Toon posts:

Access 2003: relaties toevoegen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met Access wil ik netjes een ontwerp voor een database in elkaar draaien. Voor mij ideaal, want dan kan ik netjes de relaties tussen tabellen zien en wat testqueries draaien et cetera.

Het toevoegen van relaties wil me alleen niet echt lukken. Ik wil graag een one-to-one foreign key relatie toevoegen. Daarvoor sleep ik in de relationships view de primary key van de ene tabel naar het corresponderende veld in de andere tabel (zelfde type, ook zelfde lengte).

Nu krijg ik het edit relationships window en onderin geeft hij aan dat het een one-to-many relatie betreft. Dit kan ik met geen mogelijkheid veranderen :?

Ook krijg ik geen getalletjes aan de uiteinden van een 'relatie-lijn', in het geval van one-to-many zou er dus aan de ene kant een 1 en aan de andere kant een symbool voor oneindig moeten staan.

De help van Access 2003 geeft mij geen antwoord op dit probleem, daar worden one-to-one en one-to-many relaties onder één kopje vermeld zonder uitleg hoe je daartussen kunt switchen. Ook de nummertjes zouden er automatisch moeten komen te staan begrijp ik.

Iemand hier die mij uit de brand kan helpen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 23:22 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

het relatietype (een op veel/een op een) wordt bepaald aan de hand van de indexen op beide velden. Voor n een op een relatie (waar heb je die in g'naam voor nodig?) moeten beiden velden als uniek zijn geindexeeerd.
De relatieaanduidingen (1-oneindig vv, 1-1) zet access erbij als je 'relationele integriteit afdwingen' inschakelt.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:12

Boss

+1 Overgewaardeerd

Volgens mij kan je dubbelklikken op die zwarte lijntjes (goed mikken!) en dan kan je de eigenschappen van one to one / many aanpassen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dat zou nieuw zijn, want die relatievorm is echt afhankelijk van de wijze van indexering van de betrokken velden. Hoe kun je bv een een-op-een relatie afdwingen als bij een van de twee partners identieke waarden zijn toegestaan? Of andersom, want voor zin heeft een een-op-veel relatie bij een veldenpaar waarvan beide leden 'uniek geindexeerd' zijn? Je zou het zelfs zo kunnen formuleren dat de relatievorm uiting geeft aan de aard van de onderliggende velden, m.a.w. een-op-een of een-op-veel is eerder een eigenschap van het veldenpaar dan van de relatie, i.t.t. inner join of outer join, wat wel een eigenschap is van de relatie.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:12

Boss

+1 Overgewaardeerd

Access houdt daar wel rekening mee, maar op basis van de index-regels kan je dus op die manier je relatie-type aanpassen.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.