Toon posts:

Heb ik nou m'n HDD vernield?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ey lui,
ik heb zojuist een oude comp, die ik voor iemand op zou knappen, om laten donderen. De smak was niet onaanzienlijk en deed me al direct vermoeden dat dit wel 's probleempje kon worden. Affijn, hij startte wel op en liet zelfs windows98 logootje zien. Al vrij snel echter komt de boodschap dat er sectoren zijn beschadigd op de harde schijf (8GB) en dat ik op een toets moet drukken om oppervlaktescan te starten. Dit heeft ie vervolgens een tijdje staan doen, maar met de 2e beschadigde sector was ie inmiddels al meer dan een half uur bezig toen ik maar op reset drukte in de veronderstelling dat dat niet goed kon zijn. Stom!

Op moment van reset was de oppervlaktescan 'bezig de fout te herstellen'. Vanaf dat moment verschijnt bij opstarten alleen nog na een tijdje: Primary hard disk fail.
Einde verhaal?

Weet iemand waarom het kapot is gegaan en of bv een low-level format ofzo ook helpt? andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom.

Verwijderd

Hier heeft niks gestaan, too lame to read :P

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 22:25 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:38

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Low-level gaat niet, de beschadiging is immers onherstelbaar. :) Het lijkt me dat de schijf al kapot was voordat jij hem om hebt laten donderen. Een schijf kan wel een hoop hebben hoor. Volgens jou ging het niet zo hard dus...

[ Voor 10% gewijzigd door PD2JK op 12-01-2004 22:25 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

als de pc aanstond toen ie viel kan ie dood zijn jah,
als de pc uit stond, mag er weinig gebeurd zijn :)

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ja. Dikke kans althans, andere pc eventueel proberen

• lrietveld
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2024
@ Prutz0r:
De smak was niet onaanzienlijk
De smak was dus juist wel hard :P .
Grote kans dus dat het juist wel door de klap kwam.
Maar wat was er mis met de comp, omdat je zegt dat je hem op zou knappen voor een vriend van je? Toevallig toch niet iets wat met de harde schijf te maken heeft? :)

System Specs

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Harddisk heeft het begeven door dat ie een klap gehad heeft, doe je niets aan.

edit: Hij kan natuurlijk al kapot geweest zijn, maar als hij het daarvoor nog gewoon deed komt het doordat ie gevallen is.

edit2: Als de bad sectors aan het eind van de schijf zitten, partitioneer hem dan op bijv. 6 GB. Dan kan je die nog wel gebruiken zonder problemen.
Zo heb ik een schijfje in mijn moeder's pc zitten die het inmiddels alweer bijna 2 jaar uithoudt.

[ Voor 85% gewijzigd door dreeke op 12-01-2004 22:32 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-03 12:22
Tja die HDD heeft gewoon een klap gehad waardoor de kop de platter heeft geraakt met alle gevolgen van dien. Proberen te formatteren zodat ie alle bad clusters markeert, maar ik vrees dat je em weg mag gooien.

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Stond de PC aan of uit toen hij omviel? Als hij uitstond, zou ik zeggen dat hij behoorlijk wat kan hebben (niet extreem, maar een PC omvallen lijkt me niet onredelijk).

In dit geval zou ik het PrutzOr eens zijn dat die disk al kantjeboord was voordat hij omviel.

Als hij daarentegen omviel toen hij aanstond, dan is dat inderdaad de dood van de schijf geweest.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:32

DataGhost

iPL dev

volgens mij moet een hd een schok van 60g kunnen weerstaan in parkeerstand... lijkt me dat ie uitstond.. wat was eigenlijk het originele probleem dat je hem moest fixen? slechte sectoren? :P

Verwijderd

K heb samen met n vriend geprobeerd te jongleren met n HDD, en da ging nie zo goed, en die doet t ook nog steeds, dus niet zeuren ;)
Als ie off was, en hij was geparkeerd, kon ie wel es alleen bewusteloos zijn, en zou k es heel snel CPR voor HDD's gaan toepassen...

Verwijderd

Zou op verschillende manieren weer bruikbaar gemaakt kunnen worden.

1) Inderdaad low level (in de hoop dat alles remapt kan worden)

2) Progammaatje gebruiken dat heet HDD regenerator.

Suc6

René

Verwijderd

Meestal, na een (flinke) smak bezwijken HDD's. Ze kunnen een bepaalde G-kracht aan en aangezien hij in de behuizing heeft gezeten wordt de schok harder door het hogere gewicht.

Heb eens een keer mijn Seagate Barracuda IV kennis laten maken met de treden van de trap...

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:32

DataGhost

iPL dev

dat moet wel een hele flinke zijn dan... op een (vrij oude (40 gig? 4gig? :D)) hd zag ik staan dat ie 60g aankon in geparkeerde toestand en iets van 4-10 terwijl ie aanstaat zonder verlies van data of beschadiging... en een trap is natuurlijk minder fijn he dan wordt ie de hele tijd blootgesteld aan klappen...

jij hebt minder pijn aan 1 harde stomp in je maag dan 20 minder harde :)

Verwijderd

Topicstarter
oh vergat idd te vermelden dat de computer gewoon uitstond tijdens omvallen dus dan mag ie ook niet zomaar kapot gaan. Het was ook niet een echt harde klap. Minitower viel om op z'n zij. Hij startte na de klap nog een keer op maar hij deed het dus niet meer na het resetten tijdens de oppervlaktecontrole.
Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 22:40:
Als ie off was, en hij was geparkeerd, kon ie wel es alleen bewusteloos zijn, en zou k es heel snel CPR voor HDD's gaan toepassen...
Bewusteloos?! Wat bedoel je daarmee?
En wat is CPR en waarom moet ik dat heel snel doen dan?
Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 22:42:
Zou op verschillende manieren weer bruikbaar gemaakt kunnen worden.

1) Inderdaad low level (in de hoop dat alles remapt kan worden)

2) Progammaatje gebruiken dat heet HDD regenerator.
Dus HDD in andere comp als secondary en dan repareren met HDD regenerator? die schijf wordt nergens meer door herkend lijkt me, als de bios 'm al nie eens pakt. Maar zal morgen proberen.

Bedankt voor de reacties!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 23:01:
[...]

Bewusteloos?! Wat bedoel je daarmee?
En wat is CPR en waarom moet ik dat heel snel doen dan?
hartmassage, mond op mondbeademing :P

natuurlijk hoeft het bij een harde schijf niet zo snel te gebeuren, hij gaat immers niet kapot van het laten liggen.

ik denk dat de hardeschijf al op zijn eind liep, en jij hem met je actie de laatste zucht hebt laten uitblazen. ikzelf ga ook nogal ruig om met harde schijven, vooral als ze kapot zijn wil een tik op de tafel nog wel eens helpen om nog ff de laatste data te backuppen. het lijkt me niet dat hij van het omvallen helemaal kapot is gegaan. het zou natuurlijk ook kunnen dat een kabeltje iets scheef is komen zitten, controleer dat eerst eens.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Verwijderd

Topicstarter
Magic schreef op 12 januari 2004 @ 23:10:
[...]
hartmassage, mond op mondbeademing :P
CPR... Haha, daar had ik nie aan gedacht.... Was niet erg helder meer gisteravond kennelijk...
Pagina: 1