Excel prijslijsten importeren in Acces

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 21:26
Ben bezig met een stage opdracht. Heb nu eindelijk alle leveranciers zover gekregen dat ze elke week hun prijslijsten (met bijgewerkte prijzen :)) mailen naar een speciaal mailadres hier op het werk. Het komt dus allemaal elke week apart van het andere mail verkeer in een inbox.

Nu moeten die prijzen ingevoerd worden in Access. Het leuke is ook nog dat niet elke leverancier dezelfde layout gebruikt voor z'n prijslijsten, de ene heeft er 4 kolommen voor nodig omdat hij een atrikelnummer heeft, de ander maar 3 omdat hij geen artikelnummer heeft.

Nu wil ik het de secretaresses makkelijk maken met het invoeren van die gegevens in Access. Hoe kan ik dit het beste doen? Ze hebben eigenlijk weinig tot geen verstand van Access behalve dan de formuliertjes die ze invullen en de rapporten die ze via een snelkoppeling uitprinten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-10 20:26

flexje

got-father

Misschien iets als: File -> Get external data -> Import en dan een excel file kiezen... :?

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Snap wat je bedoel maar dan zouden ze nog elke keer weer in Access zelf moeten en dan daarin bepaalde dingen aangeven (wlke kolommen importeren enz) heb liever dat ze zo weinig mogelijk in Access zelf komen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dat lijkt me dus iets te hoog gegrepen voor de dames. Ik heb zelf ziets dergelijks ooit opgelost als volgt in vba (toen nog access97/outlook97)

-open mailclient / mailfolder
-loop alle berichten met attachments na

--> importeer/koppel die in een tijdelijke tabel
--> analyseer van welke leverancier het afkomt
--> draai een of meer aangepaste querys.
--> verwijder tabel
--> verwijder/verplaats bericht

-sluit mailclient

En gooi die hele rataplan onder een menuoptie. Door de hele procedure onder een transactie te vangen kun je bovendien als het mis gaat alle wijzigingen in een keer ongedaan maken. Het grootste probleem lijkt me het correct identificeren van het 'artikel' te zijn; aangezien sommige leveranciers geen artikelnummer meesturen. Dan maar hopen dat ze hun omschirjvingen niet teveel wijzigen. ;)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Hee bedankt, hier had ik nog niet aan gedacht. Ik ga het eens proberen. Laat wel even weten of het gelukt is. Als er nog meer oplossingen zijn, ik hou me aanbevolen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
Zit met een paar problemen: leveranciers mailen erg verschillende prijslijsten door, andere volgorde van kolommen, de een zet er wel zijn artikelnummer bij, de ander niet, de een zet er wel kilo/stuk bij de ander niet, enz.

Heb echt geen idee hoe ik dit ondervang. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Da zeg ik toch :P, aangepaste querys per leverancier? Als je ut helemaal automatiseert haal je de leveranciersid op uit bv de afzender van het emailbericht, je kunt het afleiden uit de opbouw van het sheet, en desnoods laat je de secr. kiezen uit een lijstje. En dan zoiets als:
select case lLevId
case 1
sql=...
case 2
sql=
case else
zeg "He, deze ken ik niet"
end select
currentdb.execute sql,dbFailOnerror

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wa sonnodig ........

[ Voor 95% gewijzigd door Fish op 13-01-2004 19:03 ]

Iperf

Pagina: 1