Ik heb gister een vriend geholpen om zijn nieuwe 2e-hands gratis-gekregen computertje om te zetten tot een werkbare studenten-computer, maar ben hier niet volledig in geslaagd.
Specs:
Pentium 2 - 400 MHz
Asus P2B mobo met bios v 1012
Matrox Millenium G200 AGP Videokaart met 32 MB RAM
Safeway 4.1 geluidskaartje met CMI chip
Philips s106 15'' monitor
64 MB SDR SDRAM - 133 MHz
4,3 GB Harde schijf
32x CD-ROM
Sweex Lan.Card 10/100 MBit netwerkkaart voor de internetverbinding.
Installatie:
Win98se leek me mooi voor dat systeempje, dus dat is erop gezet.
Na de installatie de volgende stappen uitgevoerd:
- Driver voor Sweex netwerkkaart van bijgeleverde floppy geinstalleerd
- Van matrox.com de geschikte driver voor de videokaart geinstalleerd en resolutie ge-upped naar 800x600 @ 16-bit kleur
- windowsupdate.microsoft.com bezocht en alle bugfixes en patches geinstalleerd, behalve Windows Media Player 9, DirectX 9.0b(of welke is het? staat in ieder geval standaard DX van W98se nog op, 6.1 ofzo) en het .NET Framework, en natuurlijk alle vage taalondersteuningen die toch niet nodig zijn.
- Virtueel geheugen ingesteld op 2 x de grootte van het interne geheugen, 128 MB dus.
- Van asus.com de Intel drivers voor dit mobo gedownload en geinstalleerd
- DMA ingeschakeld op de harde schijf
- Microsoft Office 97 geinstalleerd, daarvan alleen PPT, Word en Excel met spellingscontrole en dat soort prutjes.
- MSN Messenger 6.0 erop geinstalleerd
- Office uit Start Menu -> Opstarten, en register op Machine->Software->Microsoft->Windows->CurrentVersion->Run gegooid.
Probleem:
Het systeem start razendsnel op, maar daarna gaat het ongelovelijk irresponsive en sluggish draaien.
Voorbeelden:
MSN Messenger - Het MSN venstertje openen duurt +- 10 seconden, aanmelden duurt extreem lang, vervolgens een conversatie beginnen kan je nog eens 15 seconden op wachten voordat het schermpje er is, en als je vervolgens gaat typen dan kan de tekst op het scherm het toetsenbord niet bijhouden. Een filetransfer werd afgebroken omdat er onvoldoende schijfruimte vrij was, dit terwijl er nog 3,6 GB vrij is.
MS Word - Ook hier kan het scherm het toetsenbord nauwelijks bijhouden en de spellingscontrole is traag.
Internet Explorer - Start redelijk traag op, het renderen van pagina's duurt extreem lang.
Algemeen - het resizen van vensters gaat heel slecht, het duurt een seconde of 2 voordat de inhoud aangepast is aan het nieuwe formaat.
Nou zou je dit misschien aan de computer kunnen wijden, maar vergeleken met de computer die hij thuis had, een identieke machine behalve misschien het moederbord, gaat dit nog steeds allemaal hardstikke traag. En daar staat Windows 98 SE al minstens 1,5 jaar op, deze installatie is vers.
Wat ik heb geprobeerd:
- Harde schijf gedefragmenteerd
- Harde schijf gescandisked, geen fouten gevonden, ging aan een stuk door.
- SMART aan dan wel uit gezet in de BIOS
- Geheugenreepje omgewisseld met 2 andere geheugenreepjes van ook 64 MB.
- Memtest86, geen fouten gevonden
- Resolutie/kleurdiepte gevarieerd
- Gezocht op GoT, alleen verhalen over volgelopen langgebruikte Windowsen, niet verse installs.
- De computer eens lekker over zijn bolletje geaaid
Hulpkreet:
Ik ben een beetje 'out if inspiration'. Iemand nog ideeen wat ik kan proberen om dit bakje wat op te voeren, sneller te laten lopen
? Als er nog meer info nodig is, just ask
Specs:
Pentium 2 - 400 MHz
Asus P2B mobo met bios v 1012
Matrox Millenium G200 AGP Videokaart met 32 MB RAM
Safeway 4.1 geluidskaartje met CMI chip
Philips s106 15'' monitor
64 MB SDR SDRAM - 133 MHz
4,3 GB Harde schijf
32x CD-ROM
Sweex Lan.Card 10/100 MBit netwerkkaart voor de internetverbinding.
Installatie:
Win98se leek me mooi voor dat systeempje, dus dat is erop gezet.
Na de installatie de volgende stappen uitgevoerd:
- Driver voor Sweex netwerkkaart van bijgeleverde floppy geinstalleerd
- Van matrox.com de geschikte driver voor de videokaart geinstalleerd en resolutie ge-upped naar 800x600 @ 16-bit kleur
- windowsupdate.microsoft.com bezocht en alle bugfixes en patches geinstalleerd, behalve Windows Media Player 9, DirectX 9.0b(of welke is het? staat in ieder geval standaard DX van W98se nog op, 6.1 ofzo) en het .NET Framework, en natuurlijk alle vage taalondersteuningen die toch niet nodig zijn.
- Virtueel geheugen ingesteld op 2 x de grootte van het interne geheugen, 128 MB dus.
- Van asus.com de Intel drivers voor dit mobo gedownload en geinstalleerd
- DMA ingeschakeld op de harde schijf
- Microsoft Office 97 geinstalleerd, daarvan alleen PPT, Word en Excel met spellingscontrole en dat soort prutjes.
- MSN Messenger 6.0 erop geinstalleerd
- Office uit Start Menu -> Opstarten, en register op Machine->Software->Microsoft->Windows->CurrentVersion->Run gegooid.
Probleem:
Het systeem start razendsnel op, maar daarna gaat het ongelovelijk irresponsive en sluggish draaien.
Voorbeelden:
MSN Messenger - Het MSN venstertje openen duurt +- 10 seconden, aanmelden duurt extreem lang, vervolgens een conversatie beginnen kan je nog eens 15 seconden op wachten voordat het schermpje er is, en als je vervolgens gaat typen dan kan de tekst op het scherm het toetsenbord niet bijhouden. Een filetransfer werd afgebroken omdat er onvoldoende schijfruimte vrij was, dit terwijl er nog 3,6 GB vrij is.
MS Word - Ook hier kan het scherm het toetsenbord nauwelijks bijhouden en de spellingscontrole is traag.
Internet Explorer - Start redelijk traag op, het renderen van pagina's duurt extreem lang.
Algemeen - het resizen van vensters gaat heel slecht, het duurt een seconde of 2 voordat de inhoud aangepast is aan het nieuwe formaat.
Nou zou je dit misschien aan de computer kunnen wijden, maar vergeleken met de computer die hij thuis had, een identieke machine behalve misschien het moederbord, gaat dit nog steeds allemaal hardstikke traag. En daar staat Windows 98 SE al minstens 1,5 jaar op, deze installatie is vers.
Wat ik heb geprobeerd:
- Harde schijf gedefragmenteerd
- Harde schijf gescandisked, geen fouten gevonden, ging aan een stuk door.
- SMART aan dan wel uit gezet in de BIOS
- Geheugenreepje omgewisseld met 2 andere geheugenreepjes van ook 64 MB.
- Memtest86, geen fouten gevonden
- Resolutie/kleurdiepte gevarieerd
- Gezocht op GoT, alleen verhalen over volgelopen langgebruikte Windowsen, niet verse installs.
- De computer eens lekker over zijn bolletje geaaid
Hulpkreet:
Ik ben een beetje 'out if inspiration'. Iemand nog ideeen wat ik kan proberen om dit bakje wat op te voeren, sneller te laten lopen
[ Voor 7% gewijzigd door MadEgg op 13-01-2004 13:00 ]
Tja