[Win98SE] Verse installatie traag en sluggish

Pagina: 1
Acties:

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:28

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Ik heb gister een vriend geholpen om zijn nieuwe 2e-hands gratis-gekregen computertje om te zetten tot een werkbare studenten-computer, maar ben hier niet volledig in geslaagd.

Specs:
Pentium 2 - 400 MHz
Asus P2B mobo met bios v 1012
Matrox Millenium G200 AGP Videokaart met 32 MB RAM
Safeway 4.1 geluidskaartje met CMI chip
Philips s106 15'' monitor
64 MB SDR SDRAM - 133 MHz
4,3 GB Harde schijf
32x CD-ROM
Sweex Lan.Card 10/100 MBit netwerkkaart voor de internetverbinding.

Installatie:
Win98se leek me mooi voor dat systeempje, dus dat is erop gezet.
Na de installatie de volgende stappen uitgevoerd:
- Driver voor Sweex netwerkkaart van bijgeleverde floppy geinstalleerd
- Van matrox.com de geschikte driver voor de videokaart geinstalleerd en resolutie ge-upped naar 800x600 @ 16-bit kleur
- windowsupdate.microsoft.com bezocht en alle bugfixes en patches geinstalleerd, behalve Windows Media Player 9, DirectX 9.0b(of welke is het? staat in ieder geval standaard DX van W98se nog op, 6.1 ofzo) en het .NET Framework, en natuurlijk alle vage taalondersteuningen die toch niet nodig zijn.
- Virtueel geheugen ingesteld op 2 x de grootte van het interne geheugen, 128 MB dus.
- Van asus.com de Intel drivers voor dit mobo gedownload en geinstalleerd
- DMA ingeschakeld op de harde schijf
- Microsoft Office 97 geinstalleerd, daarvan alleen PPT, Word en Excel met spellingscontrole en dat soort prutjes.
- MSN Messenger 6.0 erop geinstalleerd
- Office uit Start Menu -> Opstarten, en register op Machine->Software->Microsoft->Windows->CurrentVersion->Run gegooid.

Probleem:
Het systeem start razendsnel op, maar daarna gaat het ongelovelijk irresponsive en sluggish draaien.
Voorbeelden:
MSN Messenger - Het MSN venstertje openen duurt +- 10 seconden, aanmelden duurt extreem lang, vervolgens een conversatie beginnen kan je nog eens 15 seconden op wachten voordat het schermpje er is, en als je vervolgens gaat typen dan kan de tekst op het scherm het toetsenbord niet bijhouden. Een filetransfer werd afgebroken omdat er onvoldoende schijfruimte vrij was, dit terwijl er nog 3,6 GB vrij is.

MS Word - Ook hier kan het scherm het toetsenbord nauwelijks bijhouden en de spellingscontrole is traag.

Internet Explorer - Start redelijk traag op, het renderen van pagina's duurt extreem lang.

Algemeen - het resizen van vensters gaat heel slecht, het duurt een seconde of 2 voordat de inhoud aangepast is aan het nieuwe formaat.

Nou zou je dit misschien aan de computer kunnen wijden, maar vergeleken met de computer die hij thuis had, een identieke machine behalve misschien het moederbord, gaat dit nog steeds allemaal hardstikke traag. En daar staat Windows 98 SE al minstens 1,5 jaar op, deze installatie is vers.

Wat ik heb geprobeerd:
- Harde schijf gedefragmenteerd
- Harde schijf gescandisked, geen fouten gevonden, ging aan een stuk door.
- SMART aan dan wel uit gezet in de BIOS
- Geheugenreepje omgewisseld met 2 andere geheugenreepjes van ook 64 MB.
- Memtest86, geen fouten gevonden
- Resolutie/kleurdiepte gevarieerd
- Gezocht op GoT, alleen verhalen over volgelopen langgebruikte Windowsen, niet verse installs.
- De computer eens lekker over zijn bolletje geaaid 8)7

Hulpkreet:
Ik ben een beetje 'out if inspiration'. Iemand nog ideeen wat ik kan proberen om dit bakje wat op te voeren, sneller te laten lopen _/-\o_ ? Als er nog meer info nodig is, just ask :)

[ Voor 7% gewijzigd door MadEgg op 13-01-2004 13:00 ]

Tja

Verwijderd

64+128 = 192mb... dat is toch wel erg weinig als geheugen (er vanuit gaand dat je het zo hebt ingesteld dat virutueel geheugen niet boven de 128 uit gaat)

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-05 16:42

André

Analytics dude

Zet het virtueel geheugen weer eens terug op automatisch.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

niet gelezen laat maar hangen :)

[ Voor 91% gewijzigd door Illegal_Alien op 13-01-2004 13:05 ]

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
Van http://support.microsoft....x?kbid=182751&product=w98:
System requirements:
# A personal computer with a 486DX 66 megahertz (MHz) or faster processor (Pentium central processing unit recommended).
# 16 megabytes (MB) of memory (24 MB recommended).
16 MB... Dan is 192 toch niet weinig :?

Bovendien geeft Systeembronmeter aan dat er nog +- 82% beschikbaar is van alle 3 de catagorieen.

Ben ik trouwens nog vergeten te zeggen, maar het virtueel geheugen vastzetten was een poging om de performance te verbeteren. Ik heb het ook nog op 256 MB gehad maar dat maakte ook niets uit.

[ Voor 4% gewijzigd door MadEgg op 13-01-2004 13:09 ]

Tja

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

OK here we go.
MBT je office:
- Zet de grammaticacontrole tijdens het typen uit. Dat scheelt je al een hele hoop, denk dat word dan wel weer als een zonnetje zal lopen. Heb zo zelf eens een P3-450 gezien die niet vooruit te branden was...na uitzetten controle direct afgelopen.

- Office opstarten heb je er al uit, maar de indexering staat nog aan. Die zet je uit door in je configscherm snelzoeken te openen en de hele indexmeuk te verwijderen en uit te zetten.

Overige:
- Virtueel geheugen instellen op 2x je hoeveelheid RAM. 128 mb bij jou dus.

- Stel bij geheugenbeheer je PC in op netwerkserver ipv desktop. Heeft ie beter geheugenbeheer. DIt zou in w98 gefixt moeten zijn volgens MS, maar bij mijn weten heeft dit in 98SE nog wel degelijk effect.

- Kijk bij de netwerkinstellingen welke protocollen je hebt draaien. Alles behalve TCP/IP kun je uitschakelen. Verder mischien wel makkelijk om DNS-instellingen te maken als je die weet, dan hoeft ie daar ook niet naar te zoeken.

- Zet je NIC op full duplex ipv auto; 10 of 100 Mbit, afhankelijk van je switch. Autosensing wil best nog wel eens vertragen.

- IE tab verbindingen: Nooit verbinding maken, en je lan-instellingen goedzetten. Dan hoeft ie niet zo te zoeken.

Suc6 ermee. :)

[ Voor 14% gewijzigd door The Eagle op 13-01-2004 13:17 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:48

n00bs

Het is weer Zomer!

1) Probeer een BIOS update en laadt je BIOS defaults en tune daarna je BIOS optimaal
2) Update je driver van je NIC van de Sweex Site
3) Update DirectX
4) Virtueel geheugen op minimaal 512MB zetten en max op 1024

5) Run toch voor de zekerheid een VirusScanner om te kijken of er geen virussen ed aanwezig zijn.
6) Check op IRQ sharing (wil je niet).

Wat voor HDD heb je? en had je die vooraf gepartitoneerd en formatted (FAT32)?

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
The_Eagle schreef op 13 januari 2004 @ 13:15:
OK here we go.
MBT je office:
- Zet de grammaticacontrole tijdens het typen uit. Dat scheelt je al een hele hoop, denk dat word dan wel weer als een zonnetje zal lopen. Heb zo zelf eens een P3-450 gezien die niet vooruit te branden was...na uitzetten controle direct afgelopen.
Kwist niet dat Office 97 al Grammatica controle had :+ Ga ik ook eens proberen.
- Office opstarten heb je er al uit, maar de indexering staat nog aan. Die zet je uit door in je configscherm snelzoeken te openen en de hele indexmeuk te verwijderen en uit te zetten.
Is dat niet dat 'fastfind' ding wat standaard gestart wordt vanuit het register? Want die heb ik er dus ook uitgegooid. Zal ik ieder geval de 'indexmeuk' ook nog even proberen te verwijderen
Overige:
- Virtueel geheugen instellen op 2x je hoeveelheid RAM. 128 mb bij jou dus.
Daarop staat ie dus al :+
- Stel bij geheugenbeheer je PC in op netwerkserver ipv desktop. Heeft ie beter geheugenbeheer. DIt zou in w98 gefixt moeten zijn volgens MS, maar bij mijn weten heeft dit in 98SE nog wel degelijk effect.
Die ga ik 'ns proberen
- Kijk bij de netwerkinstellingen welke protocollen je hebt draaien. Alles behalve TCP/IP kun je uitschakelen. Verder mischien wel makkelijk om DNS-instellingen te maken als je die weet, dan hoeft ie daar ook niet naar te zoeken.
Ik heb geen andere protocollen ingesteld omdat hij toch alleen maar aan internet hangt. Standaard wordt TCP/IP geinstalleerd en dat is nog steeds de enige.
- Zet je NIC op full duplex ipv auto; 10 of 100 Mbit, afhankelijk van je switch. Autosensing wil best nog wel eens vertragen.
Die ga ik ook 'ns proberen :)
- IE tab verbindingen: Nooit verbinding maken, en je lan-instellingen goedzetten. Dan hoeft ie niet zo te zoeken.
Het is een verse installatie, er is dus nooit een modem-verbinding geweest. Er is ook geen externe toegang geinstalleerd, en zijn die instellingen op het tabllad verbindingen niet beschikbaar; behalve LAN-instellingen en deze worden door DHCP goed ingesteld.
Suc6 ermee. :)
Ty :)
n00bs schreef op 13 januari 2004 @ 13:16:
1) Probeer een BIOS update en laadt je BIOS defaults en tune daarna je BIOS optimaal
1012 is de laatst beschikbare versie voor dit mobo, helaas :(
2) Update je driver van je NIC van de Sweex Site
Valt te proberen
3) Update DirectX
4) Virtueel geheugen op minimaal 512MB zetten en max op 1024
En gelijk de hele harde schijf volstouwen met de swapfile? Zoveel heeft Win98 toch nooit nodig
5) Run toch voor de zekerheid een VirusScanner om te kijken of er geen virussen ed aanwezig zijn.
6) Check op IRQ sharing (wil je niet).
Hebbik ook niet >:)
Wat voor HDD heb je? en had je die vooraf gepartitoneerd en formatted (FAT32)?
Merk weet ik zo niet op te noemen, zat er al in dus heb ik niet naar gekeken. Hij was gepartitioneerd en geformatteerd maar ik maak er een gewoonte van om dat altijd nog maar een keertje overnieuw te doen. Toen is hij ook FAT32 geformatteerd.

Bedankt voor tips, zal er maar weer eens mee aan de slag :D

Tja

Verwijderd

MadEgg schreef op 13 januari 2004 @ 13:07:
Van http://support.microsoft....x?kbid=182751&product=w98:

[...]

16 MB... Dan is 192 toch niet weinig :?

Bovendien geeft Systeembronmeter aan dat er nog +- 82% beschikbaar is van alle 3 de catagorieen.

Ben ik trouwens nog vergeten te zeggen, maar het virtueel geheugen vastzetten was een poging om de performance te verbeteren. Ik heb het ook nog op 256 MB gehad maar dat maakte ook niets uit.
dat is dan wel weinig!
die 16 mb is voor win98 met minimal instalatie ... met kaal windows (beetje normale instal) en de updates erover ga je al gemakkelijk over die 24 mb heen... je installeert ook nog andere progs en ik kan mij voorstellen dat 192mb dan een limitatie gaat worden als je dingen wilt gaan draaien als de swapfile vol begint te raken moet windows weer oude dingen eruit gooien en dat zorgt voor enorme vertragingen!

en zowiezo... waarom denk je dat windows soepeler loopt met bijv. 64 mb dan met 32mb? juist omdat ie meer dingen in kan z'n geheugen kan laden en het geheugen niet om de 3 minuten half leeg moet gooien om ruimte voor iets nieuws te maken.

De minimale16 mb gaat er overgens ook vanuit dat windows dat geheugen zeg maar helemaal opgebruikt bij de boot en de rest in z'n swap file kan dumpen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 17:42 ]

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 13:54

hannos

pardon me

Je kunt ook je driveletter houden en daarnaast koppelen aan een lege NTFS map.

Dan heb je dus gewoon je oude situatie maar dan kun je dus ook je hdd benaderen via die map.

/edit:
Dit doe je btw bij schijfbeheer. Dan kun je gewoon "Stationsletter of paden wijzigen..." kiezen en dan één toevoegen.

[ Voor 28% gewijzigd door hannos op 13-01-2004 17:51 ]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:48

n00bs

Het is weer Zomer!

Jij zegt op mijn post dat 512MB overkill is. Ik zeg van niet, jij hebt erg weinig intern geheugen. Er wordt steeds slechter geprogged en steeds meer services runnen tegelijkertijd. Beter teveel Pagefile dan te weinig.

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Topicstarter
n00bs schreef op 13 januari 2004 @ 18:31:
Jij zegt op mijn post dat 512MB overkill is. Ik zeg van niet, jij hebt erg weinig intern geheugen. Er wordt steeds slechter geprogged en steeds meer services runnen tegelijkertijd. Beter teveel Pagefile dan te weinig.
64 was een gigantische hoeveelheid RAM toen Win98 uitkwam. Dat het dat tegenwoordig niet is betekent niet dat Win98 er niet mee kan omgaan.
Maar goed, het gaat hier ook niet om een comp waar allerlei spellen en geavanceerde applicaties op moeten draaien, het gaat erom dat er een office versie op draait die nog uitkwam vóór Windows 98 zelf en MSN Messenger.
Dan moet mijns inziens dit toch echt zat ram zijn om werkbaar te kunnen zijn. Maar goed, automatisch de swapfile laten beheren of hem instellen op 256 vastzetten gaf geen verbetering en wordt lang niet volledig benut, om dan 512 ervoor te reserveren lijkt me geen verbetering.

Tja

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Het lijkt er zo op het eerste gezicht op dat vooral waar internetverkeer plaatsvindt, er vertraging is. Word 2000 gaat zelfs op machines van 1 GHz en hoger erg traag als spellings- en grammaticacontrole aanstaat dus dat is niet zo vreemd. Maar dat het resizen van vensters traag gaat is niet normaal lijkt mij. Ik heb hetzelfde met een P2 350 die net een verse installatie van W98SE heeft. Het is een Compaq desktopje met een ATi Rage Pro 4 MB chip maar dit zou toch voldoende moeten zijn om een venstertje te verplaatsen zonder dat het begint te haperen; vensters worden langzaam van boven naar beneden getekend. :/ Toch typisch, ik kon Half-Life net spelen op 640x480 maar een 2D-desktopje van 800x600x32 bits gaat niet snel genoeg...

Die 128 MB swapfile is echt genoeg, behalve als je programma's als Photoshop gaat gebruiken. Vanaf versie 6 heb je minstens 1 GB swapfile nodig. 8)7 Maar dat soort programma's gebruik je niet dus het is goed zo (al zou ik zelf 256 MB reserveren op een aparte FAT16 partitie met 32 KB clustergrootte :) ).

[ Voor 27% gewijzigd door Aham brahmasmi op 13-01-2004 23:28 ]

Pagina: 1