niet spinnende hd weer spinnend

Pagina: 1
Acties:

• monta
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02-2025
Vorige week een post geplaatst met: hd die begon te kraken en pats, plost een blauw scherm in winxp. Vervolgens uitgezet en weer aan maar de schijf wilde niet meer spinnen. Afgekoppeld en volgende dag weer geprobeerd en weer maar hij deed niets meer.
Volgens sommige had het geen zin om printplaatje over te zetten, gelukkig heb ik het risico toch genomen en een identieke hd tweedehands gekocht. Printplaatje overgezet en ja hoor hij spint weer. Aangesloten in winxp. Er staan 3 partitie's op de HD. 2 daarvan kan ik de inhoud in verkenner zien, 1 partitie is niet meer toegankelijk. Het systeem is wel trager dan voordat ik deze hd aansloot (niet als opstartschijf overigens).
De data is dus wel te zien maar niet te kopieeren, krijg de melding: redundantie enz. Bad sector enz.
Het is een maxtor HD 40 gb

Gezocht in dit forum en ik moet powerblast hebben en getdataback.

Mijn vraag is: kan ik het beste eerst getdataback draaien of powerblast. Met powerblast heb ik wel kans de data te vernietigen en dat is het enige wat ik niet wil. De schijf is niet belangrijk: na het redden van de data partitie is de schijf voor mij afgeschreven.

monta