spontane reboots... piekspanningen?

Pagina: 1
Acties:
  • 98 views sinds 30-01-2008

• Cerntje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-02 13:27
Het volgende is het geval:

Vanaf afgelopen zaterdag heb ik op mijn computer last van spontane reboots. Ik had mijn pc aanstaan toen ik naar het werk ging en toen ik thuis kwam was deze al opnieuw opgestart. Sindsdien heb ik om de haverklap last van willekeurige reboots. Zelf tijdens het opstarten van windows of als ik in de bios zit komt het voor dat mijn pc reboot.

Mijn configuratie:

Asus P4C800 Deluxe met Antec 380W voeding
PIV 2,8Ghz HT
2x 256 MB DDR
120GB Maxtor liquid bearing 8MB cache
Sapphire ATI Radeon 9800PRO 256DDR
Creative Audigy player

Het volgende heb ik al geprobeert om vast te stellen waar het probleem ligt:

- memtest86 -> tijdens de test reboot deze ook spontaan
- andere voeding geprobeerd -> ook hier krijg ik nog spontane reboot
- computer leeggehaald en minimaal opstarten -> ook hier weer reboot
- geheugen modules per stuk geprobeerd -> ook weer reboot
- andere videokaart -> ook reboot

Volgens mij ligt het probleem dus bij het moederbord of CPU.

Alleen, nu wil het volgende het geval zijn. Mijn computer, monitor en speakers zijn via een verlengsnoer aangesloten op een stopcontact. Nu heb ik die 'gewone' verlengsnoer vervangen door een grote 6-stops verlengsnoer met spannings- en bliksembeveiliging die ik net aangeschaft had. En nu draait de computer al een uur stabiel. Ook al een rondje 3DMark03 gedraaid en dat ging ook goed.
(*klop klop... niet te vroeg juichen....)

Maar mijn vraag is dus, kan mijn computer ineens last hebben van piekspanningen of iets wat daarmee te maken heeft? Mijn computer draait al een half jaar zonder problemen en heet nooit problemen vertoond met de oude verlengsnoer.

Zaterdag, toen ik aan het werk was, heeft wel de hele dag de telefoon eruit gelegen. Kon dus niet bellen of gebeld worden. En sindsdien heb ik ook de problemen, maar ik zie hier echter geen verband tussen?!

Opmerkingen zijn welkom :)
Ik kijk nog ff hoelang mij pc-tje het vol gaat houden!

• TimothyW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05-2025
pc geaard?
(kort en krachtig)

• Cerntje
ik woon in een nieuwbouwhuis, alles is wel geaard. Verlengsnoer was ook geaard en zat dus ook in een geaard stopcontact.

Maar mijn pc zelf is niet geaard?

En daarbij, mijn pc staat al ongeveer een half jaar lekker te draaien op mijn vensterbank en heb daar verder nooit last van gehad. Kan een pc ineens gevoelig worden voor lage/hoge spanningen?

Ik draai ook PcProbe 2.nogwat van Asus zelf. En de spanningen die ik daar krijg zitten altijd binnen de grenzen....

[ Voor 50% gewijzigd door Cerntje op 12-01-2004 21:02 ]

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-05 14:02

FlyEragon

Alien Monkeys

Heel mischien maakt je mobo of iets anders sporadisch kortsluiting met de
behuizing?? Dit kan je het beste testen door de computer op te bouwen zonder de case, want misschien ligt er wel een schroefje of iets dergelijks tussen de case en de mobo. Maar misschien ook niet he :9

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:15
mooi dat dit topic voorbij komt want ik zit met heltzelfde probleem, spontane reboots, Ik heb een p1 166mhz in een 3u kast gemod, Maar ik heb de voeding uit z'n huisje gehaald en op hoogte gezet met bouten en moeren (maakt geen kortsluiting) zelfde gedaan met mobo.

het mobo is met een kort draadje aan een bout geaard aan de kast, Dus wat kan bij mij het probleem zijn??

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Verwijderd

kijken op windows update daar is en update voor heb dit ook gehad met windows2003 server hij reboote kwam door een soort warning van een systeem programma dat er dan voor zorgt dat de pc reboot heel ambetalnd weet niet juist welke update je nodig hebt maar normaal heb je voldoende tijd om te downloaden
zoek naar reboot problem
in windows update dan zul je het wel vinden

• Cerntje
Allemaal bedankt voor de reacties...

maar het probleem is er nog steeds. Aanvankelijk draaide hij gisteravond stabiel met de nieuwe verlengsnoer, maar vanochtend was het meteen weer raak.

Ik denk niet dat het iets met windows, of softwarematig probleem te maken heeft want de computer reboot ook wanneer alles afgesloten is. Dus een opstart zonder HDD, dan boot de computer in de BIOS nog.

Ook het probleem van geaard zijn, of dat er een schroefje ergens contact maakt is het niet. Heb mijn computer weer helemaal uit elkaar gehad, maar nog steeds blijft het probleem aanwezig.

Denk toch dat of het moederbord of de CPU de boosdoener is :?

• Palthe
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-05 11:44
ik heb precies hetzelfde probleem: rebooten, zelfs in bios met alles losgekoppeld. Ook met die telefoonlijn die bezet was en daarna die problemen. Kan het misschien aan die modem liggen?

Verwijderd

Ik heb vandaag m'n hele harddisk leeggegooid en Windows XP opnieuw geinstalleerd. Gedurende het installeren, wat bijna een uur duurde, is mijn PC geen een keer gereboot. Toen ik echter de display drivers begon te installeren was het continu raak.

Ik heb toen weer alles er af geknald en draai nu zonder display drivers. Tot nu toe lijkt alles goed te gaan.

P4 2.4
Asus P4S8X
ASUS V9280

• Slurpie Blauw
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-02 02:23
Ik heb ook eens zo'n probleem gehad met spontane reboots en dat lag aan mijn stopcontact. Heb PC op ander contact aangesloten en sindsdien geen problemen meer.

Dus soms ligt de oplossing voor de hand, soms.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Topic is 6 maanden oud.. probleem zal inmiddels wel verholpen zijn :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.