Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verbruik energie PC : full load, normal load, hybernate mode

Pagina: 1
Acties:
  • 1.108 views sinds 30-01-2008

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:41

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Wij zijn op men werk van plan om een project te starten om energie te besparen. Als ICT dienst lijkt het me handig dat je hiervoor de verschillende power saving opties van Windows voor gebruikt.
Echter weet ik niet van buiten hoeveel een PC nu juist verbruikt ind e verschillende modisi.
De meeste PC's zijn allemaal standaard Dell Optiplex PC's met een PSU van 300 Watt. Betekend dit dan ook dat ze op full load 300 Watt/uur verbruiken ?
Wat is dan het gemidelde verbruik als ze gewoon draaien in normal load en wat als je ze in hybernate mode zet ? Ik betwijfel of het dan 0 Watt is dat ze verbruiken.

Zijn er nog mensen die ervaring hebben met zulke energiebesparende ICT toestanden ? Wat hebben jullie gedaan, en zijn er buiten de power settings van de PC andere energiebesparings toestanden ? Ik weet dat oa de boxen, scanner, externe CD writers etc afzetten ook helpt, maar misschien dat ik nog iets over het hoofd zie ?
Het gaat hier dus echt wel om het begin van een project, is nog niet zeker of het door mag gaan, maar het is toch al handig als je bij de verdediging van het project bij je diensthoofd enkele cijfertjes op tafel kan leggen, zeker voor een PC park van +- 1000 PC's kan een goede power manegement van je PC toch al enkele KW/uur besparing opleveren.

Graag dus om te beginnen de cijfertjes van het verbruik van 1 PC tijdens de verschillende modisi en replys van andere mensen die met iets gelijkaardig bezig zijn/bezig geweest zijn en het resultaat hiervan. Is het echt de moeite waard er tijd in te steken ? Of zijn het maar "mooie praatjes" ?

-| Hit it i would ! |-

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-11 03:04
Koop/pak ergens een meter die het aantal watt's/amp's vast legt en test het uit.
Het is iig niet zo dat ie under full load 300watt verbruikt!

tips:
- Enable software-cooling (dit bespaart stroom en koelt het systeem af door ongebruikte cycles af te kappen)
- Geen screen-saver, maar schakel vrij snel het scherm uit en ga ff later in stand-by

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 14:41

jwbagger

,.-~'`'~-.,

normaal gebruik:
ligt aan je processor/moederboard, aantal harddisks en of je een cd/dvd draait... het aantal watt van je PSU geeft niets meer aan dan "dit kan ik maximaal leveren", niet wat hij altijd gebruikt, daarvoor moet je het verbruik van aparte componenten gaan optellen, of het verbruik van het totaal opmeten.

standby:
softwarematige manier om energie te besparen: hdd's / cdrom/dvd zal uitgaan, en power naar kaarten op je moederbord (geluidskaart/video/netwerk) zal ook zo min mogelijk worden. Monitor zal automatisch uitgaan. Blijft alleen voldoende stroom op processor en geheugen zodat er geen gegevens verloren gaan, en bij druk op toets / bewegen muis zal het systeem overal weer stroom op gooien, en kun je met je taken doorgaan waar je gebleven was (processorstatus en geheugen zijn immers nooit verloren gegaan). Verbruik hiervan zal heel weinig zijn, maar nog wel iets. Gewoon ook weer zelf opmeten :)

hibernate:
pc zal eerst het volledige interne geheugen inlezen en wegschrijven op de harddisk (kost flink wat ruimte dus afhankelijk van hoeveel intern geheugen je hebt). vervolgens gaat de hele pc uit. Zet je hem weer aan, dan zal het interne geheugen weer gevuld worden met alles uit dat bestand op de harde schijf, en sta je weer in een status alsof je net uit standby bent gekomen. In principe is het verbruik bij hibernaten BIJNA nul, omdat je pc volledig geen stroom nodig heeft. Alleen zal een extra circuit op de PSU nog wat stroom blijven leveren om WakeOnLan (of WakeOnRing) signalen van het moederbord op te kunnen pikken om automatisch aan te kunnen floepen. Sommige PSU's hebben (aan de achterkant vd pc dus) een schakelaartje waarmee je hem helemáál uit kan zetten, dan gaat dus ook dat extra circuit uit en is je verbruik écht nul, of je moet de pc aan bijvoorbeeld een stekkerblok met een schakelaar hangen om hem ECHT uit te zetten (als je werkelijk die ene watt voor dat kleine circuit niet aan wilt hebben staan).

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-11 09:19

iambig

* z.o.z *

Omdat het voor je bedrijf is raad ik je aan om dit gewoon te meten.

Zoek op http://www.conrad.nl naar artikelnummer 125320 en meet! :P

Maar voor echt veelzijdige resultaten (en dus minder eigen rekenwerk :Y)) kun je toch het best art. 103250 nemen...

[ Voor 29% gewijzigd door iambig op 12-01-2004 23:56 ]

NEE: dit is geen signature...

Verwijderd

Wat je PC écht verbruikt is een combinatie van factoren:
- specificaties hardware
- gebruikersgedrag
- systeeminstellingen

De ene PC is de andere niet, daardoor is het rechtstreeks vergelijken onmogelijk. Daarnaast is het nogal krom om PC's van Tweakers (overgeklokt en aan alle kanten geoptimaliseerd/tweaked) te vergelijken met een kantoorPC. Ook moet je rekening houden met het feit dat een hoop van de energierekening opgaat aan nonPc zaken zoals verwarming, airco, verlichting, kantineapparatuur etc. Ik denk dat je baas een beter referentiekader heeft als je 1 PC werkplek (die model kan staan voor je overige PC-park) neemt bij je eigen metingen. Houdt er ook rekening mee dat bepaalde functies ook een veiligheidsaspekt met zich meedragen: uitloggen of uitschakelen/hybernate ipv 24/7 online in je netwerk ingelogd laten staan met alle risico's van dien.

Een 300W voeding verbruikt géén 300W - de waarde staat voor het maximum wat de voeding kan leveren. Zo is het goed mogelijk een 550W voeding te hebben voor een PC die maar 80W verbruikt.

Search: verbruik PC:Zoals je ziet is er best wel veel over te vinden. Ik raad je dan ook aan om die eerst eens door te nemen en dan aan de gang te gaan met een verbruiksmeter.
In ieder geval valt er weinig te modden of solderen, is het meer een afrekening/besparingsvraag waarvan vele topics in OH/SG (en onderzoeken) hebben bewezen dat besparing wel degelijk nut heeft, maar héél sterk wisselt per gebruikte hardware en gebruikerspatroon.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 00:23 ]

Dit topic is gesloten.