Toon posts:

CPU temp blijft hoog ondanks aantal ingrepen.

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik ben nu zo'n anderhalf jaar in het bezit van een Pentium 4 2,53 GHz. Die was bij levering voorzien van een Intel boxed cooler en nu nog steeds. echter de temperaturen die ik deze zomer berijkte waren niet echt gezond, met als uitschieter 73 graden maar gemiddels toch wel boven de 60 graden. Rond deze tijd is hij idle net iets boven de 50 en als ik hem stress met de burn-in-wizzard van sisoftware sandra dan komt ie toch nog tot 64.5 graden. Nu heb ik een casefan er bij geplaatst en ik heb nieuwe koelpasta gekocht vanmiddag. Het gaat om silvergrease koelpasta Stars 700 die voor 9 euro per tube bij Computerland verkocht wordt.

Ik heb mijn oude koelpasta er eerst af gehaald d.m.v met keukenrolpapier het kleine beetje dat er op zat weg te halen en daarna met een heel klein beetje nat doekje de procossor weer blinkend als nieuw te maken. De heatsink van de cpu cooler heb ik op dezelfde manier schoongemaakt. Het viel mij op dat het contactstuk onder de heatsink nogal bobbelig was en dat het eruit zag als een sticker. Met een oud PSV seizoenskaartje heb ik die 'sticker' toen zo glad mogelijk gestreken maar glad is die nog steeds niet. Enfin, koelpasta erop gesmeerd, gewoon over de hele processor oppervlak en dan een heel dun laagje zoals ze mij al verteld hadden. Net zodat je de lettertjes nog een beetje kunt lezen.

Maar met casefan + nieuwe koelpasta is hij maar een graad of 2 denk ik gezakt. En het gekke vind ik is dat de meeste mensen met de boxed cooler van de P4 veeel lagere temperaturen hebben.
Stabiliteit is het probleem niet, het systeem is retestabiel en kan probleemloos 48 lang aan staan maar ik wilde toch wel eens kijken tot hoever ik dit systeem kan overclocken. Dan moet de Vcore toch wat hoger en dat lijkt me met de huidige temperaturen niet zo'n goed idee. Hij wil nu niet booten als ie op 2.8 GHz staat :(

Zijkanten van de case afhalen helpt vrij goed, maar dat is uiteraard geen optie.

Iemand suggesties?

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het viel mij op dat het contactstuk onder de heatsink nogal bobbelig was en dat het eruit zag als een sticker. Met een oud PSV seizoenskaartje heb ik die 'sticker' toen zo glad mogelijk gestreken maar glad is die nog steeds niet.
en als je nu eens probeert om die "sticker" eraf te halen ipv hem glad te strijken? of kan die er niet af?

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet wel dat ik op mijn Spire Falconrock iets dergelijks niet aantref op de onderkant. Maar dat ding zat er al op toen we de pc kochten bij een speciaalzaak. Het lijkt een beetje op alluminiumfolie aan de blinkende kant, maar dan wel een stuk dikker.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb bij verschillende mobo's gemerkt dat de door de software uitgelezen cpu temperatuur ong. 20C te hoog ligt. Waarom? Geen idee, het is gewoon zo. En dat terwijl je makkelijk met de hand kan vaststellen dat de CPU in werkelijkheid helemaal niet te warm is; hij wordt dan net zo warm als in een bord dat de temperatuur wél goed aangeeft.
Moraal van dit warrige verhaal: misschien valt je probleem wel mee en is de uitgelezen temperatuur gewoon fout.

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-07 08:52
Haal die stiker er compleet af, dan druppeltje pasta op de cpu doen en heatsink erop.
Eventueel nog met bijv. wasbenzine de cpu en heatsink helemaal schoonmaken

"Ik heb bij verschillende mobo's gemerkt dat de door de software uitgelezen cpu temperatuur ong. 20C te hoog ligt. Waarom? Geen idee, het is gewoon zo. En dat terwijl je makkelijk met de hand kan vaststellen dat de CPU in werkelijkheid helemaal niet te warm is; hij wordt dan net zo warm als in een bord dat de temperatuur wél goed aangeeft.
Moraal van dit warrige verhaal: misschien valt je probleem wel mee en is de uitgelezen temperatuur gewoon fout."

Bios update proberen ?

[ Voor 61% gewijzigd door Weezer-DC op 12-01-2004 20:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weezer-DC schreef op 12 januari 2004 @ 20:34:
Haal die stiker er compleet af, dan druppeltje pasta op de cpu doen en heatsink erop.
Eventueel nog met bijv. wasbenzine de cpu en heatsink helemaal schoonmaken

"Ik heb bij verschillende mobo's gemerkt dat de door de software uitgelezen cpu temperatuur ong. 20C te hoog ligt. Waarom? Geen idee, het is gewoon zo. En dat terwijl je makkelijk met de hand kan vaststellen dat de CPU in werkelijkheid helemaal niet te warm is; hij wordt dan net zo warm als in een bord dat de temperatuur wél goed aangeeft.
Moraal van dit warrige verhaal: misschien valt je probleem wel mee en is de uitgelezen temperatuur gewoon fout."

Bios update proberen ?
Was ik vandaag al van plan, het probleem is echter dat ik alleen dit kan vinden van mijn onbekende Lex moederbord: http://www.linden-computech.com/download/MB_BIOS/bn845g.htm

Is de Support "PMC 49FL002T" flash part : B845Gb03.bin" file de BIOS? En dan moet ik toch ook nog een BIOS Flasher er bij zetten?

Halen jullie die soort van sticker er altijd af? Lijkt mij dat ze in een speciaalzaak toch wel weten wat ze doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 21:11 ]

• Fludizz
  • Niet online
de heatsink mag niets bevatten wat ook maar enigzinds lijkt op plastic of sticker of wat dan ook... dat ze dat in die winkel niet weten is hun eigen stompzinnige gedrag, maar ik zou hem er asap vanaf halen en dan de gepolijste onderkant op de (met koelpasta ingesmeerde) CPU zetten...

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bios update proberen ?
Op die mobo's haalde een BIOS update niks uit. Ik denk dat de problemen daar zaten in een interfacingprobleem tussen de software en de temperatuursensoren.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Dat stickertje is de thermal pad. Je moet óf een thermal pad gebruiken óf koelpasta. Ik raad aan die koelpasta. Haal dat thermal pad dus weg.

Wat je ook kan doen is een nieuwe CPU cooler kopen (Zalman 7000 CU is een erg goede) en die er dan op zetten.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die zalman 7000 CU is echt toppie 1500 toeren en super stil ! En belangrijker, maar 31C in normale toestand.

Die thermalpad is inderdaad of of, hij wordt bij computer winkels meestal geinstalleerd omdat je dan het geknoei met koelpasta kwijt bent.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-07 11:19
Vaak zit die thermal pad standaard op een aantal koelers.
Je moet ze, als je de koeler er een keer af heb gehad, die stikker verwijderen.
Dan er pasta tussen doen.
Die sticker heeft z`n drukpunten al gehad, en de tweede keer dat je deze plaats, komt dat nooit overeen met de eerste keer.
Standaard heeft AMD deze op z`n boxversies.

[ Voor 3% gewijzigd door marquis op 12-01-2004 21:50 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Mojo

Mojo

The Power Within

Intel ook, maar goed. Hij moet dus óf de sticker erafhalen óf een andere cooler kopen. (Coolers die je zo koopt zitten die dingen niet op.) Ik raad hem het 2e aan, want dan heb je sowieso een betere temperatuur.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Zitten er voor de rest warme onderdelen in je kast? Hoeveel hardeschijven? Wat voor videokaart?

Ik heb laatst een pc onder ogen gehad met 2 S-ATA hardeschijven van Maxtor, een Radeon 9800 Pro en een P4 3,0 GHz. Daar kon je wel een paar lekkere eieren op bakken.

En zoals gezegd hierboven, dat plakkertje van de koeler verwijderen. Overblijfselen plaksel met wasbenzine eraf poetsen, let op dat je geen krassen op het koelkblok maakt bij het eraf halen van het plakkertje.

Daarna druppeltje koelpasta op de processor doen en met een pasje of met je vinger uitsmeren. De CPU moet net niet meer zichtbaar zijn en de laag moet vlak zijn.
Daarna heatsink weer erop plaatsen.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• marquis
sokje schreef op 12 januari 2004 @ 21:52:
Intel ook, maar goed. Hij moet dus óf de sticker erafhalen óf een andere cooler kopen. (Coolers die je zo koopt zitten die dingen niet op.) Ik raad hem het 2e aan, want dan heb je sowieso een betere temperatuur.
Er zijn wel een aantal coolers die het zo doen.
Het is niet erg, normaal werkt het goed.

Verwijderd

Topicstarter
Ach ja die boxed coolers zijn goed genoeg voor mij, ik ga dat ding echt niet die-hard overclocken. Die thermal pad ga ik er af halen en dan kijk ik wel of de temperatuur een beetje gezakt is. Zit zo'n ding met lijm ofzo bevestigd?

OK, plakresten dus verwijderen. Er zit nog een TI4200 128 MB in, een IBM 7200 RPM HDD en een Seagate 7200 RPM HDD. Die willen toch nog wel eens boven de 50 graden uitkomen. Ook nog 2*256 Twinmos DDR PC266 maar daar zou wel niet zoveel warmte vanaf komen.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 22:00 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 21:10:
[...]

Was ik vandaag al van plan, het probleem is echter dat ik alleen dit kan vinden van mijn onbekende Lex moederbord: http://www.linden-computech.com/download/MB_BIOS/bn845g.htm

Is de Support "PMC 49FL002T" flash part : B845Gb03.bin" file de BIOS? En dan moet ik toch ook nog een BIOS Flasher er bij zetten?

Halen jullie die soort van sticker er altijd af? Lijkt mij dat ze in een speciaalzaak toch wel weten wat ze doen.
als je zo zeker bent dat die speciaalzaak weet wat ie doet, waarom vraag je dan hier :).

Je had ook terrug kunnen gaan, maargoed haal dat stickertje er maar ff af en ik denk dsat je waardes dan wel gaan zakken!

• marquis
Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 21:58:
Ach ja die boxed coolers zijn goed genoeg voor mij, ik ga dat ding echt niet die-hard overclocken. Die thermal pad ga ik er af halen en dan kijk ik wel of de temperatuur een beetje gezakt is. Zit zo'n ding met lijm ofzo bevestigd?
Nee, is gewoon te verwijderen met een creditcard of iets dergelijks.
Ik gebruik ook wel vaak de boxcoolers, klock toch nooit over en de temp blijft mooi en is ook nog stil.
Wat wil je meer.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Helaas weet lang niet elke speciaalzaak waar ze mee bezig zijn ... wat dat betreft zijn computerwinkels net zo betrouwbaar als autohandelaren.
marquis schreef op 12 januari 2004 @ 22:00:
[...]

Nee, is gewoon te verwijderen met een creditcard of iets dergelijks.
Ik gebruik ook wel vaak de boxcoolers, klock toch nooit over en de temp blijft mooi en is ook nog stil.
Wat wil je meer.
De boxed koelers van de 2,8 GHz en hoger zijn helaas niet stil meer, deze draaien een stuk harder om de CPU koeler te krijgen.

[ Voor 61% gewijzigd door dreeke op 12-01-2004 22:01 ]

• marquis
De boxed koelers van de 2,8 GHz en hoger zijn helaas niet stil meer, deze draaien een stuk harder om de CPU koeler te krijgen.
O, das mooi balen, daar heb ik nog geen ervaring mee

Verwijderd

Topicstarter
Mijn koeler draait overigens tussen de 2800 en 3000 TPM. Ik weet niet of dat een normale waarde is? Ik zie namelijk vaak boxed koelers (van bv AMD) die meer dan 5000 TPM maken.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Voor de topicstarter: Ik weet niet hoe je je kast nu hebt ingedeeld, maar toch enige tips:

Plaats je HDD's zoveel mogelijk uit elkaar. Bijvoorbeeld een halverwege en eentje helemaal bovenin of onderin.
Zelfde geldt voor andere drives zoals DVD etc.

Het liefst geen harddiskbrackets gebruiken tenzij ze van ijzer zijn, anders geleiden ze niet. De harddisk moet zijn warmte goed kwijt kunnen via andere delen van de kast.
Als er niet meer plek is en je 2 hardeschijven vlakbij elkaar moet plaatsen, plaats er dan ook een casefan voor of naast.
In sommige kasten is het mogelijk om een harddisk boven de voeding te plaatsen.

Mijn eigen kast heb ik heel makkelijk koel kunnen krijgen. Er zitten 2 HDD's in (WD800JB). Deze heb ik verticaal op de bodem geplaatst, voorin de kast. Ze zitten aan elkaar met een chieftec cd-rom inbouwbracket, maar hiervoor kan je gewoon een ijzeren of alu stripje gebruiken. Deze stripjes zitten aan beide kanten van de HDD's.

Je hebt dan dus een soort blok van 2 HDD's, die heb ik op de bodem voorin de kast geplaatst. Om 1 van de strips zit een tiewrap die het geheel op zijn plaats houdt, doordat alles aan de voorkant van de kast zit.
Helaas geen foto's bij de hand ...

De hDD's worden elk 26 graden, CPU 35 graden idle met Zalman 7000 ACu, achterin zitten 2 Papst 80x80 casefans.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 22:04:
Mijn koeler draait overigens tussen de 2800 en 3000 TPM. Ik weet niet of dat een normale waarde is? Ik zie namelijk vaak boxed koelers (van bv AMD) die meer dan 5000 TPM maken.
3500 is vrij normaal voor de meeste koelers. Een AMD koeler kan sneller draaien, is ook weer afhankelijk van het type koeler en welke AMD processor.

Hier een pic van hoe ik mijn HDD's heb geplaatst, je kijkt hier door het raampje naar binnen, richting de voorkant/bodem van de kast. Op de bodem en zijkanten zit geluiddempend schuimrubber.

Afbeeldingslocatie: http://dreeke.crewserver.com/upload/index.php?action=download&name=hddplaatsing.jpg

Ik gebruik alleen 2 outtake fans aan de achterkant van de kast en de HDD's worden nu 26 graden per stuk.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
tip: ik heb gisteren het roostertje uit mijn kast gezaagd waarachter mijn casefan en voedingsfan zaten. Dit heeft uiteindelijk een daling van de cpu-temp gegenereerd met 10-15 graden; hij komt nu niet meer boven de 53 graden uit.
Ik moet er alleen nog wel een fanguardje tussenzetten, maar het zijn een goedkope 10 graden tempdaling :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor de reacties, het heeft uiteindelijk niet geleid tot verlagingen van de temperatuur. dreeke bedankt voor dat plaatje. Iets in die stijl ga ik morgen ook mijn mijn HD's proberen.

Ik denk dat er dan niks anders op zit dan een andere koeler te kopen.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 23:41 ]

Verwijderd

Hmm lijkt mij toch niet echt normaal.Wat ik niet weet is of de vervanging van je koeler veel gaat helpen.Heb hier zelf een 2.6ghz HT (beetje oc'd) en temp is hier tussen 36 en 38 graden...
je kan altijd even andere koeler proberen, als dat niet helpt toch wel even teruggaan met je processor...

Verwijderd

Topicstarter
Teruggaan na anderhalf jaar lijkt me een beetje laat en ook de garantie van de processor is al verlopen. En bovendien lijkt het mij dat als dat bedrijf een goed functionerend product aflevert dat zij dan niet verplicht zijn om een andere te geven ofzo.

Ik heb net ff de burn-in-wizzard van sisoftware sandra gedaan, maximale temperatuur 66 graden :/

Dan zal er niks anders op zitten dan een andere cooler te kopen, of misschien dat ik gewoon pech heb. Of die BIOS update maar dat zoek ik morgen wel uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2004 23:33 ]

• Mojo

Mojo

The Power Within

Voel anders ook aan de cooler als de pc een tijdje aan staat. Is deze warm, dan kan je weinig aan de hoge temp doen. Is deze echter koud, dan is het contact tussen de heatsink en de CPU toch erg slecht.

Weet je zeker dat je de thermal pad goed hebt verwijderd?
Heb je koelpasta gebruikt?

Zo ja, moet je even kijken naar andere oorzaken, zoals de airflow in de kast. Echter ik denk dat je het toch niet helemaal goed hebt gedaan, een CPU hoort niet zo heet te worden.

• Sharkys
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-05 23:50
Verwijderd schreef op 12 januari 2004 @ 23:06:
Hmm lijkt mij toch niet echt normaal.Wat ik niet weet is of de vervanging van je koeler veel gaat helpen.Heb hier zelf een 2.6ghz HT (beetje oc'd) en temp is hier tussen 36 en 38 graden...
je kan altijd even andere koeler proberen, als dat niet helpt toch wel even teruggaan met je processor...
Nauw, wat je nog kan doen, alles CPU koeler helemaal schoonmaken. CPU met acohol en cooler met brandspiritus en daarna alcohol. Zijn ze schoon, ff cooler ligt schuren met superfijn schuurpapier(alleen als cooler niet glad is) leg schuurpapier op iets wat recht is (polijst natuursteen, heb je dat niet een gladde tafel/stuk glas), daarna met cooler overheengaan. Na een tijdje is het goed, dat zie je. Daarna met alcohol nog wat schoonmaken en cpu cooler invrijven met pasta en afvegen met een doek zonder zooi er op en geen alcohol. Daarna cpu schoonmaken en die insmeren met een dun laagje Artic Silver 5. Dan kan dat ding echt niet meer warm worden!

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Wat bij boxed koelers (zeker zonder plakker eronder) ook kan helpen is het blok goed aandrukken en dan pas de twee vergrendelingen aandraaien dan zit hij er ECHT goed op, anders heb je toch wel kans dat hij niet helemaal goed contact maakt..!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb die thermal pad goed verwijderd. Het oppervlak van de heatsink heb ik toen met terpetine afgedaan en daarna was hij helemaal gaaf aan de onderkant. Processor heb ik hetzelfde gedaan en toen de koelpasta er opnieuw opgedaan zodat je de lettertjes net niet kan lezen. Artic Silver 5 koelpasta is wel heel mooi, maar ik vond de 9 euro die ik voor de mijne heb betaald al veel. Airflof in de kast is vrij goed vind ik zelf. Met of zonder casefan boven de CPU, dat maakte niks uit alleen maakte die 34 Db dus die heb ik er snel weer uit gedaan. Over 2 weken is er een pc discount in Eindhoven en daar kijk ik wel voor een Papst casefan. En wellicht een nieuwe CPU koeler.

Oja, ik heb gister toch geprobeerd om de CPU over te klokken. 2.75 GHz ging nog wel maar 2.85 was toch wel wat te hoog en hij wilde niet doorstarten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 12:14 ]

• MadMan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-08 03:08

MadMan

What the....

dreeke schreef op 12 januari 2004 @ 21:56:
Daarna druppeltje koelpasta op de processor doen en met een pasje of met je vinger uitsmeren. De CPU moet net niet meer zichtbaar zijn en de laag moet vlak zijn.
Daarna heatsink weer erop plaatsen.
Dit zou ik dus niet met mijn vinger doen als ik jou was, tenzij je een rubber handschoen o.i.d gebruikt. Koelpasta is namelijk ZEER giftig en kankerverwekkend. Nou maakt het (denk ik) nix uit als je een keertje een klein beetje op je huid krijgt, maar het is toch iets om op te letten. Ik vind trouwens zowieso dat weinig mensen daar op letten op dit forum.

W211 E55 | W220 S500 | W116 280SE | E90 318iA | E30 325i | Cooper Classic

Verwijderd

Topicstarter
Misschien hebben jullie hier wat aan.

http://picserver.student....view_image.php/0R0R20992Y

Ik weet niet of die thermische weerstand en die voltages in orde zijn. Hij is 2 graden frisser als gisteravond, dat kan kloppen want de omgevingstemperatuur is ook 2 graden kouder.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2004 14:09 ]

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
1.42 Volt is wel weinig overigens, waarom staat hij niet op 1.5 tot 1.6 Volt? Dat zou ook de reden kunnen zijn dat hij niet hoger wil klokken dan 2.85 GHz, eerder dan de temperatuur denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Gianni Rombios op 13-01-2004 13:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net geprobeerd om mijn BIOS te updaten maar als ik dat wil doen dan staat er dat de BIOS rom beveiligd is tegen schrijven. Er staat dan ook iets van dat ik moet zorgen dat de jumper goed staat (Ik gebruik AWDFLASH). Nou had ik mij moederbord boekje erbij gehaald en gekeken hoe de jumper dan moest staan. Maar als ik de jumper verplaats dan kan ik mijn pc niet opstarten en dan lijkt het net alsof hij geen stroom krijgt. Oplossing is dan processor eruit en erin en dan start hij weer mits de originele stand van de jumper weer terug is.

Het viel mij op dat 2 gaatjes in de socket zwart zijn en daar heb ik een (onduidelijke; sorry) foto van gemaakt. En omdat ik toch bezig was heb ik maar gelijk een foto gemaakt van de hoeveelheid koelpasta die ik gebruikt heb.

Socket:
http://picserver.student....view_image.php/M00U9CC294

Koelpasta op cooler en CPU:
http://picserver.student....view_image.php/MA24T354R1

Koelpasta op CPU:
http://picserver.student....view_image.php/3MB6F2V651

• Meneer aard
  • Laatst online: 15-08 12:59

Meneer aard

Porsche rulez!

En stel nou, als je de heatsink gaat lappen :? Zal dit ook wel wat uitmaken of helemaal niks tot een klein beetje in dit geval?

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Mojo

Mojo

The Power Within

Die jumper is je bios reset, zet nooit je pc aan als die op enabled staat, vandaar dat je je cpu eruit mocht halen.

Er is ergens een functie in je bios waar je de bios write beveilinging kan uit zetten. Niet met een jumper dus

De koelpasta ziet er goed uit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er wat meer koelpasta op gedaan en ik heb het systeem in mijn andere kast gebouwd. Nu met 2 casefans erbij. Resultaat:

Idle 45 graden
stressed maximaal 55 graden

En dan heb ik de Vcore op 1.575 V staan en de kloksnelheid op 2.85 GHz.
Pagina: 1