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een nieuw systeem bij elkaar gekocht, maar heb pas afgelopen zondag de nieuwe kast kunnen ophalen.

Ik heb nu:

- Elitegroup KT600 moederbord
- AMD XP2000 CPU
- Asus V9520 Magic (Geforce FX 5200)
- Hitachi
- Een hardeschijf die het nog doet waarvan ik de naam nooit heb geweten.

Alles zit goed aangesloten er piept namelijk niks bij de startup. Als ik wil opstarten naar oude versie van windows crashed de computer en reset hij. Logisch hij herkent het nieuwe moederbord niet.

Ik stel dus in de bios in dat hij van cd-rom moet booten.

Hij doet dit ... begint te lezen van de windows XP cd-rom ... komt in blauw menu (dos-achtig) en begint allerlei dingen naar het geheugen te laden. Vervolgens kom ik bij een volgend blauw menu (ook dos-achtig) en daar kan ik kiezen tussen:

1. Installeren van Windows XP
2. Herstellen van Windows XP
3. Afsluiten

Ik kies dus 1 en het scherm wordt zwart. Vervolgens krijg ik een blauw error scherm waarop staat "IRQ_LESS_OR_EQUAL" ... dit zegt mij persoonlijk niks ... ik krijg ook de tip om in de bios het aanmaken van schaduw kopieen uit te zetten ... maar dit helpt ook niet.

Aangezien hij crashed op het moment dat hij naar de grafische setup (niet-dos-achtig) van de installatie gaat ... neem ik dus aan dat het aan m'n video-kaart ligt.

Ik heb geprobeert om m'n oude videokaart erin te stoppen (Diamond Viper 770D met TNT 2 Riva), maar dan begint hij bij het opstarten te piepen en heb ik geen beeld ... dus dat is geen optie.

Ik heb het ook al met de installatie cd van Windows 2000 geprobeert ... deze loopt op hetzelfde moment vast alleen geeft hij geen error terug.

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen.

Verwijderd

heb je toevallig nog een PCI videokaart? die TNT2 werkt waarschijnlijk niet omdat oudere AGP kaarten een andere voltage hebben. En waarschijnlijk is idd je nieuwe videokaart niet helemaal goed.

probeer anders ook even het geheugen om te wisselen als je dat hebt

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-08 23:07
Waarschijnlijk is er toch een component kapot of niet juist geinstalleerd, zoals hierboven, misschien geheugen oid, dat ken je testen met memtestx86, die draait van flop en loopt je complete geheugen na. Anders zou "misschien" je cpu niet goed kunnen zijn.... Mijn ervaring, xp geinstalleerd, systeem 98% goed, dus suc6

Verwijderd

Topicstarter
M'n oude videokaart draait (stom van me) op AGP 2x en ik kan mijn moederbord slechts op AGP 8x zetten ... daarom accepteerde hij hem niet ...
Ik begin nu ook serieus aan mijn geheugen-kaart te twijfelen ... maar ik heb geen anderen aangezien ik dacht dat 256MB RAM genoeg zou zijn om mee te beginnen ... stomme is dat dit gloednieuwe geheugen is :(

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Wat voor soort geheugen heb je? Loopt het op dezelfde snelheid als de fsb van je cpu (dus 266 MHz)? Het gaf bij mij namelijk problemen als dit niet het geval was (ook BSOD's)...je weet maar nooit...

public void ik()

Verwijderd

Kan ook erg goed een defecte CPU zijn, vorige week exact dezelfde problemen met een systeempje met een Athlon XP 2000+ en een Asrock K7S8X.
Meestal gaf ie een BSOD met IRQL_LESS....... blaat, maar ook af en toe een keiharde reset.
Bleek echt de CPU te zijn, andere CPU's werkten prima, Duron 1300, 1400 en een 2200+.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m'n probleem al gevonden jongens.
Dat memory test programma liep vast na het vinden van 17 miljoen errors.
Kortom ... ik heb een kaduuk kaartje gekregen ... bedankt voor de tip.
En bedankt voor jullie posts.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag ander geheugen geprobeert (van een vriend geleent)
Maar hij geeft op precies hetzelfde moment dezelfde error.
Iemand nog een idee ?

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 17:36:
Ik heb vandaag ander geheugen geprobeert (van een vriend geleent)
Maar hij geeft op precies hetzelfde moment dezelfde error.
Iemand nog een idee ?
Brak moederbord ;)

Breng die eens terug en laat hem testen

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

als je die oude windows nou eens in de veilige modus start en dan alle hardware eruitgooid bij je Hardware beheer.
Bij de volgende opstart vind hij dan alle onderdelen opnieuw.
zodra hij dat niet meer doet dan weet je zeker dat het een onderdeel uit de nieuwe compu is.

en idd dan zou het je Mobo weleens kunnen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2004 17:42 ]

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Geheugen-settings in de Bios ? Misschien dat de ingestelde FSB de memory-timings in de war stuurt, op een of andere manier.

eagle

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:43
Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 19:23:
M'n oude videokaart draait (stom van me) op AGP 2x en ik kan mijn moederbord slechts op AGP 8x zetten ... daarom accepteerde hij hem niet ...
Slightly offtopic, maar je kan de Viper V770 dmv een jumper op AGP4x zetten, dan accepteert'ie hem wel :)

Verder zou ook je oude windows gewoon moeten booten, een ander moederboard maakt echt niet zoveel verschil, hooguit als je van een SMP naar non-SMP systeem gaat. Alweer een teken dat er iets goed mis is met je geheugen of moederboard. Heb je al getest met het geheugen in de andere bankjes? Wellicht dat er eentje gewoon kapot is.

Dat je al ander geheugen hebt geleend (dus zeer waarschijnlijk ook van ander merk) geeft al aardig aan dat het niet aan het geheugen ligt, misschien is het nog wel het simpelst als je met je mamaplank teruggaat naar de winkel en eist dat ze'm daar testen / omruilen :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Pagina: 1