Als ik me niet vergis, hebben de modjes niet zo graag dat ik hier een scan post van een elektuurschakeling.
Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 13:10:
dus je wilt gewoon een walspanning lader? Tijdens het varen kun je je accu'n niet overladen als je dynamo goed is (zodra ze vol zijn 'trekken' ze geen stroom meer).
Wij (m'n pa en ik) zijn bezig met
deze. Deze laad totdat de spanning oploopt tot 14,1 volt en schakelt dan terug naar 13,6. Zodra er stroom wordt afgenomen begint hij weer te laden.
Probleem is echter dat deze maar 3 amp. kan leveren, en dat duurt toch iets te lang als je 2x120aH (plus een 80aH noodaccu) hebt staan.
De huidige lader (die gewoon 13,8 volt laad of iets daar in de buurt) schakelt in zodra je de walspanning erin prikt (dmv. een relais).
Ik heb leuke 2 schema's gevonden in Elektuur.
De lader waar ik het al over gehad heb, is een onderhoudslader voor 12 V en 6
V accu's maar zal niet kunnen geschakeld worden tussen de walstroom en de
accu's zoals de topicstarter wou. Goede lader maar ik vrees dus dat deze onbruikbaar is aangezien de voedingsspanning van de schakeling geleverd moet worden door een transformator die ongeveer 14V wisselspanning levert.
Ik heb nog wat verder zitten zoeken en heb een kleine schakeling gevonden
die kan gebruikt worden tussen een gewoon lader en een accu. Het lijkt wat op de door jouw geposte schakeling,
real_FireFly in die zin dat er ook een comparator gebruikt wordt maar de voeding rechtstreeks op de batterij aangesloten wordt. De stroom moet dus niet geregeld worden en die LM350 is dan ook overbodig. Ideaal voor de topicstarter aangezien hij zegt dat de wallader een constante stroom levert. Van zodra de batterijspanning een bepaalde instelbare waarde heeft bereikt, klapt een comparator om waardoor een FET die in serie staat met de accu gaat sperren en dus de laadstroom onderbreekt.
[
Voor 90% gewijzigd door
D-Three op 17-01-2004 13:23
]