Ik zie het zeker niet als hack, het is imo zelfs alles behalve een hack; het is de essentie van goede CSS als je het mij vraagt

Ik vind het zelfs een beetje storend dat dit als "hack" gestigmatiseerd wordt. Het is een schitterende aanpak die hoogstens onbekend is, en onbekend maakt blijkbaar onbemind. De TS wil iets wat tot onderaan de pagina uitvult, met bovenin een soort header (neem ik maar aan).
De ene manier is om idd 2 dingen los onder elkaar te zetten en de onderste proberen te rekken. De andere manier is om het met een background te doen. Waar daar die hack zit snap ik dan niet. De lol van CSS is oa juist dat je backgrounds kan stapelen met nesting, en iets visueels dus niet aan dat element hoeft te koppelen waarop het getoond gaat worden. Je hoeft de bouwstenen van je site dus ook niet los van elkaar de boel te laten opvullen, daar maak je het jezelf alleen maar moeilijker mee.
neem b.v. dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| <body>
<h1> fiets! </h1>
<p>
lorem ipsum dolor sit amet.
</p>
</body> |
met dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| html,body {
margin:0;
padding:0;
height:100%;
background:white;
}
body {
width:600px;
margin:auto;
background:#f0f0f0;
}
h1, p {
margin:0;
padding:1em;
}
h1 {
height:80px;
background:silver;
} |
ter illustratie. Dit werkt al in Moz, Opera en IE6 (meer niet getest) en zou het ook in IE 5.0+ doen als je nog een extra container om de h1 en p zou doen, omdat die je niet toestaan de body en html los te stylen.
Prachtige markup met CSS die de layout doet.
(om dit relaas toch maar met een vriendlijke smile af te sluiten)