Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Bertuss
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-04-2021
Ik ben al een tijdje op zoek naar een 'budget' PDA. Er zijn een aantal dingen die ik belangrijk vind.

- gebruikstijd / levensduur batterij
- redelijk krasbestendigheid body
- scherp beeld
- agenda functie
- duidelijk alarm geluid
verder vind ik een aantal multimedia extra's altijd leuk.

Na wat georienteerd te hebben op verschillende sites, ben ik uiteindelijk uitgekomen bij deze 3 modellen. Waarom juist deze ? Nou ik kan wat korting krijgen op deze modellen en deze 3 spraken me het meeste aan:

Afbeeldingslocatie: http://www.dixons.nl/Store/images/products/7042146F.gif Palm Tungsten E

Volledige specificaties:

Invoerwijze : Touchscreen met pen
Beeldscherm afmetingen : 320x320 Pixels
Kleur/Monochroom : Kleur
Besturingssysteem : Palm OS 5.2.1
Backlight : Ja
Geheugen : 32 Mb
Stroomvoorziening : Oplaadbare Lithium-ion polymer batterij
Gebruikstijd standaard batt : 4 dagen
Taal : Engels
Infra-rood poort : Ja
Type geheugen uitbreiding : Secure Digital en Multi Media card
Interface : USB
Functies : Agenda, adresboek, kladblok, takenlijst, klok, calculator, to-do-list, memo, e-mail, wereldklok, voice-memo, MP3-speler, video-speler, foto-viewer
Modem functie : Ja
Meegeleverde software : Palm desktop 4.1 for PC en 4.0 for Mac
Meegeleverde accessoires : Stylus, batterij-lader, beschermingscover,software CD-ROM, documentatie
Gewicht : 131 Gram
Afmetingen :114x79x12 mm
Extra geheugenslot : Ja
Kloksnelheid processor : 126 MHz
Maximum geheugen : 1024 Mb
Processor : Texas Instruments OMAP 126 MHz ARM processor
Spellingcontrole : Nee

+ Punten:
- veel mogelijkheden
- mooi uiterlijk

- Punten:
- gebruikstijd batterij is minder dan hier aangegeven.
- heb gehoord dat de body niet zo krasbestendig is.

Afbeeldingslocatie: http://www.dixons.nl/Store/images/products/7038814F.gif Palm Zire 71

Volledige specificaties:

Beeldscherm afmetingen : -
Besturingssysteem : Palm OS 5.2.1
Backlight : Ja
Geheugen : 16 Mb
Stroomvoorziening : Oplaadbare Lithium-ion polymer batterij
Gebruikstijd standaard batt : 1 Week
Type geheugen uitbreiding : Multi Media- en Secure Digital card
Functies : Agenda, adresboek, kladblok, takenlijst, klok, calculator, foto's maken, MP3-speler
Modem functie : Via mobiele telefoon
Meegeleverde software :Palm desktop 4.1 for PC en 4.0 for Mac
PocketMirror (PC link naar Microsoft Outlook)
Meegeleverde accessoires : Hot Sync USB-kabel, stylus, batterij-lader, plastic flip case, CD-ROM, documentatie
Gewicht : 150 Gram
Afmetingen : 114x74x17 mm
Extra geheugenslot : Nee
Kloksnelheid processor : 144 MHz
Maximum geheugen : 256 Mb
Processor : Texas Instruments OMAP 144 MHz ARM processor

+ Punten:
- Veel multimedia opties
- Een fotocamera !!!
- Gebruikstijd batterij

- Punten:
- Gaat pijn doen in mijn portemonee !

Afbeeldingslocatie: http://www.dixons.nl/Store/images/products/7042864F.gif Sony Clie PEG-TJ 25

Volledige specificaties:

Beeldscherm afmetingen : 320x320 Pixels
Besturingssysteem : Palm OS 5.2
Backlight :Ja
Geheugen : 16 Mb
Stroomvoorziening : Oplaadbaar Lithium ion
Gebruikstijd standaard batt : 10 dagen
Type geheugen uitbreiding : Memory Stick
Functies : Agenda, adresboek, memopad, notepad,E-mail, calculator, gMovie
Modem functie : Via mobiele telefoon
Meegeleverde software : Launcher/Clie lancher V4.5S, Adress Book V4.5S,Datebook V4.5S, To Do V4.5S, Clie Viewer V1.0,AeroPlayer fot Clie V1.0, Data Import V1.1,World Alarm Clock V1.1, Image Export V1.0,Intellisync Lite for Sony V5.0,Acrobat Reader V5.1
Meegeleverde accessoires : Hotsync cable
Gewicht : 140 Gram
Afmetingen : 75.3x110.1x11.9 mm
Extra geheugenslot : Ja
Kloksnelheid processor : 200 MHz
Maximum geheugen : 512 Mb
Processor : I.MXL Application Processor

+ Punten:
- Prijs-kwaliteitsverhouding !
- Processor
- Gebruikstijd batterij.

- Punten:
- Minder opties; vooral multimedia

Okey dit zijn mij de 3 PDA's waar ik graag uit zou willen kiezen. Ik heb ook getwijfeld om de HP Ipaq 1930 erbij te zetten maar die vind ik net iets te duur en ik ben niet zo weg van Pocket PC. Maar als er mensen zijn die zeggen dat het daarvoor echt de moeite waard is om nog ff verder te sparen die zegt het maar !

Ik hoor graag jullie mening !

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-11 20:43

Nitai

Live the life you love.

nou de enige reden die voor mij was om een PocketPC te kiezen (Acer n10) was destijds TomTom. Nu TomTom ook beschikbaar is voor de Tungsten zou ik je in ieder geval aanraden of een PocketPC of de Tungsten. Verder moet ik zeggen, onderschat het geheugen (en geheugenuitbreidingen niet). De Tungsten is toch wel erg uitgebreid voor wat je wilt. Wil je die prijs neerleggen dan zou je hiervoor moeten gaan.

Jouw specificaties, dat kunnen in principe alle nieuwe Palm en Pocketpc's (sommige oudere zelfs ook...).

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Bertuss
Maar hoe zit het dan met de gebruikstijd (*k.utwoord :)) van de Tungsten, want ik heb wel eens gehoord, dat het bij dat model heel kort is.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:27

Boss

+1 Overgewaardeerd

dubbelpost

:)

Sorry, kon het niet laten!

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Ik denk dat bij de keuze tussen deze 3 PDA's de Zire 71 al snel afvalt. Dat is meer een 'speel-PDA' dan een échte laten we maar zeggen ;) De Tungsten legt het dan al snel af tegen de Sony. Ik heb zelf een SL10 gehad, en ik moet zeggen dat ik Sony PDA's héél degelijk vind, beter dan de Palm PDA's (zoals je zelf al zegt, deze Tungsten raakt heel snel bekrast). Dus tsja, ik zou kiezen voor de Sony, maar ík hoef er niet mee te werken :) Kijk ook eens of je ergens nog een iPAQ 1915 kan krijgen. Deze kost 199,= en Windows CE is op multimedia-gebied wat beter ontwikkeld dan Palm OS (is mijn mening, dus ik probeer geen flame-war uit te lokken ;))

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:52
B_O_S_S schreef op 13 januari 2004 @ 18:15:
Ik denk dat bij de keuze tussen deze 3 PDA's de Zire 71 al snel afvalt. Dat is meer een 'speel-PDA' dan een échte laten we maar zeggen ;) De Tungsten legt het dan al snel af tegen de Sony. Ik heb zelf een SL10 gehad, en ik moet zeggen dat ik Sony PDA's héél degelijk vind, beter dan de Palm PDA's (zoals je zelf al zegt, deze Tungsten raakt heel snel bekrast). Dus tsja, ik zou kiezen voor de Sony, maar ík hoef er niet mee te werken :) Kijk ook eens of je ergens nog een iPAQ 1915 kan krijgen. Deze kost 199,= en Windows CE is op multimedia-gebied wat beter ontwikkeld dan Palm OS (is mijn mening, dus ik probeer geen flame-war uit te lokken ;))
Waar slaat dat op dat een zire 71 een speel PDA is ? Heb je daar nog argumenten voor?

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

T-Blizzard schreef op 13 januari 2004 @ 18:18:
[...]

Waar slaat dat op dat een zire 71 een speel PDA is ? Heb je daar nog argumenten voor?
Ik bedoel met een speel-PDA niet dat het een "zielig ding" is. Ik bedoel meer, dat de andere 2 PDA's meer op zakelijk gebruik gericht zijn en de Zire 71 meer op jongeren en/of mensen die hem juist níet als agenda gaan gebruiken, maar wel als Multimedia-PDA, en dat is nou net niet de primary-use van de topicstarter. Plus het feit dat de Zire 71 een stuk duurder is, en die extra centjes kan de topicstarter wel ergens anders in stoppen (gok ik zo).

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Bertuss
B_O_S_S schreef op 13 januari 2004 @ 18:32:
[...]

Ik bedoel met een speel-PDA niet dat het een "zielig ding" is. Ik bedoel meer, dat de andere 2 PDA's meer op zakelijk gebruik gericht zijn en de Zire 71 meer op jongeren en/of mensen die hem juist níet als agenda gaan gebruiken, maar wel als Multimedia-PDA, en dat is nou net niet de primary-use van de topicstarter. Plus het feit dat de Zire 71 een stuk duurder is, en die extra centjes kan de topicstarter wel ergens anders in stoppen (gok ik zo).
Dat van die centjes dat klopt ;) Maar ik vind het toch ook wel leuk om wat multimedia-toepassingen te gebruiken. Zie topicstart. Maar ik ben met je eens dat, dat niet de primary use is. Maar ik heb de Zire erbij gedaan omdat ik het een leuk COMPLEET apparaatje vind. Oftewel veel extra's waaronder een fototoestel wat ik wel een leuke gadget vind.
hahahah ja I know; Wil weloverwogen keuze maken ... snappie :) En kan daar goed wat reacties voor gebruiken ...

Zijn er verder mensen met ervaringen met 1 of meerdere van de apparaten ?
+ vraag: Zijn van de Zire, de 'frontjes' te wisselen of is ie in een andere kleur te krijgen, ik vind die kleur niet super !?!

[ Voor 28% gewijzigd door Bertuss op 13-01-2004 18:58 ]

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Frontjes zijn niet in een andere kleur te krijgen, voor alledrie de apparaten niet.

De gebruikstijd van de TE is niet dramatisch, gewoon gemiddeld, en da's vrij goed voor zo'n dun en licht device.

Mijn voorkeur gaat uit voor de TE als ik niet zoveel geld had en de Zire71 als ik iets meer geld had en evt. navigatie erop zou willen doen.

Alors.

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Tja, ik zou het wel weten zoals ik ook al in je vorige topic zei.. (De T|E dus ;))

Waarom ik de T|E boven de Sony zou verkiezen heb je daar kunnen lezen (o.a. beter geschikt voor het gebruik van Office documenten en MP3 afspelen), en waarom ik de T|E boven de Zire zou verkiezen?
Nou.. die Zire is best wat duurder en eigenlijk is het enige voordeel wat 'ie met zich meebrengt die camera. Op zich grappig, maar je kan je natuurlijk afvragen wat de kwaliteit is van zo'n cameraatje en of je er dan wat aan hebt.. Ik zie veel mensen die 'n camera in hun gsm hebben en 'm eigenlijk na een maandje al weer zat zijn... Bovendien is de T|E 5 mm platter, ofwel 30% minder dik.. Ook wat waard lijkt me.

Wat betreft de nadelen van de T|E:
- Gebruiksduur van de accu schijnt dus wel mee te vallen als je de berichten lees, en in vergelijking met de TJ komt 'ie er zeker niet slecht uit
- niet-krasbestendigheid is (zoals ook op 't Palmforum nog eens aangegeven) te verhelpen met een case

[ Voor 3% gewijzigd door Gullie007 op 13-01-2004 23:54 ]

System Specs Desktop | System Specs Laptop

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

(o.a. beter geschikt voor het gebruik van Office documenten en MP3 afspelen)
Nou, da's misschien wel waar maar misleidend. Met de Tungsten|E heb je docs to go bijgeleverd gekregen: bewerken *en* editten van Office bestanden. Met de TJ25 krijg je Picselviewer erbij: een ontzettend fijne viewer voor een behoorlijke zut aan bestanden (PDF doet ie ook heel mooi) maar dus niet editten.

Je kunt Docs To Go uiteraard ook apart aanschaffen voor de TJ25.

Alors.

• Bertuss
Stereotomy schreef op 13 januari 2004 @ 23:33:

Mijn voorkeur gaat uit voor de TE als ik niet zoveel geld had en de Zire71 als ik iets meer geld had en evt. navigatie erop zou willen doen.
Ja ik moet zeggen dat ik het geld er wel voor wil neerleggen voor de Zire71 (heb het wel ;) ) Maar ik wil dan zeker weten dat het apparaat 1 van de al dan niet de beste is van deze 3. Als de camera een beetje goede kwaliteit is, vind ik dat toch wel een heeel aantrekkelijk extraatje moet ik zeggen.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Bertuss schreef op 14 januari 2004 @ 17:53:
[...]

Ja ik moet zeggen dat ik het geld er wel voor wil neerleggen voor de Zire71 (heb het wel ;) ) Maar ik wil dan zeker weten dat het apparaat 1 van de al dan niet de beste is van deze 3. Als de camera een beetje goede kwaliteit is, vind ik dat toch wel een heeel aantrekkelijk extraatje moet ik zeggen.
Beetje lullig om te zeggen Bertus, maar er is geen 1 beste PDA. :) Er zijn wel hele brakke PDA's op de markt, maar dat zijn deze drie gewoonweg niet. Ze zitten allemaal in een net iets ander segment, bedoeld voor users die allemaal net iets anders willen. Wij weten niet wat jij wilt, en wat het beste voor jou is, dat weet jij alleen.

De camera van de Zire71 is geschikt om brakke plaatjes te maken. Verwacht er niet teveel van, maar teleurgesteld zul je (zeker als je niet 's avonds onderbelicht foto's loopt te maken) hopelijk niet zijn.

Alors.

• Bertuss
Stereotomy schreef op 14 januari 2004 @ 23:15:
[...]

Beetje lullig om te zeggen Bertus, maar er is geen 1 beste PDA. :) Er zijn wel hele brakke PDA's op de markt, maar dat zijn deze drie gewoonweg niet. Ze zitten allemaal in een net iets ander segment, bedoeld voor users die allemaal net iets anders willen. Wij weten niet wat jij wilt, en wat het beste voor jou is, dat weet jij alleen.

De camera van de Zire71 is geschikt om brakke plaatjes te maken. Verwacht er niet teveel van, maar teleurgesteld zul je (zeker als je niet 's avonds onderbelicht foto's loopt te maken) hopelijk niet zijn.
Okey bedankt voor je advies.
Beetje jammer voor al jullie tips, maar ik denk dat ik maar een compleet andere weg in sla wat betreft PDA. Ik zit er sterk aan te denken om een Asus A620 te nemen met Pocket PC OS .... hahah ja hoe kom ik daar nu ineens op: Collega van me heeft diezelfde versie maar dan met bluetooth en WLAN en ziet er echt super uit allemaal.
Nog ff een pic van:

Afbeeldingslocatie: http://i.pricerunner.com/img/u2/9/6/7/164150l.jpg

Kan er helaas geen korting op krijgen maar dat neem ik dan maar voor lief. Prijs bij MyCom: 299 euries.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

OMG....

voor 100 EUR meer heb je een T3 die VEEL sneller en efficienter werkt (PalmOS ipv. PPC met dezelfde processor) en een 320x480 scherm ipv 240x320....

Ik hoop voor je dat die Asus ook Bluetooth heeft ;)

Als je over een paar weken merkt dat je je PPC niet meer zo vaak gebruikt om afspraken in te noteren, omdat dat omslachtig gaat, denk dan alsjeblieft nog even aan de efficientie van het Palm OS.

[ Voor 32% gewijzigd door Stereotomy op 15-01-2004 17:10 ]

Alors.

• Bertuss
Stereotomy schreef op 15 januari 2004 @ 17:09:
OMG....

voor 100 EUR meer heb je een T3 die VEEL sneller en efficienter werkt (PalmOS ipv. PPC met dezelfde processor) en een 320x480 scherm ipv 240x320....

Ik hoop voor je dat die Asus ook Bluetooth heeft ;)

Als je over een paar weken merkt dat je je PPC niet meer zo vaak gebruikt om afspraken in te noteren, omdat dat omslachtig gaat, denk dan alsjeblieft nog even aan de efficientie van het Palm OS.
Ben er nog niet helemaal uit, ik ga eerst komend weekend beide OS uitproberen en dan ga ik verder oordelen :)

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 22:26

Mooody

elmoody

ik heb zowel de Sony TJ25 als de Tungsten E gebruikt en zal er iets over zeggen...

de Sony TJ25 kost zo'n 150 euro en is een echte aanrader
enige nadeel hiervan is dat deze minder snel aanvoelt dan een echte Palm vind ik...

de Tungsten E is daarna de beste koop (200 euro), maar wel weer 50 euro meer (terwijl je iets inlevert op design en proc. kracht - niet dat je dit overigens merkt)
de Tungsten E heeft wel 2x zoveel geheugen, een cradle en een beter scherm (vind ik)

dus ik zou het zo zeggen:

Sony TJ25
+ prijs
+ design (alluminium afwerking, de formaten zijn bijna gelijk)
+ processor (200 Mhz.)
+/- betere accuduur dan de Tungsten E (nogsteeds wel matig voor een Palm)
- voelt iets traag aan
- geen koptelefoon aansluiting

Tungsten E
+ geheugen (32mb)
+ meer multimedia functies
+ beter scherm
+/- nieuwere Palm OS (maarja, deze is "gratis" van het net te halen)
+/- duurder, maar een goede prijs/kwaliteit verhouding
- redelijk snel bekrast
- matige accuduur

tip: probeer bovenstaande pda's gewoon eens uit in een winkel en maak je keus :)

trouwens...als je de PDA voornamelijk wil gebruiken als agenda en data-verwerker, zou ik al niet eens nadenken over een PocketPC
een PocketPC werkt namelijk een _stuk_ trager dan een Palm en is een stuk duurder door de (voor mij) redelijk overbodige functies...
resolutie is ook een stuk lager en daarom is een PocketPC veel minder goed te gebruiken om te surfen en bijv. spreadsheets te bekijken....

dus: een Palm als zakelijk hulpmiddel, een PocketPC als gadget/gameboy

[ Voor 80% gewijzigd door Mooody op 15-01-2004 20:37 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Als je in de omgeving van Rotterdam woont moet je eens langs Correct gaan. Daar liggen alle pda's die je maar kan bedenken. Zeer goeie service en je mag er lekker mee spelen zonder gezeur. Ik heb uiteindelijk besloten om de TJ25 te kopen want die is bij correct namelijk maar 175 euro!!

• Gullie007
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mooooody schreef op 15 januari 2004 @ 20:09:
de Tungsten E heeft ... een cradle...
Ben het eens met het meeste wat je zegt, behalve bovenstaande: De T|E heeft volgens mij namelijk geen cradle maar alleen twee losse kabeltjes, voor voeding en USB. Althans, dat lees ik steeds in elke review?!
Overigens kan 'ie ook via alleen de USB kabel opgeladen worden, maar een cradle heeft 'ie dus niet dacht ik. Net zo min heeft 'ie een aansluiting (Universal Connector als ik 't goed heb) zoals alle andere Palm's wel hebben, waar zaken als toetsenbordjes ed op aangesloten kunnen worden. Een toetsenbord kan alleen via de Infra Rood poort, en dan houdt 't geloof ik wel op met de accessoires.
dus: een Palm als zakelijk hulpmiddel, een PocketPC als gadget/gameboy
Op zich wordt dat inderdaad altijd gezegd, en dat Palm beter ingesteld is voor de 'zakelijke' gebruiker dan Pocket PC is zonder meer waar, maar waarom de Palm niet net zo goed een gadget/gameboy zou kunnen zijn begrijp ik niet helemaal. Immers, de T|E heeft prima multimediatoepassingen lijkt me: filmpjes, MP3, allemaal mogelijk. Zijn er voor PPC meer spelletjes beschikbaar of iets dergelijks? Kortom: Waar verdient 'ie de titel gadget/gameboy aan?

Nog een ander vraagje trouwens: Ik hoor vaak, niet alleen van jou, dat de accuduur van de T|E tegenvalt. Enig idee hoe lang je met een accu doet? Natuurlijk afhankelijk van wat je ermee doet (een speelfilm zal ongetwijfeld veel van de accu vergen), maar bij gemiddeld gebruik.. Neem aan dat een dag (eventueel vrij intensief) gebruik gewoon moet lukken toch? Dan kan je 'm 's nachts gewoon in de oplader gooien schijnt me.
Wil er nl zelf ook één gaan kopen

System Specs Desktop | System Specs Laptop

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 22:26

Mooody

elmoody

Gullie007 schreef op 15 januari 2004 @ 20:58:
[...]

Ben het eens met het meeste wat je zegt, behalve bovenstaande: De T|E heeft volgens mij namelijk geen cradle maar alleen twee losse kabeltjes,
klopt, foutje van mij...
ik haalde 'm door de war met de T-serie :)
Op zich wordt dat inderdaad altijd gezegd, en dat Palm beter ingesteld is voor de 'zakelijke' gebruiker dan Pocket PC is zonder meer waar, maar waarom de Palm niet net zo goed een gadget/gameboy zou kunnen zijn begrijp ik niet helemaal. Immers, de T|E heeft prima multimediatoepassingen lijkt me: filmpjes, MP3, allemaal mogelijk. Zijn er voor PPC meer spelletjes beschikbaar of iets dergelijks? Kortom: Waar verdient 'ie de titel gadget/gameboy aan?
een Palm is misschien ook nog beter voor spellen dan een PocketPC (hogere resolutie, kleinere bestandsgrootte, veeeeel meer keus, lagere "systeemeisen"), maar ik zie een Palm nog altijd hoofdzakelijk als agenda....
mensen die een PocketPC kopen doen dat vooral voor de multimedia (omdat ze anders wel een Palm hebben gekocht denk ik dan toch :?)
het Windows OS van een PocketPC ziet er gewoon wat gelikter en minder zakelijk uit en zal jongere gebruikers eerder aanspreken....
Nog een ander vraagje trouwens: Ik hoor vaak, niet alleen van jou, dat de accuduur van de T|E tegenvalt. Enig idee hoe lang je met een accu doet? Natuurlijk afhankelijk van wat je ermee doet (een speelfilm zal ongetwijfeld veel van de accu vergen), maar bij gemiddeld gebruik.. Neem aan dat een dag (eventueel vrij intensief) gebruik gewoon moet lukken toch? Dan kan je 'm 's nachts gewoon in de oplader gooien schijnt me.
Wil er nl zelf ook één gaan kopen
mijn ervaring is dat je een klein weekje (5-7 dagen) met de Tungsten E kan werken (maar dan speel ik weinig spellen en gebruik ik totaal geen multimedia toepassingen)
op zich meer dan voldoende, maar vergeken met de monochrome palms is dit natuurlijk wel een wereld van verschil :)

ik heb gelezen dat wanneer je een paar uurtjes mp3's speelt en filmpjes kijkt de accu al leeg is, misschien nog een argument waarom een Palm niet voor multimedia is....

[ Voor 6% gewijzigd door Mooody op 15-01-2004 21:41 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Als je filmpjes wil gaan kijken op een kleinfluselschermpje (alle PDA's dus) dan ben je binnen 2 of 3 uur helemaal door je accu heen, ongeacht welk systeem of welke PDA je ook hebt. Ik snap dan ook niet dat mensen dit willen, want dan heb je na je reis toch helemaal niks meer aan dat ding.

Vroegah was het idd zo dat PPC voor multimedia was en Palm absoluut niet. Nu is die grens er ab-so-luut niet meer. Palm doet alles aan Multimedia even goed als PPC. Het enige generaliserende verschil wat er overblijft is mijns inziens het OS, hoe snel programma's kunenn switchen, hoe snel alles aanvoelt, of alles logisch ingedeeld is, en belangrijk: STABILITEIT. Je kunt nog zo'n mooi apparaat hebben, als het eerst 2 seconden duurt voordat hij iets doet als je op een knop drukt of om de haverklap vastloopt, dan heb je er niks aan.

Ik sync mijn Palm overigens elke avond, als het goed is doe je dat als automatisme dagelijks. Offline AvantGo content op je Palm laden, je afspraken in Outlook syncen, Docs To Go.... ik kan me geen PDA voorstellen zonder synchronisatie met desktop. En tijdens het syncen laadt je natuurlijk ook op (ook met de Tungsten|E hoewel dat via USB wel iets trager gaat)

De stelling dat PPC er wat gelikter uitziet klopt denk ik ook wel. Uit de doos mooie achtergrondjes, animerende menu schermpjes, knipperende lampjes. Afijn. Ook gelijk een van de redenen waarom PPC's zo ontiegelijk veel geheugen nodig hebben. Als je met Palm méér gelikheid op je scherm wil, gebruik dan een 3rd party Launcher. Bijv. ZLauncher met mooie icoontjes en een achtergrond naar keuze. In deze thread: http://pdaclub.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=5706 is heel mooi te zien dat de ene Palm gebruiker voor strak en sober gaat, en dat een ander weer voor een achtergrond met Laetitia Casta gaat. Als dat niet gelikt is weet ik het ook niet meer. :) Merk op dat de 1e pagina, uit 2002, hele sobere desktops heeft - toen Palm nog met 160x160 werkte e.d. en dat de vierde pagina wel heel gelikt is.

I sync, therefore I am.

[ Voor 48% gewijzigd door Stereotomy op 16-01-2004 00:01 ]

Alors.

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 10:03

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Ik stond laatst voor ongeveer dezelfde keuze en heb uiteindelijk voor een Tungsten|E gekozen. De Zire 71 was me iets te duur, ondanks dat er een universal connector op zit zodat je hem later kunt voorzien van een GPS-muis, iets dat niet op de T|E zit, die heeft alleen een USB-slave poort. De TJ25 van Sony zou ik links laten liggen. Hij heeft geen enkele multimedia-capaciteit en ook de software die erbij zit is niet echt je van het, zeer zeker als je Word, Excel of Powerpoint bestanden wilt bewerken, iets wat heel goed te doen is op de Tungsten|E met de bijgeleverde Dataviz Documents to Go 6.0-software. Bij de Sony zit alleen maar een viewer. Heb trouwens ook het bewerken op een PocketPC uitgeprobeert, maar een Palm werkt toch fijner.

Ik zou zelf voor de Zire 71 gaan als je later een GPS erop wilt aansluiten en anders voor de Tungsten|E als je niet wil uitbreiden. O ja, ik doe ongeveer vijf uur op een lading en de behuizing van m'n T|E is inderdaad krasgevoelig.

[ Voor 6% gewijzigd door Ralph Smeets op 16-01-2004 00:26 ]

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Pagina: 1