[XP] Veilig & Simpel mail verzenden

Pagina: 1
Acties:

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Edit: Met Secure Bat blijkt optie 2 toch te kunnen zonder password: Je moet niet de ingebouwde certifikaten wizard gebruiken, maar die van windows. Vervolgens al je certifikaten bewaren in de map "personal" in de windows certifikaten manager :).

Op dit moment ben ik allerlei mogelijkheden aan het uit proberen om mijn email veilig, maar bovendien ook simpel te verzenden:
1) Mail volledig encrypted met PGP / GnuPG.
2) Mail encrypten en ondertekenen met een certifikaat: S/mime
De email wordt encrypted opgeslagen met een 128bit sluitel door "Secure Bat", mijn email programma.

Optie 1 is het meest veilig en GnuPG mag je vrij gebruiken. Helaas moet je elke keer bij het versturen een keyphrase invoeren (soort password welke flink lang is!). Dat is dus niet simpel.

Optie 2 ziet er ook goed uit. Certifikaat is aangevraagd. Op deze manier zou je in principe niet elke keer een een wachtwoord moeten invoeren, als je een standaard email programma als Outlook of Mozilla gebruikt. Maar helaas, ik moet elke keer een wachtwoord opgeven om de - in het certifikaat verborgen - private key op te vragen.

Ja en waar wil je nu heen :?
Ik zoek dus een manier waarop ik op een veilige manier mijn email kan versturen, zonder dat ik elke keer een wachtwoord hoef in te vullen bij het versturen.
Bijvoorbeeld:
• Programma wat de - eventueel encrypted - email opvangt, automatisch decrypt en dit doorstuurt naar het email programma
• Een manier waarop keyphrases & wachtwoorden in het email programma worden opgeslagen.
• Iets anders...?
Denk je aanvullende informatie te hebben, of zelfs de volledige oplossing dan hoor ik dat graag! Mocht je een vraag hebben over GnuPG of Certifikaten dan kan je die hier ook stellen. Misschien kan er een leuke discussie uit voort vloeien :).

Disclaimer
* Waarom zou je mail gaan encrypten? Heb je iets te verbergen?
Ja, ook al ben ik geen crimineel: privé gegevens bijvoorbeeld. Lees ook hier.
* Waarom gebruik je nu weer "Secure Bat lite"
Ik heb een flinkte tijd terug een hele reeks programma's geprobeerd: Outlook, outlook express, Mozilla (=netscape), Mozilla Thunderbird, Pegasus, The Bat en nog een paar. The Bat kwam hier als prettigste uit vanwege zijn simpelheid, doch vele opties. Secure Bat is een extra veilige versie hiervan.
* Zoek toch eens goed!
Op GoT lijkt hier een flink gat te zitten, wat betreft informatie over het veilig versturen van e-mail. Google heeft tot nu toe ook nog niet veel opgeleverd. Dus vandaar dit topic.

[ Voor 15% gewijzigd door dr snuggles op 14-01-2004 13:28 ]