[NTBeheerders] in studentenhuis, club oid -> je problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
:) Voor wie is dit topic bestemd?
Voor iedereen natuurlijk, maar vooral voor systeembeheerders / netwerkbeheerders op 'vrijwillige' basis die te maken krijgen met users / clients die zelfstandig zijn.

In een bedrijf zegt de beheerder "op alle pcs moet policy X draaien" punt uit. Daarmee voorkom je een hoop problemen, irritaties en dergelijke. Dat kan (helaas) niet op alle netwerken. In dit Topic gaat het dus vooral om netwerken waarbij je dit niet kunt zeggen en alternatieve oplossingen moet verzinnen. Ik denk hier aan studentenhuizen (bij mij!), clubs (?) en dergelijke.

:/ Wat voor soort onderwerpen?
Omdat in bovenstaande netwerken het internetverkeer meestal via een centrale pc loopt, kun je het meeste & beste via deze pc regelen. Bijvoorbeeld het instellen van downloadbreedte per user - aangenomen dat je of geen zin hebt alle pc langs te gaan of dat een prog als netlimiter op een client eraf wordt gegooid door 'stoute' users.

:O Maar nu zegt iemand: je kunt ook de search gebruiken!
Oke, dit is geen specifiek topic. Als het om een specifiek probleem gaat, kun je inderdaad veel verder komen met searchen of met een nieuwe topic. Hier gaat het er meer om, om alle problemen en hun oplossingen neer te zetten en met elkaar te bespreken. Dus zo van: wat doe jij met dit of dat? Deze topic dient dus een vergaarbak te zijn voor allerhande netwerkproblemen.

:( Is dat niet flauw? Via een centrale PC clients pesten?
Dat is natuurlijk per situatie verschillend. Je kunt een machtspositie gaan innemen en de boel gaan lopen stangen. Maar ik ga hier even van de goedheid van de mensen uit, en veronderstel dat je IRL door de groep bent aangewezen / gevraagd / zelf hebt voorgesteld om het netwerk te beheren. Daardoor heeft de groep /rest toch wel enige invloed op jou

Aan de andere kant, in de groep kan altijd een rotte appel zitten die het voor de rest verziekt. En dat daarmee de groep op jou een beroep doet om die rotte appel (qua internetten dan) te beperken / sturen.

;) Kortom ... wat we gaan doen is
Samen als netwerkbeheerders lekker "forumen" over onze netwerkjes waarbij we helaas niet alles mogen & kunnen beslissen, maar waar we toch vanwege 'het algemene nut' invloed op willen uitoefenen.

==
hoi

• Eusebius
  • Niet online
Dit topic is geopend naar aanleiding van een idee tussen SMulTiE en mij in [rml][ FIREWALL] Is Kazaa blokkeren mogelijk?[/rml]

Ik trap af: hoe kun je het beste via een centrale server de downloadbreedte per user instellen. In bovenstaand topic ging het over Kazaa & blokkeren. Er werd niet echt een oplossing geboden.

==
hoi

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

kazaa zuigt [\rant]

Ikzelf heb in de computer die het internet verdeeld een beerg HD ruimte zitten en hier mldonkey op draaien. Alle computers in huis kunnen vervolgens een client app starten die hiermee verbind om te zouken en downloads op te geven/bij te houden. De bestanden worden op een gedeelde map opgeslagen waar iedereen leesrechten heeft. Jammer dat er niet iets vergelijkbaars is voor Kazzaa. Nu kan ik gewoon overdag 50% van de upload en 's nachts 75% van de upload schedulen en is er dus een gegarandeerde bandbreedte. Verder is alle muziek mooi gedeeld en is niet alles dubbel opgeslagen.

Mijn situatie is echter wat utopischer in vergelijking met het gemiddelde studentenhuis. Ik woon namelijk gewoon samen met mijn vriendin. Zolang zij haar mp3's kan downloaden afspelen en de illusie heeft dat ze ze zelf beheert ;) is zij tevreden.

Om nog ff de boel toepasselijk te maken:
Je hoeft mensen geen mogenlijkheden te ontnemen om problemen op te lossen.

[ Voor 7% gewijzigd door Janoz op 13-01-2004 13:53 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mooie openingspost Eusebius. Ik kom me ook maar ff melden in deze discussie.
Ik heb hier een PC die als router dient...Daarop draait Sygate Home Network en een VPN-progje. Het probleem is echter een jongen die nogal de boel loopt te stangen, is niet bereid Netlimiter te draaien (wat de rest in huis allemaal wel doet) en trekt overdag de hele verbinding dicht met Kazaa/Bittorrent, etc.

Wat ik dus nodig heb is een programmaatje op de server waarmee ik per IP-adres een bepaalde bandbreedte toe kan wijzen..... Alle tips zijn welkom

• Eusebius
  • Niet online
Ja, daarom ook de optie om per user de bandbreedte in te stellen. Ik ben zelf ook geen Kazaafan, maar ik kan het niet verbieden (lees = mijn morele & persoonlijke voorkeur overdragen op) aan de anderen.

Daarom ...

Zou jouw oplossing ook geschikt zijn voor Kazaa? Ik bedoel: is die client app specifiek voor mldonkey of heb je zoiets als pcanywhere geïnstalleerd?

==
hoi

• Eusebius
  • Niet online
SMulTiE schreef op 13 januari 2004 @ 14:08:
Wat ik dus nodig heb is een programmaatje op de server waarmee ik per IP-adres een bepaalde bandbreedte toe kan wijzen..... Alle tips zijn welkom
Kabelbinders ...

Als je in jouw geval dus via een client app kazaa ed zou benaderen, dan zou jouw 'stoute user' nog steeds de boel lopen verzieken door bv gewoon op zijn eigen pc kazaa te draaien.

Of je moet met 2 pc's werken: eentje (1) die alleen http ed doorgeeft en eentje (2) voor specifiek kazaa. Dan kunnen ze wel internet op (via 1) en via een client app benaderen ze pc 2, die op zijn beurt weer op internet gaat. Pc 2 heeft dus internetverbinding, maar deelt zijn verbinding niet (2 netwerken? Denk het wel!)

==
hoi

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Niet in een studentenhuis maar wel meerdere gebruikers bij mij thuis.

Ik gebruik zelf Microsoft ISA server om bandbreedte te "knijpen", dit gebeurt alleen maar als de max. bandbreedte gebruikt wordt. Dit is niet op applicatie niveau maar op user niveau.

Hierdoor is het nog wel mogelijk om on-line te gamen terwijl iemand anders Kazaa gebruikt. Verder worden er alleen maar policies gebruikt om functionaliteiten toe te voegen (denk aan automatisch configureren van proxy)

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
MLdonkey is ook 'gewoon' geschikt voor kazaa en wat andere netwerken.
Van mldonkeyworld.com:
MLdonkey is a powerful peer 2 peer (p2p) application for accessing the Edonkey2000 network as well as a few others like FastTrack, Bittorrent and Gnutella2.
Het netwerk waar kazaa gebruik van maakt heet het FastTrack netwerk.
Ik gebruik mldonkey zelf ook op deze manier, zelf vooral voor het edonkey en bittorrent netwerk, en ben er erg tevreden mee. Ik draai dan een linux servertje, maar het lijkt me voor windows even handig.

[ Voor 19% gewijzigd door nicxz op 13-01-2004 14:18 ]

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

Verwijderd

Sterretje doen we liever niet i.v.m. onduidelijkheid voor de crew, en die hoofdletters staan wat schreeuwerig. Hoop dat je je ook kunt vinden in hoe het nu is ;)

Verwijderd

SMulTiE schreef op 13 januari 2004 @ 14:08:
Mooie openingspost....Alle tips zijn welkom
Alles wat je nodig hebt: Bandwidth Controller http://bandwidthcontroller.com/
Werkt perfect. Kan op IP-niveau limieten instellen. Weet niet of het ook per app/protocol kan maar de betreffende jongeman kan je er iig mee kortsluiten >:)

• Eusebius
  • Niet online
He dat is handig.

Alleen jammer dat het geld kost.

[edit]
Ik zit ook niet stil en surf & zoek ... wat kom ik tot nu toe tegen?
* [url]http://www.paessler.com/products/?link=head[/ur] en dan PRTG. Je hebt een free en een pro edition. Natuurlijk heeft de pro meer. Met free kun je maar 1 device monitoren

[ Voor 71% gewijzigd door Eusebius op 13-01-2004 14:50 ]

==
hoi

Verwijderd

ehm, wees eens creatief ;)

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

PRTG heb ik zelf ook draaien.
Zie om te kijken hoe ie in gebruik er uit ziet : http://status.party-place.nl

En als je op een website wil zien of al je services nog draaien kan je hetvolgende gebruiken : http://www.woodstone.nu/salive/reg.asp kan je evt. op je mobiele telefoon zien middels WAP of i-mode of je server nog on-line is. Free Version laat max. 10 services zien.

[ Voor 62% gewijzigd door Luppie op 13-01-2004 14:57 ]

• Eusebius
  • Niet online
Cobra_Lup schreef op 13 januari 2004 @ 14:54:
PRTG heb ik zelf ook draaien.
Zie om te kijken hoe ie in gebruik er uit ziet : http://status.party-place.nl

En als je op een website wil zien of al je services nog draaien kan je hetvolgende gebruiken : http://www.woodstone.nu/salive/reg.asp kan je evt. op je mobiele telefoon zien middels WAP of i-mode of je server nog on-line is. Free Version laat max. 10 services zien.
Ah! Een gebruiker. Ik dacht dat je alleen met ISA-server werkte. Of een combi van beiden?

Is PRTG een beetje geschikt om bandbreedte te gaan knijpen aan verschillende ip-adressen?

==
hoi

Verwijderd

Ik beheer ook een netwerk in een studentenhuis (20 clients) en heb o.a. lopen worstelen met het verdelen en limiteren van bandbreedte. Een eerste stap was het installeren van een proxy server. Dit heeft welliswaar niks met bandbreedte management te maken, maar vermindert eerder het verkeer van het internet. Zelf heb ik geexperimenteerd met de proxy server SQUID, vooral omdat het gratis is en veel functionaliteit heeft. SQUID werkt onder alle BSD en Linux distributies. Je kan het ook met enige moeite werkend krijgen onder NT, maar of je dat wilt is een tweede. Aangezien het alleen met HTTP, FTP en gopher data objecten werkt, helpt het je dus niet met het beperken van dataverkeer van P2P clients. Er schijnen wel caches ontwikkeld te zijn danwel ontwikkeld te worden voor P2P clients zoals KaZaA. Eentje heet PeerCache die draait onder (free)BSD, maar op de site is vooralsnog geen demo versie beschikbaar en volgens mij is het ook niet voor thuisgebruik bedoeld. Er staan in elk geval geen prijzen op de site vermeld.

Ik heb heel lang lopen zoeken naar verschillende mogelijkheden om dit aan de server zijde te regelen en ben o.a. op de volgende mogelijkheden gestuit. Ik neem dus niet mogelijkheden zoals netlimiter mee, omdat dit actie aan de client zijde vereist.

a) Hardwarematig via een packeteer. of de duurdere professionele managable routers. Voor een studentenhuis niet betaalbaar.
b) Je hebt windows 2000 Server. Dan kun je een vaste bandbreedte per subnet opgeven, onder meer via Subnet Bandwidth Manager. Verschillende computers een verschillend subnet. Dit is ook niet ideaal, omdat je per gebruiker bandbreedte kan toewijzen (i.c.m. een goed geconfigureerde DHCP server), maar niet per poort, tijdstip v.d. dag, etc. Verder is Windows 2000 Server ook niet goedkoop, maar een studentenhuis weet vast wel een goedkoop adresje voor een licentie ;)
c)Je kan een server met het programma Total Traffic Control gebruiken. Duur programma, maar niet zo duur als een packeteer. je kan hier heel veel instellen, ook allerlei dingen waar je niks mee te maken wilt hebben. Ik heb de demo versie geprobeerd, maar kwam niet erg ver.
d) QoS (Quality of Service) in Windows 2K/XP. Een halve oplossing, want je kan geen vaste bandbreedte specificeren per computer (zeg computer a krijgt 50 kB down, 25 kb up). en de programma's moeten QoS ondersteunen.
e) Winroute. In winroute kun je aan traffic shaping doen. Dat wil zeggen dat je FTP verkeer voorrang geeft boven HTTP ofzo. Maar wederom kun je geen absolute waarden invoeren of waarden per gebruiker specificeren.

Ik ben uiteindelijk bij Linux uitgekomen, omdat het met Linux mogelijk is per gebruiker (IP adres), per poort, zowel up- als downstream, en per tijdstip van de dag bandbreedtes op verschillende manieren te verdelen. Alles staat uitgebreid beschreven in Advanced Linux Routing HOWTO en verscheidene andere HOWTO's.
A small list of things that are possible:

*Throttle bandwidth for certain computers
*Throttle bandwidth TO certain computers
*Help you to fairly share your bandwidth
*Protect your network from DoS attacks
*Protect the Internet from your customers
*Multiplex several servers as one, for load balancing or enhanced availability
*Restrict access to your computers
*Limit access of your users to other hosts
*Do routing based on user id (yes!), MAC address, source IP address, port, type of service, time of day or content

Currently, not many people are using these advanced features. This is for several reasons. While the provided documentation is verbose, it is not very hands-on. Traffic control is almost undocumented.
Deze functionaliteit zit standaard ingebakken in de Linux kernel > versie 2.? en vind je dus terug bij alle grote distributies, zoals Mandrake, Debian, Slackware, etc. Nu is er ooit een script geschreven dat dit voor je regelt, omdat het nog vrij ingewikkeld is: CBQ.init (gebaseerd dus op Class Based Queeing). Ik heb het aan de praat gekregen, maar tot op de dag van vandaag blijf ik ermee prutsen, omdat het toch niet helemaal doet wat het moet doen. Nu moet ik wel toegeven dat we echt hele brakke oude hardware gebruiken voor de server en regelmatig hebben we vage crashes.
CBQ.init is a shell script that allows for easy setup of simple CBQ-based traffic control on Linux. CBQ (Class Based Queueing) is part of the Linux QoS implementation, which is accesible via utilities from the iproute2 package. This bash script parses human-readable config files and does all needed manipulation with 'tc' linux kernel utilities
Het werkt sowieso niet helemaal nauwkeurig, omdat CBQ works by making sure that the link is idle just long enough to bring down the real bandwidth to the configured rate. To do so, it calculates the time that should pass between average packets.

Ik zou ook wel eens over de ervaring van anderen met CBQ en CBQ.init willen praten, omdat ik ermee blijf prutsen en wat vooor scripts gebruiken jullie. Heeft iemand echt goed werkende, alles omvattende scripts die hij/zij wil delen?

Er is ook een GUI voor CBQ.init, een grafisch frontend dat de configuratie makkelijk zou moeten maken. Het grote nadeel is dat het veel minder flexibel is en ook minder functionaliteit kent.

Overigens is er ook zoiets als H.T.B. (Hierarchichal token bucket) traffic control:
HTB uses the concepts of tokens and buckets along with the class-based system and filters to allow for complex and granular control over traffic. With a complex borrowing model, HTB can perform a variety of sophisticated traffic control techniques
HTB.init is een shell script dat afgeleid is van CBQ.init, maar dan gebaseerd op een H.T.B. ipv C.B.Q. discipline. H.T.B. zit nog niet in de officiele Linux kernel en heeft ook een gepatchde versie van iproute2 nodig. Het schijnt wel beter te moeten werken, omdat het ontwikkeld is om de zwakheden van C.B.Q. aan te pakken. Je hoort er weinig over en ik heb het ook nog nooit gebruikt zien worden.

Ik ben nu bezig in ons studenthuis een Windows Update server te installeren, omdat het onzin is als alle clients steeds maar weer dezelfde updates installeren. Het grote probleem is dat het niet onder Linux gerealiseerd kan worden. Op zich logisch, maar wel lastig als je maar 1 server tot je beschikking hebt waar al noodgedwongen Linux op draait. Ik zal mijn ervaringen hierover binnenkort delen.

Nog een handige link waar je alles terug kunt vinden over dhcpd.conf voor het configureren van je DHCP/ BOOTP server. Hier staan wat voorbeelden voor een dhcpd.conf bestand. Je zult dit goed moeten configureren als je onder Linux iets met CBQ.init wilt doen, omdat CBQ.init niet met MAC adressen om kan gaan. Je kan dmv je DHCP server een IP adres (en gatewaty, DNS server adressen, etc. toewijzen aan een specifiek MAC adres en zo het probleem omzeilen.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 20:51 ]

• Eusebius
  • Niet online
Tjo! tnx. Ik was bij het surfen ook al weer terechtgekomen bij Freesco. Omdat ik bij mijn ouders thuis ook al freesco heb draaien (= dus ervaring heb) lijkt me dit voor mij een aardig alternatief. Ik ga je tekst nu eens goed lezen ...

==
hoi

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Eusebius schreef op 13 januari 2004 @ 15:15:
[...]

Ah! Een gebruiker. Ik dacht dat je alleen met ISA-server werkte. Of een combi van beiden?

Is PRTG een beetje geschikt om bandbreedte te gaan knijpen aan verschillende ip-adressen?
Nee, ik beheer 2 ISA servers en ben daardoor zelf ook een gebruiker achter diezelfde ISA server.

PRTG is niet een knijp programma, maar een bandwith monitor programma, je kan hiermee m.b.v. SNMP traps kijken hoeveel dataverkeer en/of bandbreedte een bepaalde interface voortstuwd, niet alleen van netwerkkaarten maar ook van manageble hubs/switches/routers. Handig om inzicht te krijgen hoeveel bandbreedte je deze maand hebt gebruikt.

Verwijderd

Eusebius schreef op 13 januari 2004 @ 15:29:
[...]

Tjo! tnx. Ik was bij het surfen ook al weer terechtgekomen bij Freesco. Omdat ik bij mijn ouders thuis ook al freesco heb draaien (= dus ervaring heb) lijkt me dit voor mij een aardig alternatief. Ik ga je tekst nu eens goed lezen ...
Dat gaat volgens mij niet werken, omdat Freesco gebaseerd is op de 2.0.38 kernel en iproute2 + tc pas in de 2.2 kernel zitten. ik weet het niet helemaal zeker overigens.

• Eusebius
  • Niet online
* kick *

Helaas heb ik geen tijd (tentamens, jawel, studentenhuis) maar een korte blik op www.sourceforge.net leverde wel wat op aan bandbreedtebeheer projectes. Maar ik heb nu geen tijd om dat goed uit te zoeken. Wie zich geroepen voelt ...

==
hoi

• Eusebius
  • Niet online
* Update *
Tussen het leren toch even aan het surfen geslagen ...

Tussen het rijtje links dat ik al een tijdje heb staan, maar nog moest bezoeken, stond oa www.clarkconnect.org. De Home-edition is gratis, en daarvoor is ook een bandwidthcontrollermodule voor te downloaden.

==
hoi

Verwijderd

gebruik ook CC werkt ook goed met bandbreedte managing... op basis van IP

• Eusebius
  • Niet online
Nu nog installeren.

Ik heb geen ervaring met CC, (wel met Freesco). De systeemeisen zijn dat je nogal veel RAM nodig hebt. Klopt dat?

==
hoi

Verwijderd

is kazaa donkey etc niet gewoon te blocken d.m.v client filtering ?
alle random poorten dicht + de kazaa ports?

• Eusebius
  • Niet online
Het probleem is (volgens andere users) dat kazaa zelf zijn poorten zoekt - en gaat dan op poort 80 zitten.

Nu heb ik niet helemaal op een rijtje wat je met Client filtering bedoelt. IS dat centraal gestuurd (bv server) of door de clients in een LAN?

==
hoi

Verwijderd

Eusebius schreef op 22 januari 2004 @ 15:20:

Tussen het rijtje links dat ik al een tijdje heb staan, maar nog moest bezoeken, stond oa www.clarkconnect.org. De Home-edition is gratis, en daarvoor is ook een bandwidthcontrollermodule voor te downloaden.
Ik heb geen ervaring met CC, (wel met Freesco). De systeemeisen zijn dat je nogal veel RAM nodig hebt. Klopt dat?
Ik heb ook tijden lang met clarkconnect zitten prutsen. Het is gebaseerd op Red Hat 7.5 De systeemeisen zijn ook niet erg hoog. Natuurlijk wel afhankelijk van het aantal clients en wat je ermee wilt doen, maar over het algemeen volstaat 128 Mbyte aan geheugen: http://www.clarkconnect.com/info/requirements.html

Clarkconnect is een erg mooi gratis pakket. Het biedt een gemakkelijke web-based configuratie-module. Aangezien het gebaseerd is op Linux Red Hat 7.5 kun je ook gewoon de .conf files editten (smb.conf , dhcpd.conf, etc. etc.) en kun je dus je systeem naar eigen wensen aanpassen. Dit gaat echter niet zo gemakkelijk als je zou willen. Je kunt die files beter schrijven op een andere machine en dan naar je Clarkconnect bak kopieeren, maar als je het wilt kun je van je Clarkconnect bak best veel maken en zo bijvoorbeeld een Personal Domain controller instellen of je eigen DHCP server goed configureren.

Clarkconnect kent echter een aantal grote beperkingen. Het is weinig flexibel en de configuratiemogelijkheden zijn erg beperkt of erg lastig te realiseren als je meer wilt dan Clarkconnect standaard biedt via de handige GUI. Voor beginners die een eigen mailserver willen draaien dus wel ideaal.

De bandbreedte module is werkelijk waar belabberd. Je kan alleen een downstream bandbreedte per IP adres opgeven. Je kan dus geen upstream bandbreedte specificeren en al helemaal geen onderscheid maken tussen verschillende poorten, verschillende tijdstippen. Eigenlijk kun je er helemaak niks mee en het biedt je niet de volledige mogelijkheden die meekomen met iproute2 + tc in de Linux kernel zoals ik hierboven heb beschreven.

Ik ben er best tevreden over geweest. Echter, als je volledige controle wilt over je netwerk zie ik geen reden om niet naar een andere distributie uit te wijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2004 21:31 ]

• Eusebius
  • Niet online
Kun je andersom, modules van CC, gebruiken in andere kernels?

En het wordt me niet helemaal duidelijk uit je beschrijving wat jij hebt draaien; wel dat je het ook niet helemaal voor elkaar hebt ... (je vraagt om ideeën)

==
hoi

Verwijderd

Eusebius schreef op 22 januari 2004 @ 22:14:
Kun je andersom, modules van CC, gebruiken in andere kernels?

En het wordt me niet helemaal duidelijk uit je beschrijving wat jij hebt draaien; wel dat je het ook niet helemaal voor elkaar hebt ... (je vraagt om ideeën)
Ja, je kan modules van CC gebruiken met andere distributies. Je moet wel erg goed op dependencies letten en het kan zijn dat je tegen conflicten aanloopt als je een andere distributie gaat gebruiken dan Red Hat. Zonder goede kennis van Linux moet je er eigenlijk niet aan willen beginnen.

Overigens is de documentatie op de ClarkConnect website erg summier. Veel meer is hier te vinden.

Aangezien een van de hoofdredenen voor het gebruik van Clarkconnect in jouw geval bandbreedte management is, wil ik je er expliciet nog even op wijzen dat die bandwidth-limiter module geschreven is rondom het cbq.init script: zie hier. Het is dus 1 feite een GUI die een CBQ.init script bewerkt, alleen dan minder flexibel en met minder functionaliteit.

Zelf draai ik Mandrake 9.1 met Samba 3.0 op een P3 500 MHz met 256 MB PC100 SDRAM. Het heeft bij mij wel goed gewerkt, maar nu valt de boel af en toe om mysterieuze redenen uit en werkt het niet helemaal perfect meer wat het bandbreedte management betreft. Het zou te maken kunnen hebben met de ontzettend brakke hardware die we hebben.

• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

pelican

Heeft iemand ervaring met Sygate Office Network? Dit lijkt me een ideaal programma, alleen heb ik het hier nog niet helemaal aan de praat gekregen.

Het programma heeft een server en client installatie, maar de client volgens andere topics is de client niet nodig mits je alles zelf goed instelt op de clients (de gateway enzo dus goed instellen).

Het mooiste van dit programma is hoe het bandwidth regelt: er is een maximale doorvoer (dus een echte limiet als "niet sneller dan 6 Mb/s" voor al het verkeer, en verschillende stromen kun je voorrang geven op andere: voorang is in te delen op verkeerssoort (e-mail boven browsen, browsen boven p2p, ect) en op ip (of ip-groepen).
En het zou al moeten kunnen draaien op windows 95, dus voor velen een stuk makkelijker in te stellen dan een of andere linux distributie. Probleem is echter ff dat we hier niet de computers tot onze beschikking hebben om het het uit te proberen, maar als iemand het wel voor mekaar heeft gekregen dat lijkt me dit voor velen de ideale oplossing. Iemand?

Oja, een 30-dagen trial versie is te downloaden van: http://smb.sygate.com/products/son.htm

[ Voor 6% gewijzigd door pelican op 26-01-2004 13:08 . Reden: trial link ]

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 15:20:
Hoop tekst over Linux+Squid+LARTC+CBQ+HTB+QoS+kazaa
Application Layer Packet Classifier for Linux

We have created a classifier for the Linux kernel that identifies packets based on application layer data (OSI layer 7). This means that we can classify packets as HTTP, FTP, Gnucleus, eDonkey2000, etc, regardless of what port the services are run on.

Dit betekent dat je per ip-protocol kan filteren/QoS-en.
T maakt dus niet uit over welke poort het verkeer gaat.

http://l7-filter.sourceforge.net

[ Voor 6% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 30-01-2004 16:35 . Reden: Vertaling beetje aangevuld ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• bbstreams
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

bbstreams

& digital coco

http://www.bitstorm.org/edwin/freesco/

is ook een goeie tip, informatie komt wel uit 2002 zijn er tegenwoordig geen goedkope routers te koop??.

abgcomputers.nl bijvoorbeeld

een server laten runnen met een power van 300/400watt is ook niet bepaalt goedkoop. tenzij je stoom in je huurpeijs betaald natuurlijk, zoals studentenhuizen. kan je beter de oude pc vervangen door een 486/pentium75 laptopje of complete barebone die tegenwoordig 110watt verbruiken.
Pagina: 1