Toon posts:

[wifi-wlan] Sitecom wl-013 accesspoint/repeater problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,
Heb 2 Sitecom wl-013 accesspoints gekocht, hierop zit een repeaterfunctie zodat deze 2 ap's elkaar bereik versterken.

Nu is het zo dat de repeaterfunctie niet werkt, ik heb de volgende setup qua netwerk:

Een e-tech adsl/modem/router/analogeversie met vast ipadres intern/extern

Intern adres 192.168.1.1

2 PC's / winXP-home / pci-sweex 802.11b wlancard

IP's: 192.168.1.110/120

Laptop IBM met SMC pcmcia 802.11b wlancard met ip 192.168.1.130

2 AP's sitecom wl-013 in ap/repeater-modus

AP1 hangt aan de router met ip 192.168.1.102 en gateway 192.168.1.1

AP2 met ip 192.168.1.103, zou los moeten staan en voor zover ik weet doorgerouteerd moeten worden naar AP1. dus gateway ingesteld op 192.168.1.102.

De pc's staan qua gateway en dns ingesteld op 192.168.1.1

Mijn vraag is: wat doe ik fout en kan hoe moet ik de laptop instellen dat deze beide AP's pakt tijdens de rondzwerfing door het huis?

De sitecom handleiding geeft geen informatie wat te doen bij problemen of hoe je de boel op ipgebied moet instellen.

Heb inmiddels contact gehad met de helpdesk van sitecom. Zij melden mij dat ik de AP1 die aan de router zit alleen op 'ap only' moet zetten en dat ik AP2 op 'ap en repeater' moet zetten en allebei als gateway 192.168.1.1 moet meegeven, kijken of dit werkt.

Alvast bedankt voor de moeite.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2004 13:46 . Reden: aanvullende ino ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga die zooi terugbrengen naar de winkel, werkt voor geen meter......

Jammer dat er geen tweakers zijn met een mogelijke oplossing....

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Je hoeft die access-points volgens mij helemaal geen gateway te geven, het zijn namelijk geen routers. Feitelijk vormen ze een soort van draadloze hub. Ik heb hier al ruim 1 jaar 2 AP's in tunnel mode draaien (over een afstand ongeveer 1200 meter) en daar staat geen gateway ingesteld.

Je moet idd de ene AP als 'ap only' configureren en de andere als 'ap + repeater', maar je moet geen gatways instellen. Dit doe je op je clients, jouw AP gaat namelijk niet het inet op, je clients wel.

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-02 23:17
[ash] schreef op 21 januari 2004 @ 10:50:
Je hoeft die access-points volgens mij helemaal geen gateway te geven, het zijn namelijk geen routers. Feitelijk vormen ze een soort van draadloze hub. Ik heb hier al ruim 1 jaar 2 AP's in tunnel mode draaien (over een afstand ongeveer 1200 meter) en daar staat geen gateway ingesteld.

Je moet idd de ene AP als 'ap only' configureren en de andere als 'ap + repeater', maar je moet geen gatways instellen. Dit doe je op je clients, jouw AP gaat namelijk niet het inet op, je clients wel.
een kleine toevoeging:

de ip adressen van je ap's moeten ook identiek zijn. duz beide bv. 192.168.1.102

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

• [ash]

[ash]

Dagobert schreef op 21 januari 2004 @ 11:07:
[...]
een kleine toevoeging:

de ip adressen van je ap's moeten ook identiek zijn. duz beide bv. 192.168.1.102
huh :?

Bij mij hebben ze beiden een eigen IP, lijkt me ook logisch als je de webinterface van zo'n AP wil benaderen.

Verwijderd

Topicstarter
[ash] schreef op 21 januari 2004 @ 14:18:
[...]

Bij mij hebben ze beiden een eigen IP, lijkt me ook logisch als je de webinterface van zo'n AP wil benaderen.
Dat denk ik eerlijk gezegd ook, zeker met die webinterface, maar ook met de hierarchie van het netwerk denk ik dat er een ander IP nodig is, toch??

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-02 23:17
[ash] schreef op 21 januari 2004 @ 14:18:
[...]

als je dat ding puur en alleen wil laten werken als een router geef je em hetzelfde ip en stop je em in het stopcontact binnen het bereik van je router. staat in het boekje :p

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

• [ash]

[ash]

Dagobert schreef op 21 januari 2004 @ 18:25:
[als je dat ding puur en alleen wil laten werken als een router geef je em hetzelfde ip en stop je em in het stopcontact binnen het bereik van je router. staat in het boekje :p
Volgens mij sla je de plank een beetje mis en haal je dingen door elkaar. Heb net ff de documentatie doorgenomen en ze geven aan dat je bij een repeater-mode op hetzelfde kanaal moet gaan zitten als het accesspoint.

Verwijderd

Topicstarter
Heb 2 asus wl300-g's gekocht, deze werken als een trein en hebben nog eens een lekkere afstandoverbrugging ook, getest in oudbouw huis (baksteen/hout) heb de ene AP bij mij neergezet, de andere AP bij de buren aan de overkant aan de achterkant van het huis en heb nog bijna full-signaal. WDS/repeater werkt!

TOPPIE!!!

Hoop dat het ook gaat werken bij mijn klant in de nieuwbouwomgeving..

Bedankt nog voor de hulp......
Pagina: 1