Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Pc voeding om ook andere apparaten mee te voeden

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:18

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Ik heb hier thuis een klein netwerkje liggen met volgende zaken:

- P166 als servertje
- 3Com switch
- 3Com wireless AP
- HP Jetdirect printserver

Verder nog een aantal client pctjes die in dit verhaal niet van belang zijn.

Jullie zullen ook wel snappen dat al die apparaten een voedingsbron nodig hebben. Hiervoor hebben we dan de meegeleverde adapter of de pc voeding. Maar uiteindelijk heb je toch verschrikkelijk veel stopcontacten nodig om alles op aan te sluiten. En ook het aan/af zetten van alles is natuurlijk al een karwei op zich.

Dus nu zat ik het volgende te bedenken. Aangezien de 3Com spullen en de jetdirect toch enkel moeten werken wanneer mijn servertje aanstaat zou het handig zijn om alles op 1 voeding (die van de server dus) aan te sluiten.

Dus ik ging op onderzoek uit en kwam volgende zaken tegen op de adapters van de 3 "kastjes"

3Com switch
adapter: output 12 V 1000mA
kastje: 10-30VDC 2A max

3Com wireless AP
adapter: output 12 V 1000mA
kastje: 10-30VDC 1A max

HP Jetdirect
adapter: output 13V 300mA
kastje: 9-35VDC (geen A max vermelding)

Als ik het goed snap moet ik dus niet identieke voltages gebruiken dan wat er op de adapters staat, MAAR wel binnen de marges op de kastjes blijven.

Dus mijn vraag is heel simpel:
Kan ik alles op de 12V van mijn pc voeding hangen zonder problemen te krijgen, of zie ik iets over het hoofd?

Volvo Classic Club Belgium

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:07

_Ernst_

Mark It Zero!

Kan, al die apparaten zijn te vreden met 12 volt. Het enige waar je op moet letten is het stroomverbruik, maar tenzij je computervoeding al op zijn max zit zal dat hier geen probleem vormen omdat ze niet zo heel veel stroom vragen. Dus dit gaat wel lukken :)

Last.fm

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:46

World Citizen

FreeReef.nl

maak een stekkerdoos achter op je pc en hang daar alle apparaten aan vast via adapter (dus hangt wel de adpater er nog bij) dan link je die stekkerdoos aan je kabel naar je voeding toe vast.

FreeReef.nl

Verwijderd

nketelaar schreef op 13 januari 2004 @ 15:24:
maak een stekkerdoos achter op je pc en hang daar alle apparaten aan vast via adapter (dus hangt wel de adpater er nog bij) dan link je die stekkerdoos aan je kabel naar je voeding toe vast.
maar dan zit je nog steeds met die adaptertjes.
Die apparaatjes kan je prima op de +12 lijn & ground aansluiten, totaal trekt het zo'n 2,3 amp. maximaal, da's niet echt veel.

• DiLDoG
  • Laatst online: 14-11 09:29
Je moet dan even op de voeding van je pc kijken, meestal staat op de zijkant ofzo hoeveel vermogen hij per lijn geeft. je hebt voor je externe grappen dus nog extra 28W nodig (2,3A x 12V) en dat is toch niet niets aangezien het totale vermogen ongeveer 300+W is en je pc zelf ook een groot gedeelte gebruikt.

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Ok, ik denk dat ik genoeg weet :)

In die pc zit een voeding van minstens 200W (ik weet niet of het meer is), maar er is dan ook niet veel op aangesloten, namelijk enkel het volgende:

mobo + P166MMX + 64MB ram
pci vga 1MB (voor console modus)
2X netwerkkaart
1 HD van 2GB :X
1 floppy
Toetsenbordje en natuurlijk de ledjes

Dus ik denk niet dat het maximum van die voeding dan bereikt zal worden.

Dan kan ik ff naar de electronicawinkel voor de juiste stekkertjes.

Verwijderd

Ja, je kan je PC voeding gebruiken voor het voeden van je externe apparaten. In [rml][ EL] PC Voeding-tester/gebruik als projectvoeding + pinouts[/rml] heb ik het om die reden ook vermeld. Zo kun je in jouw geval volstaan met een inbouwbus, maar in gevallen waarin je een andere spanning nodig hebt tussen 0 en 12V kun je ook een DC-regelaar ertussen zetten.

Of je hiermee nu meer bespaard? Een schakelende voeding zoals een PC is in ieder geval efficiënter als een lineaire voeding. En aangezien de apparaten toch alleen gebruikt worden als de PC aan is - is het gelijk een goede manier om de apparaten automatisch van stroom te voorzien. Omdat het gebruikte vermogen klein is - zal het verschil (losse adapters vs. pc-voeding) in ieder geval niet groot zijn.

Wat betreft gebruikt vermogen: je moet kijken naar de belasting op de gebruikte spanningslijn. Zo kan de ene 200W voeding veel meer leveren als de andere op de 12V lijn. Maar zo met een natte vinger gezegd denk ik niet dat de extra <3A belasting een groot probleem zal vormen. De eerste de beste 200W voeding die ik hier heb liggen levert zo'n 5V/20A, 12V/8A - en een P166MMX betrekt zijn voeding voornamelijk uit de 5V lijn.

Post ons je resultaat :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 16:07 ]

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Mijn doelstellingen zijn in ieder geval niet het stroomverbruik terugdringen. Als dit een (klein) gevolg is, dan is dat natuurlijk altijd handig meegenomen.

Voor mij zijn eigenlijk de volgende 2 punten van belang:
- 1 knop om alles aan te zetten (aan knop van server dus)
- wat meer orde in de kabelbende

Ondertussen heb ik inkopen kunnen gaan doen, maar ik ben op een probleem gestoten. Voor de 3Com producten heb ik de juiste stekkertjes gevonden, maar voor de HP jetdirect niet :'(

Dit blijkt een zeer specifiek stekkertje te zijn. Ik probeer het even te beschrijven. Het is dus zoals bij alle adapters zo'n klein stekkertje, maar met dit verschil dat er een pinnetje in de stekker zit. De andere zijn meestal van die holle buisjes waar de contacten de buiten en de binnenkant van het buisje zijn. Dit stekkertje echter is dus een buisje met een pinnetje in.

Ondertussen ben ik al op zoek gegaan, maar ik kan nergens zo eentje vinden. Ook op de site en in de catalogus van Conrad kan ik dit niet terugvinden (of ik zoek naar het verkeerde :? ).

Weet er soms iemand waar ik er wel aan kan geraken? Of wat de exacte naam is van deze specifieke stekkertjes? Zodat ik weet naar wat ik kan vragen als ik ga rondbellen.

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-10 16:15
kun je het kabeltje niet gewoon even doorknippen van de printserver? Als het (achteraf) toch niet zo'n goed idee was, kun je er altijd nog een kroonsteentje tussen doen en heb je de boel weer in enigzins originele staat.
Je kunt dan de stekker van je adapter gebruiken en die knopen aan een molex plug..... voila! :)

[ Voor 20% gewijzigd door -krekel- op 14-01-2004 09:03 ]

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Had ik ook al aan gedacht, maar ik houd dat liever heel (=> garantie, ik heb dat ding nog maar 2 weken).

Wat betreft de aansluiting op de pc ga ik in een slotplaatje één of meerdere busjes inbouwen die intern verbonden zijn met een molex, maar zodanig dat ik dus gewoon het stekkertje naar de apparaten kan uittrekken. Ik heb zoiets van "als het maar handig is om te verhuizen".

Verwijderd

Post eens een foto'tje, dat is een stuk helderder voor de meeste tweakers dan een woordelijke beschrijving ;)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

In het kader van deze vraag post ik ook nog even iets:

Als je (zoals in mijn toekomstige servertje :P ) een voeding hebt die zo'n 220V uitgang heeft voor een doorkoppelkabel naar de monitor, die meegeschakeld wordt met de voeding, kun je daar dan bij wijze van probleemloos een verlengkabel opzetten? Het lijkt me gewoon een geschakelde 220V doorgang...maar klopt dat ook?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:52
The_Eagle schreef op 14 januari 2004 @ 09:52:

Als je (zoals in mijn toekomstige servertje :P ) een voeding hebt die zo'n 220V uitgang heeft voor een doorkoppelkabel naar de monitor, die meegeschakeld wordt met de voeding, kun je daar dan bij wijze van probleemloos een verlengkabel opzetten? Het lijkt me gewoon een geschakelde 220V doorgang...maar klopt dat ook?
Voor zover ik weet is dat idd gewoon een met een relais geschakelde aansluiting. Het hangt dan af van het gebruikte relais wat de maximale belasting is.

Ik heb zelf gewoon een ~220V relais geschakeld op de 12v aansluiting van mijn voeding en daar alle randapparatuur op aangesloten, maar dan weet je wat de maximum belasting is.

@ts: Is een relais met een contactdoos voor jou ook geen optie? Hoef je iig niet in de kabel van de printer te knippen :) Hoewel ik jou optie wel netter vindt trouwens.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

• DiLDoG
  • Laatst online: 14-11 09:29
The_Eagle schreef op 14 januari 2004 @ 09:52:

jah dat die ik nu ook, maar als ik mijn pc sofwarematig uitzet (gewoon in windows afsluit, spanning blijft op mobo) dan schakelt mijn voeding dit relais niet uit :(
Het werkt wel als ik de voeding achter de kast handmatig uitschakel. dus kijk even of dit met jouw voeding ook het geval is.

Verwijderd

DiLDoG schreef op 14 januari 2004 @ 16:41:
[...]

jah dat die ik nu ook, maar als ik mijn pc sofwarematig uitzet (gewoon in windows afsluit, spanning blijft op mobo) dan schakelt mijn voeding dit relais niet uit :(
Het werkt wel als ik de voeding achter de kast handmatig uitschakel. dus kijk even of dit met jouw voeding ook het geval is.
hoeft niet perse met soft aan/uit te maken te hebben. De ene voeding doet het wel, de andere niet. Bij m'n 300 watt el-cheapo voeding is ie gewoon doorgelust, geen relais oid. ertussen 8)7

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-11 20:01
ik heb mn hub open gesloopt en 2 draadjes aan de voedingconnector gesloopt en die lekker aan een molex gemaakt. Server aan = hub aan, geen gekloot met adaptors

t kan dus wel. Die switch en wireless zou ik sowieso doen, bij die printer moet je ff checken wat je voeding aankan.

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
ik vindt wel dat je erg moeilijk doet.... een relais aan de voeding van je server en daar je aparaten aan - klaar :) wel iets meer kabelbende, maar zo voorkom je dat je je voeding van je pc overbelast en heb je alsnog de functie die je wou. je kan zelfs een losse ATX voeding zo schakelen :)

Mn 3D printer blogje..

• Youk

Youk

Volvo For Life

Topicstarter
Eerst en vooral op verzoek een picje (in de hoop dat die iets duidelijk maakt, niet echt super):

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/bjorn.blommaert/stekker.jpg

Je moet dus in dat gele cirkeltje kijken, daar zit namelijk nog een pinnetje in, dat is het verschil met de andere stekkertjes. En naar zo eentje ben ik nu dus nog op zoek.

Verder is het bij mij dus de bedoeling om de adapters in de kast te kunnen leggen en ook aan de toestellen zelf niets te wijzigen (in verband met garantie die nog loopt). Het enige wat ik dus kan doen is zelf voor een andere stroombron zorgen (= voeding pc) en een aansluitkabeltje per toestel.

Pagina: 1