Adobe Encore DVD Transcode setting vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 173 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Brynnie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hallo,

Ik heb in Adobe Encore DVD een DVD samengesteld. Dat lukt aardig, maar ik heb toch een vraagje. Wanneer ik de DVD "build" en dus ga branden, vertonen de video beelden een heel lichte, maar toch vervelende trilling.

Ik denk dat dit ligt aan de gekozen transcode settings, maar ik raak er niet uit. De gebruikte video files zijn MPEG2 files die gemaakt zijn uit AVI files door middel van TMPGEnc2.521.

In TMPGEnc stond de coding op:
DVD for PAL 4:3 Europe
CBR Linear PCM Audio

Dat resulteerde in een .m2v file en een .wav file. Beide konden zonder probleem ingelezen worden in Encore DVD.

Op onderstaande afbeelding kan je zien welke transcoding ik kan kiezen. Welke kies ik best om op gewone PAL televisies het beste beeld te bekomen?

Afbeeldingslocatie: http://www.cybercom.be/bullshit/transcode.jpg

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-01 13:42

Xymox

Determinism rulez !

Als je TMPGenc gebruikt om je video te converteren naar MPEG2, dan moet je in Adobe Encore deze bestanden niet nogmaals gaan encoderen. In dit geval moet je

Don't transcode

kiezen.

Erg zonde van je tijd (en kwaliteit), de TMPGenc DVD compliant MPEG2 video's nogmaals laten encoderen in Encore.

Als het goed is zet Encore dit al goed op het moment dat je de video importeert. Als er staat

Automatic

achter de video in je project settings, dan is de geimporteerde video niet volgens de DVD specs en zal Encore die video gaan encoderen. Dan geeft volgens de default instellingen PAL High Quality VBR 7Mb 2 pass de hoogste kwaliteit.

Ik raad echter aan om je AVI's altijd met TMPGenc (of nog beter Cinemacraft) naar MPEG2 te encoderen, aangezien je bij deze encoders veel meer instellingen hebt om je video in optimale kwaliteit te krijgen en dus in Encore altijd Don't transcode te kiezen.

Controleer bij het encoderen de TMPGenc settings :

Advanced TAB -> Field order

Voor DV avi's moet deze op Bottom Field First ( field B ) staan !!!
Deze Field Order setting is meestal de oorzaak van trillende of 'onrustige' video's !

[ Voor 48% gewijzigd door Xymox op 13-01-2004 01:57 ]

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Brynnie
  • Niet online
Dank je voor je deskundige uitleg.

Het zijn echter AVI's die via een Pinnacle DC10+ kaart gecaptured zijn van een analoge videocamera. Maakt dat een verschil in de settings?

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Ik denk het niet. Experimenteer eens om te zien of die Field Order setting van TMPGenc jouw beschreven ongewenste effect verhelpt.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Brynnie
  • Niet online
Hmmm, ik heb nu reeds bijna alle mogelijkheden uitgeprobeerd en ik krijg het beeld niet 'rustig' op de DVD.

Wanneer ik de AVI bekijk (op PC) ziet die er normaal uit, zonder trillingen.

De AVI wordt nu enkel ge transcode door TMPGEnc. Welke settings gebruiken jullie daar om van een AVI een behoorlijk beeld te krijgen op een PAL 4:3 televisie?

Ik heb al gemerkt dat de fieldorder inderdaad een groot verschil maakt. Daar staat B eerst. Als ik A eerst zet, dan wordt het beeld nog slechter.

Weet iemand nog oplossingen?

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Dit zijn mijn instellingen van TMPGenc, de 3 verschillende tabjes bij de settings :

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dapjr/Clips/Video.jpg

De bitrate van de 2 Pass VBR is 8000 max.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dapjr/Clips/Advanced.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~dapjr/Clips/Audio.jpg

Dit geeft bij mij een nauwelijks van het origineel te onderscheiden video op die perfect op een standalone DVD speler af te spelen is.

[ Voor 11% gewijzigd door Xymox op 14-01-2004 15:37 ]

• Brynnie
  • Niet online
Ben nu aan het transcoden met dezelfde settings. Enige verschil: Op het tabblad audio kon ik niks aanpassen. Alles was grijs. Is dat 'normaal'?

Binnen een tweetal uur kan ik het resultaat melden.

• Brynnie
  • Niet online
Helaas, zelfs met de door jou opgegeven settings trilt het beeld nog steeds...

:?

Ik ga eens proberen om van de avi een vcd te maken en te zien welke kwaliteit dat oplevert op de televisie. Misschien ligt het hele probleem wel aan een slecht gecapturede avi...

Of redeneer ik fout?

• Brynnie
  • Niet online
Update:

(Het begint hier jammer genoeg op een monoloog te lijken)

De VCD speelt de avi foutloos af. Uiteraard is de kwaliteit minder dan wanneer ik een DVD wil samenstellen. Maar er is geen trilling waar te nemen bij het afspelen van de VCD.

Dit wijst er volgens mij op dat de AVI niet de schuldige is.

Nog wat info:

Ik transcode op een Pentium III 933MHz met een Intel moederbord, op een Maxtor 36GB 5400 rpm schijf.

Is hier echt niemand die zou kunnen helpen bij het oplossen van dit probleem?

• Redlihcs
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-02 15:33

Redlihcs

? of !

Ik heb hetzelfde probleem. Met TMPGEnc is dit niet op te lossen.
Zelf heb ik een dc30plus. Ook analoog dus. De gebruikte codec is MJPEG.
Om met deze avi bestanden te kunnen werken onder windows XP heb ik helaas software codecs nodig. Ik gebruik de Morgan Multimedia Codec.

Met deze codec kan ik ook de veld volgorde wijzigen. In combinatie met TMPGEnc heeft dit geen effect! Mijn conclusie is dat TMPGEnc geen correcte DVD output kan maken wanneer field A de primaire is.

Door adobe encore te laten coderen is het wel mogelijk voor mij om een goede dvd te maken (een die niet bibbert). Hiervoor moet ik bij de Morgan M. codec nog wel aangeven dat de fields moeten worden omgewisseld. Daarna gebruik ik de standaard DV transcode's. Een beetje vreemd maar het werkt wel.'

Tip: Gebruik TMPGenc niet, maar gebruik Adobe hiervoor. Misschien is het eindresultaat een tikkie minder, maar misschien ook niet. Ik weet niet hoe beiden zicht verhouden. :)

Hier had wat zinnigs kunnen staan...

• Redlihcs
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-02 15:33

Redlihcs

? of !

Aan je AVI ligt het niet hoor!! Dat weet ik zeker.. het zit in TMPGenc.

Hier had wat zinnigs kunnen staan...

• spaceboy
  • Laatst online: 06:46

spaceboy

Op grote hoogte

Ik ben nu aan het expirimenteren met "TMPGEnc DVD Author", dat is de stap die na TMPGEnc komt. En die bevalt mij erg goed moet ik zeggen. Of het jouw helpt met dat trillende beeld durf ik niet te zeggen, maar het is een poging waard.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Brynnie
  • Niet online
Adobe aanvaardt de avi niet als "asset", en om een heel ander programma te gaan gebruiken dan Adobe Encore DVD zie ik niet echt zitten, gezien de prijs die ik voor het pakket opgehoest heb.

Ik heb inderdaad ook info over die andere codec gevonden op onternet (ik gebruik een Miro DC10+), maar hoe 'encode' / converteer ik de avi zonder kwaliteitsverlies, zodat Encore de file aanvaardt?

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Probeer dan eens Cinemacraft encoder. Deze gebruik ik trouwens altijd, aangezien deze sneller is en volgens verschillende tests ook de beste kwaliteit geeft.

Het probleem dat in deze thread wordt beschreven heb ik zelf nog nooit gehad. Maargoed, ik werk alleen met DV AVI's !

Kan je niet een klein stukje video online kunnen zetten (10 seconden ofzo) enwel van de source AVI en van dit stukje video de encoded TMPGenc MPEG2 file ?
Dan kan ik hier eens proberen wat van te bakken !

En zou je een screenshot willen maken van het programma gSpot, daarmee kan je informatie weergeven over videobestanden (gebruikte codecs etc etc). In zou graag wat meer info willen zien van je source AVI en je MPEG2 file van TMPGenc !
Je kan gSpot downloaden van :

http://www.headbands.com/gspot/

[ Voor 56% gewijzigd door Xymox op 14-01-2004 23:07 ]

• Brynnie
  • Niet online
De Cinemacraft encoder wil ik niet gebruiken, omdat die trial een logo in beeld laat zien.

Ik kan geen stukje video posten, aangezien het gaat om een filmpje dat van een kennis is en niet van mezelf. Ik denk niet dat die persoon wil dat ik (delen van) de video verspreid.

Ik ga nu proberen om de avi's in Studio 8 naar MPEG om te vormen en zo in Adobe Encore in te voeren.
Pagina: 1