Zelf een 'CNC' freesmachine maken

Pagina: 1
Acties:
  • 4.017 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-06 13:58
Aangezien ik al jaren een groot fan van waterkoeling en doe-het-zelven ben, zat ik te denken hoe handig een CNC freesmachine wel niet zou zijn ;). Dat zou mij de mogelijkheid geven om zelf waterblok-ontwerpen uit te werken zonder alle moeite van het regelen van zo'n ding voor een middagje (als dat al lukt).

Ik zit nu de laatste tijd te denken of het mogelijk is zelf zo'n ding te maken. Aangezien de eisen niet zo hoog zouden liggen (een bereik van bijv. 10cm in 2 richtingen; 0,1mm speling oid zou al heel mooi zijn) moet het volgens mij best mogelijk zijn zelf zo'n ding te maken. Ik zou misschien een normale bovenfrees kunnen gebruiken (Aldi: 29,95 ;) ) en een aansturingsmechanisme moet wel te maken zijn met wat handig zaag- en laswerk en wat stappenmotoren. De computeraansturing zou dan misschien nog wel het lastigst zijn, maar ik denk niet dat het een onoverkoombaar probleem zou zijn.

Een ontwerpje waar ik aan dacht voor een 2-assige tafel zou bijv. zoiets kunnen zijn:
Afbeeldingslocatie: http://elektron.ewi.tudelft.nl/~roscam79/cnc%20freestafel%200.0.2%20schuinboven.jpg
Die ronde dingen zijn dan stukken draadeind. Verder is het hele geval gemaakt van staal. Da's makkelijk te krijgen en te verwerken (vooral lassen). Dat vierkante ding bovenop is 10x10cm. Uitgaande van M10 draadeind met een spoed van 1,5mm en een stappenmotor (in dit ontwerp 2, bijvoorbeeld uit oude IBM floppydrives) met 100 stappen per omwenteling heb ik een theoretische maximale nauwkeurigheid van 0,015mm, afgezien van andere factoren. Lijkt me ruim voldoende :P.

Maar nou vraag ik me af: de meeste gewone bovenfrezen gaan van 9000 tot 30000 rpm (of iets vergelijkbaars). Is daarmee zacht metaal (vooral koper en aluminium enzo) te frezen? En wat zou dan de maximale freesdiameter zijn voor die snelheden?
En hoe sterk zouden die stappenmotors moeten zijn? Welke weerstand ondervind die tafel van de frees en het te frezen werkstuk? Zijn hier mensen die die dingen ontwerpen of die een beetje zicht hebben op de krachten die daarbij komen kijken?

Verder zijn alle tips natuurlijk welkom. Wie deelt de gedachte dat dit haalbaar is? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swop1200
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06-2023
Is het niet makkelijker om iemand in de buurt op te zoeken bij een technische school/opleiding (zoals een MTS/HTS/TU opleiding werktuigbouw) die dat voor je wil frezen (voor een studiepunt :P )

Ik denk niet dat je de krachten die voorkomen in zo'n CNC-machine aan kunt met een paar stappenmotoren.

* Swop1200 denkt dat je zelf op de TU Delft zit... of niet?

[ Voor 10% gewijzigd door Swop1200 op 12-01-2004 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:34
Weet je hoeveel kracht er nodig is om een x aantal gram weg te frezen? Zo ja: waarom kies je voor zulke simpele motortjes?

Je kan beter zo'n digitale schuifmaat nemen voor de metingen en een stevige electromotor met vertraging voor het bewegen.

Op zich lijkt het me dan wel te doen, afhankelijk van hoeveel tijd je hebt natuurlijk!

Ik geloof dat je Robotica GG (www.robotica.hcc.nl) een draaibank heeft gemaakt, met de PC uiteraard.

[ Voor 15% gewijzigd door bredend op 12-01-2004 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stunter
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:26

stunter

Kijk is op forum bit-tech
Hier is een persoon bezig met zijn 2de cnc machine

Afbeeldingslocatie: http://www.btinternet.com/~jasonrsmith/uber_router/router2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.btinternet.com/~jasonrsmith/uber_router/Mach2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.btinternet.com/~jasonrsmith/uber_router/Router_Mounted2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Iemand opzoeken die dingen voor mij wil frezen is erg onpraktisch, omdat je dan van anderen afhankelijk bent en lang niet zoveel kan als wanneer je zelf zoiets hebt (je zou zo iemand 1 ontwerpje kunnen laten frezen maar meer wordt al gauw te veel). Bovendien is dit gewoon gaaf om te hebben B)

Wat die krachten betreft: als je met een 5mm freesje freest, met een diepte van 3mm ofzo, dan zal dat toch wel meevallen? Okee, die motortjes die ik noemde zijn inderdaad wel erg minimaal, maar je kan natuurlijk wel betere vinden. Houd ook rekening met de grote vertraging die de schroefdraad geeft, en het feit dat stappenmotors niet bedoeld zijn om snel te draaien. Overigens geef ik wel de voorkeur aan stappenmotors, omdat dat de aansturing een stuk makkelijker maakt dan gewone motors. Plus dat je geen hele grote vertraging nodig hebt.

edit: dat ziet er wel supergaaf uit :9~.

[ Voor 3% gewijzigd door Krankenstein op 12-01-2004 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swop1200
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-06-2023
Krankenstein schreef op 12 januari 2004 @ 22:15:
Wat die krachten betreft: als je met een 5mm freesje freest, met een diepte van 3mm ofzo, dan zal dat toch wel meevallen? Okee, die motortjes die ik noemde zijn inderdaad wel erg minimaal, maar je kan natuurlijk wel betere vinden. Houd ook rekening met de grote vertraging die de schroefdraad geeft, en het feit dat stappenmotors niet bedoeld zijn om snel te draaien.
Ooit wel eens een CNC freesmachine in het echt aan het werk gezien? Ik heb er een bij m'n opleiding staan en dat is echt geen kleine dingetje met stappenmotoren.

Die van de foto ziet er wel gaaf uit B)

[ Voor 4% gewijzigd door Swop1200 op 12-01-2004 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselsmurf
  • Nu online

Knutselsmurf

LED's make things better

Om te beginnen moet je beslist geen draadeind gebruiken. Door de spoed en de vorm van de schroefdraad is deze namelijk zelfremmend. Hierdoor is metrisch schroefdraad geschikt voor bevestiging (boutjes en moertjes). Voor beweging moet je een ander schroefdraad nemen, namelijk Trapeziumschoefdraad. Deze heeft een andere vorm waardoor deze niet zelfremmend is.

Verder zul je echt zwaarde motoren nodig hebben. Een stappenmotor uit een floppydrive is bedoeld om een floppy te bewegen en dat is toch net iets anders dan een blokje metaal door een frees heen duwen.

Verder moet je voor de X- en y-as ieder maar 1 motor gebruiken. 2 motoren kan wel, maar vraagt een stuk meer beveiligiing enzo om te voorkomen dat ze elkaar gaan tegenwerken.

- This line is intentionally left blank -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 77546

Als je de bewegingen maar langzaam genoeg laat gaan (je hebt waarschijnlijk toch geen haast) is het vermogen van de motortjes niet zo belangrijk.

Wel is het beter om rechtgeleidingen te gebruiken. ±0,1 mm is toch wel nauwkeurig voor een paar M10 draadstangen.

Het is wellicht handiger om fijnere schroefdraad te gebruiken i.v.m. de kracht die de motortjes kunnen leveren (nadeel, is moeilijker te verkrijgen). Als je toch aparte rechtgeleidingen zou gebruiken kan de schroefspindel ook wel wat dunner zijn, bijv M5. Dan is de spoed ook wat kleiner.
Dan kan je ook met 1 motor toe per bewegingsrichting, zodat je geen probleem hebt met de gelijkloop van de motortjes.

edit: trapeziumdraad wordt veel meer toegepast als bewegingsschroefdraad, maar is bij een kleine spoed net zoals bevestigingsschroefdraad ook zelfremmend (hangt alleen van de spoedhoek af)
. Metrische schroefdraad wordt in de machinebouw vaak "misbruikt" als bewegingsschroefdraad.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 77546 op 12-01-2004 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Een (niet al te grote) stappenmotor lijkt me niet sterk genoeg. Die knakker van Bit-Tech werkt met motoren op 24V en 7,5A en daar zit een sensor in voor het aantal wentelingen. Hij heeft die omdat je dan feedback krijgt, net als met zo'n schuifmaat als ik daarnet zei, maar met een stappenmotor niet. (ik heb alleen maar stappenmotoren uit HDD's en printers (veeeel printers ;) gezien overgens) Ik zit ook plannetjes te maken om die onderdelen te gebruiken, maar dan voor een apparaat waar ik de functie nog niet van weet. (gewoon spannende electronica in gooien :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En wat voor voedingssnelheden haalt die knakker dan (niet lelijk bedoeld).
Zonder alle gegevens kan je geen uitspraak doen of iets zou kunnen werken. Het hangt ook af van het materiaal dat je wilt verspanen. Koper of aluminium wat denk ik de meestgebruikte materialen voor de tweaker zijn, zijn minder moeilijk te verspanen dan staal of rvs.
Eerst het vermogen van die motortjes weten, materiaal wat je wilt verspanen, freesdiameter, freesdiepte per gang, en dan pas kan je zeggen wat voor een snelheid je haalt. Maar het zal met zo'n motortje niet echt snel gaan.

Maar...................het is hobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Volgens mij valt het wel mee hoeveel motorvermogen je nodig hebt. Houd er rekening mee dat een echte CNC frees 10x zo groot is (minstens) en véél grotere werkstukken aankan. Net zoals die frees van die gast bij bit-tech.net. Dit is gewoon bedoelt voor kleine werkstukken en weinig kracht.
zie dit bijvoorbeeld: http://www.mijnsbergen.nl/stog_mot.html

Wat die schroefdraad betreft heb je natuurlijk gelijk. Maar is daar niet heel lastig aan te komen, trapeziumschroefdraad? (en natuurlijk de bijbehorende moeren en/of tapsetjes) En wordt dat dan ook niet gelijk heel duur? Want wat ik nu in gedachten heb moet voor weinig geld te realiseren zijn.
Overigens valt het volgens mij nog wel mee, hoeveel die schroefdraad afremt. Kijk maar hoe makkelijk een moertje om een boutje heen draait als ze nieuw zijn. Maargoed, het is wel iets om rekening mee te houden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

denk niet dat je zoiets redelijk kan verwezelijken, of je moet connecties hebben en zo een aansturing, software, motors, metaal, gereedschap, skills en geduld kunnen regelen. anders hoef je er denk ik niet aan te beginnen en kun je beter via-via iemand in zijn pauze op z'n werk wat laten frezen ofzo.

en er gaat echt wel power inzitten hoor, je houd er waarschijnlijk niet goed rekening mee, maar de frees geeft weerstand, dat werkt dan ook nog eens door op de aandrijving/lagering die daardoor ook zwaarder gaat lopen...

[ Voor 28% gewijzigd door _ferry_ op 12-01-2004 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Helemaal gelijk, trapezium schroefdraad is ook niet echt moeilijk aan te komen, maar de spoed is wel groter dat vergelijkbaar metrisch schroefdraad. Vergelijk: tr20x4 (spoed 4mm) met M20 (spoed 2mm).

En wat de kosten betreft zij er vast wel mensen (zoals ondergetekende) die je wel aan materiaal willen helpen. Een rechtgeleidinkje is vaak ook wel te vinden als restant van een experiment.

edit: dat afremmen van de schroefdraad valt wel mee, goede materiaalkeuze: stalen spindel en bronzen moer

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 77546 op 12-01-2004 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 95730

Ik denk dat je er te gemakkeijk over nadenkt, floppy stepper motoren, lijkt me sterk.

De spindels die je moet gebruiken zijn ook een factor om rekening mee te houden.

En dan de software nog......

Wel leuk om zoiets te ontwerpen :) , maar het lijkt me niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75207

vergeet niet dat de treksterkte van koper tussen de 200 en 500 N/mm^2 ligt...

tel uit je winst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Het lijkt me inderdaad handiger om 1 motor te gebruiken. En dat dan in combinatie met geleiderrails.
Aan wat voor vermogens zou ik dan eigenlijk moeten denken? Enkele 10-tallen watts lijkt me toch voldoende. Of zou het misschien handig zijn om een handmatige freestafel te vinden en die uit te rusten met motors?

edit: wat is precies de treksterkte? Hoeveel kracht het aankan voordat het knapt?

[ Voor 12% gewijzigd door Krankenstein op 12-01-2004 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theshatter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-06 07:04
Ik denk dat het best mogelijk om zelf zo'n ding te bouwen. Ik zou als uitgangspunt een oude kolomboor pakken. Die heeft namelijk genoeg vermogen en met een beetje geluk ook al een verstelbare x en y as. Als je dan twee stappenmotoren koopt, dan heb heb je met de juiste software en aansturing in principe al een cnc machine met 2 assen. Je moet de diepte instelling alleen zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Het nadeel van een kolomboor is dat die niet zijn bedoeld voor zijwaardse krachten. Je krijgt dus lijkt mij eerder kans op (onacceptabele) speling enzo.
Bij www.buitelaar.nl staan een hoop kruistafels. Bijvoorbeeld 1 van proxxon voor onder de 100 euro, met een bereik van 15x15cm. Die ziet er wel mooi uit. Zou gaaf zijn als je daar een paar stappenmotoren op kan zetten.
Dat neemt niet weg dat zelf bouwen misschien wel iets veel mooiers oplevert.

Wie weet hier bedrijven die stappenmotors, geleiderrail-systemen (hardmetalen buizen enzo) en trapeziumschroefdraad-zooi leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Okee kleine update in het ontwerp. Nu met 2 rails en 1 schroef in het midden en 1 grotere motor :).

Afbeeldingslocatie: http://elektron.ewi.tudelft.nl/~roscam79/cnc%20freestafel%200.0.3%20schuinboven.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Ik heb al eens een project online gezien waarbij ze een gewone freesmachine omgebouwd hadden tot CNC, met stappenmotoren, en V-snaren of tandwielen naar de instelwielen.
Ze vroegen wel geld voor de bouwplannen.

Met zo'n overbrenging heb je aan kleinere stappenmotoren al genoeg qua vermogen.
Ik heb trouwens behoorlijk zware 'steppers' uit oude printers kunnen slopen - voor noppes dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Ja maar dan heb je wel een gewone freesmachine nodig :P
Al met al lijkt het me niet echt voordelig. Zeker aangezien je dan gelijk weer een vrij grote hebt.
Uit wat voor printers heb je die motors? Oude matrixprinters ofzo? Daar moet makkelijk aan te komen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Ik zou geen stappenmotoren gebruiken, maar van die meerfase (brushless) modelbouwmotoren. Die zijn sterk en goed te positioneren. Koppel deze aan een optisch wiel om te tellen.

Je spindels: zorg ervoor dat er geen spanen tussen kunnen komen, en gebruik 'echte' spindels. Op een rommelmarkt nog wel te vinden. Een as kun je eventueel nog wel met een tandriem of ketting doen.

Wat ik me trouwens echt afvraag is of een soort bovenmaatse sproei-ets machine met salpeterzuur niet net zo goed werkt voor onze doeleinden. 't is wat lastiger te gebruiken, maar simpel te maken.

(sproeietsmachines sproeien een 'gordijn' van etsmiddel loodrecht op het te etsen oppervlak. Het koper in het horizontale vlak zal dus met een noodgang weggevreten worden, terwijl het koper in het verticale vlak minder snel aangetast word. Zo kun je dus netjes rechte printsporen etsen zonder dat je 'onderetsing' krijgt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-06 15:42

GeeBee

Oddball

Ik ben kritisch:
De tijd die je in het maken van een freesmachine stopt haal je er nooit meer uit.

Hoe regel je de positionering (interface programma > machine v.v.) van de frees?
Wie schrijft en test de software?

Verspaningstechniek is voor mij te lang geleden om die berekeningen ff uit me mouw te schudden, en de dictaten liggen erg ver verstopt, maar dingen waar je zo 123 rekening mee moet houden:

Toerental
Beschikbare vermogen aan de frees
Te verspanen materiaal
Kwaliteit, afmetingen en type van de gebruikte frees
Snedediepte
Voedingssnelheid
Koeling

Bij onvoldoende vermogen zul je de sleuven in meerde gangen moeten maken en dan kom je weer uit bij de positionering.

Volgens mij is de combinatie kolomboormachine en bovenfrees veel eenvoudiger.
Boor gaten op de hoekpunten van je gangenstelsel. Als je geen tapse punten in je materiaal wilt hebben, gebruik je een spiebaan-frees.
Met je Aldi-bovenfrees frees je de sleuven tussen de geboorde gaten. Met wat geleidingsbalkjes kom je dan al een heel eind.
Nadeel is dan wel dat je min of meer beperkt bent tot rechte lijnen, gebogen gangen zijn wat lastiger te maken uit de "losse" hand.

Tot slot een tip:
Je neemt wel heel makkelijk aan dat het wel goed zal komen met het vermogen, maar gooi er eerst eens wat berekeningen tegenaan. Verkijk je er niet op...

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29201

Ik ben zelf ook (nog steeds) een beetje aan het nadenken over een cnc machine. Die van mij hoeft ook maar heel klein te zijn. (Met een werkvlak van 10 * 16 cm oid)

Het hele apperaat kan dan nog wel op een A4 velletje kunnen staan. :)

Maar hier heb ik wat van mn eigen ideetjes.

De stappenmotors heb ik bij Van dijken Elektronica weg... Voor 6 euro per stuk.

Zoltar heeft me eerst geadviseerd deze motoren niet te gebruiken. Maar omdat het toch maar voor een hobby project is, (en ik geen 50-100 euro per motor wil uitgeven, heb ik toch gekozen voor die van van dijken. (Alhoewel het waarschijnlijk wel zo is dat de "professionelere" motoren (Vexta etc.) wel naukeuriger zijn, hogere toerentallen halen en langer meegaan :D

Maargoed.. een student moet wat.. :D

Ik wil hem vervaardigen uit vrij dik aluminium. Dit omdat ik vooral stevigheid wil. Alles moet zo vast zitten als het maar kan. (Zodat ik ook nog kleine printjes naukeurig kan graveren)

Ojah, ik denk dat de spindel een proxxon machine wordt. Met daaraan zo'n flexibele as. (omdat die minder ruimte op mn machine inneemt dan zo'n proxxon)

(proxxon 220e hebbik al, moet alleen nog de flexibele as halen.)

Verder moet ik nog zorgen voor wat aluminium, maar ik denk dat ik eerst een prototype van hout maak.

(Kep eerder wel een suffe houten cnc gemaakt, maar deze was uiteraard niet zo naukeurig .. . Maar dat maakte voor dat ding ook niet uit :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

[rml][ HowTo] Stappenmotoren[/rml] (had je best wel in de startpost mogen zetten) + De Parallelle poort FAQ = [rml][ EL] Stappenmotors op parpoort aansluiten (schema)[/rml] Je mag best wel trots zijn op je eigen topics

Het lijkt mij een heel erg interressant project, zou ook heel mooi zijn om printplaten mee te frezen (ik geloof dat daar ook al iets over is geweest, die had dacht ik een oude plotter gemod)

Je moet er wel rekening mee houden dat je nu handmatig de frees in een (voorgeboord) gat moet plaatsen, je cnc kan dan wel op 0.1mm nauwkeurig zijn, en dat 100x herhalen (bij wijze van, voor een waterblok is 40x 0.5mm weghalen genoeg lijkt mij), maar zelf ben je dat niet.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51684

Ik zou hier eens gaan kijken dan kun je je eens in de materie van frezen draaien en CNC verdiepen. :) Daar zitten gasten die heel veel kunnen en er ook wel wat vanaf weten en je vast ook heel goed met je vragen kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

volgens mij zoek je zo iets als dit KLIK

Autonome DSP-controller, geschikt voor stappenmotor

Afbeeldingslocatie: http://www.startmarkt.nl/userimg/59614.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
@hioxz: Ga je die frees alleen voor printplaatjes gebruiken of ook voor waterblokjes enzo? En wat voor rails heb je gebruikt voor die houten machine? Lijken wel van die dingen die in keukenlaatjes zitten :P.

@Resistor: Als ik dan toch bezig ben, dan kan ik net zo goed de Z-richting ook electronisch aansturen. Dat is alleen wat minder kritisch, en eventueel kan ik ook een mechanisme maken waarbij ik handmatig aan een lange schroef draai, waardoor de frees langzaam naar beneden zakt. Ik ga de frees in ieder geval wel in een soort houder/beugel zetten waardoor 'ie vast in de machine zit.

@DLF: bedankt voor de link :). Heb er gelijk een topic neergezet.

@Haeg: Ziet er leuk uit maar een beetje duur. Bovendien is het niet zo moeilijk om zelf een stappenmotoraansturing te maken. Maar dat stadium ligt nog in de verre toekomst denk ik ;).

Wie weet trouwens wat de vakterm is voor die geleidingsrails en toebehoren (dus hardstalen stangen en een soort lagers die eroverheen schuiven)? Dat googelt wat makkelijker.

[ Voor 28% gewijzigd door Krankenstein op 13-01-2004 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86271

Het vermogen nodig om te voor te frezen:
P (KW) =aantal tanden frees * spaanbreedte * gemiddelde spaandikte * kcm *voedingssnelheid / 60000 / rendement.
Ik wil anders wel een wat waarden opzoeken als je dat graag zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Anoniem: 86271 schreef op 13 januari 2004 @ 16:44:
Het vermogen nodig om te voor te frezen:
P (KW) =aantal tanden frees * spaanbreedte * gemiddelde spaandikte * kcm *voedingssnelheid / 60000 / rendement.
Ik wil anders wel een wat waarden opzoeken als je dat graag zou hebben.
Eens kijken of ik wat van die getallen in kan vullen. Correct me if i'm wrong.
-aantal tanden frees: dit zal bij niet te grote frezen waarschijnlijk max. 4 zijn
-spaanbreedte: geen idee. Is dat 0,5*pi*diameter? (oftewel een halve cirkel)
-spaandikte: ook geen idee. Is die niet afhankelijk van de voedingssnelheid?
-kcm: wat betekent dat?
-voedingssnelheid: 1mm/s zou mooi zijn.
-rendement: 50%? (wilde gok ;))
Maar als je wat waardes kan opzoeken (of mij kan vertellen waar ik dat kan vinden) dan zou dat natuurlijk heel mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Laatst online: 17-06 15:42

GeeBee

Oddball

Volgens mij moet je vermenigvuldigen met het rendement en niet delen :)

Maar goed, sla eens een boek open over verspanende techniek. Daar staan vast de benodigde formules wel in. En plaatjes van frezen...
Wel spannend: een niet-werktuigbouwer die een werktuig gaat bouwen. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door GeeBee op 13-01-2004 17:34 ]

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meestal bij kleine frezen 4 of 6 tanden.
spaanbreedte is ongeveer de diepte die de frees in het materiaal zit.
gemiddelde spaandikte is voeding per tand
kcm is 2000 * voeding per tand^-0.32*(1-0.015(-4-6))*(1.05+1/diameter frees)*1.3
(heb de meestgebruikte waarden ingevuld)
voedingssnelheid is voeding per tand * aantal tanden * toeren per minuut
voeding per tand voor koper: van 0.03 tot 0.08 voor een HSS frees.
voedingssnelheid tussen de 40 en 70 m/min.
rendement is meer dan 75% bij freesmachines.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Dit zou normaal moeten kloppen (heb hier deze morgen nog examen over gehad)
PS:Dit komt uit mijn cursus verspanende bewerkingen

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 86271 op 13-01-2004 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Maar ik neem aan dat het getal dat daaruit komt het vermogen van je freesmachine is. Hoe zou het dan zitten met het vermogen voor de motors van de tafel waar je werkstuk op staat? Desalniettemin mooi dat ik deze formule heb. Strax ff uitrekenen of een 1000W freesmachine genoeg is (ik neem aan van wel, want die gast bij bit-tech gebruikt ook een gewone bovenfrees). Is dit dan een maat voor de maximale snelheid waarmee je kan frezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is de kracht die je nodig hebt om tegen de snelheid te frezen die ik er bij gezet heb dus die voeding per tand en de voedingssnelheid. De waarden die ik er bij gezet heb zijn richtwaarden dus je kan die eventueel wat verlagen.
De kracht voor die tafel is afhankelijk van het gewicht van de tafel en wat voor geleiding dat je daar gaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29201

Krankenstein schreef op 13 januari 2004 @ 16:18:
@hioxz: Ga je die frees alleen voor printplaatjes gebruiken of ook voor waterblokjes enzo? En wat voor rails heb je gebruikt voor die houten machine? Lijken wel van die dingen die in keukenlaatjes zitten :P.
..
Zijn inderdaad doodgewone ladengeleiders die ik heb gebruikt... (deze zijn overigens niet zo stabiel, dus voor een grotere naukeurige machine kun je dit beter niet doen :D

Ik ga die frees enkel voor printplaten gebruiken. Voor waterblokjes heb je inderdaad wat groters nodig.

Hieronder heb ik nog wel wat linkjes uit mn favorieten, (voor de liefhebber)

http://www.photographer4you.com/hofsoke.htm
http://www.home.zonnet.nl/smits146/
http://home.hccnet.nl/m.de.roode/
http://www.buildyouridea.com/cnc.html
http://www.yty.net/cnc/pictures.html (deze vindt ik erg mooi :D)
http://www.campbelldesigns.com/
http://www.tu-dresden.de/mw/ift/graul/fraese.htm

en deze is ook wel leuk:

http://www.havingasoftware.nl/robots/cnc/cnc.htm

Voor aandrijving gebruik ik denk ik een gewoon draadeind.. (vorige keer ook gedaan) (of een nylon draadeind, met nylon moer, want dat slijt dan weer wat minder denk ik.... )

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 29201 op 13-01-2004 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:56

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik persoonlijk zou een klein freesbankje aanschaffen, eerst met de hand leren frezen en hem daarna ombouwen. Ik neem aan dat je er rekening mee houd dat een frees 3 richtingen op kan bewegen? Voor/Achter, Links/Rechts (vaak de tafel die beweegt), en omhoog/omlaag.

Daarnaast is een goed CNC programma best pittig om te maken, je zit met zoveel dingen tegelijk dat het eigenlijk ondoenbaar is (zeker voor metaalbewerking).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102638

Alhoewel ik het voor een hobbyist als een praktische onmogelijkheid zie om zelf een serieuse cnc bank te bouwen moedig ik het innitiatief toch wel aan, bravo.

Enige punten:
De spindel moet geheel spelingsvrij lopen, dit verkrijg je door de spindel te lageren in 2 conische tonlagers welke dmv een stelmoer met daaronder gewelvde veerringen onder een constante spanning worden aangedrukt.
Als er speling optreed zal de frees niet goed verspanen en gaan happen daar bij slingering maar 1 van de 2-4-6 of 8 snijkanten snijd, meestal met freesbreuk tot gevolg.
Hetzelfde geldt in hoge mate voor het bed met de langs/dwars geleiding. Nastelbare swaluwstaart geleiding is eigenlijk wel noodzakelijk en anders toch echt wel minmaal een stel kogelgelagerde,nastelbare linieare geleidingsprofielen.

De vermogensopname van een 5 mm frees op 20.000 toeren met 3 mm freesdiepte met +/- 0.1- 0.3 mm voeding/omwenteling loopt met een nieuwe hardmetaal frees in 51ST aluminium al gauw richting de 1 a 2 Kwatt....

de aandrijving van de tafel zal spelingsvrij moeten zijn dmv bv een kogelomloopspil,
als de aandrijving speling heeft dan kun je maar 1 kant op frezen: tegenlopend en niet meelopend.
Tegenlopend frezen is zodanig dat de tafel beweegt tegen de draarichting van de frees in, meelopend frezen is met de draairichting mee.
Als er speling in de aandrijving zit zal bij meelopend frezen iedere keer de frees de tafel een zetje geven in de bewerkingsrichting waardoor in 1 keer de hoeveelheid speling moet worden weggefreest: de frees hapt (en breekt)

De logica van "rustig aan" werkt niet: braamvrij,nauwkeurig en glad frezen in zacht materiaal met kleine freesjes vereist belachelijk hoge toerentallen en daarmee ook hoge voedingssnelheden, 50.000 toeren voor een profielrauter( waar alu matrijzen mee worden gemaakt) is heel gewoon....
Ga je te langzaam met de voeding dan slipt je frees vol door het zachte materiaal( de aanvoer van gefreest materiaal zorgt ervoor dat de frees schoon blijft), verlaag je het toerental dan breekt je frees om dat de dwars belasting op de frees te hoog wordt en ga zo maar door....

Je hebt geen gemakkelijk "project" gekozen...

Software tip: Het autocad programma "Vector" kan rechtstreeks van tekening uitvoeren naar NC coordinaten en daarmee mbv een seriele rs232 interface bv een stappenmotor aansturen, http://www.centriforce.de
De oude versie vector 6-7-8 wordt niet meer gemaakt en kon dit truukje ook al, ik heb nog een demo versie8 en ff geupload: http://home.hccnet.nl/r.vanwilligen/vecdemo.zip
De nieuwe versie die het kan is vector cad/cam.(en is duur)

Bij een kennis van me draait op deze manier, met vector6 een graveer machine, zelf gebouwd.

Een andere mogelijkheid: al gedacht aan een oude plotter?
Wat jij wilt doen is in principe 2D frezen met een derde as die alleen maar op en neer hoeft te gaan(2 posities): een plotter doet dat.
Je zou de plotter moeten slopen en het mechanische gedeelte verzwaren maar je hebt dan nagenoeg alles-in-1: besturing via elk programma dat kan printen naar een plotter, uitvoer elektronica, uitvoer logica en uitvoer mechanica.
Sumagraphics, ooit het summum onder de plotters, heeft instelbare loopsnelheid en op nagenoeg iedere tekenkamer in nederland stond er wel 1.
Nu staan de meeste als gevolg van de inktjet ontdekking op zolder stof te vangen en zijn voor een prikkie te koop, als je er 1 kunt vinden....
Die van ons kantoor is 1 maand geleden in de container gegaan, niemand wilde hem hebben....

[edit] http://www.marktplaats.nl...plotter&av=&pv=&fo=&rv=15
EWr zijn er zo te zien genoeg...
Roland maakt ook erg goede plotters met(ik dacht) instelbare tekensnelheid.
Zoals bv dit fraaie bakkie: http://www.marktplaats.nl...htm?zoek=plotter&oudei=15

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 102638 op 13-01-2004 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

wat ik niet snap, waarom zou je in godesnaam 3mm diep gaan frezen ?
laat dat ding toch 0,x mm diep frezen en dan gewoon een nachtje aanstaan...
Scheelt enorm in kracht lijtk me zo. of zie ik nu iets heel doms over het hoofd?

vind dit overigens wel heel erg interesant :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102638

Het probleem van zachte materialen frezen is de zogeheten "opgebouwde snijkant" oftwel materiaal wat aan de snijkant of vrijloopkant van de frees plakt.
Het resulteerd in een erg beroerd gefreesd oppervlak met zogeheten "haren" (niet mooi glad dus).
De meeste dremelaars kennen het wel: je alu freesje slipt vol met alu wat wel er aan vastgesnmolten lijkt te zitten.
Voorkomen is een kwestie van koelen,smeren en vooral voldoende voeding en aanzet geven zodat de afvoer van het afgefreesde materiaal de frees continu "schoon drukt".
Evengoed is het erg moeilijk om hoogtoerige frezen te smeren en te koelen, door het hoge toerental wordt het koel/smeermiddel gewoon weggedraaid door de frees en is de contacttijd erg laag.
Reden waarom profesioneel meestal hardmetaal gebruikt wordt ipv hss, hardmetaal heeft geen koeling of smering nodig en het plakken van het materiaal aan de frees komt bijna niet voor, vooropgesteld dat je voldoende aanzet en voeding geeft.

Aangezien ik aanneem dat er "droog" gefreesd gaat worden is het een niet te onderschatten probleem.
Als je de bende niet al te groot wilt laten worden zou als smering een airbrush spuitje met boormelk kunnen helpen, je koelt en smeert dan door de perslucht icm de boormelk terwijl je een minimum aan vloeistof gebruikt.
Je hebt dan wel weer een compressor nodig voor de perslucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Tja dat dit geen gemakkelijk project is lijkt mij ook. Maar als je die linkjes bekijkt die een paar posts terug staan, dan zie je dat ik toch niet de enige ben met dit idee. Er zijn zo te zien al redelijk wat mensen die succesvol een CNC freesmachine gebouwd hebben.

Zo te zien werken de meeste van die ontwerpen wel met aluminium, waarbij alles geschroefd is. Op zich geen slecht idee, aangezien het wat "tweakbaarder" is.

Wat me verder opvalt is dat bijna al die freesmachines met een systeem werken waarbij de bovenfrees beweegt, en niet het werkstuk. De bovenfrees zit dan aan een Z-richting mechanisme vast. Dat zit aan een Y-richting ding vast en dat geheel rijdt over geleiderrails (X-richting) over de tafel. Wat voor voordelen heeft dat ontwerp boven eentje met een bewegende tafel? Volgens mij vooral het grotere bereik.

Overigens zie ik dat er veel gebruikt van stappenmotoren. Al met al ziet dat gedeelte er realiseerbaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-06 22:17
Eén en ander even verduidelijken. Als je echte geleidingsrails wilt hebben met wagentjes (wordt soms ook wel horizontale lagers genoemd), deze zijn erg duur en ze zijn ook niet spelingsvrij!

3 mm in één keer is behoorlijk veel voor zo'n kleine freesbank, zeker als het metaal wordt.

Vergis je ook niet in de type frees, je moet geen hout frezen gebruiken, houten frezen worden vaak alleen meegeleverd bij bovenfrezen.

Op zich maakt bij de Z-as niet uit welke beweegt, bij de grote banken beweegt het bed, want anders komt er teveel speling op de kop. (Dit is erger dan wanneer er speling zit op het bed). Als je kleine motoren gebruikt kun je vaak de motor makkelijk mee bewegen met de Z-as, dit is dan sinpeler en stabieler.

Hoe wil je trouwens het product opspannen? Je moet het werkstuk echt wel klemmen i.v.m. krachten. Als je het goed wilt klemmen wordt de klem zwaar dus het bed ook.

Waarom moet het eigenlijk CNC zijn? Begin liever met een handmatige freesbank die je zo maakt dat je later er eventueel er motors aan kunt bouwen. Dit wordt veel vaker gedaan. Dan kan je ook proef ondervindelijk de krachten meten.

Als laatst (voorlopig) Staal is het makkelijkst te bewerken materiaal!
Aluminium is wel zacht, echter heeft een groot toerental nodig met een behoorlijke aanzet, ook de koeling is oppassen (afgeraden) echter zonder koeling krijg je weer snel last van "kleef" werking. Koper is venijnig spul, zeer kleine spaan komt overal tussen te zitten (alles moet bekant stofdicht worden gebouwd), heeft ook een flink toerental nodig en de aanzet is ook niet mis. Koeling van koper is ook opletten.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
h.edink schreef op 14 januari 2004 @ 20:09:
Eén en ander even verduidelijken. Als je echte geleidingsrails wilt hebben met wagentjes (wordt soms ook wel horizontale lagers genoemd), deze zijn erg duur en ze zijn ook niet spelingsvrij!

3 mm in één keer is behoorlijk veel voor zo'n kleine freesbank, zeker als het metaal wordt.

Vergis je ook niet in de type frees, je moet geen hout frezen gebruiken, houten frezen worden vaak alleen meegeleverd bij bovenfrezen.

Op zich maakt bij de Z-as niet uit welke beweegt, bij de grote banken beweegt het bed, want anders komt er teveel speling op de kop. (Dit is erger dan wanneer er speling zit op het bed). Als je kleine motoren gebruikt kun je vaak de motor makkelijk mee bewegen met de Z-as, dit is dan sinpeler en stabieler.

Hoe wil je trouwens het product opspannen? Je moet het werkstuk echt wel klemmen i.v.m. krachten. Als je het goed wilt klemmen wordt de klem zwaar dus het bed ook.

Waarom moet het eigenlijk CNC zijn? Begin liever met een handmatige freesbank die je zo maakt dat je later er eventueel er motors aan kunt bouwen. Dit wordt veel vaker gedaan. Dan kan je ook proef ondervindelijk de krachten meten.

Als laatst (voorlopig) Staal is het makkelijkst te bewerken materiaal!
Aluminium is wel zacht, echter heeft een groot toerental nodig met een behoorlijke aanzet, ook de koeling is oppassen (afgeraden) echter zonder koeling krijg je weer snel last van "kleef" werking. Koper is venijnig spul, zeer kleine spaan komt overal tussen te zitten (alles moet bekant stofdicht worden gebouwd), heeft ook een flink toerental nodig en de aanzet is ook niet mis. Koeling van koper is ook opletten.
Ik neem aan dat echte geleidingsrails voldoende spelingsvrij zijn om te gebruiken, getuige het feit dat bijna elke homemade CNC freesmachine hiermee werkt. Zie de linkjes die hierbovengegeven zijn.

3mm was maar een ideetje. Minder is natuurlijk altijd mogelijk (hoewel het me wel handig lijkt een freesmachine te bouwen die de krachten van diep frezen aankan).

Dat ik geen houtfrezen moet gebruiken lijkt me logisch |:(.

Wat opspannen betreft: Als ik nou AMD/P4/Athlon64 gaten in het freesbed (+schroefdraad) en in mn blokje boor, dan kan ik het blokje erop schroeven. Die gaten heb ik toch nodig. Anders kan ik ook een klein bankschroefje erop monteren (ik heb er nog 1 van mijn pa's kolomboor, die daar perfect voor is). Het lijk me niet iets om me in dit stadium zorgen om te maken.

Waarom CNC? Omdat ik anders geen schuine en ronde vormen kan maken, wat voor mij een vereiste is. Bovendien kan het frezen van een waterblokje een tijdje duren. Dat wil je niet met de hand doen want dan wordt je helemaal gaar ;).

Koper is eigenlijk een must voor waterblokjes, vanwege de goede warmtegeleiding. Verder zou het natuurlijk mooi zijn om stalen onderdelen te frezen voor freesmachine v2.0 ;). Maar koper kunnen frezen is een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Wat ik net bedacht: als ik nou een wat grotere freesmachine maak (met uitslagen van bijv. 30x40cm) dan kan ik daarmee onderdelen frezen voor een veel betere freesmachine. Ook kan ik het voor allerlei andere dingen gebruiken, groter dan waterblokjes. Volgens mij maakt dat qua werk en constructie niet zoveel uit. Het zou er dan wel 1 worden met bewegende frees ipv bewegende tafel. Nadeel daarvan is wel (in het algemeen) dat de constructie zwaarder moet zijn omdat het een hele freesmachine/Z-as unit moet kunnen bewegen. Dus zwaardere geleiderrails en zwaardere motors (==duurder). Voordeel is wel weer dat ik minder kans heb dat de motors het niet trekken.

Wie weet trouwens waar ik DC motors en bijbehorende regelunits kan kopen voor weinig? Ik vraag me namelijk nog steeds af of ik nou stappenmotoren of DC motoren zou moeten gebruiken. In het laatste geval moet er een regelunit bij (met zo'n optisch muis-achtig positie-uitleessysteem; kost waarschijnlijk veel geld).

[ Voor 20% gewijzigd door Krankenstein op 15-01-2004 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-06 17:41

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

je bedenkt allemaal schitterende dingen, maar ben ff realistisch. Wat je bedenkt is erg ambitieus, en gaat veel tijd en geld kosten als je het goed wilt doen, bovendien heb je een aantal vrij zeldzame onderdelen nodig, en meer kennis/voorkennis dan je waarschijnlijk verwacht. Dit is echt iets voor de ver-ver-gevorderde knutselaars. Ik weet niet hoeveel praktische projectjes je al afgerond hebt. Mocht dat niet zo zijn, neem dan van mij aan dat het een hele kunst is om een tekening naar een werkend toestel te transformeren. En dat het altijd Tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou dit project zowiezo in stukken opsplitsen omdat er anders he-le-maal niks van komt.
- Begin met de tafel en de spindels.
- Voeg daarna eventueel een Z-as toe
- Dan pas motoren erop.

Overigens is het niet waar dat je met de hand geen ronde banen kunt frezen. Dat kun je met een Dremel toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Anoniem: 5988 schreef op 16 januari 2004 @ 09:33:
Ik zou dit project zowiezo in stukken opsplitsen omdat er anders he-le-maal niks van komt.
- Begin met de tafel en de spindels.
- Voeg daarna eventueel een Z-as toe
- Dan pas motoren erop.

Overigens is het niet waar dat je met de hand geen ronde banen kunt frezen. Dat kun je met een Dremel toch ook?
Da's nog niet eens zo'n gek idee. Als je vantevoren bij het ontwerpen rekening houdt met toekomstige servo's/stappenmotoren dan is dat mechanisch gezien maar een kleine aanpassing. Dus laat ik dan eerst focussen op de tafel.

Heeft iemand nog ideeën over welk ontwerp ik zou moeten gebruiken? Een tafelblad dat beweegt of een bewegende freesmachine? Dus mijn ontwerp of bijv. dat wat bovenin dit topic staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1445

Anoniem: 5988 schreef op 16 januari 2004 @ 09:33:
Ik heb aardig wat ervaring met frezen, maar een mooie ronde baan is met een frees bijna niet te doen (met de hand). Je moet namelijk twee assen afzonderlijk besturen en dat is echt een ramp. Het kan wel, maar dat kost bergen tijd en helemaal als je iedere keer de zelfde baan wilt beschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Volgens mij kun je het beste een bewegende tafel maken. Ik had laatst nog zo'n geleiderrails in handen. Een beetje goede, die kosten wel wat, maar rollen volledig op kogellagers en zijn op het gevoel vrij van speling. Ik schat dat ze dus wel 0,1mm speling zullen hebben. Toch lijkt me dit voor zelfbouw een overkoombaar probleem. Het voordeel is dat deze erg robuust zijn en een behoorlijke afstand kunnen afleggen. Je zou een werkblad van 60x60cm kunnen maken. Dan ben je dus wel zo'n 100,- aan geleiderrails kwijt. Deze zijn echter volledig van staal en kun je dus ook gewoon lassen. Ik zal vanavond eens vragen wat ze precies hebben gekost.
Dan zit je nog met de besturing.
Persoonlijk denk ik dat je het beste af bent met een lange schroefdraad. Aan de tafel bevestig je dan een vaste moer, zodat alles star is behalve het bewegende gedeelte van de tafel.

Qua afstand controle zou het mooiste zijn als je een laser-meter hebt. Ik kan me nog herrineren dat conrad zo'n ding voor 75,- oid in haar assortiment had. Zoiets kun je met slechts weinig aanpassingen laten uitlezen door de computer. Helaas vind ik niks meer van dit soort gadgets, alleen nog dure industriele meters vanaf 1500,- :(

edit:
Ik bedenk me net, een optische muis koop je tegenwoordig al voor een tientje en dan heb je een optische sensor die 2d alle bewegingen kan vastleggen! Moet je alleen een programma schrijven dat je makkelijk kan ijken zodat je metingen wel acuraat blijven.

[ Voor 12% gewijzigd door Arjan op 16-01-2004 12:28 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Je zou bij beide systemen geleiderrails moeten hebben, dus het is allebei duur. Ik heb ff nagevraagd bij een groothandel voor aandrijftechniek hier in de buurt, en die kwamen op +- 20 euro p/m voor 12mm stalen geleidingsstaaf :(. En ik wil eigenlijk niet weten wat lineaire lagers dan kosten ;).

Ik zou eigenlijk een inschatting moeten maken voor de dikte die ik voor de verschillende ontwerpen nodig zou hebben. 10mm lijkt me voor dat bewegende tafel ontwerp van mij een minimum, anders gaat het doorbuigen onder spanning. Voor een ontwerp waarbij de hele Y/Z as constructie op de X-as beweegt heb je wel meer nodig, te meer daar het hele apparaat dan een stuk groter is. Daarom gebruikt die gast op bit-tech.net ook speciale geleidingsstaaf, die over de hele lengte ondersteund wordt door een profiel. Dat vereist echter wel weer speciale lagers met een inkeping, plus dat die geleidingsstaaf nog 3x zo duur is als gewone. Dat lijkt me dus voor deze freesmachine dan ook te duur worden.

Wat trouwens nog een nadeel van een bewegende tafel is, is dat je in principe 2x de gewenste uitslag aan geleidingsrails nodig hebt (je moet je tafel immers nabij de uiteinden ondersteunen). Als je de frees laat bewegen verlies je misschien 10cm aan uitslag, maar voor de rest wordt de uitslag nauwelijks beperkt door de grootte van hetgeen dat op de geleiders staat. Je houdt dus meer werkruimte over.

Overigens lijkt mij dat je die afstandscontrole in combinatie met stappenmotors en een schroefdraad niet echt nodig hebt. Mits je een systeem hebt dat controleert of je stappenmotoren ook daadwerkelijk een stapje gedaan hebben. Misschien zelf iets bouwen met een doorzichtige schijf (CDtje) met daarop een stikker met aan de rand 100 zwarte streepjes. Vervolgens nog een op maat gedremeld ledje en een fotodiode et voilà: rotatie-meet systeem. Dus geen dure lasergestuurde afstandmeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1445

Let wel op dat onderdelen die weinig speling mogen hebben, bijna niet te lassen zijn. ALs je gaat lassen zal je materiaal krimpen. Als iets nouwkeurig gemaakt moet worden en er komt laswerk aan te pas, dan wordt er meestal eerst gelast en daarna pas nabewerkt.

Onderdelen die al gefabriceerd zijn aan elkaar lassen gaat geheid fout.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
hmm hier heb ik ook wel intresse in.... ik moet namelijk ook blokjes hebben, je kunt een eigen fabriek beginne als dat ding af is ;)

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
AMD 64 schreef op 16 januari 2004 @ 17:58:
hmm hier heb ik ook wel intresse in.... ik moet namelijk ook blokjes hebben, je kunt een eigen fabriek beginne als dat ding af is ;)
*AMD 64 ruikt waar het grote geld zit :P

Maar inderdaad: je kan dan in principe alles uitproberen wat je wil.
Ik zag trouwens dat er kant-en-klare CNC pakketten zijn voor home-built CNC freesmachines. Mach2 is er zoéen. Dat is ook wat die gast bij bit-tech.net heeft gebruikt. Nadeel is natuurlijk dan weer wel dat het wat kost ($150 ongeveer) en dat je een controller moet hebben die compatible is (nog een paar 100 $$$). Maar verder ideaal natuurlijk, want ik zie mezelf nog niet zo'n gelikt stuk software proggen ;).
De controller is een ander verhaal. Dat moet best kunnen als ik ergens schema's kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-06 17:24
Krankenstein schreef op 17 januari 2004 @ 01:59:
[...]
Maar inderdaad: je kan dan in principe alles uitproberen wat je wil.
Ik zag trouwens dat er kant-en-klare CNC pakketten zijn voor home-built CNC freesmachines. Mach2 is er zoéen. Dat is ook wat die gast bij bit-tech.net heeft gebruikt. Nadeel is natuurlijk dan weer wel dat het wat kost ($150 ongeveer) en dat je een controller moet hebben die compatible is (nog een paar 100 $$$).
Heb je toevallig een link hier van? Mooi project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
The Undertaker schreef op 17 januari 2004 @ 10:00:
[...]

Heb je toevallig een link hier van? Mooi project.
Tuurlijk :)

Hier: http://www.artofcnc.ca/
Dit is de homepage van de Mach2 producers.
Daar staan ook een hoop links naar fabrikanten van controllers en er staat een PDF op de site met de handleiding. Die is erg uitgebreid en is zeker de moeite waard om ff door te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind dit eigenlijk een beetje een onzintopic: je kunt 'thuis' geen CNC-freesmachine bouwen voor koperblokjes. Helaas!
Het enige wat je zoudt kunnen doen is een goedkopere freesmachine kopen, en die met stappenmotoren en kettingen/tandwielen/tand-snaren/v-snaren aansturen.
Maar in en eerder topic is beweerd dat de goedkopere freesmachines niet goed genoeg zijn ('troep').

Afbeeldingslocatie: http://www.buitelaar.nl/uimages/642.jpg

Mij lijkt dit toch degelijk genoeg, vanaf 329 euro ex. btw, maar zoiets wordt dus afgeraden door 'de kenners'.
Het is meer een veredelde kolomboor waar je de plaats voor de gaten goed kunt positioneren.
Nu heeft Bladerunner prachtige waterblokjes gemaakt met de boorgaten-op-een-rij-methode, dus probeer dat eerst eens.
http://www.zerofanzone.co...?request=liquidgf3&page=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Waar baseer jij dit op?!?

Ik denk dat het best te doen is. Het zal evt. wel wat kosten (lineaire aandrijftechniek is duur :( ) maar het kan best gedaan worden. Ik heb de laatste dagen veel op internet gekeken naar zelfbouw freesmachines (CNC) en ik ben tot de conclusie gekomen dat het kan voor een paar honderd euro.

Dus ik daag je uit anders te beweren/bewijzen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-06 17:24
Kijk het is heel simpel:
Thuis kan je GEEN Uber cnc router maken die 12 uur per dag op volle capaciteit draait. Maar je kan WEL een leuk hobby project maken door een "veredelde kolomboor/ bovenfrees" door de PC aan te laten sturen. Het is jammer dat sommigen een project van een ander niet begrijpen of snappen ( dit is geen flame naar niemand toe, meer bedoeld als uitleg dat sommige mensen het nut ergens niet van in zien). GoT staat vol met homebuid phase-change systemen met sommigen tot wel -100C en daar heeft niemand het over het "nut" :? ervan ( wel ontzettend stoer). Er is gewoon veel over dit onderwerp op internet te vinden. Die gast op Bit-Tech heeft er al twee gebouwd, het is dus te doen. De handleiding is er, nu alleen de uitvoering. :Y)

[ Voor 15% gewijzigd door Underground75 op 18-01-2004 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-06 19:34
Hmm. Leuk project! Zelf heb ik gelukkig de beschikking over een proffesionele, eigen freesmachine, maar desondanks is het best een uitdaging dit. :)

Het is zeer zeker te doen, al stuit je zeker op wat problemen, ik adviseer je om een groot freesblad aan te houden (jezus dat is relaxt!) en om bijvoorbeeld eens te denken aan een mogelijkheid om het freesding los te kunnen maken zodat je er ook freestyle mee kan freesen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
ik wil ook wel helpe met, ideeen of eventueel materiaal waar ik aan kan komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er is hier al eens een topic geweest over goedkope freesmachines, waarin 'kenners' zeiden dat de goedkoopste niet goed genoeg zijn.

Om dik koper te frezen zul je een oerdegelijke machine moeten bouwen. Je redt het niet met glijlagers uit een keukenkastje.

Die machine uit de bit-tech-topic ís oerdegelijk (glijlagers zo dik als je pols), maar... hij heeft nog nooit koper gefreesd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Anoniem: 787 schreef op 17 januari 2004 @ 20:25:
Ik vind dit eigenlijk een beetje een onzintopic: je kunt 'thuis' geen CNC-freesmachine bouwen voor koperblokjes. Helaas!
Het enige wat je zoudt kunnen doen is een goedkopere freesmachine kopen, en die met stappenmotoren en kettingen/tandwielen/tand-snaren/v-snaren aansturen.
Maar in en eerder topic is beweerd dat de goedkopere freesmachines niet goed genoeg zijn ('troep').

[afbeelding]

Mij lijkt dit toch degelijk genoeg, vanaf 329 euro ex. btw, maar zoiets wordt dus afgeraden door 'de kenners'.
Het is meer een veredelde kolomboor waar je de plaats voor de gaten goed kunt positioneren.
Nu heeft Bladerunner prachtige waterblokjes gemaakt met de boorgaten-op-een-rij-methode, dus probeer dat eerst eens.
mag ik vragen waar jij dit plaatje vandaan hebt ik heb wel interesse in dat ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
Haeg schreef op 18 januari 2004 @ 20:11:
[...]
mag ik vragen waar jij dit plaatje vandaan hebt ik heb wel interesse in dat ding
http://www.buitelaar.nl/
Staat in url van plaatje hoor :)
Anoniem: 787 schreef op 17 januari 2004 @ 20:25:
Het is zeker geen onzintopic.
Het is zeker wel mogelijk, alleen zijn de kwaliteit en hoe lang het apparaat het vol houd een stuk slechter. Daarom kan je je afvragen of het de moeite waard is, als je perfecte resultaten wil. Vergelijk het maar met een Trust product: zulke zooi koop je niet vrijmoedig in de winkel om veel van te verwachten, maar als je ZELF die kwaliteit zou kunnen evenaren, ben je erg goed bezig geweest! En daarna kan je zelfs makkelijk beter worden.
[afbeelding]

Ik denk dat de TS beter kan beginnen met een computergestuurde (om de term CNC maar niet te noemen) kolomboor. Het is een stuk eenvoudiger, en het is echt niet slechter, ik denk dat het bij bepaalde flow-designs zelfs beter zou werken.
Volgens mij is het ook nog eens een stuk makkelijker te maken, omdat je voor boren minder kracht nodig hebt dan voor frezen; het blokje hoeft namelijk niet tegen een frees aan te duwen.
(gezien de materialen die ik nu heb, zou het te doen zijn voor mij... Alleen heb ik geen tijd en geld natuurlijk :+ )

[ Voor 7% gewijzigd door bredend op 18-01-2004 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

ha ha ik zag het,wrijf het er maar in! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Die gast op bit-tech.net heeft wel aluminium (12mm dik) gefreesd. En dat is qua hardheid niet erg verschillend met koper.

Verder was ik zelf niet van plan keukenla-geleidingen te gebruiken, vanwege de speling en gebrek aan stevigheid. Ik heb al geïnformeerd naar lineaire geleidingen (dus stalen staaf met lineaire lagers) en ik heb wel ideeën hoe ik daaraan kan komen. Nadeel is dan wel de prijs.

Wat voor spullen kan jij dan regelen, AMD 64? Ik heb zowiezo wel belangstelling voor bouwmaterialen voor dit apparaat, dus ik houd me aanbevolen :).

Dat topic over goedkope freesmachines was trouwens ook van mij ;). Maar de goedkoopste freesmachine op buitelaar.nl kost nog steeds >300 euro. Daarmee gaat de "goedkoop-factor" er toch wel af. Ik denk dat de geleidingen die die freesmachines gebruiken slechter zijn dan spul dat ik voor dat bedrag kan kopen, dus zou een zelfbouwmachine volgens mij van betere kwaliteit kunnen worden.

Ik denk dat ik maar eens een rhino3d ontwerpje ga maken voor een freesmachine met bewegende frees. Dat lijkt mij vanwege het grote freesoppervlak toch interessanter. (ik zou dat ding kunnen gebruiken om de onderdelen van freesmachine v2.0 te maken :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-06 22:17
Sorry van mijn overdreven waarschuwing, maar horizontale lagers raad ik je sterk af. De meeste wagens zijn niet gebasseerd voor zijwaartse krachten. Je hebt speciale agentjes met rails voor zijwaartse krachten, echter deze zijn super duur. Denk aan ruim €100 per karretje. Je hebt minimaal vier karretjes nodig. De rail valt wel mee ongeveer €80 per meter.

Hardheid zegt niks over de verspaanbaarheid! Wel iets, maar niet alles. Koper is venijnig spul!

Aangezien ik nu alleen waarschuw geef ik je ook een paar tips.

Als je de tafel stil laat staan en de frees 3d beweegt kun je makkelijk een klem plaatsen op het bed.
De verplaatsing kan beter met een v-groef. Zoals een standaard freesmachines. Dit kan zijwaartse krachten vele malen beter aan. (Hoeft niet groot te worden gemaakt)
Vergeet je stappenmotor. Dat is zeer duur, maak je eigen stappen motor! Neem een motor en je maakt een schijf met inkepingen aan de as vast. Nu kun je een "licht" sensor gebruiken of een mechanische (met een pal). De schijf moet het liefst langzaam bewegen. Oftewel na de overbrenging.

Ik bedoel met het niet CNC maken dat je natuurlijk wel de aandrijving van de frees moet aandrijven. Je draait alleen de tafel, zoals met een conventionele bank. Als dat goed werkt kun je aan de assen motors bouwen met een vertraging en met een stappenschijf. Dan maak je er gewoon een CNC bank van.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Hmm bedankt voor je advies. Maar als ik rond kijk naar machines die al gebouwd zijn, dan zie ik dat wel bijna altijd assen met lineaire lagers gebruikt worden. En als je in datasheets van die lagers kijkt dan zie je dat dat ook wel kan. FF snel gekeken en een willekeurig lager dat ik tegenkwam kon 60 pond aan bij een binnendiameter van 0,5". Het kan dus blijkbaar wel. Volgens mij heeft zo'n zwaluwstaart-geleiding nogal wat wrijving, en als je pech hebt speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
het valt een beetje stil hier, word er nog wat gedaan?? ik ben zeer geinteresseert in een cnc machine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Ik zit momenteel met mijn eigen conclusie dat het wel te doen moet zijn, maar dat het project potentieel vrij duur is. Als je het echt goed wilt aanpakken moet je namelijk dure lineaire lagers, motors, schroeven en controllers hebben. Bij mekaar kan dat makkelijk 500 tot 1000 euro kosten. Ik zit nog te kijken hoe ik goedkoop aan goede onderdelen zou kunnen komen.
Een gedachte is bijvoorbeeld het zelf maken van lineaire lagers, met behulp van gewone lagers en creatief vervormde stukken metaal :).
Controllers zijn zelf waarschijnlijk ook wel te maken voor enkele 10-tallen euro's per stuk.
Stappenmotoren (servo's zijn waarschijnlijk te duur) zal ik ergens moeten regelen voor weinig geld. Een potentiële bron is misschien Ebay, hoewel ik ze dan wel moet laten versturen vanuit de V.S. Op nederlandse veilingsites ben ik nog niet van dat soort dingen tegengekomen.

Mocht iemand nog iets van deze aard overhebben, dan ben ik geïntersseerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Krankenstein schreef op 24 januari 2004 @ 19:20:
Ik zit nog te kijken hoe ik goedkoop aan goede onderdelen zou kunnen komen.
Een vriend van me heeft veel succes gehad door wat vrije markten en een werktuigbouwbeurs af te gaan.
Controllers zijn zelf waarschijnlijk ook wel te maken voor enkele 10-tallen euro's per stuk.
Inderdaad. Een parallelle poort, wat transistoren en wat software werkt prima. En die 'parallelle poort' kan ook best een microcontroller zijn.
Stappenmotoren (servo's zijn waarschijnlijk te duur) zal ik ergens moeten regelen voor weinig geld.
Tsja. DC motoren met permanente magneet zijn nog wel ergens aan te komen. In videorecorders zitten mooie. En de optische terugkoppeling valt uit een oude muis te slopen.
Een potentiële bron is misschien Ebay, hoewel ik ze dan wel moet laten versturen vanuit de V.S. Op nederlandse veilingsites ben ik nog niet van dat soort dingen tegengekomen.
So? Via de USPS kost dat niet zoveel. Ergens tussen de $11 en $30, afhankelijk van het gewicht. Betaling via PayPal.
Easy :)
Mocht iemand nog iets van deze aard overhebben, dan ben ik geïntersseerd :)
Onder voorbehoud (ik weet niet meer zeker of ik ze weggegooid heb of niet): 2x 24-staps 24V steppers uit fruitkasten. Redelijk krachtig spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Anoniem: 5988 schreef op 24 januari 2004 @ 23:05:

Een vriend van me heeft veel succes gehad door wat vrije markten en een werktuigbouwbeurs af te gaan.
Wat bedoel je met vrije markten?

[...]

Inderdaad. Een parallelle poort, wat transistoren en wat software werkt prima. En die 'parallelle poort' kan ook best een microcontroller zijn.
Ik zat zelf te denken aan bestaande software (misschien TurboCNC) in combinatie met een ondersteunde controller. Die controller krijgt dan via de parallelle poort per as 2 signalen: stap en richting (ook voor servo's, daar zorgt de encoder (het "muis" systeem) voor).

[...]

Tsja. DC motoren met permanente magneet zijn nog wel ergens aan te komen. In videorecorders zitten mooie. En de optische terugkoppeling valt uit een oude muis te slopen.
Zouden die sterk genoeg zijn? Volgens mij heb ik toch zeker enkele 10-tallen watts nodig. Maar inderdaad: ergens uit slopen zou een mooie oplossing kunnen zijn :). Ik denk dat een muis te weinig resolutie heeft. Of ik zou er een versnelling tussen moeten zetten. Maar zo'n systeem is natuurlijk niet zo moeilijk om te maken. Zoals ik al eerder bedacht: misschien kan je een geprinte sticker op een CD plakken als schijf. Dan heb je alleen een LED en een fototransistor oid nodig.

[...]

So? Via de USPS kost dat niet zoveel. Ergens tussen de $11 en $30, afhankelijk van het gewicht. Betaling via PayPal.
Easy :)
De laatste keer dat ik keek bij FedEx was het minimaal 50 euro ofzo. Maar ik hoop dat je gelijk hebt :) ;). Ebay blijft dus een redelijk goede optie.

[...]

Onder voorbehoud (ik weet niet meer zeker of ik ze weggegooid heb of niet): 2x 24-staps 24V steppers uit fruitkasten. Redelijk krachtig spul.
Ik wacht in spanning af :). Hoewel 24 stappen niet zoveel is. Wat ik tot nu toe heb gezien was toch minimaal 100 stappen, meestal meer.
edit: Hier een lagersysteem dat ik iemand heb zien gebruiken. Het is een stuk goedkoper dan echte lineaire lagers :).
Aan de andere kant van het schuine blokje zitten ook 2 kogellagers :). De dingen waar de pijlen naartoe wijzen zijn stukken draadeind om het ding te bevestigen. Eventueel met moer als variabele afstandhouder.
Afbeeldingslocatie: http://elektron.ewi.tudelft.nl/~roscam79/lagersysteem.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Krankenstein op 25-01-2004 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 61422

Krankenstein schreef op 25 januari 2004 @ 01:14:
[...]

edit: Hier een lagersysteem dat ik iemand heb zien gebruiken. Het is een stuk goedkoper dan echte lineaire lagers :).
Aan de andere kant van het schuine blokje zitten ook 2 kogellagers :). De dingen waar de pijlen naartoe wijzen zijn stukken draadeind om het ding te bevestigen. Eventueel met moer als variabele afstandhouder.
[afbeelding]
Dat is inderdaad een idee waarmee je een hoop geld uitspaart. Als je maar goede goede kogelagers gebruikt. En op die variabele afstandhouder moet ook wel wat te verzinnen zijn :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:48
Ik ben altijd erg geïnteresseerd in dit soort projecten. En heb van plan ook zelf een keer zoiets te maken.(Of misschien iets anders met stappenmotoren zoals een robot). Nu had ik een vraagje voor jullie.
Weet iemand hoe je in JAVA de parallelle/seriële poorten direct aan kunt sturen?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
ik weet nie hoe groot die lagers moeten zijn, maar ik kan wel aan een klein aantal lagers komen, binne diameter van zo'n lager is ongeveer 1 tot 2 cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
AMD 64 schreef op 25 januari 2004 @ 18:10:
ik weet nie hoe groot die lagers moeten zijn, maar ik kan wel aan een klein aantal lagers komen, binne diameter van zo'n lager is ongeveer 1 tot 2 cm
Bedoel je lineaire lagers? Dat zou perfect zijn. Diameter 20mm ofzo.
Of bedoel je gewone roterende lagers? Daar voor had ik meer iets in gedachten met binnendiameter 6 of 8mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
ik bedoelde ronde mijn pa komt bij allerlei soorten bedrijven en er was een lagertje uit onze schuurmachine kapot gegaan toen had mijn pa nieuwe lagertjes gehad, mss dat hij ook aan grotere lagertjes kan komen maar dan moet hij wel toevallig weer bij dat bedrijf komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-06 00:15

Part

Helemaal niets.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Laatst online: 09:38

Wimo.

Shake and Bake!

Ik zag voor 199 al een complete kolomboor staan ... maar reken er wel op dat je boortjes gaat verneuken bij het leven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suepahfly
  • Laatst online: 17-06 13:39
Deze dingen zou ik dus nooit kopen.

Teneerst zijn ze vaak niet stabiel en ten tweede kan je hier niet vatsoenlijk mee boren omdat de boormachines die er in gaan een veet te hoog toerental hebben.
Dan kan je beter een oude kolomboor op de kop tikken met snaar aandrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
ik heb met mijn pa gesproken en die zei dat hij eerst type nummers moet hebbe..
voor die lagers

[ Voor 10% gewijzigd door AMD 64 op 25-01-2004 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Zo'n kolom-boormachine houder heeft mijn pa ook. Helaas zit er wel wat speling in :/. Maar ik denk inderdaad dat je dan beter een echte kolomboor zou kunnen gebruiken. Nadeel van kolomboormachines is dat ze (denk ik) zijwaartse speling hebben als je ze zo belast. Dus niet zo geschikt als freesmachine.

Wat die lagers betreft: Als je pa daar extra goedkoop aan kan komen dan heb ik zeker belangstelling :). Ik kan echter zelf ook naar een bedrijf gaan dat die dingen verkoopt, en dan krijg je volgens mij ook al redelijke prijzen. Maar goed, op dit moment weet ik nog niet wat ik nodig ga hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
  • Nu online
ga anders eens bij een sportzaak langs en haalt daar een zooitje vervangingslagers voor skates. Lijkt stom, maar zijn toppie. 8mm binnenmaat 22 buiten. zoek eventjes een tabel op met ABEC-coderingen, kan je zien hoe het met speling en toleranties zit enzo, maar valt volgensmij wel mee. (kosten trouwens maar een paar euri per stuk :+ )

Zelf heb ik hier ook over zitten denken, maar ben nu bezig met het bouwen van een simpel robotarmpje om bijvoorbeeld cd's in je bakkerij te gooien of foto's op de scanner. Als die af is is hij ook hier te aanschouwend denkik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Ja inderdaad dat type lagers kan ik dus gebruiken. Overigens maakt het volgens mij niet zoveel uit of ik die dingen bij de industriële winkel koop of in de sportwinkel. In beide gevallen kost het 3-4 euro per lager (voor dat formaat).
Waar ik nog mee zit is de mogelijkheid om de positie van de lagers te finetunen. Alles wat ik tot nu toe heb bedacht vereist toch weer veel gedoe en veel stelschroefjes. Heeft iemand hier een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
mijn pa krijgt ze gratis, in kleine aantallen maar dan meot ik wel type nummers hebben en als ze toch maar 3-4 euro per stuk kosten is dat mss de moeite niet.
je zegt maar als je ze nodig hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stunter
  • Laatst online: 07:26

stunter

kijk ook is op http://www.homecnc.info/cnc-main.html
Staan aan ook plannen tekoop en ook de servo motoren.

FILM _/-\o_

Is dus ombouwen van een freesmachine naar een cnc freesmachine
Kan je een freesmachine kopen bij http://www.buitelaar.nl/ en dan ombouwen

[ Voor 28% gewijzigd door stunter op 27-01-2004 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
AMD 64 schreef op 26 januari 2004 @ 18:22:
mijn pa krijgt ze gratis, in kleine aantallen maar dan meot ik wel type nummers hebben en als ze toch maar 3-4 euro per stuk kosten is dat mss de moeite niet.
je zegt maar als je ze nodig hebt ;)
Kan je aan je pa vragen welk merk hij aan kan komen? Dan weet ik van welk merk ik typenummers zou moeten opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lijken me "gewone" groefkogellagers uit de 6000 serie. Typenummers in deze serie worden door veel fabrikanten aangehouden. (Ina, SKF, FAG etc)

(Heb je iets aan looprollen? rond 40 compleet met astap, M10 buitendraad)

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 77546 op 29-01-2004 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
het merk van die lagers is, SKF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
en al meer info??? of hoe lopen de zaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
Op deze site heeft een nederlander zelf een soort cnc gemaakt met een bovenfrees.

http://home.worldonline.nl/~cb002101/pc.htm

Hij freest er hout. plexiglas en aluminium mee.

Zo een wil ik er ook :Y)

What is impossibility but a challenge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
Er zijn gigantisch veel zelfbouwmachines te vinden op www.cnczone.com op het forum. Probleem waar ik echter nog mee zit is dat ik niet genoeg geld heb om degelijke materialen te kopen. Vooral rechtgeleidingen en stappenmotoren zijn duur. Voor mij is het project dus opgeschort totdat ik genoeg geld heb (500 euro moet al een aardige start zijn) of totdat ik goedkoop ergens tegenaan loop.
Pagina: 1