Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Harddisk] Ultra Stil Maken!

Pagina: 1
Acties:
  • 328 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-11 19:15
Beste Mensen,

Ik ben net een trotse bezitter van een WD1200JB HD (120 GB). 8)
Hij is gewoon stil, maar ik wil het nog stiller hebben, want mijn hd geluid komt over die van me cpu fan heen. :D
Nou zat ik te denken aan een Bodyguard 525 van ICY Dock, maar ik weet niet zeker of dit het product is wat ik zoek.
Heeft iemand ervaringen met dit product? :9

Dit zijn de specificaties:

Past in 1 standaard 5.25” drive bay
Geschikt voor 1 3,5 inch hdd
Voorzien van 2 40 X 40 mm ball bearing fans.
Redundant interne fan functie (valt er 1 uit neemt de ander het direct over)
Externe fan speed regeling
Backlight LCD display design
Slide front plane design (verschuifbaar voorpaneel
Hdd kussens om hdd acoustisch te ontkoppelen.
Voorzien van 3 temperature detectors
Interne fan & Over-heat audio alarm en display
HUTR (HDD Usage Time Record) display
Master of Slave setting en display
Schroefloze installatie HDD (snel)

Prijs bij Eynstein.nl € 37.98

Zijn er mischien nog betere/goedkopere oplossingen? 8)7

Alvast Bedankt

• AproK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-03-2024
Denk dat die fans veel lawaai maken, mischien kan je zelf beter iets maken met een silent 120mm fan erboven ofzo.. Dat is wat ik ga doen voor m'n mini-itx systeem.

Check mijn knowledge base!

• HyperDevil
Maar daar wordt de HD wel koeler van :9 maar niet stiller!

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-11 21:53

vehpol

Go Go Gadget!

Je hardeschijf ophangen aan elastiekjes is in ieder geval stiller.

Ceci n'est pas une signature!

• HyperDevil
Als je je pc verplaatst klapt je hd toch tegen je kast aan of niet :P

Verwijderd

Je kunt hem in je pc hangen (seriuus) met siliconen draad. Of beplak hem met schuim.

[edit]
Maak een houten behuizing voor in een 5.25" bay.
[edit/]

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 13:42 ]

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:07

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik volg dit topic ook even ;). In mijn pc zit een seagate 120 Gb HDtje, maar ik zou deze graag nog even wat stiller willen krijgen :)

[ Voor 26% gewijzigd door We Are Borg op 13-01-2004 13:43 ]

• vehpol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-11 21:53

vehpol

Go Go Gadget!

Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 13:40:
Je kunt hem in je pc hangen (seriuus) met siliconen draad. Of beplak hem met schuim.
Met schuim beplakken is een zeer slecht plan. Je hardeschijf wordt dan te warm en zal overlijden.

Ophangen aan siliconendraad is net zoiets als aan elastiekjes, en daar ben ik het dus ook mee eens. Verder is het niet echt goed mogelijk om je hardeschijf stiller te maken. Wat je wel kan doen is het geluid binnenin je kast beter dempen (zijn speciale geluidsdempende matten voor te koop). Hiervoor is het echter wel aan te raden om een goede in en out take fan te plaatsen omdat er door die matten ook minder warmte uit kan. De fans maken weer geluid, en dus kan het waarschijnlijk niet tegen elkaar op.

Ceci n'est pas une signature!

• Spiller
  • Laatst online: 10-11 16:37
Je zou er een soort mini bed voor kunnen maken. Je schroeft een oude cd-rom uitmekaar, deze beplak je van een zacht materiaal van binnen. Denk dan aan schuim waar ook matrassen van zijn gemaakt.
Hier zou hem de HD dan in kunnen leggen zodat de trillingen die die maakt niet aan je kast doorgegeven worden. Je kast zou normaal als een soort klankkast kunnen werken.

Ioniq 5 P45

• HyperDevil
Ja ok als ik hem op zou hangen he,

stap 1: doe een bracker op je hd van 3.5 inch naar 5.25
stap 2: daar doe je 4 elastieken op
stap 3: en dan hang ik hem zegmaar onder mijn floppy drive.

Maarja dan hoor je toch steeds die pinnen heen en weer gaan als de hd laad?
en wat als je je pc verplaatst dan klapt je hd tegen de kast?
Beplakken met schuim dat zorgt er weer voor dat hij warmer wordt :r

Ik heb mijn pc binnen al beplakt met van die gamma geluidsisolerende matten helpen heel goed, maar toch komt er altijd nog wel geluid doorheen :'(

[ Voor 16% gewijzigd door HyperDevil op 13-01-2004 13:46 ]

Verwijderd

vehpol schreef op 13 januari 2004 @ 13:43:
[...]

De fans maken weer geluid, en dus kan het waarschijnlijk niet tegen elkaar op.
Okay maar dan heb je weer zoiets als een fancontroler die op warmte reageerd. 8)

• HyperDevil
Dus zo'n Acoutische ontkoppelaar is ook niks ? :o

[ Voor 22% gewijzigd door HyperDevil op 13-01-2004 14:03 ]

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:51
Ik had hem eerst aan veter opgehangen in een oude huls van een cdromspeler. Dat is echt stil!

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• HyperDevil
Wil je soms zacht gekookte platters, dat wordt heet man als je die cdrom huls dichtmaakt. :+
Want dat metaal straalt die hitte terug naar die HD :|

Verwijderd

Stop de PC weg in een (boeken-)kast , die je desnoods van binnen met schuim bekleedt. Zorg wel voor ventilatie in die kast met suisbuizen .....
En sluit 'm daarna aan met verlengkabel (via een dichtgestopte doorvoer), vooral die van een KVM kastje zijn erg goed, en soms zo'n 3m lang.
Alle andere toestanden om 'm stiller te maken zijn dan niet meer nodig. ;)

• HyperDevil
LOL :D

Maar we zijn tweakers he, wij houden niet zo van die makkelijke oplossingen :+

• TomT
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik gebruik van dat zwarte elastisch koord, wat je ook in je jas hebt zitten om 'm strakker te trekken. Gewoon te koop in een stoffenzaak. Voor en achter overdwars spannen. Een aantal keren om zichzelf wikkelen en dan de harddisk erin "wurmen". Ik kan mijn HD niet horen. Warmteontwikkeling geen probleem. Een poosje een S.M.A.R.T. progje gebruikt (DTemp), maar de HD kwam niet boven de 35 graden. Dus ruim beneden de 60 à 65 wat een grens schijnt te zijn. Bij vervoer of op z'n kant raakt hij de wand niet, zolang de koorden maar strak genoeg zitten en je natuurlijk een 3,5 inch HD ophangt in een 5,25 inch ruimte. Direct erboven en eronder zit ook niets bij mij.

Succes.

• HyperDevil
Ik ga het vanavond even proberen, ik hang ze dan aan die 0.5mm brede elastieken voor de zekerheid.
Kijken of die elastieken echt helpen.

:)

Verwijderd

HyperDevil schreef op 13 januari 2004 @ 14:20:
Ik ga het vanavond even proberen, ik hang ze dan aan die 0.5mm brede elastieken voor de zekerheid.
Kijken of die elastieken echt helpen.

Waar je ook aan kan denken is een oude binnenband van je fiets.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:16

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Je hebt wel al gekeken of je schijf netjes in 'silent mode' (oid) staat?
Kun je hier mee bekijken/instellen --> ftp://ftp.heise.de/pub/ct/ctsi/winaam18.zip

Ik heb ook een WD gehad maar die hoorde ik echt niet boven mijn CPU koeler uitkomen (en dat was een Zalman, dus vrij stil :P).

[ Voor 33% gewijzigd door IceStorm op 13-01-2004 14:28 ]

• TomT
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Is in ieder geval goedkoop. Werkt het niet (goed genoeg), dan kun je altijd nog voor een duurdere oplossing gaan. Kijk anders even op "http://www.silentpcreview.com" bij Storage. Zal vast wel iets tussen staan.

Elastisch ophanging helpt tegen trillingsgeluid, vooral als de HD-koppen starten en stoppen en als de HD spint.

Kijk ook eens naar een S.M.A.R.T. progje om eventueel je HD in silentmode te zetten (als die dat ondersteunt). Doorvoersnelheid wordt dan nauwelijks beinvloedt. Alleen je toegangstijd gaat iets omhoog, omdat de koppen bij het positioneren geleidelijker worden gestart en gestopt.

Verwijderd

Pak een kapotte binnenband van een fiets/brommer/motor/auto/step/etc en snijd 8 ringetjes voor je schoefjes. Plaats aan beide kanten van je hd frame een ringetje en schroef hem dan vast. Dat voorkomt het meeste geluid, daarna hoor je alleen het spinnen van de schijf een beetje. Die kun je langzamer laten draaien met diverse software pakketten.

• HyperDevil
Ik heb tot € 50 te spenderen voor mijn schijf stiller en evt koeler te maken :P

Verwijderd

Wow, ik heb dat tootlje gebruikt voor me maxtor hd 30 gb hij is nu ultra stil :D gaaf man, hoe kan ik testen of de snelheid nu nog optimaal is?

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:16

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 14:53:
Wow, ik heb dat tootlje gebruikt voor me maxtor hd 30 gb hij is nu ultra stil :D gaaf man, hoe kan ik testen of de snelheid nu nog optimaal is?
Ja de snelheid ligt nu wel lager natuurlijk maar ik heb er persoonlijk nooit 'last' van gehad.

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Wat dacht je van zoiets :

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/415-445G.JPG

http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=445

Heb hem zelf in mijn PC hangen (moet wel in een 5,25" bay natuurlijk) en je hoort echt helemaal nix meer ! (Maxtor Diamond 9 Max Plus 80Gb)

• zuipman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-11 18:20
probeer deze is http://www.silentpcshop.nl/FEK.asp, duur maar wel goed geloof ik...

Afbeeldingslocatie: http://www.silentpcshop.nl/images/products/LEY/fekpro_2.jpg

Ik heb mijn HD ontkoppeld door een HD rack met rubber trillingsdempers eronder van Noiseblocker.de. Je kan ze ook kopen bij perfect systems voor 1 of 2 HD's. Werkt prima en niet te duur....

Afbeeldingslocatie: http://www.perfect-systems.nl/image/producten/41753-small.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door zuipman op 13-01-2004 15:04 ]

Pc gamer

• HyperDevil
Wow ziet er goed uit man en is die zaak te vertrouwen weet iemand of ze snel leveren >:)

Verwijderd

Wat je ook nog kan doen is de Zalman HDD koeler ZM-2HC1 Kopen.

Ik heb deze om mijn in raid 0 geschakelde sata schijfen te koelen en stiller te krijgen.

Er zitten rubbere bevestigingen bij die het bij mij stukken stiller heeft gemaakt.

Helaas kosten ze wel iets van 30 Euro :'(

• HyperDevil
Welke is de beste van de 2 ?

Die brede 5.25 inch matjes of die schroefdempers?

En wie weet of die 2 winkels bentrouwbaar zijn :9 ?

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik heb zo'n silentdrive.. volgens mij 2 jaar geleden bij informatique gekocht voor HFL 39 ofzo. Zo'n 5,25" ding met schuimrubber erin, waar je je HD in schuift. Met 2 metalen platen erin voor warmtegeleiding.

Je kunt er niet elke schijf in stoppen, mijn 15k schijven stop ik er never in, maar ik heb er 2 maxtor 80GB schijven in zitten, en die worden handwarm.. (ik kan ze nog gewoon vastpakken, wel warm, niet heet).

Ik hoor in ieder geval helemaal NIETS..

Afbeeldingslocatie: http://www.mikhailtech.com/articles/enclosures/silentdrive/silentdrive-01.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door axis op 13-01-2004 15:09 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-11 10:47

TiMMieJ

PSN: Orixez

(jarig!)
Ik zit ook met dit probleem. Ik heb nu een 120 Gb maxtor DM9 in een chieftec clone van Casetek. Dit is een alu kast waarin ik al mijn fans stil heb draaien, hoor wat luchtflow maar dat is alles van de fans. Alleen nu hoor ik mijn hele kast vibreren zeg maar, en ik denk daarbij meteen aan mijn HD. Deze HD hangt dus screwless in 2 plastic brackets maar ik heb het idee dat dit voor geen meter trillingen weg haalt. Ik zal dit snel even gaan testen door middel van de elastiek methode. En post dan mijn bevindingen.

Verwijderd

axis schreef op 13 januari 2004 @ 15:08:
Ik heb zo'n silentdrive.. volgens mij 2 jaar geleden bij informatique gekocht voor HFL 39 ofzo. Zo'n 5,25" ding met schuimrubber erin, waar je je HD in schuift. Met 2 metalen platen erin voor warmtegeleiding.

Je kunt er niet elke schijf in stoppen, mijn 15k schijven stop ik er never in, maar ik heb er 2 maxtor 80GB schijven in zitten, en die worden handwarm.. (ik kan ze nog gewoon vastpakken, wel warm, niet heet).

Ik hoor in ieder geval helemaal NIETS..

[afbeelding]
Ik deed dat ook met 2x IBM GXP120 40GB schijven.. ik kon er makkelijk 10 minuten lang eieren op bakken :) Nee die dingen zijn niet handig.

• 1st_Ro
Freezing Hardware is echt top :)
Heb er het merendeel van mijn hardware (kast, geluiddempende matten, fans etc)
vandaan.

En check anders de survey :

http://www.tweakers.net/shopsurvey/2526

Ik heb zelf mijn twijfels bij die drives die de HD compleet afsluiten. Worden de HDs dan niet ERG warm ? :?

Dat was voor mij namelijk de reden om die spacers te kopen, omdat zo alle oppervlakte nog steeds vrij ligt.

Verwijderd

ok dan zal ik de got search eens ff pakke om een tooltje te vinden : )
Het enigste wat ik zelf merk is het boote de rest merk ik nix van :)
Keb btw window2000

• HyperDevil
Ik heb net die Bodyguard 525 van ICY Dock en 2x

Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/pictures/415-445G.JPG

besteld ! :)

Ik post de resultaten van die 2 apparaten wil op het forum! voor toekomstige mensen :9

• 1st_Ro
Hyperdevil, als je zou willen, graag ! Ben (net zoals enkele anderen) wel benieuwd hoe/wat de verschillen zijn :)

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

Nog een oplossing: 2 cdroms leeghalen, behuizingen op elkaar, van schuimrubber "voetjes" maken die de HDD's op de plaats houden maar wel ruimte boven en onder vrijlaten voor airflow, 80mm fan ervoor.

• PilatuS
  • Niet online
het is best mogelijk om de hardeschijf op schuimrubber te leggen

ik heb mijn 2 hd's op schuimrubber liggen met 1 80mm fan erop en die houd beide schijven netjes op 40 graden

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

40 graden vind ik nog vrij warm voor een hdd.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• zuipman
  • Laatst online: 20-11 18:20
HyperDevil schreef op 13 januari 2004 @ 15:07:
Welke is de beste van de 2 ?

Die brede 5.25 inch matjes of die schroefdempers?

En wie weet of die 2 winkels bentrouwbaar zijn :9 ?
Allebei de winkels zijn okay! De twee trillingsdempers doen hetzelfde met rubbers dus erzal weinig verschil in zitten...

edit: rijkelijk laat......

[ Voor 4% gewijzigd door zuipman op 13-01-2004 19:43 ]

Pc gamer

• Mx-KAEY
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-11 00:36

Mx-KAEY

Mx-KÆY

iemand aan dat ding van zalman gedacht?

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0311/zm-2hc1/ZM-2HC1_b4.gif

en koelen (passief) en rubberen ringetjes (stil)

dits een supergoed product volgens mij zit je dan rond de 30 euro....

NP Heatpipe HDD Cooler ZM-2HC1

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0311/zm-2hc1/ZM-2HC1_b2.gif

-- Mx-Generætion --

Verwijderd

Er is toch ook zo'n ding van sharkoon ofzo dat eruit ziet als een spinneweb [zwart elastiekdraad]? Maargoed, wat ook een oplossing is is klitterband:

maak een stukkie hout ter breedte van je hdd en ongeveer 10 cm lang. 4 gaatjes erin en op de onderkant van je hdd schroeven. Aan de onderkant van het plankje 2 stroken klitterband maken, en ook 2 op de bodem van je kast. En hij is nog makkelijk te verwisselen ook ;)

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-11 10:47

TiMMieJ

PSN: Orixez

(jarig!)
Ik heb mijn HD nu in elastiek hangen en moet alleen nog even een aardingsdraadje maken zoals je ook al ziet bij de Zalman. Dit omdat ik meteen na het ophangen van mijn HD een vastloper kreeg die mijn hele partitie verknoeide. En de warmte is niet meer als normaal omdat de schijf in plastic hing en niet het metaal raakte. Mijn geluidsproductie is echter wel enorm gedaald om dat de resonantie's weg zijn. Nu nog even een andere koeler op mij CPU en hij is echt heerlijk stil.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:20

Ray

wat betreft dat aard draadje, dat lees ik vaker maarre aard de hd niet gewoon op de nulleiding van de voeding ? maw is dat draadje nou echt nodig ?

Verwijderd

StuiTeR schreef op 24 oktober 2004 @ 01:48:
wat betreft dat aard draadje, dat lees ik vaker maarre aard de hd niet gewoon op de nulleiding van de voeding ? maw is dat draadje nou echt nodig ?
Tuurlijk niet. Waarom zou je in een geaardstopcontact anders 3 draden hebben? Volgens jou redenering zou 1 van de 2 polen dan je aarding zijn? Nee dus.
Een aarding dient om een teveel aan (ongewenste) lading weg te leiden (naar de aarde). Je plus en minpool (bij DC) hebben een verschil in spanning. Dit verschil moet eve groot blijven. Je kan dus niet 1 pool laten gelden als aarding. Zelfde geldt bij AC (stopcontact). Alleen wisselen hier de polen constant.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:07
nee, dat draadje is niet echt nodig ... de massa draden van je voeding zijn inderdaad ook met je kast verbonden.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Waarom zou je in een geaardstopcontact anders 3 draden hebben?
Omdat de nul van je 230V wandcontactdoos niet bij je apparaat direct is verbonden met de metalen behuizing (er zit een scheidingsfilter tussen). Omdat in specifieke gevallen aparte aarding verplicht is (zoals bij metalen aanraakbare delen van NEN3544 klasse1 apparaten zoals een PC, wasmachine, fornuis, afzuigkap, cv-installatie etc). Zie ook: [rml][ EL/CM] Aarden van case noodzakelijk? > JA![/rml]

Een harddisk heeft ook aarding, afscherming van omgevingsinvloeden en koeling nodig om goed te functioneren. Dit is geregeld door de behuizing van metaal te maken als geleider (voor zowel afbuiging van magnetisme, doorgifte van warmte en geleiding van electronen). Normaliter hangt de harddisk in een metalen rek (en is daardoor gelijk geaard). Los daarvan dienen ook de zwarte massa draden van je molex als aarding - en als dat nog niet genoeg is bevatten je P-ATA/S-ATA/SCSI etc signaalkabels ook nog eens een aantal massalijnen.

Maar daarmee ben je nog niet klaar: de hardisk heeft ook een stabiele ophanging nodig. Nabewegingen (zoals bij losse elastieken) zijn op de lange duur niet zo goed voor de levensduur en betrouwbaarheid aangezien de koppen meer werk moeten verrichten. Koeling is niet zo moeilijk: zet er een 80 á 120mm voor op lage stand en je harddisk is gelijk een 20 tal graden koeler.

Kortom: nee, aparte aarding is niet noodzakelijk (het kan ook geen kwaad om het extra te doen), maar er zijn wel andere dingen waar je rekening mee zult moeten houden.
Zelfde geldt bij AC (stopcontact). Alleen wisselen hier de polen constant.
1 Pool (bij 1 fase). Meet het maar eens na: zet je meetpolen op bruin (fase) en blauw (nul) met je multimeter op AC~230V bereik. Meet daarna met de meetpolen op bruin (fase) en aarde (groen-geel) met je multimeter op AC~230V bereik. In beiden gevallen zul je op hetzelfde uitkomen. ;)

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:20

Ray

hehe, ik dacht het al wel. afin ik had er toch maar een draadje aan gemaakt, was maar kleine moeite. Hij hangt hier trouwens zeer stabiel in het elastiek en heeft daar geen speling. Het is puur dat de trilling nu voor 95% geabsorbeert wordt zodat ik eindelijk rust heb in de kast. Helaas trilt er nu weer iets anders :( maar dat is maar heeeeeeeel licht. toch blijf ik erbij dat zo'n hd gewoon NIET moet trillen, waarom doet mijn maxor het wel en mijn wd niet ??
Pagina: 1