Toon posts:

Raid 1 needs duplicating?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dat was laatst de melding, bij het opstarten van m'n pc. Nu lijkt me zo'n melding niet duiden op een juiste werking van je raid-1, immers raid-1 copy paste alles op 2 hd's.

Dus waarom zou je dan met software van de betreffende raid controller (in dit geval highpoint 372 onboard op Epox mobo 4t4a) handmatig je raid-1 moeten duplicaten?

In de search kwam ik alleen vragen mbt het herstellen van een raid-1 array, maar daar doel ik niet op. Het is een werkende & bootable raid-1 config, waarbij de bios van de onboard raid opeens aangaf raid-1 needs duplicating.

//s.m.a.r.t aan het testen met hitachi tool

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 22:07 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 22:04:
Dat was laatst de melding, bij het opstarten van m'n pc. Nu lijkt me zo'n melding niet duiden op een juiste werking van je raid-1, immers raid-1 copy paste alles op 2 hd's.

Dus waarom zou je dan met software van de betreffende raid controller (in dit geval highpoint 372 onboard op Epox mobo 4t4a) handmatig je raid-1 moeten duplicaten?

In de search kwam ik alleen vragen mbt het herstellen van een raid-1 array, maar daar doel ik niet op. Het is een werkende & bootable raid-1 config, waarbij de bios van de onboard raid opeens aangaf raid-1 needs duplicating.
waarschijnlijk is 1 van de HDD's stervende.
is een soort van SMART error.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat zou idd kunnen. Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" voor meer info hoe je je HDD's kan testen :)

Verwijderd

Topicstarter
Heb beide hd's getest met drive fitness test van IBM/Hitachi. Maar bij beide hd's geen problemen (tenminste volgens dat subjectieve programmaatje 8) )

Iemand suggesties? of ...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 12:30 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Mogelijk zouden de schijven gesynchroniseerd moeten worden. Het kan namelijk zijn dat de inhoud van de schijven niet (meer) 100% identiek is.

Het wordt ook aanbevolen regelmatig deze synchronisatie uit te voeren. Ik veronderstel dat dan gekeken wordt welke data er op een schijf ontbreekt en e.e.a. dan wordt gecorrigeerd.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
GuardianAngel schreef op 13 januari 2004 @ 12:35:
Mogelijk zouden de schijven gesynchroniseerd moeten worden. Het kan namelijk zijn dat de inhoud van de schijven niet (meer) 100% identiek is.

Het wordt ook aanbevolen regelmatig deze synchronisatie uit te voeren. Ik veronderstel dat dan gekeken wordt welke data er op een schijf ontbreekt en e.e.a. dan wordt gecorrigeerd.
Correct me if i'm wrong, maar raid-1 heeft toch als enige doel de gehele tijd alles te duplicaten? Hoe kan het dan dat de inhoud niet meer 100% indentiek is?

Of is dat duplicate proces meer een proces van zekerheid, zodat er alleen gechecked wordt op het bestaan van data? en niet zozeer op het duplicaten van data zelf?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 13:11 ]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 13 januari 2004 @ 13:10:
Correct me if i'm wrong, maar raid-1 heeft toch als enige doel de gehele tijd alles te duplicaten? Hoe kan het dan dat de inhoud niet meer 100% indentiek is?

Of is dat duplicate proces meer een proces van zekerheid, zodat er alleen gechecked wordt op het bestaan van data? en niet zozeer op het duplicaten van data zelf?
Als tijdens een write actie de stroom wegvalt of de schijven gereset worden kan het gebeuren dat de data op schijf A wel staat en schijf B niet. In zo'n geval is de boel niet meer synchroon. Hoe dit goed opgelost wordt weet ik niet.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

OlafvdSpek schreef op 13 januari 2004 @ 14:26:
[...]
Als tijdens een write actie de stroom wegvalt of de schijven gereset worden kan het gebeuren dat de data op schijf A wel staat en schijf B niet. In zo'n geval is de boel niet meer synchroon. Hoe dit goed opgelost wordt weet ik niet.
You said it all :)

Ik wil hier nog aan toevoegen dat het legen van de cache ook zo zijn invloed heeft. Ik heb 4 HD's 2 met 8 mb cache en 2 met 2 mb cache. Als mijn PC uitvalt (wat de afgelopen 2 jaar maar zeer zelden gebeurde) dan is er een kans dat data niet op tijd is weggeschreven.

In de FastCheck Monitoring utility van Promise bijvoorbeeld zit i.i.g. een schedular die op een zelf te kiezen moment, dagelijks/wekelijks dit controleert.

[ Voor 21% gewijzigd door Guardian Angel op 13-01-2004 14:34 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
dat verklaart het e.e.a. ! _/-\o_
Pagina: 1