[Gentoo]ALi 5545: Geen of the snel geluid.

Pagina: 1
Acties:

• Ariejan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-02 19:22
Ik heb op dit moment Gentoo Linux draaien met gentoo-sources-2.4.22-r2 kernel. Hierin staan de ali5455 en ac97 modules aan en zijn geladen.

M'n geluidskaart (Multimedia audio controller: ALi Corporation M5455 PCI AC-Link Controller Audio Device (rev 3)) wordt ook idd gevonden, maar geluidafspelen lijkt onmogelijk.

Ik heb de volgende players geprobeerd met 'n mp3 en 'n wav file. Ik heb arts in KDE uitgeschakeld zodat /dev/sound/dsp direct bereikbaar is.

mpg123 snapt er niks van en speelt heel erg 'schokkerig' geluid. Erger zefs, het klinkt amper als het origineel.

Noatun en kaboodle (KDE) doen al helemaal niks. Bij het op play drukken komt er geen reactie van deze twee.

xmms speelt wonderbaarlijk genoeg wel, maar veel te snel. Een nummer van 3:35 is in ongeveer 'n derde van die tijd klaar.

Ik heb geen flauw idee wat het probleem hier achter is. Ik heb af en toe ook meegemaakt met het spelen met mpg123 dat m'n hele laptop hing.

Mijn vraag of iemand een zelfde geluidskaart onder linux aan de praat heeft, en zo ja, hoe?

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door Ariejan op 14-01-2004 13:36 ]

Computeraar - Part-time Maker van Geluiden - https://neuroslasher.bandcamp.com

Verwijderd

Op www.xmms.org (oid) staat een mooie FAQ waarin jouw probleem beschreven staat. Je moet dus bij preferences van xmms als output plugin ALSA of OSS selecteren in plaats van Disk Writer plugin 8)7

Waarom de anderen niet werken weet ik niet, maar dit is de oplossing voor je xmms probleem iig

Van de FAQ:
My XMMS don't output any sound and it seems to go about 3 -> N times as fast.
Whoops, you have been using the diskwriter plugin, press ctrl + p and change the output plugin to either OSS or ESD. You might want to check the configuration for the diskwriter plugin, the path will contain a couple of well sized wavs.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 11:46 ]

• Ariejan
Ik heb de disk writer pluging helemaal niet aanstaan. Hij staat op OSS (ik gebruik de kernel module ali5545). Als ie op diskwriter zou staan, zou ik sowieso helemaal geen geluid moeten krijgen. Nu krijg ik dus wel geluid, maar veelste snel.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:07

voodooless

Sound is no voodoo!

Lijk wel of de driver maar een vaste samplerate heeft.... Ik zie dat er geen alsa-driver is, anders zou dat dat kunnen proberen. Er staat wel een ali driver op www.alsa-project.org, maar die is niet voor jou chip. Maar misschien werkt het toch wel.... proberen.

EDIT: BTW, klopt 5545 wel? Dat productnummer vind ik namelijk nergens op de ali website. Kijk ff met lspci wat je precies hebt. Vreemd genoeg staat dat ding idd zo in de 2.4 kernel.

[ Voor 28% gewijzigd door voodooless op 13-01-2004 12:21 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

het is volgens mij 5455.. en in de source van die module staat ook dat ie vervloekt is.. mischien dat het daaraan ligt? :+

valt er mischien wat te stracen ofzo? dan weten we wat meer..

• Ariejan
Het is idd de 5455, zoals /proc/pci al zegt.

Ik heb net ali5455.c bekeken van 2.4.22 en daar staat in dat de samplerate op 48khz staat. mpg123 zou die niet aankunnen, maar xmms zou deze wel moeten kunnen afspelen.

In ALSA zit idd geen correcte driver, die had ik ook al geprobeerd.

stracen? Ik heb er absoluut 0 (null) ervaring mee. Hoe en wat moet ik stracen?

• Ariejan
Ik heb net MandrakeMove geboot, en daar wordt m'n geluidskaart in eerste instantie geladen met de snd-intel8x0 driver.

Die heb ik zelf ingesteld op snd-ali5455, en daarbij heb ik de clock setting ingesteld op 41194.
* Not everyone uses 48KHz. We know of no way to detect this reliably
* and certainly not to get the right data. If your ali audio sounds
* stupid you may need to investigate other speeds. According to Analog
* they tend to use a 14.318MHz clock which gives you a base rate of
* 41194Hz.
In MandrakeMove deed de soundplayer het dus wel correct. Ik probeer nu diezelfde settings op m'n Gentoo systeem te fixen, maar het lijkt niet te lukken.

Ik blijf nog even met m'n modules.conf rommelen in de hoop dat het straks toch werkt.

• Ariejan
Nou, geen veranderingen. Tenminste, geen verandering de juiste kant op. Ik heb nu 'n 2.4.24 vanilla kernel geinstalleerd (die heeft schijnbaar toch weer wat verbeteringen op het gebied van de ali5455)

Echter, nu speelt xmms het nummer van 3m35s in onverveer 10 seconden af en daarna bounced ie terug naar m'n Konsole (ik start xmms vanuit 'n 'Konsole') met de melding 'Segmentation fault'. Verder zou ik 'n bug hebben gevonden en die moet ik reporten, maar ik heb geen flauw idee wat ik dan zou moeten reporten. Na 5 van deze meldingen hangt m'n laptop weer.

Ook de bekende cat file > /dev/dsp lockt de computer.

Het irritante is dat als ik windows start ik wel zo'n vrolijk deuntje krijg... frustrerend. Ik hoop dat ik snel kan uitvinden (met jullie hulp?) wat er aan de hand is.

• Ariejan
Ik lees net 'n changelog van de 2.6.0 kernel serie:
Wei Ni:
o Legacy ALi5455 Audio Driver update
Ik ga zo dus maar 'ns de 2.6.0 kernel proberen. Nu hoop ik maar dat m'n wifi en nvidia drivers 't daar ook eens mee gaan zijn.

Verwijderd

Als xmms of een andere app straks nog steeds problemen geeft, moet je even
code:
1
strace -f xmms

doen, dan krijg je een bult informatie waar je U tegen zegt!

• Ariejan
Gefixed!

Ik heb nu linux 2.6.1-gentoo draaien (dat is dus vanilla 2.6.1 met wat gentoo-applied patches). Voornaamste, m'n Ali5455 werkt nu direct! Ik heb kde's arts nog niet geprobeerd, die staat nog uit. Maar xmms maakt weer fatsoenlijk geluid.

Het enige probleem wat ik ben tegengekomen had niks met 'n geluidskaar te maken, maar met madwifi drivers (voor m'n wifi kaart). Maar dat was eenvoudig opgelost. (rename van /lib/modules/2.6.1-gentoo/build/include/linux/modsetver.h naar modversions.h)

Ik zal de strace maar even achterwegen laten dan. ;-)

Bedankt voor alle hulp! Dit topic mag dicht.

NB. Admin: de title van dit topic is incorrect. 5545 moet 5455 zijn, maar ik kan dat zelf niet editen zo te zien. Handig voor komende 'zoekers'.

[ Voor 13% gewijzigd door Ariejan op 14-01-2004 13:37 ]

Pagina: 1