Bitstream van KPN zorg voor monopolie?

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35
Ik woon in Leerdam, en hier is wel al geruime tijd ADSL van KPN te verkrijgen (en aangesloten providers) MAAR geen BBnet.
met als reden: bitstreamlijnen, want dat is duur voor BBnet.

waarom kan KPN via deze lijnen wel gewoon voor normaal tarief ADSL leveren, maar moet BBnet flink betalen?

Zo zou KPN overal bitstream kunnen neerleggen (want betere kwaliteit zeggen ze enzo), en zo BBnet het erg moeilijk maken.

Valt dit niet gewoon onder een monopolypositie? Of snap ik er gewoon niets van 8)7

Verwijderd

ehm ja. het was vroeger een staatsbedrijf, en nog niet alles is perfekt geregeld. vergelijk het maar met het monopolie van TPG tot 2010 oid.

ik weet niet precies wat bitstreamlijnen zijn, maar als je dan toch een mooi voorbeeld zoekt: het laatste stukje koperdraad tussen je huis en de straat is bij elk huis in nederland KPN eigendom...

komt tijd, komt raad.

offtopic:
[quote]geertb schreef op 13 januari 2004 @ 09:50:
en houd dus m'n Chello nogmaar even aan..[/quote]
over monopolie gesproken... :)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 09:52 ]

• geertb
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-04 16:14
Sja.. Hier in Hoek van Holland is ook nogsteeds geen BBned leverbaar, terwijl dat er per 1 januari 2004 zou komen.

Waarschijnlijk is de investering voor BBned te duur, dus dan moet het maar over Bitstream. Naja, ik wacht nog wel even af , en houd dus m'n Chello nogmaar even aan..

• Arnold
Heb die PDF's een beetje doorgelezen.
Daar staat allemaal leuk dat KPN gewoon anderen op die lijn moet laten, dat doen ze ook wel, MAAR tegen zulke hoge bedragen dat het voor particulieren totaal niet interessant is hier gebruik van te maken!

Het lijkt mij ook gewoon dat ADSL van KPN wel gewoon over deze lijnen gaat, maar hiervoor betaal je gewoon de normale kosten....
Dat klopt toch gewoon niet :/

Ik neem aan dat ik niet als enige met het probleem zit dat ik wel ADSL van KPN kan krijgen, maar geen BBnet omdat er bitstream lijnen liggen....

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-05 13:40
bbned huurd de lijnen van kpn , en daar moeten zij voor betalen , en bb ned zou ook zelf daar hun netwerk aan kunnen sluiten , dus ..... maarja da kost geld he?

LinkedIn
BlackIntel

• intGod
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

intGod

Ars non postulat causam

Versatel moet gewoon maar even zelf z'n lijntjes gaan leren trekken in plaats van te wachten tot KPN langs komt en dan via de OPTA goede prijzen proberen te krijgen.

Het is schandalig dat men KPN steeds maar verguist en vergeet dat de anderen vervolgens komen eten uit het potje van KPN.

[ Voor 5% gewijzigd door intGod op 13-01-2004 16:51 ]

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:28
Er is helemaal geen sprake van een monopolie, BBned weigert gewoon om te investeren in de centrale in jouw woonplaats. Het gevolg is dat ze alleen maar lijnen van KPN kunnen huren (waarbij KPN alle apparatuur verzorgt), dat noemt men Bitstream. En dat het duurder is voor BBned om de zaak uit te besteden aan KPN is zo'n geval is logisch, maar ze vinden het zelf niet rendabel om te inversteren.

Ik vind het vrij vreemd dat iedereen tegenwoordig roept dat KPN alles maar tegen kostprijs cadeau moet doen aan de concurrenten. Als je een bedrijf privatiseert moet je het wel normaal laten opereren net als elk commercieel bedrijf. Dan moeten de concurrenten zelf maar risico's durven nemen.

[ Voor 28% gewijzigd door Pc123 op 13-01-2004 17:02 ]

• Arnold
Pc123 schreef op 13 januari 2004 @ 17:00:
Er is helemaal geen sprake van een monopolie, BBned weigert gewoon om te investeren in de centrale in jouw woonplaats. Het gevolg is dat ze alleen maar lijnen van KPN kunnen huren (waarbij KPN alle apparatuur verzorgt), dat noemt men Bitstream. En dat het duurder is voor BBned om de zaak uit te besteden aan KPN is zo'n geval is logisch, maar ze vinden het zelf niet rendabel om te inversteren.

Ik vind het vrij vreemd dat iedereen tegenwoordig roept dat KPN alles maar tegen kostprijs cadeau moet doen aan de concurrenten. Als je een bedrijf privatiseert moet je het wel normaal laten opereren net als elk commercieel bedrijf. Dan moeten de concurrenten zelf maar risico's durven nemen.
Vind het best als de BBnet prijzen wat duurder zouden zijn ,maar om nu gelijk bedrijfs-adsl te moeten nemen gaat me wat ver ...

dus het ligt gewoon een BBnet zelf ... auw :( dan zal het nog wel even duren....
Pagina: 1