[Typografie] boeken

Pagina: 1
Acties:
  • 110 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-10 13:10

alienfruit

the alien you never expected

Topicstarter
Ik vroeg me af of jullie hier misschien suggesties hebben voor goede boeken over Typografie. Ik heb nu wel de dictaten van school en Typography Primer van Adobe gelezen maar ik zou graag nog wat meer in de stof in willen gaan. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

wil je een theoretisch boek of een boek met mooie voorbeelden?

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-10 13:10

alienfruit

the alien you never expected

Topicstarter
Liefst een Theoretisch boek. Ik weet dat er verschillende onderzoeken zijn geweest dat sans-serif letters het makkelijkst lezen (ipv. serif letters op papier) op een scherm. Ik zou het leuk vinden om wat meer te weten over Typografie hoe goed toe te passen. Ik doe het nu meer op gevoel :) Als je nog andere handige boeken weet voor grafische vormgeving dan hoor ik het graag; ik ben maar een multimedia vormgever. Met een kleine beetje DTP en/of drukwerk ervaring (alleen theorie gehad...) etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02 14:14

creative8500

freedom.

Ik weet niet of zoiets is wat je bedoelt, maar dit kwam ik eergisteren tegen.

edit: is het voor pixels of papier?

[ Voor 14% gewijzigd door creative8500 op 13-01-2004 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

alienfruit:
Liefst een Theoretisch boek. Ik weet dat er verschillende onderzoeken zijn geweest dat sans-serif letters het makkelijkst lezen (ipv. serif letters op papier) op een scherm.
Ik doe een lerarenopleiding en er wordt mij aangeraden op repetities en hand-outs en dergelijke juist sans-serif fonts te gebruiken, ook op papier. Het schijnt invloed te hebben op het dyslectisch effect om het maar even zo te noemen :)
Maar goed, ik heb er dan ook geen boek over geschreven :+

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 20-10 09:51
Daar valt natuurlijk over te discusieren... degenen die je dat aanraden zijn neem ik aan geen typografen; dat is het aparte ervan. Uiteindelijk kun je alleen maar doen waarvan je denkt dat degene die het voor z'n neus krijgt (op welke manier dan ook) het het beste kan lezen.

Dat diegene ook een smaak heeft heb jij niks mee te maken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

willem169:
Daar valt natuurlijk over te discusieren... degenen die je dat aanraden zijn neem ik aan geen typografen;
Ik vraag me nu af of je het nou tegen mij of tegen alienfruit hebt, maar goed :P

Ik weet niet in hoeverre datgene wat mij aangeraden wordt gegrond is op onderzoek of statistiek (dat zal ik nog eens nagaan), maar ik kan me goed voorstellen dat serif fonts voor dyslectici lastiger is te lezen. Het oogt tenslotte toch "warriger"...

Daar komt wel bij dat het in wiskunde sowieso niet erg gebruikelijk is serif fonts te gebruiken, dat scheelt ;)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 20-10 09:51
:D

Ik had het tegen jou ja!!!11

Trouwens ga jij eens slapen? Jij moet toch ook gewoon werken? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhmm wete niet of het echt is wat je zoekt, maar op mijn opleiding (Grafische Ontwerp) gebruiken we het boek "Over Typografie" (ISBN 90-6369-032-0). Dit is een boek waar de basis dingen van typografie in staan,classificatie, leesbaarheid, herkenbaarheid, maatviering en wat dingen over het opmaken van een bladspiegel ed.
Echt zo'n goed beginners boek waar van alles wat in staat.

Verder raade de docente aan ook "LETTERS, een bloemlezing over typografie" (ISBN 90-74009-26-3) te lezen.
En als je geen problemen met engels hebt schijnt "type en typogrofers" ook een goede te zijn.

Suc6 er mee.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2004 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij ons op de studievereniging verkopen ze alphabeths, een boek van Wim Crouwel (een van nederland's meest bekende typografen). Ik weet niet of het erg theoretisch is, maar het lijkt me wel een must-have voor elke typograaf. Ik doe trouwens Industrieel Ontwerpen aan de TU (Delft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• web-hawk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-01-2022

web-hawk

web-con.nl

Ik heb hier nog een boekje liggen: Goed voor Druk ISBN 90-382-0076-5 daar wordt ook het een en ander over typografie uitgelegd. (boek is misschien al wat verouderd, maar gebruik het nog regelmatig)

Innovation beyond Imagination

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Zoals Magica al zei : "Over Typografie". Erg goed boek met duidelijke uitleg en voorbeelden.

Overigens ook online te bestellen bij www.bispublishers.nl :)
Pagina: 1