Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL]Zelf druppellader maken

Pagina: 1
Acties:
  • 2.858 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• grooviee17
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:43
Ik zit met het volgende probleem: In onze boot zitten 2 accu's, van elk 75aH. Deze worden nu geladen d.m.v. 2 12V laders, die constant dezelfde stroom leveren. Hierbij kan je dus niet de walstroom aansluiten, en voor een langere tijd weggaan. Dan kan je de accu's overladen, en gaan ze dus korter mee. Mijn vraag is eigenlijk: Heeft iemand een schema voor een schakeling die voor een druppellaad-effect kan zorgen, zodat de accu's niet overladen kunnen worden.

Het systeem ziet er nu als volgt uit:

walstroom---lader----accu

En ergens tussen de lader en de accu moet die schakeling geplaatst worden.

Verwijderd

dus je wilt gewoon een walspanning lader? Tijdens het varen kun je je accu'n niet overladen als je dynamo goed is (zodra ze vol zijn 'trekken' ze geen stroom meer).
Wij (m'n pa en ik) zijn bezig met deze. Deze laad totdat de spanning oploopt tot 14,1 volt en schakelt dan terug naar 13,6. Zodra er stroom wordt afgenomen begint hij weer te laden.
Probleem is echter dat deze maar 3 amp. kan leveren, en dat duurt toch iets te lang als je 2x120aH (plus een 80aH noodaccu) hebt staan.

De huidige lader (die gewoon 13,8 volt laad of iets daar in de buurt) schakelt in zodra je de walspanning erin prikt (dmv. een relais).

Verwijderd

simpelste maar niet mooiste manier:

acculader->12v lampje->accu->acculader

:)

edit: deze blijft natuurlijk wel gewoon door druppelen tot ie een ons weegt ;)

om het dan te laten uitschakelen zou je de accuspanning moeten gaan vergelijken met een voor af ingestelde spanning, bijv. 12,3v ofzo. Dit zou je met een comperator kunnen doen. Wanneer dat het omslag punt wordt bereikt schakeld hij de lader uit of aan.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 13:17 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:14
UPS anyone ?

nette CPU gestuurde lader EN je hebt meteen een 12 naar 220 omvormer met ontlaad beveiliging enz ...

Ergens voor een paar euro een 12V APC tje met een slechte accu op de kop tikken en je bent helemaal klaar :)

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Sine schreef op 13 januari 2004 @ 21:12:
UPS anyone ?

nette CPU gestuurde lader EN je hebt meteen een 12 naar 220 omvormer met ontlaad beveiliging enz ...

Ergens voor een paar euro een 12V APC tje met een slechte accu op de kop tikken en je bent helemaal klaar :)
Is op zich wel een aardig idee, maar zitten daar wel loodaccu's in? Die op school hebben een NiCd accu (maar dat zijn hele kleine UPSjes).

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 21:37 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:14
Jup alle UPS-en die ik ken hebben gesealde lood accu's, met NiCd's heb ik ze eigenlijk nog niet gezien ...

In de lichtere UPS-en (tot 1kVA) zitten meestal deze accu's :

7Ah lood gel accu
Afbeeldingslocatie: http://www.absbattery.com/images/slapic.jpg

Repareren doe je zo.

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Sine schreef op 13 januari 2004 @ 22:18:
Jup alle UPS-en die ik ken hebben gesealde lood accu's, met NiCd's heb ik ze eigenlijk nog niet gezien ...

7Ah lood gel accu
[afbeelding]
Klopt, die dingen hebben een heel andere laad karakterestiek dan NiCd accu's. Volgens mij kunnen gesealde loodaccu's ook niet worden overladen.

Verwijderd

Sine schreef op 13 januari 2004 @ 22:18:

7Ah lood gel accu
[afbeelding]
hmm, misschien niet goed gekeken dan :X
LeonM schreef op 14 januari 2004 @ 14:11:
Volgens mij kunnen gesealde loodaccu's ook niet worden overladen.
Naar mijn weten laden die dingen precies hetzelfde als 'gewone' loodaccu's. Heb er zelf 2 staan (6 volt 12 amp.).
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.leenheer1/dinges/accu.jpg

Na wat bewerken van het ladertje lijkt er nu een grote laadstroom te lopen. IPV. de LM350 hebben we een LM317 gepakt en er een 2N3055 tussengeplakt (met nog wat kleine veranderingen). Met een gloeilamp werkte hij (liep een stroom van zo'n 2,5 amp.), met een accu moeten we nog testen (de multimeter was leeg :X )...

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.leenheer1/dinges/24v.jpg
24v. trafo

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.leenheer1/dinges/lader.jpg
Schema uitgewerkt + mods op een stukkie baantjesprint

Let op dat die 2N3055 behoorlijk heet wordt (dit plaatje is eigenlijk te klein om hem te koelen).
De heatsink op de LM317 is niet meer nodig omdat ie alleen de 2N3055 hoeft aan te sturen.

edit:
Helaas, hij werkt niet zoals het moet. Hij schakelt niet terug naar 13,6 volt als de accu vol is.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2004 17:51 ]

Verwijderd

Maxim (www.maxim-ic.com) heeft leuke ICtjes die accu's kunnen laden en onderhouden.

• D-Three
  • Laatst online: 22:40
Er heeft jaren terug eens een lader in Elektuur gestaan. Vooral bedoelt om in de winter de accu van een motor op peil te houden. Waarschijnlijk wel wat aan te passen om sterkere accu's op te laden.
Ik ben niet zolang geabonneerd geweest op Elektuur en ik denk zelfs dat die exemplaren hier nog ergens rondslingeren. Dus waarschijnlijk wel gemakkelijk terug te vinden maar dat zal jammergenoeg niet meer voor deze avond zijn :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 januari 2004 @ 22:36:
Maxim (www.maxim-ic.com) heeft leuke ICtjes die accu's kunnen laden en onderhouden.
Hee leuk, je kan een sample bestellen :)

Ik zie dat ze aan SMbus kunnen hangen? Dat zit toch ook op moederborden om fanspeeds & temps uit te lezen? Misschien wel geinig om hem aan een computer te verbinden :9

edit:
hmm ff wat doorgekeken maar het zijn allemaal mini behuizingen en de maximale stroom is ook nou niet echt groot.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2004 10:55 ]

• grooviee17
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:43
Laagvliegerke schreef op 14 januari 2004 @ 22:47:
Er heeft jaren terug eens een lader in Elektuur gestaan. Vooral bedoelt om in de winter de accu van een motor op peil te houden. Waarschijnlijk wel wat aan te passen om sterkere accu's op te laden.
Ik ben niet zolang geabonneerd geweest op Elektuur en ik denk zelfs dat die exemplaren hier nog ergens rondslingeren. Dus waarschijnlijk wel gemakkelijk terug te vinden maar dat zal jammergenoeg niet meer voor deze avond zijn :)
Als je die hebt, zou je deze dan nog hier kunnen plaatsen?

• D-Three
  • Laatst online: 22:40
Als ik me niet vergis, hebben de modjes niet zo graag dat ik hier een scan post van een elektuurschakeling.
Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 13:10:
dus je wilt gewoon een walspanning lader? Tijdens het varen kun je je accu'n niet overladen als je dynamo goed is (zodra ze vol zijn 'trekken' ze geen stroom meer).
Wij (m'n pa en ik) zijn bezig met deze. Deze laad totdat de spanning oploopt tot 14,1 volt en schakelt dan terug naar 13,6. Zodra er stroom wordt afgenomen begint hij weer te laden.
Probleem is echter dat deze maar 3 amp. kan leveren, en dat duurt toch iets te lang als je 2x120aH (plus een 80aH noodaccu) hebt staan.

De huidige lader (die gewoon 13,8 volt laad of iets daar in de buurt) schakelt in zodra je de walspanning erin prikt (dmv. een relais).
Ik heb leuke 2 schema's gevonden in Elektuur.
De lader waar ik het al over gehad heb, is een onderhoudslader voor 12 V en 6
V accu's maar zal niet kunnen geschakeld worden tussen de walstroom en de
accu's zoals de topicstarter wou. Goede lader maar ik vrees dus dat deze onbruikbaar is aangezien de voedingsspanning van de schakeling geleverd moet worden door een transformator die ongeveer 14V wisselspanning levert.

Ik heb nog wat verder zitten zoeken en heb een kleine schakeling gevonden
die kan gebruikt worden tussen een gewoon lader en een accu. Het lijkt wat op de door jouw geposte schakeling, real_FireFly in die zin dat er ook een comparator gebruikt wordt maar de voeding rechtstreeks op de batterij aangesloten wordt. De stroom moet dus niet geregeld worden en die LM350 is dan ook overbodig. Ideaal voor de topicstarter aangezien hij zegt dat de wallader een constante stroom levert. Van zodra de batterijspanning een bepaalde instelbare waarde heeft bereikt, klapt een comparator om waardoor een FET die in serie staat met de accu gaat sperren en dus de laadstroom onderbreekt.

[ Voor 90% gewijzigd door D-Three op 17-01-2004 13:23 ]

Pagina: 1