VPN voor newbies

Pagina: 1
Acties:

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:30

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

Topicstarter
Ik heb sinds een tijdje ADSL (YES) en heb gehoord van een vriend dat je over je ADSL verbinding een soort LAN kan aanleggen. De mogelijkheden van zo'n soort netwerk zouden dan vooral moeten zijn:
- Bestandjes sharen
- Spelletje tegen elkaar kunnen spelen zonder sn check

Hij zei toen dat dit mogelijk was via een VPN. Ik heb rondgekeken via google en ben er achter gekomen dat er zowel software matige als hardware matige VPN oplossingen zijn. Ook zijn er verschillende protocollen (IPSec VPN - SSL VPN) beschikbaar en allemaal met eigen encryptie-mogelijkheden en functies (het wel of niet ondersteunen van alle applicaties etc.). Mijn vraag is dus nu:

Hoe leg ik een VPN aan met 1 vriend en daarna eventueel met meerdere vrienden?
Hoe veilig is dit (wat kunnen anderen ermee) ?
Ik wil in principe hier geen geld aan kwijt zijn dus ik zoek vooral die gratis of zeer goedkope oplossing.

Als laatste ben ik echt een newbie op dit gebied en ik heb al even rondgegeken op tweakers maar de meeste posts snap ik gewoon niet. dus zou iemand mij dit allemaal duidelijk en makkelijk kunnen uitleggen?

Verwijderd

Linux poptop / freeswam werkt als een trein, evt win2k / winxp prof kan je ook een connectie mee maken. Voor de rest verwijs ik je naar google :)

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-07 20:54

Robinski

A.K.A. RHarmsen

je kan gewoon VPN verbinding met WinXP opzetten naar een server
en WinXP kan ook VPN's accepteren

zoek en gij zult vinden

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Verwijderd

Bij mij werkt vpn sinds een tijdje niet meer in windows xp (zoekt naar een dial device, die niet aanwezig is: unavailable. Dat bij het kiezen voor VPN over internet).

Weet iemand toevallig een afzonderlijke server/client vpn applicatie?