Hier op mijn werk staat een linuxmachientje, hiervan staat de tijd een uurtje voor. Nu vraag ik me af hoe ik deze weer kan gelijk kan laten lopen. Hij deed het altijd met automatisch maar nu niet meer. Nu wil ik weten waar Linux zijn opstart bestanden laat? Opdat ik deze kan veranderen.
Verwijderd
Als je klokje telkens een uur verkeerd loopt na het booten komt dat omdat de RTC (hardware klok) nog op zomertijd staat. Linux leest bij het booten de "date" tijd uit de RTC. Het is dus gewoon zaak even je RTC op de juiste tijd te zetten.
De makkelijkste manier is de datum/tijd gewoon aanpassen met "date" en vervolgens met "hwclock --systohc" in te lezen in de RTC.
De makkelijkste manier is de datum/tijd gewoon aanpassen met "date" en vervolgens met "hwclock --systohc" in te lezen in de RTC.
Tnx
Maar normaal deed hij automatisch ook een check op het internet naar een tijdserver, dat wil ik graag weer zo hebben. Ik weet verder niks over Linux btw.
Maar normaal deed hij automatisch ook een check op het internet naar een tijdserver, dat wil ik graag weer zo hebben. Ik weet verder niks over Linux btw.
Een soort van autoexec.bat staat in je /etc/rc.d/ dir.
Je moet dat het bestand rc.local hebben tenminste bij de RedHat distro is dat zo.
Je moet dat het bestand rc.local hebben tenminste bij de RedHat distro is dat zo.
Verwijderd
Je kunt het beste (vind ik) in je rc.M (of welke dan ook) gewoon zo'n if geval zetten zodat je niet een hele lange rc.local krijgt...dus stel je wil een firewall script..
joe /etc/rc.d/rc.M, daarin onder aan zetten
if [ -x /etc/rc.d/rc.firewall]; then
. /etc/rc.d/rc.firwall
fi
vervolgens maak je een rc.firewall aan waar in je alles zet...dan weet je _PRECIES_ waar je wat moet zoeken
oja...je moet die rc.firewall wel executable maken.. chmod 750 rc.firewall ofzo....
joe /etc/rc.d/rc.M, daarin onder aan zetten
if [ -x /etc/rc.d/rc.firewall]; then
. /etc/rc.d/rc.firwall
fi
vervolgens maak je een rc.firewall aan waar in je alles zet...dan weet je _PRECIES_ waar je wat moet zoeken
oja...je moet die rc.firewall wel executable maken.. chmod 750 rc.firewall ofzo....
Hmmz goed idee trouwens want mijn rc.local is toch al aardig lang aan het worden
Verwijderd
Normaal haal je de tijd met een ntp client van een ntp server. Het programma wat de tijd op jouw computer aanpast is dus een client.
Rc scripts gebruik je om services op te starten / stoppen. Een service is een serverprogramma dat continue draait en wacht op verbindingen van een client.
De rc scripts zijn dus in principe niet de goede plaats om je ntp client op te starten.
Ik persoonlijk zou de ntp client starten met behulp van een ppp ip-up script, zodat de tijd telkens wordt aangepast als er een inet verbinding gemaakt wordt. Als je kabel/adsl hebt zou ik de client in cron plaatsen, zodat de tijd eens per uur (of zo) aangepast wordt.
Rc scripts gebruik je om services op te starten / stoppen. Een service is een serverprogramma dat continue draait en wacht op verbindingen van een client.
De rc scripts zijn dus in principe niet de goede plaats om je ntp client op te starten.
Ik persoonlijk zou de ntp client starten met behulp van een ppp ip-up script, zodat de tijd telkens wordt aangepast als er een inet verbinding gemaakt wordt. Als je kabel/adsl hebt zou ik de client in cron plaatsen, zodat de tijd eens per uur (of zo) aangepast wordt.
Ok, kijken in etc/dir voor rc bestandjes en kijken in Cron.
Ik neem aan dat alles wat automatisch zou moeten gaan draaien in 1 van die rc scripts staat, of heb ik het mis? Want dan ik door het volgen van de commando's zien waar het stokt.
Ga morgen gelijk kijken.
Ik neem aan dat alles wat automatisch zou moeten gaan draaien in 1 van die rc scripts staat, of heb ik het mis? Want dan ik door het volgen van de commando's zien waar het stokt.
Ga morgen gelijk kijken.
Verwijderd
Zie dit draadje voor duidelijkheid waarom je ntp in cron moet plaatsen en niet in een rc script 
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/87038
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/87038
Ik zoek dus hetzelfde maar dan in de SuSE distro... kan iemand me dat vertellen?
lolOp woensdag 13 december 2000 17:03 schreef DPLuS het volgende:
Ik dacht: "Laat ik Linux ook eens installeren, maar ik vond de setup.exe nergens..."![]()
Pagina: 1