Ik heb een hele rare vraag denk ik, maar ik hoop dat iemand mij toch kan helpen! Ik maak al een lange tijd electronische muziek, en ik ben sinds kort met 2 vrienden een bandje begonnen, we zijn nu alleen nog aan het oefenen maar hebben in februari een gig geregeld. De band bestaat op dit moment uit 2 gitaristen en ik dus als dj/producer. Er komt waarschijnlijk nog een bassist bij. Ik doe mijn werk dus met een computer en via midi heb ik een controller keyboard aan mijn computer gekoppeld. Allemaal leuk en aardig, maar het ziet er natuurlijk on stage niet uit met zo'n groot beeldscherm en computer. Daarom wou ik graag een laptop gebruiken. Nu heb ik niet zoveel geld en ik heb dit ook nog niet eerder gedaan daarom wil ik niet ineens gaan investeren in een dure laptop. Nu bedacht ik me vanmiddag dat ik nog een oude laptop heb liggen thuis. Nog een met windows 3.1 ofzo:S ik weet het niet zeker... Nu is mijn vraag, kan ik mijn pc bijvoorbeeld op de grond zetten en deze aan mijn laptop koppelen zodat ik het beeldscherm en het toetsenbord van mijn oude laptop gebruik om mijn gewone pc te "besturen"?
Met een Crosslink kabel kun je een 'netwerk' tussen de 2 pc's maken, en vervolgens via een remote desktop oplossing (vnc draait vast wel op Win3.11) je pc besturen.
Echter weet ik niet of je dan 'snel genoeg' kan werken op die pc.
Echter weet ik niet of je dan 'snel genoeg' kan werken op die pc.
Zou je dit een beetje meer kunnen uitleggen? Moet ik dan bijvoorbeeld ook een netwerkkaart in mijn laptop doen? En wat voor programma heb ik dan nodig? En hoe zit het met de latency qua beeld en het indrukken van toetsen?
Ik heb de laptop van zolder gehaald, en dit staat er op: ADX-9325sxl. Ik neem aan dat dit het merk of het type is. Naar mijn gevoel is hij echt al heel oud. Ik heb even naar de poorten gekeken achterin, het zijn er 5 met deze teksten erbij:
-extra vga
-com2oi modem
-lpti
-com1
-extra fdd
Links zit nog een ronde muis of toetsenbord ingang, met de tekst extra kb.
Misschien weet iemand het antwoord door deze extra informatie?
-extra vga
-com2oi modem
-lpti
-com1
-extra fdd
Wat je eventueel ook kan doen is een mooie kast van hout maken waar je je monitor in laat verzinken, zoadat hij een beetje schuin naar bovenstaat en jij hem goed kan zien.
In dit geval ziet je publiek in de zaal je monitor niet.
In dit geval ziet je publiek in de zaal je monitor niet.
Hier hoort mij sig; dat doe ik alleen lekker niet...
Heb ik ook aan zitten denken, maar dit is helemaal niet handig, het beeldscherm plaatsen is opzich niet zo'n probleem alleen is het vervoer niet handig, een beeldscherm neemt zeer veel plaats in en is heel kwetsbaar. Ook staat zo'n oude laptop natuurlijk superstoer op het podium, helemaal terug naar de oldskool:P
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 17:50 ]
Dit is wel een hele oude laptop, Googlen levert niets op, maar die typenummer wijst heel erg op een 25MHz 386SX CPU. Theoretisch kun je Win 3.11 for Workgroups erop draaien, maar dat zou ongeveer even baggertraag zijn als WinXP op een Pentium 100 proberen te draaien. DOS of een erg uitgeklede Linux of *BSD zijn de enige dingen die je hier fatsoenlijk op aan de praat kunt krijgen, en dan nog text only. Dan beperken je mogelijkheden zich tot een VT100 terminal emulator te draaien.Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 17:39:
Ik heb de laptop van zolder gehaald, en dit staat er op: ADX-9325sxl. Ik neem aan dat dit het merk of het type is. Naar mijn gevoel is hij echt al heel oud. Ik heb even naar de poorten gekeken achterin, het zijn er 5 met deze teksten erbij:
-extra vga
-com2oi modem
-lpti
-com1
-extra fdd
Kort gezegd- als je text-only kunt werken is dit een optie, heb je daarentegen iets van beeld nodig, dan kun je het ronduit schudden...
Waar je deze laptop wel uitstekend voor kunt gebruiken is Prince of Persia spelen- daar gebruik ik mijn 386SX-16 laptoppie voor
Edit:
Voordeel van VT100 emulatie te draaien- je kunt toe met een seriele nullmodem kabel, dus hoef je geen ethernet kaart te installeren, wel handig omdat jouw laptop zo te horen geen PCMCIA sloten heeft
[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 13-01-2004 21:53 ]
Oslik blyat! Oslik!
Het is inderdaad ook een hele oude laptop. Jammer dat het niet mogelijk is op de manier die ik bedoel:( Het gaat me er echt om om het beeld te zien op het laptopscherm zodat ik niet dat 19 inch joekel hoef mee te slepen. Dus met dat wat je verteld over die text only optie via dos is denk ik niet wat ik kan gebruiken, tenzij ik een heel programma schrijf waarin de commando's mijn muziekprogramma's aansturen, maarja ik denk niet dat ik dit ooit voor elkaar kan krijgen.dion_b schreef op 13 januari 2004 @ 21:51:
[...]
Dit is wel een hele oude laptop, Googlen levert niets op, maar die typenummer wijst heel erg op een 25MHz 386SX CPU. Theoretisch kun je Win 3.11 for Workgroups erop draaien, maar dat zou ongeveer even baggertraag zijn als WinXP op een Pentium 100 proberen te draaien. DOS of een erg uitgeklede Linux of *BSD zijn de enige dingen die je hier fatsoenlijk op aan de praat kunt krijgen, en dan nog text only. Dan beperken je mogelijkheden zich tot een VT100 terminal emulator te draaien.
Kort gezegd- als je text-only kunt werken is dit een optie, heb je daarentegen iets van beeld nodig, dan kun je het ronduit schudden...
Waar je deze laptop wel uitstekend voor kunt gebruiken is Prince of Persia spelen- daar gebruik ik mijn 386SX-16 laptoppie voor![]()
Edit:
Voordeel van VT100 emulatie te draaien- je kunt toe met een seriele nullmodem kabel, dus hoef je geen ethernet kaart te installeren, wel handig omdat jouw laptop zo te horen geen PCMCIA sloten heeft
het beeld zal wel goed gaan via vnc ....
als je dan toch en netwerkkabel legt kun je net zo goed een keyboard met een verlengsnoer direct naar je pc erbij leggen latency is dan 0
als je dan toch en netwerkkabel legt kun je net zo goed een keyboard met een verlengsnoer direct naar je pc erbij leggen latency is dan 0
Dat zou wel heel cool zijn! Kan iemand mij uitleggen wat dat vnc precies is en hoe ik het moet installeren? En waar ik het kan halen? Sorry ben beetje n00b hierin.
Zo'n lage latency gaat no way lukken- dit ding heeft als ik goed lees hierboven geen PCMCIA slot, dus de enige manieren om het direct aan een netwerk te hangen is via een LPT-Ethernet adapter (als je zo'n kreng nog kunt vinden ergens), anders zul je hebt via PLIP of SLIP met een PC online moeten verbinden (hoge latencies)fish schreef op 14 januari 2004 @ 19:55:
het beeld zal wel goed gaan via vnc ....
Ik kan nergens min specs voor VNC voor DOS vinden- maar gaat dat met graphics goed over een high-latency Ethernet (of PLIP) op een 386SX?
Als ik zo reken kan de parallelle poort 200KB/s in SPP mode (indien aanwezig 400KB/s voor EPP of 2MB/s, maar EPP of ECP lijkt me onwaarschijnlijk, bi-directional lijkt me al te hoog gegrepen). Of je het nu over PLIP of LPT-Ethernet doet, 200KB/s (1.6Mb/s) is niet ruim, zeker niet met hoge latencies. Non-BiDir en je mag dat ook halveren...
Oslik blyat! Oslik!
toesenbord is direct verbonden .. en ik moet zeggen ..
als ik aleen beeld ontvang (no inputs) dat het op werk redelijk meeloopt
maar wat wel idd wel belangrijk is is dat de server vaak wel een redelijke scheut rekenkracht nodig heeft anders word het idd langzaam
/me ay !!! geen pcmcia ... die had ik ff gemist ...... dat word wat vervelender
als ik aleen beeld ontvang (no inputs) dat het op werk redelijk meeloopt
maar wat wel idd wel belangrijk is is dat de server vaak wel een redelijke scheut rekenkracht nodig heeft anders word het idd langzaam
/me ay !!! geen pcmcia ... die had ik ff gemist ...... dat word wat vervelender
Ik heb de site even bekeken, en moet de bestandjes even downloaden. Ten eerste al heel erg bedankt voor jullie hulp, hier zou ik zelf nooit achter zijn gekomen! Maar nu heb ik nog een vraagje, wat voor kabel moet ik in welke poort van mijn oude laptop steken en in welke poort in mijn pc?
Naja, simpelst is allicht een parallelle nullmodem-kabel. Die is in de meeste betere PC winkels te krijgen. Daar zul je sowieso mee kunnen communiceren. Of dat genoeg is om beeld tevoorschijn te toveren met VNC is maar de vraag, ik ben sceptisch, maar zo'n kabel is niet duur en als het wel lukt zal het geweldig zijn.Verwijderd schreef op 16 januari 2004 @ 10:22:
Ik heb de site even bekeken, en moet de bestandjes even downloaden. Ten eerste al heel erg bedankt voor jullie hulp, hier zou ik zelf nooit achter zijn gekomen! Maar nu heb ik nog een vraagje, wat voor kabel moet ik in welke poort van mijn oude laptop steken en in welke poort in mijn pc?
Hij gaat van parallelle poort van laptop naar die van de PC (mocht je alsnog toch een PCMCIA slot hebben- neem een 10Mb PCMCIA NIC, 8x sneller en veel lagere latencies).
Ga iig als je erin kunt komen in BIOS zien welke mogelijkheden er zijn mbt parallelle poort (LPT)- SPP is het traagst, Bi-Directional (Bi-Dir) is beter, EPP nog beter, ECP zeer goed, maar die laatste twee acht ik zeer onwaarschijnlijk. Tips om in BIOS te komen Ctrl-Alt-Esc, F10 of F2 proberen (naast F1 en Del)
Oslik blyat! Oslik!
Pagina: 1