3 harde schijven samenvoegen

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008

• C_V_S
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Hallo,

Situatie

Schijf 1 160 GB WD vol met data
Schijf 2 120 GB WD leeg
Schijf 3 120 GB WD leeg

Nu wil ik dus op een softwarematige manier dat ik die zie in Win2k server als één grootte harde schijf.

Ik vind het makkelijker om namelijk één drive mapping te hebben

Is dit mogelijk ?

En zo ja hoe ?

Thnx anyway

Verwijderd

basic disken kun je omzetten naar dynamic disks (je kan alleen nooit meer terug) dan kun je ze mergen. Dit doe je in computer management onder disk management.

Let wel. Dit is onomkeerbaar....en zoveel data achter 1 drive letter...tsja. Ik zou het niet doen. Maar het kan dus wel.

Verwijderd

Je kan wel weer terug van dynamic naar basic disks, alleen niet met behoud van data. Oftewel van basic naar dynamic kan je data behouden, terug niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 16:56:
basic disken kun je omzetten naar dynamic disks (je kan alleen nooit meer terug) dan kun je ze mergen. Dit doe je in computer management onder disk management.

Let wel. Dit is onomkeerbaar....en zoveel data achter 1 drive letter...tsja. Ik zou het niet doen. Maar het kan dus wel.
Dit is wel omkeerbaar (revert to basic disk).

Mocht je gaan upgraden naar dynamic disk, dan moet deze disk wel leeg zijn! Je kunt van je eerste 2 disken alvast upgraden naar dynamic, dan je data overzetten en daarna je 3e lege disk toevoegen aan je dynamic set zodat je een softwarematige RAID 0 hebt gecreerd.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:31
Je kunt een schijf ook mappen als een folder op een andere schijf. Dan heb je tenminste aparte filetables etc. Je kunt ook de schijven aan elkaar koppelen jbod (Just a bunch Of disks), maar als er dan 1 wegvalt ben je al je data kwijt.
Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 17:01:
[...]Dit is wel omkeerbaar (revert to basic disk).
Zeer beperkt, als je iets van de voordelen van een dynamic disc gaat gebruiken, dan kun je niet meer terug, zonder je harddisk leeg te maken, en aangezien je ze alle 3 aan elkaar hebt gekoppeld moet je dan dus ALLES backuppen en dan pas kun je er één formateren en er weer een normale disk van maken.

Bij de oplossing van hierboven hoef je maar één schijf leeg te maken om terug te kunnen naar basic.

[ Voor 57% gewijzigd door White Feather op 13-01-2004 17:45 ]

• JozyDaPozy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-03 17:25
White Feather schreef op 13 januari 2004 @ 17:05:
Je kunt een schijf ook mappen als een folder op een andere schijf. [...]
Hoe doe je dat?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 17:01:
[...]

Dit is wel omkeerbaar (revert to basic disk).

Mocht je gaan upgraden naar dynamic disk, dan moet deze disk wel leeg zijn! Je kunt van je eerste 2 disken alvast upgraden naar dynamic, dan je data overzetten en daarna je 3e lege disk toevoegen aan je dynamic set zodat je een softwarematige RAID 0 hebt gecreerd.
Upgraden naar dynamic kan altijd, er gebeurd verder niets met je data, terug naar basic kan wel, maar dan moet je schijf dus echt leeg zijn.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als het goed is kun je bij het formateren van een partitie kiezen voor een drive letter of mappen aan een lege dir op een andere schijf.

Dat zou ik doen en geen JBOD

In princiepe kun je practisch alles op een andere schijf zetten behalve de winnt en system32 dir's

specs

• White Feather
gladiool schreef op 13 januari 2004 @ 17:16:
[...]

Als het goed is kun je bij het formateren van een partitie kiezen voor een drive letter of mappen aan een lege dir op een andere schijf.

Dat zou ik doen en geen JBOD

In princiepe kun je practisch alles op een andere schijf zetten behalve de winnt en system32 dir's
Kom er net achter dat je een schijf niet kunt mounten naar een FAT32 volume, alleen naar een NTFS-geformateerde partitie. De gemounte schijf kan echter FAT32 of NTFS zijn.

Je kunt hem zelfs als een folder mounten (ook meerdere keren) en als een schijf tegelijkertijd.

• White Feather
hick hick hickup van het forum

[ Voor 96% gewijzigd door White Feather op 13-01-2004 17:47 ]

• JozyDaPozy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-03 17:25
Leuk allemaal dit, maar dan heb je toch ook nog het verhaal dat hoe groter je schijf is, des te meer data je verspilt..
Weet iemand hoe dat ook alweer zat?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

xienator: druk op F1 binnen Schijfbeheer ;) In de RAID FAQ die je via de FAQ van dit subforum kunt vinden staat hier overigens ook iets over B)

jozy2002: slackspace. Maar dit moet geen groot probleem zijn met NTFS ;)

[ Voor 31% gewijzigd door BalusC op 14-01-2004 06:54 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.